מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אחכה לו בכל יום

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' ינואר 30, 2016 11:31 pm

אגב, נדמה לי שגם בכוונה במצוות מצינו שאדם נקרא "מכוון" אלא אם כן מכוון לא לצאת. (ואל תתפוס אותי על המילה, אך נאמרה סברא כזו באחרונים והבאתי לדוגמה)


איני יודע על מה אתם דנים פה, אבל בנקודה הזאת זה להיפך. כתוב בראשונים שלמאן דאמר מצוות אין צריכות כוונה אפילו הכי אם מכוון לא לצאת לא יצא.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » ש' ינואר 30, 2016 11:31 pm

פלתי כתב:זה לא משנה כמה דוגמאות תביא, העיקר זה השלילה והכפירה. לפי דבריך הכפירה היא רק ע"י שיאמר בדרך השלילה שאינו מצפה.
וזה לא נכנס במילים של הגרממ"ש עם כל הכבוד וההוקרה.


לא נכון שהעיקר זה השלילה, העיקר זה שמחכה. ויש בזה הרבה רמות. אם לא יחכה בכלל - יכפור.
אכן רוב האנשים מחכים במידה כזו או אחרת גם לדעת הגרממ"ש. מה שחשוב זה שיאמינו שייכול לבא כל יום. זו הנקודה העיקרית. ממילא במידה מסוימת יחכה.

גם לך אני ממליץ לקרוא את דברי הגר"מ שפירא ברעה אמונה. בטוחני שזה יהיה לתועלת.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » ש' ינואר 30, 2016 11:33 pm

בסדר.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » ש' ינואר 30, 2016 11:34 pm

אוצר החכמה כתב: אגב, נדמה לי שגם בכוונה במצוות מצינו שאדם נקרא "מכוון" אלא אם כן מכוון לא לצאת. (ואל תתפוס אותי על המילה, אך נאמרה סברא כזו באחרונים והבאתי לדוגמה)



איני יודע על מה אתם דנים פה, אבל בנקודה הזאת זה להיפך. כתוב בראשונים שלמאן דאמר מצוות אין צריכות כוונה אפילו הכי אם מכוון לא לצאת לא יצא.


צודק. טעיתי.
דברי יובנו גם ללא הדוגמה.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » ש' ינואר 30, 2016 11:35 pm

פלתי כתב:בסדר.

שבוע טוב, ויישר כח.

עדיך תאתה
הודעות: 9
הצטרף: ג' ינואר 26, 2016 8:16 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי עדיך תאתה » ש' ינואר 30, 2016 11:59 pm

נשר כתב:לדעתי יש לקבוע מראש מהי ציפיה מהי תקוה מהי המתנה וכו' כי זה יוצר בלבול.

אי אפשר להגדיר באופן מוחלט את ההבדל בין "ציפיה" לבין "חיכוי" לבין "תקוה" לבין "יחול" לבין "המתנה", שהרי לשונות אלו מתחלפות במשמעותן בחז"ל ובראשונים, והנה כמה דוגמאות:
(א) לשון "חיכוי" בסנהדרין צ"ז: שיש הו"א שאין לחכות למשיח, והגמ' שם מתייחסת ללשון "חכה" האמור בנביא, ושם פירש רש"י "תאווה", (ב) התרגום בכמה מקומות מתרגם "חכה" "סברו" [דהיינו תקוה בארמית], (ג) הרמב"ם כותב ש"מי שאינו מחכה לביאתו" הוא ככופר, ואילו בהמשך דבריו כותב: "לא נתאוו החכמים והנביאים ... אלא כדי שיהיו פנויין לעסוק בתורה", (ד) ספר החרדים (מ"ע מדברי קבלה פל"ה) הביא לשון הנביא "חכה" כמקור למצות "ציפייה לישועה".

על כן, יש להבחין בין הכרה שכלית לבין הרגש הנולד כתוצאה ממנה.
למשל, אחד יודע שבקרוב עומד להיוולד לו בן. אף אם הוא מאמין באמונה שלמה במציאות זו ואינו מפקפק בה כלל ועיקר, בכ"ז אין שום הכרח שיחשוב או שיתרגש מבשורה זו. יתכן שהוא שקוע בפרנסתו ואינו מפנה את לבו לחשוב כלל על זה. כמו"כ, אפשר שאינו מקווה לזה בכלל משום שהוא מודאג ומוטרד מחוסר יכולתו לטפל בבנו וכל כיוצ"ב.
כמו כן, לענין האמונה בביאת המשיח. ראשית כל, עלינו להאמין בידיעה זו שבמועד קבוע ונחתך [או במוקדם אם נזכה במעשינו] בלי שום ספק שבעולם יבא משיח מזרע דוד ויגאלנו.
ואז, עלינו להתבונן בעובדה זו שבא יבוא, וממילא יוולד בלבנו הספק שמא בזמן הקרוב יבוא [או עכ"פ בדורנו כמש"כ הר"ן בשבת]. לדעת כמה ראשונים ז"ל, בדרך זו מקיימים עיקר מצות 'צפית לישועה'. ככל שיתבונן בזה יותר יותר, כך הספק יהפך יותר ויותר מוחשי אצלו
כמו"כ, עלינו להתבונן במעלת הגאולה, וכתוצאה מזה נצטער צער רב על הגלות ונתאווה לישועה. לדעת כמה ראשונים ז"ל, בדרך זו מקיימים עיקר מצות 'צפית לישועה'. לכל הדעות, ראוי לכל ירא ה' לעסוק בשני הדרכים הנ"ל כל יום ובכל הזמנים [כמו שש המצות התמידיות ולאו דוקא כל רגע ממש שהוא דבר בלתי אפשרי במציאות].

נשר כתב:מנין שהמחכה של הרמבם הוא הוא הציפית לישועה של חז"ל. אולי יש עוד דין?

אדרבה, הא גופא באתי לשלול הבנה זו ש"מי שאינו מחכה" [של הרמב"ם] אינו מתייחס ל"ציפיה" או "תקוה" [וכמו שהבאתי לעיל שיש מקומות שכן היא משמעות המלה 'חיכוי'], אלא כוונתו לאפוקי ממי שנתייאש בשכלו מביאת המשיח שלא יבוא מאיזה טעם שיהיה – כגון שלא יחשוב מחמת אריכות הגלות שהקב"ה כבר חזר בו ח"ו מהבטחתו, וכ"כ החפץ חיים בסוגריים והגריא"ו במכתבו [ואילו בתחלת דברי הרמב"ם "מי שאינו מאמין בו" מיירי במי שאינו מאמין כלל שמכחיש הנבואות בתנ"ך, וכפי שדקדק החפץ חיים, עיי"ש].

נשר כתב:יתכן בהחלט שזה לא "רגש" ובודאי לא רגש כפשוטו, ובכל זאת זה שייך רק אם מאמין ששיכול לבוא בכל רגע.

אין שום משמעות במלה "מחכה" שנכללה בה לחכות מתוך אמונה שיש אפשרות לגאולה בכל רגע, ואפשר "לחכות" לדבר שלא יתכן כלל עכשיו אלא לזמן רחוק וכמש"כ המלבי"ם (צפניה ג', ח') בפירוש דברי הנביא "חכו לי": "אבל על זה צריכים אתם לחכות, ר"ל להמתין זמן רב, כי הקץ המוגבל רחוק מאד", וממילא אפי' אם חושב שיבוא רק בזמן רחוק מאד עדיין נקרא "מחכה" עד כמה שאינו מתייאש שלא יבוא לעולם.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » א' ינואר 31, 2016 1:00 am

ישר כח על התגובה.
אסכם בקצרה את מה שכתבתי כאן והנראה לענ"ד בביאור דברי הרמב"ם והגרי"ז והגרממ"ש.

כבודו כותב שמוכרחים לחלק בין מצוה שכלית לבין מצווה של הרגש.
ולפי זה מבאר את דברי הרמב"ם שמי שאינו מאמין בביאתו או אינו מחכה הרי הוא כופר וכו'. מאמין - בשכל. מחכה - ברגש.
ואם כן נמצא שמי שמכח האמונה השכלית לא מגיע להרגשה - הרי הוא כופר. - ביאור זה לא מקובל על כת"ר.

