מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתפעל
הודעות: 3954
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי מתפעל » ב' יוני 27, 2011 12:12 pm

על החתם סופר יו"ד צ"ד שמביא הדעה שחי פולט ויש לחשוש לזה,
כותב הגאון רבי יהונתן אליאשברג זצ"ל בספרו דרכי הוראה ראיה מעניינת ביותר כנגד החת"ס.

אלו דבריו:

תמונה

מתפעל
הודעות: 3954
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי מתפעל » ב' יוני 27, 2011 12:15 pm

לא כל כך מובן לי, סוף כל סוף לא היה כאן חום, או בגלל צדקותן או בגלל כישוף.
אז מה הראיה משם?

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי יאיר. » ב' יוני 27, 2011 12:55 pm

למנויי אתרוג ונתיב:
1.JPG
1.JPG (31.89 KiB) נצפה 4663 פעמים

לענ"ד עיקר ראייתו הוא כמו שכתב: "איך עשו כן מלכתחילה משום חשש איסור וכו'" יתכן כוונתו דאיך היו בטוחות בצדקותן? ועוד הרי העולם אינם יודעים שהוא משום צדקותן ואיך עשו כן? אלא ע"כ דאין החי פולט.

מתפעל
הודעות: 3954
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי מתפעל » ב' יוני 27, 2011 1:17 pm

יישר כח, הבעיה היא שהגמרא למסקנה לא נשארת שזה היה מצדקות אלא בכישוף. וממילא לא היו צדקניות ואם עברו על כישוף החמור,
לא נראה שיחששו לטעם של בשר אדם בתבשיל.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי יאיר. » ב' יוני 27, 2011 1:25 pm

יפה, אך עדיין אפשר לומר שהראיה היא מההו"א של ר' עיליש שחשב שהן צדקניות ואם הדבר אסור איך חשב כך? אלא ע"כ שהדבר מותר.

מתפעל
הודעות: 3954
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי מתפעל » ב' יוני 27, 2011 1:50 pm

כנראה לזה התכוון אבל לקרוא לזה ראיה ברורה?
הרי בהחלט יתכן וידעו שהן לא ניזוקות מהחום ולכן לא חששו לפליטה.
מה גם שלא כתוב בשום מקום שהיו תלמידות חכמות כאלו לדעת שיש בזה חשש כלשהוא.
ואולי היה מדובר שעשו כן לפני רב נחמן ואם היה חשש, הוא היה מונעם מלעשות כן.

עוד עלה בדעתי, אולי יש שיעור של זמן שהבשר צריך להיות בתוך הקדירה הרותחת בכדי לפלוט.
יתכן ואופן בחישתן היה שמכניסות היד ומיד מוציאות וחוזר חלילה.

ידוע שניתן להכניס אצבע לתוך להבת האש ומיד מוציאים ולא קורה כלום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 27, 2011 4:14 pm

לא כל כך מובן לי, סוף כל סוף לא היה כאן חום, או בגלל צדקותן או בגלל כישוף.
אז מה הראיה משם?


מי אמר שהכישוף או הנס היה שלא יהיה חום אולי היה שלא יזיק על אף החום, וזה יותר היה מסתבר לדרכי הוראה ןלכן הביא את הראייה.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי יאיר. » ב' יוני 27, 2011 6:29 pm

אוצר החכמה כתב:
לא כל כך מובן לי, סוף כל סוף לא היה כאן חום, או בגלל צדקותן או בגלל כישוף.
אז מה הראיה משם?


מי אמר שהכישוף או הנס היה שלא יהיה חום אולי היה שלא יזיק על אף החום, וזה יותר היה מסתבר לדרכי הוראה ןלכן הביא את הראייה.


אכן. גם אני חשבתי כך אלא שזו עצמו ק"ק שיביא ראיה מדבר שאינו מוכרח.

מתפעל
הודעות: 3954
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי מתפעל » ג' יוני 28, 2011 4:01 pm

לכאורה הקב"ה ממעט בנס. כך שיותר מסתבר שהנס היה שלא היה חום לידיים ולא שכן היה חום ובכל זאת לא נכוו.

אכן הרעיון שלך נחמד. יישר כח.

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי יאיר. » ג' יוני 28, 2011 6:58 pm

מתפעל כתב:לכאורה הקב"ה ממעט בנס. כך שיותר מסתבר שהנס היה שלא היה חום לידיים ולא שכן היה חום ובכל זאת לא נכוו.


היא הנותנת. גם לומר שלא היה חום הוא ריבוי נס, תלוי איך מסתכלים ע"ז...

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ד' יוני 29, 2011 9:39 pm

חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי יאיר. » ד' יוני 29, 2011 11:19 pm

גם זה הבל כתב:חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .


סברא יפה אבל בנס תמיד אפשר להסביר אחרת. (כשהכניסו הידיים החום היה רק בשאר הסיר ולא סביב הידיים).

ואל תשכחו שכל זה הוא רק בהו"א שכן באמת היה מדובר בכישוף.

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי סגן אלוף » א' אפריל 20, 2014 4:28 pm

יאיר. כתב:
גם זה הבל כתב:חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .


סברא יפה אבל בנס תמיד אפשר להסביר אחרת. (כשהכניסו הידיים החום היה רק בשאר הסיר ולא סביב הידיים).

ואל תשכחו שכל זה הוא רק בהו"א שכן באמת היה מדובר בכישוף.

היה חום גם סביב הידים אבל כיון שידיהם לא נשרפו הרי ידיהם לא פלטו טעם בשר ואין כאן שום אוקימתא

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » א' אפריל 20, 2014 4:54 pm

סגן אלוף כתב:
יאיר. כתב:
גם זה הבל כתב:חום היה כי האוכל התבשל, ורק הידים לא נשרפו .


סברא יפה אבל בנס תמיד אפשר להסביר אחרת. (כשהכניסו הידיים החום היה רק בשאר הסיר ולא סביב הידיים).

ואל תשכחו שכל זה הוא רק בהו"א שכן באמת היה מדובר בכישוף.

היה חום גם סביב הידים אבל כיון שידיהם לא נשרפו הרי ידיהם לא פלטו טעם בשר ואין כאן שום אוקימתא
מה עם תתאה גבר?

סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי סגן אלוף » א' אפריל 20, 2014 5:05 pm

אלכסנדר וימפן כתב:מה עם תתאה גבר?

מה?!
תתאה מועיל לחמם את העילאה אבל כאן לא נתחממו כלל

אלכסנדר וימפן
הודעות: 169
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 12:01 am

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי אלכסנדר וימפן » ב' אפריל 21, 2014 11:31 pm

סגן אלוף כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:מה עם תתאה גבר?

מה?!
תתאה מועיל לחמם את העילאה אבל כאן לא נתחממו כלל

תסתכל בחוות דעת בסימן צ"א ס"ק ה' שהוא אומר שאפילו אם העליון לא התחמם מהתחתון אז הם נאסרים אחד מהשני

קומי_אורי
הודעות: 348
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:21 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי קומי_אורי » ב' ינואר 26, 2015 6:36 pm

ואיך שותים תה?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי צולניק » ד' אוגוסט 24, 2016 8:53 pm

מתוך העלון 'כאיל תערג'
קבצים מצורפים
לכידה.PNG
לכידה.PNG (36.12 KiB) נצפה 4227 פעמים

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי שמש » ד' אוגוסט 24, 2016 9:59 pm

ולפי זה, בצירוף שיטת הסוברים שחום שיס"ב הוא כ-40 מעלות הרי שאדם של"ע לקה בשפעת וחום גופו עומד על 40 מעלות יאסר להכניס אצבעו לפיו וכן יאסר על כל אדם לאכול דבר חם מכ"ר כשאוחזו בידיו ועוד ועוד...
הה"ד 'זוהתה חומרה חדשה'...

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: מי יבאר לי דברי הדרכי הוראה

הודעהעל ידי עוד יהודי » א' אוגוסט 28, 2016 12:48 pm

קומי_אורי כתב:ואיך שותים תה?

זה לא כל כך קשה שהרי אין רגילות לשתות מכלי ראשון, וא"כ זה רק עירוי מכלי שני. אבל לשיטות שדבר גוש חם גם בכלי שני קשה טובא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים