מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי שלח » ב' דצמבר 23, 2013 4:59 pm

אם נאמר שבימינו יש רוב יושביה עליה,האם תהיה למשל השמיטה מדאורייתא?,או אולי צריך גם כל שבט במקומו ולכן לא ישתנה מאומה

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי פנימי » ב' דצמבר 23, 2013 5:54 pm

אני זוכר שראיתי ברייתא שאינו מועיל כי צריך שידע כל אחד מאיזה שבט הוא.

ועוד יש לדון בזה איך משערים כמה יהודים יש בחו"ל,
שהרי כמות היהודים שיהיו בדור הבא תלויה אך ורק בנשים היהודיות שתלדנה, וזה לא משנה בכלל אם הן התחתנו עם יהודים או לא. (וכן לא משנה כלל מה הגברים היהודים יעשו ועם מי הם יתחתנו)
ואם כן כיון שהיום רוב היהודיות נמצאות בחו"ל, מסתבר שרוב הלידות של יהודים יהיו בחו"ל, וכל עוד אין עליה מאסיבית, אין סיבה שזה ישתנה.
ומה שאנחנו רואים שיש פחות ופחות יהודים בחו"ל הוא חישובים של התבוללות, אבל עפ"י תורה אין נפ"מ בהתבוללות לגבי מספר היהודים, שגם אם נטמע כמה דורות הוא יהודי כל שאם אמו יהודיה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 23, 2013 5:58 pm

מספר הילדים של המשפחות שאינן שומרות תומ"צ רח"ל בחו"ל הוא קטן מאוד.

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי פנימי » ב' דצמבר 23, 2013 6:13 pm

בברכה המשולשת כתב:מספר הילדים של המשפחות שאינן שומרות תומ"צ רח"ל בחו"ל הוא קטן מאוד.

אין לי מושג מבחינה דמוגרפית אם זה פחות מהחילונים כאן. אבל אולי אתה צודק.
הענין הוא שיש פער גדול מאד לטובת חו"ל, וגם אם נאמר שיש מגמה של ילודה יותר גדולה בא"י, זה יקח עוד המון שנים עד שהמצב ישתנה

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 23, 2013 7:24 pm

לא הבנתי. הרי אם יש נישואי תערובת, רח"ל, והילדים יהודים (דהיינו כי האמא יהודיה) אבל יש רק 1.5 ילדים בממוצע, אז יש רק 0.9 בנות בממוצע, וכן בדור הבא וכו'

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי פנימי » ב' דצמבר 23, 2013 8:26 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. הרי אם יש נישואי תערובת, רח"ל, והילדים יהודים (דהיינו כי האמא יהודיה) אבל יש רק 1.5 ילדים בממוצע, אז יש רק 0.9 בנות בממוצע, וכן בדור הבא וכו'


התכוונתי שגם אם נאמר כדבריך צריך לבדוק כמה בנות בממוצע יש בארץ, וגם לדבריך זה יקח הרבה זמן

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' דצמבר 23, 2013 8:44 pm

viewtopic.php?f=19&t=15422&p=145047#p145061
ובהמשך התגובות שם.

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי פנימי » ב' דצמבר 23, 2013 9:01 pm

איש רגיל כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=19&t=15422&p=145047#p145061
ובהמשך התגובות שם.

לא נחתו שם למה שהבאתי בתחילת דברי שצריך שידעו איזה שבט הם

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' דצמבר 23, 2013 10:56 pm

פנימי כתב:
איש רגיל כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=19&t=15422&p=145047#p145061
ובהמשך התגובות שם.

לא נחתו שם למה שהבאתי בתחילת דברי שצריך שידעו איזה שבט הם

היכן באמת הברייתא הזו?

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי פנימי » ב' דצמבר 23, 2013 11:04 pm

אם הייתי זוכר הייתי אומר...

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי מן השורה » ג' דצמבר 24, 2013 12:11 am

הנה,
ערכין ל"ב:, דתניא משגלו שבט ראובן ושבט גד וחצי שבט המנשה בטלו יובלות, שנאמר וקראתם דרור בארץ לכל יושביה, בזמן שכל יושביה עליה ולא בזמן שגלו מקצתן. יכול עליה היו עליה והן מעורבבין שבט בנימין ביהודה ושבט יהודה בבנימין יהא יובל נוהג, תלמוד לומר לכל יושביה, בזמן שיושביה כתיקונן ולא בזמן שהן מעורבבין.

ובזה גם תשובה לשולח ששלח למה לא יהיה היום דין רוב יושביה, כי צריך כל יושביה ולא רוב יושביה. ונכון שמספיק גם חלק מכל שבט ושבט, ואולי אפילו אדם אחד מכל שבט עיין דרך אמונה פ"י מהל' שמיטה ויובל ה"ח, אבל צריך מכל השבטים והיום אין לנו.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' דצמבר 24, 2013 12:29 am

מן השורה כתב:הנה,
ערכין ל"ב:, דתניא משגלו שבט ראובן ושבט גד וחצי שבט המנשה בטלו יובלות, שנאמר וקראתם דרור בארץ לכל יושביה, בזמן שכל יושביה עליה ולא בזמן שגלו מקצתן. יכול עליה היו עליה והן מעורבבין שבט בנימין ביהודה ושבט יהודה בבנימין יהא יובל נוהג, תלמוד לומר לכל יושביה, בזמן שיושביה כתיקונן ולא בזמן שהן מעורבבין.

ובזה גם תשובה לשולח ששלח למה לא יהיה היום דין רוב יושביה, כי צריך כל יושביה ולא רוב יושביה. ונכון שמספיק גם חלק מכל שבט ושבט, ואולי אפילו אדם אחד מכל שבט עיין דרך אמונה פ"י מהל' שמיטה ויובל ה"ח, אבל צריך מכל השבטים והיום אין לנו.

יישר כח וברוכים הבאים.
ולגופו של עניין, אני כלל לא בסוגי', אך בכל אופן חיפשתי בבר אילן וראיתי שהגרח"ק כותב בדרך אמונה (תרומות פרק א) שדעת הרמב"ם "דמטעם אחר תרו"מ בזה"ז מדרבנן ואפי' בבית שני משום שלא היו רוב יושביה עליה", והמעיין ברמב"ם בפנים יראה שכתב (תרומות פ"א הכ"ו) "שאין לך תרומה של תורה אלא בא"י בלבד, ובזמן שכל ישראל שם".
גם בציץ אליעזר מביא מהרמב"ם שלדעתו הדבר תלוי ברוב יושביה.
מי חכם וידע?

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי מן השורה » ג' דצמבר 24, 2013 12:34 am

עיין שיעורי רבי משולם דוד סולובייציק תמורה דף ט"ו: שגם נסתבך בזה קצת.
אולם ד' הגרח"ק בפ"י משמיטה ויובל הנ"ל ברורים, ויתכן דגם רוב יושביה הכוונה כשיש מכל שבט ושבט, ואולי באמת גם אם מספיק א' מכל שבט צריך שבס"ה יהיה רוב ישראל, ואז יהיה ניחא. וצ"ע.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' דצמבר 24, 2013 12:43 am

לכאו' הוא פשוט מסברא שדי ברוב ישראל, שהרי לכאו' מעולם לא היו כל ישראל על אדמתם, איש לא נעדר.
והא דצריכינן שיהא מכל שבט הוא מדין אחר, שלא יהו כמעורבבין.
ושמא רק אם נמצא שבט בא"י אך אינו על מקומו חשיבי מעורבבין, אך אם חסר שבט שלם אינם כמעורבבין. וצ"ע.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי מן השורה » ג' דצמבר 24, 2013 12:56 am

בגמרא יש שתי דרשות, אחד מ"כל" ושנית מ"יושביה", הראשון הוא לכל השבטים והשני הוא שיהיו יושביה כתיקונן.
וכבר הבאתי שמספיק רוב של כל שבט. ויתכן עוד שאם יצאו בדרך עראי אין זה מעכב [כמדומה שנסתפקו בזה, ולא מצאתי כעת].

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' דצמבר 24, 2013 1:02 am

מן השורה כתב:בגמרא יש שתי דרשות, אחד מ"כל" ושנית מ"יושביה", הראשון הוא לכל השבטים והשני הוא שיהיו יושביה כתיקונן.
וכבר הבאתי שמספיק רוב של כל שבט.

צודק, לא שמתי לב.
בגמ' איתא להדיא שכשגלו שבט ראובן ושבט גד וחצי שבט המנשה בטלו יובלות, ואף שהם ודאי לא היו רוב ישראל.
מן השורה כתב: ויתכן עוד שאם יצאו בדרך עראי אין זה מעכב

ולא היה אדם מישראל שהיה גר בחו"ל באופן קבוע?

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם בימינו רוב יושביה עליה וזה ישנה כמה הלכות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 24, 2013 8:08 am

בימי בית ראשון ודאי שלא היה מי שגר בחו"ל באופן קבוע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 417 אורחים