אציע בפניך חלוקה נוספת. או תת חלוקה.
אמונה היא אכן מצוה שכלית.
אך לחכות - או לצפות, אפילו אם אין זה שכלי זה לא חייב להיות הרגשה כמו בכי או צחוק או עלבון.

זוהי הכרה מסויימת, שאינני יודע להגדירה ולכן אתן דוגמא
הערכה - זה שכל? לא. הרגשה? לא. אם אני מעריך אותך אז זה קיים גם כשאני לא חושב עליך. אבל כשאני יאמר שאני לא מעריך, אז נאמר שאני לא מעריך.

הוא הדין לענין תקווה ציפיה וכו'.
לא חייבים להרגיש את זה כל רגע אבל זה באמת קיים כל הזמן. ויש בזה הרבה רמות, אחד מחכה מאד מאד ואחד קצת.

וכאן בא הגרי"ז ודייק מהרמב"ם - שהיות ומכח האמונה צריך האדם לחכות ברמה כזו או אחרת, כתולדה מהאמונה,
אם לא יאמין שמשיח יכול לבא כל רגע. אם כן לא יחכה כל רגע. שהרי אם נשאל אותו בזמן מסוים- אתה מחכה כעת? הוא יענה כעת אני לא מחכה כלל.

כך אמר הגרי"ז בסוגיא. וכך הוא דייק ברמב"ם. וכך הביא משמו הגרי"ז.
ברור שדרך זו לא מעמידה את כולם ככופרים כי זה לא הרגשה שנמצאת כל רגע ורגע כמו שנתבאר.
אפשר להסביר כך את דברי החפץ חיים כפי שכתב כבר "לעומקו של דבר" לעיל.
רוב הראיות שהובאו בחוברת מסתדרים עם הנכתב לעיל.

הגריא"ו למד שגם אם אדם מאמין שעכשיו הוא לא יגיע, הוא בכלל המחכים לביאתו. והוכיח כן מהגמ' ועוד מקומות ולפי דבריך אמר שאין אפשרות אחרת ח"ו.
ברור שהגרממ"ש הכיר את כל הראיות שהובאו בחוברת ואעפ"כ כתב מה שכתב והוסיף שלא רוצה להכנס למו"מ בדברי הגמ' מכמה טעמים עיין בדבריו.

לפי איך שמוצגים בחוברת הדברים של "להרגיש ציפיה כל רגע" נמצאו כולם כופרים ואין לי צד שזו היתה כוונת הגרממ"ש.

ההשקעה הרבה ראויה להערכה, אך ראוי לציין החוברת שיש דעה נוספת שהיא לא כל כך קשה ומופקעת. פשוט להאמין שיכול לבא בכל רגע. וממילא אדם מחכה וכמוש"נ.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » א' ינואר 31, 2016 9:17 am

נשר כתב:ישר כח על התגובה.
אסכם בקצרה את מה שכתבתי כאן והנראה לענ"ד בביאור דברי הרמב"ם והגרי"ז והגרממ"ש.

כבודו כותב שמוכרחים לחלק בין מצוה שכלית לבין מצווה של הרגש.
ולפי זה מבאר את דברי הרמב"ם שמי שאינו מאמין בביאתו או אינו מחכה הרי הוא כופר וכו'. מאמין - בשכל. מחכה - ברגש.
ואם כן נמצא שמי שמכח האמונה השכלית לא מגיע להרגשה - הרי הוא כופר. - ביאור זה לא מקובל על כת"ר.

אציע בפניך חלוקה נוספת. או תת חלוקה.
אמונה היא אכן מצוה שכלית.
אך לחכות - או לצפות, אפילו אם אין זה שכלי זה לא חייב להיות הרגשה כמו בכי או צחוק או עלבון.

זוהי הכרה מסויימת, שאינני יודע להגדירה ולכן אתן דוגמא
הערכה - זה שכל? לא. הרגשה? לא. אם אני מעריך אותך אז זה קיים גם כשאני לא חושב עליך. אבל כשאני יאמר שאני לא מעריך, אז נאמר שאני לא מעריך.

הוא הדין לענין תקווה ציפיה וכו'.
לא חייבים להרגיש את זה כל רגע אבל זה באמת קיים כל הזמן. ויש בזה הרבה רמות, אחד מחכה מאד מאד ואחד קצת.

וכאן בא הגרי"ז ודייק מהרמב"ם - שהיות ומכח האמונה צריך האדם לחכות ברמה כזו או אחרת, כתולדה מהאמונה,
אם לא יאמין שמשיח יכול לבא כל רגע. אם כן לא יחכה כל רגע. שהרי אם נשאל אותו בזמן מסוים- אתה מחכה כעת? הוא יענה כעת אני לא מחכה כלל.

כך אמר הגרי"ז בסוגיא. וכך הוא דייק ברמב"ם. וכך הביא משמו הגרממ"ש.
ברור שדרך זו לא מעמידה את כולם ככופרים כי זה לא הרגשה שנמצאת כל רגע ורגע כמו שנתבאר.
אפשר להסביר כך את דברי החפץ חיים כפי שכתב כבר "לעומקו של דבר" לעיל.
רוב הראיות שהובאו בחוברת מסתדרים עם הנכתב לעיל.

הגריא"ו למד שגם אם אדם מאמין שעכשיו הוא לא יגיע, הוא בכלל המחכים לביאתו. והוכיח כן מהגמ' ועוד מקומות ולפי דבריך אמר שאין אפשרות אחרת ח"ו.
ברור שהגרממ"ש הכיר את כל הראיות שהובאו בחוברת ואעפ"כ כתב מה שכתב והוסיף שלא רוצה להכנס למו"מ בדברי הגמ' מכמה טעמים עיין בדבריו.

לפי איך שמוצגים בחוברת הדברים של "להרגיש ציפיה כל רגע" נמצאו כולם כופרים ואין לי צד שזו היתה כוונת הגרממ"ש.

ההשקעה הרבה ראויה להערכה, אך ראוי לציין החוברת שיש דעה נוספת שהיא לא כל כך קשה ומופקעת. פשוט להאמין שיכול לבא בכל רגע. וממילא אדם מחכה וכמוש"נ.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 31, 2016 10:36 am

נשר כתב:ישר כח על התגובה.
וכאן בא הגרי"ז ודייק מהרמב"ם - שהיות ומכח האמונה צריך האדם לחכות ברמה כזו או אחרת, כתולדה מהאמונה,
אם לא יאמין שמשיח יכול לבא כל רגע. אם כן לא יחכה כל רגע. שהרי אם נשאל אותו בזמן מסוים- אתה מחכה כעת? הוא יענה כעת אני לא מחכה כלל.

בחלק הראשון אני מסכים לחלוטין, שהאדם צריך לחכות ברמה כזו או אחרת.
אבל במה שכתבת שאם לא יאמין שמשיח יכול לבוא כל רגע אם כן לא יחכה כל רגע. בזה חזרת כמה וכמה צעדים אחורה, וכבר האריכו בזה הרבה למעלה, כי בהחלט יכול לחכות כל רגע ורגע אע"פ שבאותו הרגע אינו יכול לבוא. וכן אני בהחלט מאמין שלא יבוא לפני אליהו הנביא, ואעפ"כ אני מחכה לו בכל יום וכל היום וכל רגע ורגע ברמה כזו או אחרת. לא מחכה שיבוא היום, כי אני יודע שסדר הביאה הוא שקודם יבוא אליהו ורק אח"כ הוא ככתוב בחז"ל, אבל אני מחכה ומצפה כל הזמן שיבוא.
נשר כתב:כך אמר הגרי"ז בסוגיא. וכך הוא דייק ברמב"ם. וכך הביא משמו הגרי"ז.
ברור שדרך זו לא מעמידה את כולם ככופרים כי זה לא הרגשה שנמצאת כל רגע ורגע כמו שנתבאר.

מדוע אין זה מעמיד את כולם ככופרים? הרי כל מי שלומד את הגמרא שאליהו יגיע שלשה ימים קודם המשיח, או הגמרא שמשיח לא יבוא בשבת, ומבין את הגמרא כפשוטה, הרי הוא כופר לדברי הגרממ"ש. ובכלל כל מי שאינו יודע את הדיוק הלז ברמב"ם שצריך להאמין שהוא יכול להגיע בכל רגע ורגע דייקא, הרי הוא כופר. נמצאו רובא דעלמא כופרים.
נערך לאחרונה על ידי פלתי ב א' ינואר 31, 2016 11:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 11:40 am

צפירת הרגעה בעניין אפיקורסות
חזרה לעילא, בעניין נעביך אפיקורס (אולי צריך להיות באשכול אחר, לשיקול העורכים כאן)
כתב הרמב"ם פ"ג מהלכות תשובה ה"ו
חמשה הן הנקראים מינים. האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג. והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר. והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה. וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל. וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין:
והשיג הראב"ד
והאומר שיש שם רבון אחד אלא שהוא גוף ובעל תמונה. א''א ולמה קרא לזה מין וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות:

(אמנם בכסף משנה הביא מהעיקרים גירסא אחרת לנוסח ההשגה:)
א''א אע''פ שעיקר האמונה כן הוא המאמין היותו גוף מצד תפיסתו לשונות הפסוקים והמדרשות כפשטן אין ראוי לקרותו מין

ומ"מ יש לבאר מה יענה הרמב"ם להשגה

ובכלל יש להבין עיקר דברי הרמב"ם, הרי גם מי שלא מאמין בדבר אחד מדקדוקי סופרים אפיקורס הוא, ומה יש בי"ג העיקרים שהרמב"ם חוזר ומדגיש בכמה מקומות שמי שלא מאמין בהם הוא אפיקורס

1. והגר"ח תירץ (הובא בביאורי אגדות על דרך הפשט להגראב"ו ובמאמר הגר"ר שפירא במאסף אוהל תורה ובספרי הגרממ"ש ושם גם במכתב מהגר"ד סולובייצ'יק), בנוסח הזה בערך
נעביך אפיקורס איז אויך אאפיקורס [אפיקורס מסכן הוא גם אפיקורס], כי אף שהוא שוגג מכל מקום לא נכנס בגדר מאמין אחר שאינו מאמין בעיקרי האמונה
לפי זה יוצא שדעת הגר"ח בהבנת הרמב"ם שגם שוגג גמור שאינו מאמין בי"ג עיקרים יכנס בגדר אפיקורסות. ולפי דבריו, לכאורה (ואאל"ט כתוב כך בספרי הגרממ"ש) הראב"ד חולק וסובר ששוגג אינו אפיקורס.
ולפי דבריו זהו ההבדל בין י"ג עיקרים לשאר כה"ת, שמי שלא מאמין בשאר חלקי התורה בשוגג מפני שחושב שלא כתוב בתורה עניין מסויים או שהבנתו שגויה אינו אפיקורס אלא טועה (ובגדר 'אומר מותר' אם נוהג בפועל כפי הבנתו הנ"ל) משא"כ בי"ג עיקרים.
וכן ראיתי בספר המפתח שתחת הכותרת (בערך) "הרמב"ם סבירא ליה שבשוגג גם הוי מין" באו אחרונים רבים, בראשם למשל מרכבת המשנה (לא ראיתי בפנים).

2. אבל החזו"א (יו"ד ס"ב כ"ב) - לפי קוצר הבנתי, קירב השיטות, שגם לפי הרמב"ם מי שמאמין שהקב"ה קדמון ובורא הכל ונותן התורה ואעפ"כ בגלל קוצר דעתו או שלא עיין בנושא חושב שיש לו תמונה, ח"ו, אינו אפיקורס אלא יהודי כשר, וגם הראב"ד סובר שמי שהוטעה בשוגג על ידי הפסוקים לחשוב כן אבל גם חשב קצת והבין שאם כן אז גם לא כ"כ בטוח שהקב"ה שהוא קדמון ובורא כל ונותן התורה, הוא כן אפיקורס. (ואם נהיה מוכרחים לומר שיש מחלוקת ביניהם, אולי נסביר שהמחלוקת עד כמה קרוב ללמד זכות בנושא זה שהאינו מאמין בזה הוא שוגג).
אגב - ולא כמו שכתב צעיר התלמידים כאן שהחזו"א הכריע כהראב"ד שזה אינו (ומנא ליה להחזו"א להכריע כך).

3. והנה הגראב"ו אחר שמביא את דברי רבו, מקשה עליו הרי תינוק שנשבה הוא ג"כ אינו מאמין (בשוגג) ואינו נחשב אפיקורס, וכן שלפ"ד היה צריך להיות שגם תינוק שאינו מאמין לא יהיה בכלל ישראל, ובהמשך כותב הסבר אחר מהסברו של הגר"ח, שסבירא ליה להרמב"ם שטעות כזו לא יכולה לבוא בשוגג, כי אי אפשר לטעות בכזה דבר בסיסי בלי קצת מזיד, וע"ש שכותב אאל"ט שהראב"ד חולק על זה במציאות הדברים וס"ל שאפשר להגיע לזה בשוגג. ולפ"ד יוצא למעשה גם כהחזו"א שלכו"ע שוגג גמור אינו אפיקורס.
והנה עד היום לא התבוננתי בדברי הגראב"ו דיים, אבל עכשיו ברור לי שהפירוש שלו הוא אחר מהגר"ח, ואין בזה בית מיחוש.
(ואח"כ ראיתי שדברי אוצה"ח שליט"א בפורום בדעת הגר"ח, הושפעו מדברי הגראב"ו, שהרב אוצה"ח הבין שהגראב"ו מפרש את דבריו בדברי הגר"ח, אבל זה ודאי אינו למעיין ואם יהיו חולקים על זה אאריך יותר בס"ד)

(במכתב הגריא"ו שהובא לעיל נראה שרוצה לפרש אחרת בדברי הגר"ח, לא זכיתי להבין מחמת שקיצר בדבריו)

והנה עניין האמונה שמשיח יכול לבוא בערבי שבתות ובשבתות ע"פ פשטות הגמרא וודאי שהיא שוגג גמור גם להמחמירים, ובזה נבוא שלפי דעת החזו"א והגראב"ו והגר"ח בשיטת הראב"ד ודאי שאין בכל עניין טעות בהבנת דברי חז"ל בנגוע לביאת המשיח שום רמז אפיקורסות
וזה עוד לפני שנכנסו לרבים שחלקו על הרמב"ם במניין העיקרים
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ב' פברואר 01, 2016 8:19 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 11:55 am

פלתי כתב:הרי כל מי שלומד את הגמרא שאליהו יגיע שלשה ימים קודם המשיח, או הגמרא שמשיח לא יבוא בשבת, ומבין את הגמרא כפשוטה, הרי הוא כופר לדברי הגרממ"ש. ובכלל כל מי שאינו יודע את הדיוק הלז ברמב"ם שצריך להאמין שהוא יכול להגיע בכל רגע ורגע דייקא, הרי הוא כופר. נמצאו רובא דעלמא כופרים.

(בגמרא כתוב שיכול להיות שאליהו הגיע כבר ואיננו יודעים זאת, ולפי"ז מהגמרא הספיציפית של אליהו אין שאלה לכאן)
לדעתי להגיד במציאות 'רובא דעלמא' לא נכון, לדעתי רוב האנשים חושבים שהמשיח יכול לבוא כל רגע, זו סוגיין דסתם כשרי ישראל (לא שזה מתרץ את כל השאלות)
אמנם דווקא תלמידי חכמים שיודעים את הגמרא וכו' שם יש אולי יותר שחושבים כך, אבל לדעתי גם בהם רבים מסופקים מפני שאחרי הכל גם בתוך המקורות האלו יש למראית עין סתירות רבות מדידהו אדידהו שמראות שהדברים אינם כפשוטם

אני יתן דוגמא:
בטור סי' רצ"ה כתוב שאומרים אליהו במוצאי שבתות כי בע"ש ובשבת לא מגיע לכן עכשיו שיכול להגיע אומרים אליהו הנביא
ובאותו סימן כתוב שלא אומרים בקדושא דסדרא של מוצ"ש פסוק 'ובא לציון' כי אין גאולה בלילה (נמצא גם בתוס' מגילה ד. ד"ה פסק)
נו, אז למה אומרים אליהו בליל מוצ"ש? (ובפרט לדברי הפרישה שהבאתי לעיל ששבת הוי רק ספק ואילו לילה לכאורה הווי ודאי)
(ובכלל אם כל לילה לא יכול המשיח להגיע, למה דווקא מההפסקה של שבת עושים עניין של אליהו וכו'?)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 12:02 pm

פלתי כתב:
(עכשיו ראיתי הודעת פלתי, דבריך במחכ"ת ממש לא מובן. ז"א שאם אני אומר שהמשיח יבוא בד' ניסן ה'תת"ח מה שאכפת לרמב"ם זה לא מה ששללתי את שאר הזמנים אלא זה שאני כן מאמין שבתאריך זה הוא יכול לבוא?...)

כן זה הפשט. עיקר הענין של מחשבי קיצין הוא משום שאם לא יבוא בזה הזמן, יאמרו שוב לא יגיע. כדאיתא בגמרא.
*************
והנה לשון הרמב"ם בהלכות מלכים: וכל אלו הדברים וכיוצא בהם לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שהדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הוית הדברים אלו ולא דקדוקיהם עיקר בדת:
הרי מבואר להדיא שאין פרטי הדברים עיקר בדת, וברור א"כ שגם אם אומרים שהיום לא יוכל לבוא מפני ששבת היום או מפני שאליהו הנביא עדיין לא הגיע, אין זה עיקר בדת ולא חשיב אפיקורוס.

בלי ספק שהרמב"ם מדבר על מה שיהיה אחר כך, לא יכול להיות שעל ההמתנה ועל האפשרות שיבוא יאמר שאינה עיקר בדת אחר שכופל דבריו שוב ושוב ושוב שהיא כן עיקר בדת
רק מה שיקרה אחר שיבוא וסדר ביאתו הוא אינו עיקר, לא עצם האפשרות שיבוא
ולומר שבשבת לא יבוא זה כבר שייך לנושא האפשרות (גם אם תחלק חילוקים)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 12:26 pm

שאלה, ל(שיטת אלה)החולקים על הגרי"ז (ואם תרצו על הגרממ"ש)
אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » א' ינואר 31, 2016 1:35 pm

פלתי כתב:
נשר כתב:ישר כח על התגובה.
וכאן בא הגרי"ז ודייק מהרמב"ם - שהיות ומכח האמונה צריך האדם לחכות ברמה כזו או אחרת, כתולדה מהאמונה,
אם לא יאמין שמשיח יכול לבא כל רגע. אם כן לא יחכה כל רגע. שהרי אם נשאל אותו בזמן מסוים- אתה מחכה כעת? הוא יענה כעת אני לא מחכה כלל.

בחלק הראשון אני מסכים לחלוטין, שהאדם צריך לחכות ברמה כזו או אחרת.
אבל במה שכתבת שאם לא יאמין שמשיח יכול לבוא כל רגע אם כן לא יחכה כל רגע. בזה חזרת כמה וכמה צעדים אחורה, וכבר האריכו בזה הרבה למעלה, כי בהחלט יכול לחכות כל רגע ורגע אע"פ שבאותו הרגע אינו יכול לבוא. וכן אני בהחלט מאמין שלא יבוא לפני אליהו הנביא, ואעפ"כ אני מחכה לו בכל יום וכל היום וכל רגע ורגע ברמה כזו או אחרת. לא מחכה שיבוא היום, כי אני יודע שסדר הביאה הוא שקודם יבוא אליהו ורק אח"כ הוא ככתוב בחז"ל, אבל אני מחכה ומצפה כל הזמן שיבוא.
נשר כתב:כך אמר הגרי"ז בסוגיא. וכך הוא דייק ברמב"ם. וכך הביא משמו הגרי"ז.
ברור שדרך זו לא מעמידה את כולם ככופרים כי זה לא הרגשה שנמצאת כל רגע ורגע כמו שנתבאר.

מדוע אין זה מעמיד את כולם ככופרים? הרי כל מי שלומד את הגמרא שאליהו יגיע שלשה ימים קודם המשיח, או הגמרא שמשיח לא יבוא בשבת, ומבין את הגמרא כפשוטה, הרי הוא כופר לדברי הגרממ"ש. ובכלל כל מי שאינו יודע את הדיוק הלז ברמב"ם שצריך להאמין שהוא יכול להגיע בכל רגע ורגע דייקא, הרי הוא כופר. נמצאו רובא דעלמא כופרים.


א. כוונתי במה שאמרתי שאין זה מעמיד את כולם ככופרים, שזה דבר שיכול להיות אצל כל אחד ולא נדרש הרבה, כלומר, ברגע שאדם מאמין שמשיח יכול לבא בכל רגע, לדעת גרי"ז הוא יצא מכלל כופר. כי לחכות הוא מחכה במידה כזו או אחרת. ולא כמו שכתבו כאן בעל ע"ת ועוד שזה בלתי אפשרי. זה אפשרי מאד. רק שיאמין שיכול לבא כל רגע.

ב. לגבי מה שכתבת, שיש כאלה שטוענים שגם כשאני מחכה לדבר שברור שיבוא לאחר זמן זה נקרא לחכות. זוהי כנראה נקודת המחלוקת בין הגריא"ו להגרממ"ש. הגריא"ו טוען שגם מי שמחכה על "לאחר זמן" חשיב מחכה. והגרממ"ש סובר שלחכות זה רק אם כל רגע יכול לבא, לדעתו, מי שמחכה למשהו שיבוא מחר, לא נחשב מחכה לדעת הרמב"ם.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 31, 2016 2:03 pm

לעומקו של דבר כתב:שאלה, ל(שיטת אלה)החולקים על הגרי"ז (ואם תרצו על הגרממ"ש)
אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר

מה פירוש נתברר לך על פי גימטריא? השאלה אם זה אמת או לא. אם זה אמת והוי כמו חז"ל מפורש, אז בודאי אינך אפיקורס לדעת החולקים הנ"ל. אבל מסתמא אינו אמת, וגימטריה כזו שאינה על פי קבלה אינה כלום, אם כן אתה אפיקורוס בשוגג.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 2:07 pm

פלתי כתב:
לעומקו של דבר כתב:שאלה, ל(שיטת אלה)החולקים על הגרי"ז (ואם תרצו על הגרממ"ש)
אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר

מה פירוש נתברר לך על פי גימטריא? השאלה אם זה אמת או לא. אם זה אמת והוי כמו חז"ל מפורש, אז בודאי אינך אפיקורס לדעת החולקים הנ"ל. אבל מסתמא אינו אמת, וגימטריה כזו שאינה על פי קבלה אינה כלום, אם כן אתה אפיקורוס בשוגג.

אוקי הבנתי אותך
ז"א אתה מסכים שאם באמת הפשט בגמרא הוא לא שאין שום אפשרות של גאולה בשבת, אז גם מי שחושב כך הוא אפיקורס?

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי שלח » א' ינואר 31, 2016 2:15 pm

וגם פה מאשכול אחר בנושא
http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=20013

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 31, 2016 2:43 pm

לעומקו של דבר כתב:
פלתי כתב:
לעומקו של דבר כתב:שאלה, ל(שיטת אלה)החולקים על הגרי"ז (ואם תרצו על הגרממ"ש)
אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר

מה פירוש נתברר לך על פי גימטריא? השאלה אם זה אמת או לא. אם זה אמת והוי כמו חז"ל מפורש, אז בודאי אינך אפיקורס לדעת החולקים הנ"ל. אבל מסתמא אינו אמת, וגימטריה כזו שאינה על פי קבלה אינה כלום, אם כן אתה אפיקורוס בשוגג.

אוקי הבנתי אותך
ז"א אתה מסכים שאם באמת הפשט בגמרא הוא לא שאין שום אפשרות של גאולה בשבת, אז גם מי שחושב כך הוא אפיקורס?

אני מפקפק בכך. יש הבדל גדול בין אלף שנה ליום אחד, דאם אומר שמשיח לא יכול לבוא באלף שנה הבאים, א"כ ביטל לגמרי את בכל יום אחכה לו, כיון שימי חיינו שבעים שנה ובידוע שלא יגיע עד סוף ימיו אז למה הוא מחכה? אבל אם יצא לו דרך לימודו שביום מסויים אינו יכול לבוא, עדיין יכול לקיים אחכה לו על הימים האחרים, א"כ אינו כופר.

