מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ריבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

ריבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

הודעהעל ידי איתן » ב' דצמבר 26, 2016 3:57 pm

ישנה רשת קמעונית שיש אפשרות לפתוח חשבון בכל אחד מסניפיה. מחשבון הזה אפשר לשלם על הקניות בסניף שבו נפתח החשבון. במקרה ההפקדה של מעל 1000 ש"ח הלקוח מקבל זכוי של 5% מסכום ההפקדה, כך שלחשבון שלו מגיע 1050 ש"ח במקום 1000 ש"ח שהוא הפקיד.
מישהו העיר לי שזה רבית גמורה. האם יש בעיה של רבית בדבר הזה? הרי לכאורה הלקוח מלווה לרשת, ומקבל על זה זכוי כספי.
האם ידועים פסקים בנדון?

נ.ב. עקרוני יש אפשרות להוציא את כל הכסף מיד אחרי ההפקדה ע"י קנייה גדולה מרוכזת, אך הלכה למעשה אף אחד אינו נוהג כך, אלא ממשמשים את הכסף אט אט.
אז אולי כל הנושא פה הוא רק, שהחנות תוודה שאתה קונה אצלהם ומוציאים את כל ההפקדה אצלהם ולא אצל מתחריהם, לא שהם זקוקים להלוואה של מזומנים.
מה גם שיש אפשרות להצטרף למועדון לקוחות ולהנפיק כרטיס אשראי מיוחד. במקרה הזה אתה מקבל זכוי של 2% על כל קנייה בכרטיס אשראי הנ"ל מעל 500 ש"ח ו4.5% על כל קנייה מעל 1000 ש"ח (או הפקדה, ואז הוא מקבל רק את הזכוי של חבר המועדון שבקניה של 1000 ויותר ש"ח אף נמוכה ב0.5% מהפקדה בדרך אחרת). ופה וודאי אין שום הלוואה (בקניה, אך לא בהפקדה).
נערך לאחרונה על ידי איתן ב ב' דצמבר 26, 2016 7:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: רבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' דצמבר 26, 2016 4:51 pm

כעי"ז יש לדון על דבר מצוי יותר, שהרבה רשתות מוכרות תוי קניה של הרשת בהנחה של כמה אחוזים, וגם זה בעצם הלואה מהקונה לרשת והרשת משלמת לו יותר ממה שהלווה לה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13084
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ריבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 26, 2016 8:06 pm

א. לכאורה מדובר על הלוואה דרך מקח, כך שאיננו דאורייתא.
ב. כפי שכתב הרב איתן - אין כאן אגר נטר ליה, כיוון שיכול לקנות בזה מיד, ובפרט אם מלכתחילה שילם בכרטיס אשראי - אז יכול להיות שהנותן הוא לווה ולא מלווה...

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: ריבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

הודעהעל ידי איתן » א' ינואר 01, 2017 12:13 pm

דברתי עם שני ת"ח.
אחד אמר לי שהאיסור אינו ברור, כי אפשר להסתכל על זה כמכירה סיטונאית. אך גם ההיתר לא.
והשני אמר לי שזה בוודאי מכירה סיטונאית, שהרי אתה יכול למשוך מייד את כל הכסף. והוסיף שפעם שאלו את ר' חיים גריינימן זצ"ל האם יש ריבית בקניית כרטיסיה לאוטובוס. והוא ענה שהוא לא יודע, אך אצל חזו"א הייתה כרטיסייה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13084
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 01, 2017 12:29 pm

שש ושמח כתב:כעי"ז יש לדון על דבר מצוי יותר, שהרבה רשתות מוכרות תוי קניה של הרשת בהנחה של כמה אחוזים, וגם זה בעצם הלואה מהקונה לרשת והרשת משלמת לו יותר ממה שהלווה לה.

לפענ"ד תו קניה דינו ככל שטר חוב, ואכן בקניית שט"ח צריך להיזהר שזה לא ייראה כריבית.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2251
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ריבית בזכוי על ההפקדה ברשת קמעונית.

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' ינואר 01, 2017 5:07 pm

איתן כתב:ישנה רשת קמעונית שיש אפשרות לפתוח חשבון בכל אחד מסניפיה. מחשבון הזה אפשר לשלם על הקניות בסניף שבו נפתח החשבון. במקרה ההפקדה של מעל 1000 ש"ח הלקוח מקבל זכוי של 5% מסכום ההפקדה, כך שלחשבון שלו מגיע 1050 ש"ח במקום 1000 ש"ח שהוא הפקיד.
מישהו העיר לי שזה רבית גמורה. האם יש בעיה של רבית בדבר הזה? הרי לכאורה הלקוח מלווה לרשת, ומקבל על זה זכוי כספי.
האם ידועים פסקים בנדון?

נ.ב. עקרוני יש אפשרות להוציא את כל הכסף מיד אחרי ההפקדה ע"י קנייה גדולה מרוכזת, אך הלכה למעשה אף אחד אינו נוהג כך, אלא ממשמשים את הכסף אט אט.
אז אולי כל הנושא פה הוא רק, שהחנות תוודה שאתה קונה אצלהם ומוציאים את כל ההפקדה אצלהם ולא אצל מתחריהם, לא שהם זקוקים להלוואה של מזומנים.
מה גם שיש אפשרות להצטרף למועדון לקוחות ולהנפיק כרטיס אשראי מיוחד. במקרה הזה אתה מקבל זכוי של 2% על כל קנייה בכרטיס אשראי הנ"ל מעל 500 ש"ח ו4.5% על כל קנייה מעל 1000 ש"ח (או הפקדה, ואז הוא מקבל רק את הזכוי של חבר המועדון שבקניה של 1000 ויותר ש"ח אף נמוכה ב0.5% מהפקדה בדרך אחרת). ופה וודאי אין שום הלוואה (בקניה, אך לא בהפקדה).


לא כ"כ הבנתי את הצד השני. הרי מכיון שאפשר לקנות מיד בכל הסכום, הרי מוכח בהדיא שההנחה היא רק בגלל הקניה הסיטונאית [ומצידם תוכל גם לפרוש את הקניה הגדולה הזאת גם בכמה פעמים], ולא בגלל הקדמת המעות. ולכן גם במקרה שהקונה בחר לקנות בפעמים רבות יותר, אין כאן שום 'אגר נטר'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים