הודעהעל ידי לוי » ב' מרץ 16, 2015 12:21 am
יישר כח על הידיעות החשובות.
כפי שהערת בצדק, ממה שכתבו רשב"ם ועוד פוסקים שכלל זה נאמר רק במשנה ולא בברייתות, נראה לכאו' שאין הטעם מפני שראו שרשב"ג חריף יותר וכדו'.
גם מסברא נראה לכאו' שהביאור שכתב המהרי"ק, הוא רק במקומות שנתנו חכמי התלמוד כלל שהלכה כתנא פלוני כנגד תנא אחר, כגון ר' מאיר ור' יהודה הלכה כר' יהודה. ושם ההסבר כמ"ש המהרי"ק שראו שתנא פלוני חריף יותר או מקובל מרבותיו יותר מחבירו.
אבל האם יתכן לומר הסבר זה לגבי הכלל שהלכה כרשב"ג במשנתינו? הרי כאן לא אמרו שהלכה כמותו כנגד תנא פלוני אחר, אלא נתנו כלל שהלכה כמותו כנגד כל מי שיחלוק עליו. קשה קצת לקבל שההסבר הוא שראו חכמי התלמוד שרשב"ג חריף יותר מכל שאר התנאים, יהיה מי שיהיה.
הסברא שנאמרה בירושלמי "שהלכות קצובות היה אומר מפי בית דינו" - לכאו' אינה שייכת לסברת המהרי"ק שהיה רשב"ג חריף יותר, אלא הכוונה שרשב"ג היה מוסר הלכות שנתקבלו בבית דינו, ואולי היתה להם קבלה מדורות קודמים שכך הלכה. ושמא זה פירוש המילים "הלכות קצובות". [אולי זה נכלל במה שכתב מהרי"ק שהיה מקובל מרבותיו יותר].
ומצאתי בהגהות יפה עינים בבא מציעא דף ל"ח שציין לדברי הירושלמי, ופירש שיש כאן מחלוקת בירושלמי, שר' אמי בר קרחה שאמר הטעם מפני שהלכות קצובות היה אומר מפי בית דינו, חולק על סתמא דירושלמי שאמר קודם לכן שרק במשנתינו הלכה כמותו, ואילו הוא סובר שהלכה כמותו אף בברייתא.