עדיך תאתה
הודעות: 9
הצטרף: ג' ינואר 26, 2016 8:16 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי עדיך תאתה » א' ינואר 31, 2016 2:44 pm

לעומקו של דבר כתב:אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר


מי שסבור שמשיח יבוא רק בעוד עשרים שנה מחמת גימטריא משובשת נקרא מאמין גמור שאינו כופר ח"ו בשום דבר בתורה או בנביאים או בחז"ל.
אם הוא הצטער צער רב על הגלות ונתאווה שאם היה אפשר היה חפץ שתתקיים הישועה כבר עכשיו, אף לא יתבע בשמים על 'צפית לישועה' אלא על 'פלפלת בחכמה' [ע' מהרש"א שם].
איך רש"י קיים 'צפית לישועה' שהביא כדי לחזק התקוה לגאולה חישוב קץ שיהיה בעוד כ300 שנה לאחר דורו? איך הרמב"ם קיים 'צפית לישועה' כשהוא בעצמו מביא באיגרת תימן מסורת בשם אביו שהמשיח יתגלה כ50 שנים לאחר חיבור האגרת? איך הרמב"ן קיים מצות 'צפית לישועה' כשהוא מביא לחיזוק התקוה למשיח חישוב הקץ שהוא כ100 שנה לאחר תאריך החיבור והרמב"ן כבר היה זקן?
וכן שמעתי בשם הגריא"ו ז"ל שאם יצא למישהו עפ"י עיונו בזוהר בטעות גמורה שהמשיח יבוא בעוד כעשרים שנה [זו הדוגמא שהביא] מכלל המצפים לישועה הוא.
ומ"מ, מי שיצא לו שדוקא בעוד 1000 שנים יבוא [לאחר שכבר עברו יותר מאלפיים שנה ואנו קרובים יותר לסוף האלף הששי], כמדומה שדינו כמי שאין בו דעת שפטור מכל עיקרי האמונה.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי שלח » א' ינואר 31, 2016 2:51 pm

דברי הגריש אלישיב זצל
קבצים מצורפים
דברי הגריש אלישיב.pdf
(72.24 KiB) הורד 361 פעמים

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 31, 2016 2:51 pm

עדיך תאתה כתב:
לעומקו של דבר כתב:אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר


מי שסבור שמשיח יבוא רק בעוד עשרים שנה מחמת גימטריא משובשת נקרא מאמין גמור שאינו כופר ח"ו בשום דבר בתורה או בנביאים או בחז"ל.
אם הוא הצטער צער רב על הגלות ונתאווה שאם היה אפשר היה חפץ שתתקיים הישועה כבר עכשיו, אף לא יתבע בשמים על 'צפית לישועה' אלא על 'פלפלת בחכמה' [ע' מהרש"א שם].
איך רש"י קיים 'צפית לישועה' שהביא כדי לחזק התקוה לגאולה חישוב קץ שיהיה בעוד כ300 שנה לאחר דורו? איך הרמב"ם קיים 'צפית לישועה' כשהוא בעצמו מביא באיגרת תימן מסורת בשם אביו שהמשיח יתגלה כ50 שנים לאחר חיבור האגרת? איך הרמב"ן קיים מצות 'צפית לישועה' כשהוא מביא לחיזוק התקוה למשיח חישוב הקץ שהוא כ100 שנה לאחר תאריך החיבור והרמב"ן כבר היה זקן?
וכן שמעתי בשם הגריא"ו ז"ל שאם יצא למישהו עפ"י עיונו בזוהר בטעות גמורה שהמשיח יבוא בעוד כעשרים שנה [זו הדוגמא שהביא] מכלל המצפים לישועה הוא.
ומ"מ, מי שיצא לו שדוקא בעוד 1000 שנים יבוא [לאחר שכבר עברו יותר מאלפיים שנה ואנו קרובים יותר לסוף האלף הששי], כמדומה שדינו כמי שאין בו דעת שפטור מכל עיקרי האמונה.

דברים נכוחים. מצטרף לכל מילה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 2:54 pm

עדיך תאתה כתב:
לעומקו של דבר כתב:אם אני מחליט עכשיו שודאי שמשיח לא יבוא באלף השנים הקרובות, כי נתברר לי כן ע"פ גימטריא (ואני מתלמידי הרב פיש)
ולדעתי רק בעוד אלף שנה, תחזור להיות אפשרות כזו
לא חסר לי שום דבר בעיקרים לפי הרמב"ם? (בלי להכנס האם מכיוון שזה שוגג אני לא אפיקורס)
ואת"ל חסר, אם אני עכשיו משתוקק וממתין למה שיכול לקרות עוד אלף שנה, האם עכשיו כבר לא חסר


מי שסבור שמשיח יבוא רק בעוד עשרים שנה מחמת גימטריא משובשת נקרא מאמין גמור שאינו כופר ח"ו בשום דבר בתורה או בנביאים או בחז"ל.
אם הוא הצטער צער רב על הגלות ונתאווה שאם היה אפשר היה חפץ שתתקיים הישועה כבר עכשיו, אף לא יתבע בשמים על 'צפית לישועה' אלא על 'פלפלת בחכמה' [ע' מהרש"א שם].
איך רש"י קיים 'צפית לישועה' שהביא כדי לחזק התקוה לגאולה חישוב קץ שיהיה בעוד כ300 שנה לאחר דורו? איך הרמב"ם קיים 'צפית לישועה' כשהוא בעצמו מביא באיגרת תימן מסורת בשם אביו שהמשיח יתגלה כ50 שנים לאחר חיבור האגרת? איך הרמב"ן קיים מצות 'צפית לישועה' כשהוא מביא לחיזוק התקוה למשיח חישוב הקץ שהוא כ100 שנה לאחר תאריך החיבור והרמב"ן כבר היה זקן?
וכן שמעתי בשם הגריא"ו ז"ל שאם יצא למישהו עפ"י עיונו בזוהר בטעות גמורה שהמשיח יבוא בעוד כעשרים שנה [זו הדוגמא שהביא] מכלל המצפים לישועה הוא.
ומ"מ, מי שיצא לו שדוקא בעוד 1000 שנים יבוא [לאחר שכבר עברו יותר מאלפיים שנה ואנו קרובים יותר לסוף האלף הששי], כמדומה שדינו כמי שאין בו דעת שפטור מכל עיקרי האמונה.

אם המובן המקובל של 'קץ' או 'משיח יבוא בזמן זה וזה' או 'לא יבוא בזמן זה וזה' היה ודאי של מאה אחוז, לא היינו מוצאים את ידינו ורגלינו וראשינו בסוגיא זו, מהתורה מהנביאים מהכתובים מחז"ל מהראשונים וכו' וכו'
שלא לדבר על כך שאתה מביא קץ מהרמב"ם שוודאי שלל עניין הקיצים (וע"כ י"ל באיזה אופן)...
כפי שנראה לי כעת מהסוגיא המובן הרגיל של קציבת זמן ביחס לגאולה הוא לא באופן של מאה אחוז.
וכמדומני אפשר להביא לזה עשרות ראיות.
ואני דיברתי על מי שסובר וודאי גמור בלי שום ספק
אגב, גם אלף שנה אפשר להסביר, בגמרא יש גירסא שהעולם קיים שבעת אלפים שנה

(אם כבר אתה מעיר, לכמה אנשים הציק כאן מאוד עניין חוסר ההסכמה. היה מתאים שתתייחס לכך.
ואגב, כאן בפורום גם 'הדרנא בי' מתקבל בהבנה

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' ינואר 31, 2016 3:39 pm

פלתי כתב:הרי כל מי שלומד את הגמרא שאליהו יגיע שלשה ימים קודם המשיח, או הגמרא שמשיח לא יבוא בשבת, ומבין את הגמרא כפשוטה, הרי הוא כופר לדברי הגרממ"ש

וגם כל מי שלומד את דעת ר' הלל שאין להם משיח לישראל, ומבין את דבריו כפשוטם, הרי הוא כופר לדברי החת"ס (שו"ת יו"ד סימן שנו). היות שלהלכה נפסק שלא כדעתו.
להלכה נפסק (רמב"ם נזירות ד יא) שזה מצד ספק תחומין אבל ודאי ישנה אפשרות שיבוא.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 4:00 pm

ע. התשבי כתב:
פלתי כתב:הרי כל מי שלומד את הגמרא שאליהו יגיע שלשה ימים קודם המשיח, או הגמרא שמשיח לא יבוא בשבת, ומבין את הגמרא כפשוטה, הרי הוא כופר לדברי הגרממ"ש

וגם כל מי שלומד את דעת ר' הלל שאין להם משיח לישראל, ומבין את דבריו כפשוטם, הרי הוא כופר לדברי החת"ס (שו"ת יו"ד סימן שנו). היות שלהלכה נפסק שלא כדעתו.
להלכה נפסק (רמב"ם נזירות ד יא) שזה מצד ספק תחומין אבל ודאי ישנה אפשרות שיבוא.

כן, אבל החת"ס מדבר על מי שסובר כמו מי שנפסק נגדו להלכה
ז"א גם מי שסובר כב"ש באיזה עניין הוא כופר באותה השוואה
פה מדברים על עיקרים (ובאמת זו השאלה מה ההבדל בין עיקרים לשאר התורה, ובעניי סיכמתי כמה מהדעות בזה למעלה)

עדיך תאתה
הודעות: 9
הצטרף: ג' ינואר 26, 2016 8:16 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי עדיך תאתה » א' ינואר 31, 2016 9:42 pm

לעומקו של דבר כתב:b]אם המובן המקובל של 'קץ' או 'משיח יבוא בזמן זה וזה' או 'לא יבוא בזמן זה וזה' היה ודאי של מאה אחוז, לא היינו מוצאים את ידינו ורגלינו וראשינו בסוגיא זו, מהתורה מהנביאים מהכתובים מחז"ל מהראשונים וכו' וכו'[/b]
שלא לדבר על כך שאתה מביא קץ מהרמב"ם שוודאי שלל עניין הקיצים (וע"כ י"ל באיזה אופן)...
כפי שנראה לי כעת מהסוגיא המובן הרגיל של קציבת זמן ביחס לגאולה הוא לא באופן של מאה אחוז.
וכמדומני אפשר להביא לזה עשרות ראיות.

נכון, כל הראשונים שעסקו בחישוב הקיצין לא חישבו בתורת ודאי אלא בתורת ספק, והרמב"ן מדגיש את זה במפורש [וכ"מ ברש"י בדניאל שם], והרמב"ן מצדד להקל שלא אסרו חישוב הקץ אלא כשנאמר בתורת ודאי. ומ"מ ודאי כל חישובי הקץ של רבותינו הראשונים נאמרו ברוח הקודש והיו מבוארים במקראות ובחז"ל ולא "השערות" בעלמא ח"ו, וא"כ כל מי שקרא אותם לא היה חושב שהמשיח יבוא לפני הקץ והיה עלול להסיח דעתו מהאפשרות שיבוא קודם [אף אם ידע שאין הכרח גמור לחישוב], ובכל זאת לא חששו הראשונים ז"ל שעלול לגרום שיתבטלו ממצות 'צפית לישועה'.

לעומקו של דבר כתב:ואני דיברתי על מי שסובר וודאי גמור בלי שום ספק

אפי' אם סבור בשטות שלא יבוא עד תאריך מסויים בתורת ודאי עדיין נקרא מאמין ולא ביטל מצות 'צפית לישועה' [כנ"ל אם בכל זאת הצטער על הגלות ונתאווה לישועה]. והראיה מרב אשי (סנהדרין צ"ז:) שאמר שאין לחכות בכלל למשיח אלא עד שיעברו 45 יובלות מבריאת העולם דהיינו עד שנת 4250, ופירש"י שם: "דודאי לא יבוא קודם הזמן הזה", ורב אשי נולד בשנת 4111 ונפטר 4186 (אגרת רב שרירא גאון), וא"כ בהכרח חשב שבתורת ודאי משיח לא יבוא בדורו [וראיה זו הזכיר הגריא"ו].

לעומקו של דבר כתב:אם כבר אתה מעיר, לכמה אנשים הציק כאן מאוד עניין חוסר ההסכמה. היה מתאים שתתייחס לכך.

הרציתי את עיקרי הדברים בע"פ בפני הרבה אברכים וחברים מקשיבים שהודו לי שהארתי את עיניהם והסרתי אבן כבדה מלבם שהם סבלו מבלבול וחוסר בהירות באחד מעיקר האמונה.
האם היה ראוי לי להוציא את החיבור ללא הסכמות אעפ"י שהדברים נכונים ועברו ביקורתם של תלמידי חכמים ומקובלים מפי אחד מגדולי הדור הקודם ויש בהם תועלה רבה וזיכוי הרבים, או דילמא בכל זאת ראוי שלא לחרוג ממנהג ישראל שלא להוציא חיבור בלי הסכמה מחכם מוסמך? האם היה מוטל עלי לכתת רגלי מעיר לעיר להשיג הסכמה, או דילמא עדיף שלא אהגה לריק לקבל מכתב ברכה שלא מעלה ולא מוריד למעיינים ואדרבה אף עלול להזיק?
אלה שאלות רציניות התלויות בשיקול דעת מתון והתייעצות עם זקנים, אלא שבנידון דידן ההתעסקות בה היא בבחינת "שור סיני בכמה" דמאי דהוה הוה שכבר יצא לאוויר העולם. אני מקווה שבעז"ה במהדורא הבאה אזכה שיופיעו בשער הקונטרס מכתבי הסכמות. זכיתי לקבל הרבה הערות מחכימות שבעז"ה יוכנסו במהדורא הבאה, ואשמח מאד לקבל עוד הערות והשגות כדרכה של תורה בכל ענייני הקונטרס.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 31, 2016 11:56 pm

נכון, כל הראשונים שעסקו בחישוב הקיצין לא חישבו בתורת ודאי אלא בתורת ספק, והרמב"ן מדגיש את זה במפורש [וכ"מ ברש"י בדניאל שם], והרמב"ן מצדד להקל שלא אסרו חישוב הקץ אלא כשנאמר בתורת ודאי. ומ"מ ודאי כל חישובי הקץ של רבותינו הראשונים נאמרו ברוח הקודש והיו מבוארים במקראות ובחז"ל ולא "השערות" בעלמא ח"ו, וא"כ כל מי שקרא אותם לא היה חושב שהמשיח יבוא לפני הקץ והיה עלול להסיח דעתו מהאפשרות שיבוא קודם [אף אם ידע שאין הכרח גמור לחישוב], ובכל זאת לא חששו הראשונים ז"ל שעלול לגרום שיתבטלו ממצות 'צפית לישועה'.
[/quote]זה שאלה אחרת, אני דיברתי על על הידיעה הברורה של האפשרות שיבוא בכל רגע ורגע.

אפי' אם סבור בשטות שלא יבוא עד תאריך מסויים בתורת ודאי עדיין נקרא מאמין ולא ביטל מצות 'צפית לישועה' [כנ"ל אם בכל זאת הצטער על הגלות ונתאווה לישועה]. והראיה מרב אשי (סנהדרין צ"ז:) שאמר שאין לחכות בכלל למשיח אלא עד שיעברו 45 יובלות מבריאת העולם דהיינו עד שנת 4250, ופירש"י שם: "דודאי לא יבוא קודם הזמן הזה", ורב אשי נולד בשנת 4111 ונפטר 4186 (אגרת רב שרירא גאון), וא"כ בהכרח חשב שבתורת ודאי משיח לא יבוא בדורו [וראיה זו הזכיר הגריא"ו].
[/quote]
י"ל הראיה משם שגם זה אינו מאה אחוז (כמו שבקיצים כן הוא) אף שאכן דחוק

הרציתי את עיקרי הדברים בע"פ בפני הרבה אברכים וחברים מקשיבים שהודו לי שהארתי את עיניהם והסרתי אבן כבדה מלבם שהם סבלו מבלבול וחוסר בהירות באחד מעיקר האמונה.
האם היה ראוי לי להוציא את החיבור ללא הסכמות אעפ"י שהדברים נכונים ועברו ביקורתם של תלמידי חכמים ומקובלים מפי אחד מגדולי הדור הקודם ויש בהם תועלה רבה וזיכוי הרבים, או דילמא בכל זאת ראוי שלא לחרוג ממנהג ישראל שלא להוציא חיבור בלי הסכמה מחכם מוסמך? האם היה מוטל עלי לכתת רגלי מעיר לעיר להשיג הסכמה, או דילמא עדיף שלא אהגה לריק לקבל מכתב ברכה שלא מעלה ולא מוריד למעיינים ואדרבה אף עלול להזיק?
אלה שאלות רציניות התלויות בשיקול דעת מתון והתייעצות עם זקנים, אלא שבנידון דידן ההתעסקות בה היא בבחינת "שור סיני בכמה" דמאי דהוה הוה שכבר יצא לאוויר העולם. אני מקווה שבעז"ה במהדורא הבאה אזכה שיופיעו בשער הקונטרס מכתבי הסכמות. זכיתי לקבל הרבה הערות מחכימות שבעז"ה יוכנסו במהדורא הבאה, ואשמח מאד לקבל עוד הערות והשגות כדרכה של תורה בכל ענייני הקונטרס.

ודאי שבנושא של עיקרי האמונה לא מוציאים קונטרס בצורה כזו בשום אופן. והיה מוטל עליך לכתת וכו' (אם אתה רוצה להוציא חוברת, כמובן ).
אגב אני שמעתי מכמה שלא אבו להביט בכזו חוברת. אני בטוח שאתה גם מבין אותם. מחר תצא חוברת בעילום שם על הגשמה, מחרתיים על השגחה...
וזה הערה לכל מחברי דברים בנושא זה, ולא על העבר. כי אם על העתיד.

עקביה
הודעות: 5504
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 01, 2016 9:50 am

אינני מבין מהי ההתעקשות על הסכמות לחוברת העוסקת בענייני אמונה. וכי המחבר דורש בתוקף 'קבלו דעתי'? אין זה אלא ככל בירור הלכתי עיוני, המונח לפני הלומדים, וכל הרוצה יבוא ויעיין.
אטו בשופטני עסקינן?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 01, 2016 1:39 pm

הערה קטנה ונחוצה.
הגריא"ו במכתבו לא כותב שלא צריך להאמין שיבא כל רגע. הוא מלמד זכות על מי שאינו מאמין כך שהוא בכלל מחכי ביאתו. איפה כתוב בדבריו שלא צריך להאמין שיכול לבא כל רגע.

נ.ב. מה שכתב ר' עדיך תאתה ששומעי לקחו אמרו שנהיה להם סדר בבלבול שהיה להם באמונה. זה ברור ואין מזה ראיה, למה הדבר דומה, לאדם שמתלבט איך לקיים מצוה מסויימת ובא חברו והוכיח לו שהוא פטור, הלזה יקרא סדר ובהירות?

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » ב' פברואר 01, 2016 2:05 pm

נשר כתב:הערה קטנה ונחוצה.
הגריא"ו במכתבו לא כותב שלא צריך להאמין שיבא כל רגע. הוא מלמד זכות על מי שאינו מאמין כך שהוא בכלל מחכי ביאתו. איפה כתוב בדבריו שלא צריך להאמין שיכול לבא כל רגע.

הוא כן כתב כך, וזה לשונו: וגדר מי שאינו מחכה לביאתו הוא בשביל חישוב קיצים, שאם לא בא, אז לא יבוא. וגם לא אמרו שם דתיפח עצמם של מחשבי קיצין מצד דסברי דרק בזמן ההוא לעתיד יבוא ולא קודם, דבזה לא נתהפכו לאפיקורסים, ומכלל מחכי ביאתו הם בודאי.
נשר כתב:נ.ב. מה שכתב ר' עדיך תאתה ששומעי לקחו אמרו שנהיה להם סדר בבלבול שהיה להם באמונה. זה ברור ואין מזה ראיה, למה הדבר דומה, לאדם שמתלבט איך לקיים מצוה מסויימת ובא חברו והוכיח לו שהוא פטור, הלזה יקרא סדר ובהירות?

כן בהחלט לזה יקרא סדר ובהירות בודאי. מה חשבת, שצריך להשאיר את כולם בנערוון ולא לומר להם את האמת הפשוטה?
ודילמא אתה סובר שלפי דעת בעל החוברת אין צריך לחכות למשיח כלל?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 01, 2016 2:13 pm

ר' פלתי שליט"א!!
אם תנסה להבין אותי, אני בטוח שתצליח!
כוונתי היתה שר' ישראל אלי' כתב שגם מי שלא מאמין שיכול לבא כל רגע הוא בכלל המחכים. אבל לכתחילה? אולי לכתחילה ס"ל שיש להאמין שיכול לבא כל רגע. הוא רק מוכיח שלא יכול להיות אפיקורסות במחשבי קיצין, אך מנין שהוא לא כתב זאת רק להוכיח שהם לא אפיקורסים, מי אמר אמר שאין עדיפות ומעלה למי שמאמין שיכול לבא כל רגע? מה שייך להגיד לאנשים בשם ר' ישראל אלי' שלא צריך להאמין כך, אולי לא חייבים ולא נקראים כופרים, אבל עדיפות מיהא איכא? אולי.

ב. כשטוענים על בן אדם שיכול להיות בדבריו טעויות קריטיות באמונה. לא מובן מה הוא עונה - שהוא עוזר לאנשים שלא יהיה להם נערווען, וכי לנו זה לא היה מוריד נערווען? אלא מאי, לא השתכנענו. אם כן אין בזה תשובה לטענה למה הוא לא מביא הסכמה - כי זה מועיל לנערווען. מקוה שמובן.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי פלתי » ב' פברואר 01, 2016 2:27 pm

נשר כתב:ר' פלתי שליט"א!!
אם תנסה להבין אותי, אני בטוח שתצליח!
כוונתי היתה שר' ישראל אלי' כתב שגם מי שלא מאמין שיכול לבא כל רגע הוא בכלל המחכים. אבל לכתחילה? אולי לכתחילה ס"ל שיש להאמין שיכול לבא כל רגע. הוא רק מוכיח שלא יכול להיות אפיקורסות במחשבי קיצין, אך מנין שהוא לא כתב זאת רק להוכיח שהם לא אפיקורסים, מי אמר אמר שאין עדיפות ומעלה למי שמאמין שיכול לבא כל רגע? מה שייך להגיד לאנשים בשם ר' ישראל אלי' שלא צריך להאמין כך, אולי לא חייבים ולא נקראים כופרים, אבל עדיפות מיהא איכא? אולי.

אולי לכתחילה ס"ל? מהיכא תיתי? מה פתאום שתהיה עדיפות אם אין מצוה כזו.
נראה לי שאתה צריך להתאפס.
נשר כתב:ב. כשטוענים על בן אדם שיכול להיות בדבריו טעויות קריטיות באמונה. לא מובן מה הוא עונה - שהוא עוזר לאנשים שלא יהיה להם נערווען, וכי לנו זה לא היה מוריד נערווען? אלא מאי, לא השתכנענו. אם כן אין בזה תשובה לטענה למה הוא לא מביא הסכמה - כי זה מועיל לנערווען. מקוה שמובן.

לא מובן, נראה לי קינטורים בעלמא. וצריך להתאפס, כנ"ל.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 01, 2016 2:39 pm

נראה לי שהדיון הגיע לסיומו בשלב זה
איני יודע מה זה "להתאפס" ואיך עושים את זה.
בכל אופן אם אתה רוצה לומר את המילה האחרונה אתה מוזמן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 01, 2016 4:20 pm

עקביה כתב:אינני מבין מהי ההתעקשות על הסכמות לחוברת העוסקת בענייני אמונה. וכי המחבר דורש בתוקף 'קבלו דעתי'? אין זה אלא ככל בירור הלכתי עיוני, המונח לפני הלומדים, וכל הרוצה יבוא ויעיין.
אטו בשופטני עסקינן?


לכאורה צודק. מה ההבדל בין מי שכותב שטיקל תורה על מלאכת בורר למי שכותב שטיקל תורה על ענייני אמונה. גם בורר בשבת הוא חיוב סקילה.
אבל לשיטת הכותבים כאן יש הבדל גדול. מי שסבר שהשטיקל תורה ההוא צודק במלאכת בורר ועבד כן, הוא במקרה הרע שוגג ובמקרה הטוב עושה כדעתו וכמקומו של ר"א.
אבל מי שקיבל את סברת בעל השטיקל תורה הוא אפיקורס לעולם, רק במקרה הטוב הוא נעבעך.

בעיני זה כמובן לא מתקבל על הדעת והמקרה הזה רק מדגים את מוזרות השיטה.

עקביה
הודעות: 5504
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 01, 2016 6:05 pm

אף אני סבור כמוך. וכמדומני שמדברי הרדב"ז (שו"ת, ח"ד סי' קפז) והחתם סופר (שו"ת, יו"ד סי' שנו) עולה שאין חיה כזו (נעבך אפיקורוס).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 01, 2016 6:35 pm

אוצר החכמה כתב:
עקביה כתב:אינני מבין מהי ההתעקשות על הסכמות לחוברת העוסקת בענייני אמונה. וכי המחבר דורש בתוקף 'קבלו דעתי'? אין זה אלא ככל בירור הלכתי עיוני, המונח לפני הלומדים, וכל הרוצה יבוא ויעיין.
אטו בשופטני עסקינן?


לכאורה צודק. מה ההבדל בין מי שכותב שטיקל תורה על מלאכת בורר למי שכותב שטיקל תורה על ענייני אמונה. גם בורר בשבת הוא חיוב סקילה.
אבל לשיטת הכותבים כאן יש הבדל גדול. מי שסבר שהשטיקל תורה ההוא צודק במלאכת בורר ועבד כן, הוא במקרה הרע שוגג ובמקרה הטוב עושה כדעתו וכמקומו של ר"א.
אבל מי שקיבל את סברת בעל השטיקל תורה הוא אפיקורס לעולם, רק במקרה הטוב הוא נעבעך.

בעיני זה כמובן לא מתקבל על הדעת והמקרה הזה רק מדגים את מוזרות השיטה.

כבר קדמך יהודי צדיק
והדגים את 'מוזרות השיטה' של הרמב"ם
והלא הוא רבי אברהם, בר פלוגתתו
והשאלה איך מבינים את שיטת הרמב"ם, ככתוב כל זה לעיל

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 01, 2016 6:37 pm

עקביה כתב:אף אני סבור כמוך. וכמדומני שמדברי הרדב"ז (שו"ת, ח"ד סי' קפז) והחתם סופר (שו"ת, יו"ד סי' שנו) עולה שאין חיה כזו (נעבך אפיקורוס).

מכיוון שעסקו כאן בשיטת הרמב"ם, היה רצוי שתעיין גם בנושאי כלי הרמב"ם
החתם סופר הרי חולק להדיא על הרמב"ם, וכמדומני גם הרדב"ז

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 01, 2016 7:05 pm

לעומקו של דבר כתב:
אוצר החכמה כתב:
עקביה כתב:אינני מבין מהי ההתעקשות על הסכמות לחוברת העוסקת בענייני אמונה. וכי המחבר דורש בתוקף 'קבלו דעתי'? אין זה אלא ככל בירור הלכתי עיוני, המונח לפני הלומדים, וכל הרוצה יבוא ויעיין.
אטו בשופטני עסקינן?


לכאורה צודק. מה ההבדל בין מי שכותב שטיקל תורה על מלאכת בורר למי שכותב שטיקל תורה על ענייני אמונה. גם בורר בשבת הוא חיוב סקילה.
אבל לשיטת הכותבים כאן יש הבדל גדול. מי שסבר שהשטיקל תורה ההוא צודק במלאכת בורר ועבד כן, הוא במקרה הרע שוגג ובמקרה הטוב עושה כדעתו וכמקומו של ר"א.
אבל מי שקיבל את סברת בעל השטיקל תורה הוא אפיקורס לעולם, רק במקרה הטוב הוא נעבעך.

בעיני זה כמובן לא מתקבל על הדעת והמקרה הזה רק מדגים את מוזרות השיטה.

כבר קדמך יהודי צדיק
והדגים את 'מוזרות השיטה' של הרמב"ם
והלא הוא רבי אברהם, בר פלוגתתו
והשאלה איך מבינים את שיטת הרמב"ם, ככתוב כל זה לעיל


כבר ביארתי לעיל את דברי הרמב"ם שאינם כן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 01, 2016 7:17 pm

לעומקו של דבר כתב:
עקביה כתב:אף אני סבור כמוך. וכמדומני שמדברי הרדב"ז (שו"ת, ח"ד סי' קפז) והחתם סופר (שו"ת, יו"ד סי' שנו) עולה שאין חיה כזו (נעבך אפיקורוס).

מכיוון שעסקו כאן בשיטת הרמב"ם, היה רצוי שתעיין גם בנושאי כלי הרמב"ם
החתם סופר הרי חולק להדיא על הרמב"ם, וכמדומני גם הרדב"ז


איני יודע איפה מצאת בחת"ס סימן שנו ראייה שאין דבר כזה נעבעך אפיקורס.

עניין אחר הוא שאע"פ שהחת"ם סופר חולק על מניין יג העיקרים. אבל דבריו הם כקילורין לעיניים במה שהבין, מלבד זה, שכופר הוא החולק על דבר שמערער את יסוד האמונה. כך שגם אם לא נקבל את דבריו, העיקרון שהיה פשוט לו שכפירה צריכה להיות בדבר שמערער עיקר ולא באי קבלת איזה פרט נראה דבר שקשה לזוז ממנו, ולכן נראה לי שהשכל הישר אומר שגם בעניין ביאת המשיח, מי שאינו מאמין בביאתו הוא חולק על העיקר הזה, אבל מי שסבור שמאיזה שהיא סיבה שאמרו חז"ל לא יכול משיח לבא ביום פלוני, או שמסתמא יבא דווקא בניסן כי בניסן נגאלו ועתידים ליגאל (אני לא טוען שזה כך אז לא להכנס לויכוח על זה) אינו חולק על העיקר אלא אינו מקבל פרט ואין בזה כפירה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 01, 2016 7:55 pm

אוצר החכמה כתב:איני יודע איפה מצאת בחת"ס סימן שנו ראייה שאין דבר כזה נעבעך אפיקורס.

עניין אחר הוא שאע"פ שהחת"ם סופר חולק על מניין יג העיקרים. אבל דבריו הם כקילורין לעיניים במה שהבין, מלבד זה, שכופר הוא החולק על דבר שמערער את יסוד האמונה. כך שגם אם לא נקבל את דבריו, העיקרון שהיה פשוט לו שכפירה צריכה להיות בדבר שמערער עיקר ולא באי קבלת איזה פרט נראה דבר שקשה לזוז ממנו, ולכן נראה לי שהשכל הישר אומר שגם בעניין ביאת המשיח, מי שאינו מאמין בביאתו הוא חולק על העיקר הזה, אבל מי שסבור שמאיזה שהיא סיבה שאמרו חז"ל לא יכול משיח לבא ביום פלוני, או שמסתמא יבא דווקא בניסן כי בניסן נגאלו ועתידים ליגאל (אני לא טוען שזה כך אז לא להכנס לויכוח על זה) אינו חולק על העיקר אלא אינו מקבל פרט ואין בזה כפירה.

החתם סופר כותב כבר בתחילת דבריו לעניין העיקרים "לא ידעתי שום נפקותא [בין עיקרים לפרטים] כי אם קריאת שם בלבד"
משמע שאין שום חילוק ודאי שלא רדיקלי
ואם כן איך שלא יהיה אי אפשר בשום אופן להשוות את זה לרמב"ם שמדגיש וצועק וחוזר "(רק) שלושה עשר עיקרים כל הכופר בהם הווי אפיקורס"
קבצים מצורפים
חת''ס סימן שנ''ו עניין עיקרי האמונה.pdf
(200.73 KiB) הורד 251 פעמים
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ב' פברואר 01, 2016 8:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אחכה לו בכל יום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 01, 2016 8:05 pm

אוצר החכמה כתב:כבר ביארתי לעיל את דברי הרמב"ם שאינם כן.

אמנם משום מה לא התייחסת למה שסיכמתי כאן את דברי הרמב"ם והביאורים האפשריים בדבריו
כך אוכל להבין את דבריך בשיטתו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 456 אורחים