מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 15, 2011 11:47 am

בפרשה כתוב (יח,יז): ערות אשה ובתה לא תגלה...שארה הנה זמה הוא.

א) הרמב"ן הביא דברי תרגום אונקלוס: עצת חטאין היא, ופירש"י: עצת חטאין שיצרך יועצך לחטוא. ותמה דלא ידע טעם לזה דגם כל העריות האחרות היצר יועצו לחטוא. וביאר דשם זמה נגזר מן כאשר זמם לעשות לאחיו, ולמחשבה ההגונה יקראנו מזימה ולזנות העשוי במחשבה בסתר יקראנו זמה.

וביאר הטעם שדוקא באשה ובתה וכאשה ואמה אמר הכתוב זמה, לגנות הענין לומר כי כשישכב עם אחת שהיא אשתו יחשוב באחרת בעבור קרבתם ודמיונם, והנה תהיה שכיבת שניהם לו זמה, עד כאן תורף דבריו.

ונראה לבאר עוד, דבאמת חלוק דין ערוה זה מערות אחותו או בתו ובת בנו וכיו"ב, דבכל הני רק שכיבת הקרובה נאסרת מדין ערוה, אבל אין פגם כתוצאה מזה גם בשכיבת אשתו, ולכן הכתוב לא מזכיר מידי מאשתו, אבל בערות אשה ובתה או אשה ואמה, זה פגם בשכיבת אשתו ג"כ, ולכן לא נקט הכתוב לאסור אם אשתו או בתה, אלא גדר האיסור הוא אשה ובתה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 15, 2011 11:48 am

ומצאתי בספר תפוחי זהב להגרי"פ גולדווסר שליט"א עמ' פח שהביא ראיה נפלאה ליסוד זה מדברי הגמ' ביבמות צה,א: תניא (ושכב איש) אותה, אותה-שכיבתה אוסרתה ואין שכיבת אחותה אוסרתה. הרי מבואר דהיה ס"ד לגמ' לולי הקרא דתאסר אשתו של אדם עליו כאשר בא בזנות על אחותה. ולכאורה צ"ב, מהיכי תיתי שתיאסר אשתו בשכיבת אחותה, הרי אחותה היא ערוה עליו ולא היא.

אמנם, לפי האמור מבואר דהערוה היא לא אחותה, אלא היא ואחותה כאחת, ולכן ס"ד דכל שבא בזנות על אחותה נחשב כאילו יש לו איזה ענין אישות אמה, והוי כבא על אשה ואחותה, ודפח"ח.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 15, 2011 11:50 am

אמנם, לכאורה מצינו חולקים בזה, דהנה בפר' ויצא (בראשית ל,טו) כתיב: המעט קחתך את אישי. ותרגם אונקלוס: דדברת ית בעלי. ומדבריו נראה שהטענה היא לא על עצם נישואי רחל עם יעקב, אלא על כך שיעקב קבע את עיקר דירתו אצלה. אבל בתרגום יוב"ע איתא: הזעיר הוא דנסיבת ית בעלי. כלומר, שטענה על עצם נישואיה עם יעקב, וצ"ב.

ונראה לפרש לפי דברי הספורנו על אתר, וז"ל: שלא היה לך להסכים שתהיי את צרתי כאמרו ואשה אל אחתה לא תקח לצרור. ולפי"ז מבואר דעיקר האיסור של לא תקח לצרור אינו כאמור לעיל ליקח שתי אחיות יחדיו, אלא בעבור האשה הראשונה שלא תצר לה אחותה שנכנסה לביתה, וזו היתה תביעת לאה. וכן נראה עוד בתרגום אונקלוס כאן: לאעקא לה, ולא תרגם לאעקא להון, ודוק.

וראה עוד לשון הרמב"ן כאן שכתב בתו"ד בענין איסור שתי אחיות שנשא יעקב אבינו בחוץ לארץ, וז"ל: והשם לו נתכנו עלילות שמתה רחל בדרך בתחילת בואם בארץ, כי בזכותה לא מתה בחו"ל, ובזכותו לא ישב בארץ עם שתי אחיות, והיא היתה הנשאת באיסור האחוה.

מבואר דהאיסור חל על רחל שנשאת השניה והיא נעשית צרה ללאה הראשונה, ואין האיסור חל על קיחת שניהם כאחד בבואם לארץ ישראל.

[כל תוספת זו היא מדברי ידידי הרה"ג ר' אברהם משההלוי רוט שליט"א].

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' אפריל 18, 2011 1:04 am

יש ראיות לכך שגדר האיסור באחות אשתו שונה
יש נידון של קידושי חוץ דמקדש אותה חוץ מפלוני
ועמדו שם הלומדים לחלק דיש איסורי אישות הנובעים מעצם הקורבא
כלומר דהאיסור נובע שלא מחמת הקידושין דהיינו אב ובתו וכדו' אין שייכות לקידושין
אולם באחות אשתו הרי הקידושין הם האוסרין
כלומר בקידושין נתפסת זכות לאשה שהבעל יאסר באחותה
ונפק"מ בזה בקידושי חוץ
ודנים בזה בקידש חוץ לאחיו האם אשתו היא יבמה לאחיו ונאסרת מדין אשת אח
עי' יבמות י. ותוס' שם
כ"ז מזיכרון ואינני זוכר הפרטים כ"כ

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי עט סופר » ב' אפריל 18, 2011 12:33 pm

נפק"מ האם מותר בת אשתו שנולדה לאחר גירושי אשתו, ונחלקו בזה הברית יעקב (יבמות ח:) והאחיעזר (לא זוכר כרגע את הסימן). יש בזה עוד כמה נפק"מ ואכמ"ל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אפריל 27, 2020 1:25 am

נוטר הכרמים כתב:מצאתי בספר תפוחי זהב להגרי"פ גולדווסר שליט"א שהביא ראיה נפלאה ליסוד זה מהא דתניא ביבמות: אותה שכיבתה אוסרתה, ואין שכיבת אחותה אוסרתה.
תיוהא חזינא הכא: אדמייתי ראיה מאחות אשה, דמילתא דלא קיימא היא, לייתי ראיה מאשה ובתה גופה, דמילתא דשרירא וקיימא היא! דהכי תניא התם: אמר רבי יהודה: לא נחלקו בית שמאי ובית הלל בבא על חמותו שפוסל את אשתו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אפריל 27, 2020 1:43 am

נוטר הכרמים כתב:מבואר דעיקר האיסור של 'לא תקח לצרור' אינו אלא בעבור האשה הראשונה שלא תצר לה אחותה שנכנסה לביתה.
אמנם מדברי ר"ש: 'לא תקח לצרור – בשעה שנעשו צרות זו לזו לא יהא לך ליקוחין אפילו באחת מהן', איפכא משמע, דעיקר קרא בנושא שתי אחיות כאחת משתעי, דמשוי להו צרות זו לזו (ולא את האחרונה צרה לראשונה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ערות אשה ובתה - האם הערוה היא 'בת אשתו' או שתיהן כאחת?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 27, 2020 11:08 am

ועוד יש להביא ראיה, מדברי הכתוב "באש ישרפו אותו ואתהן" שפשט הכתוב הוא, שישרפו גם את אשתו הראשונה!
ואמנם יצא המקרא מידי פשוטו השטחי, אך לא לגמרי:
קיי"ל שרק אם בא על חמותו (או בת אשתו) בחיי אשתו - יומתו בב"ד בשריפה, אבל אם בא עליה לאחר מות אשתו - הרי הם בכרת בלבד!
ומכאן למדנו שיש חומרא יתרה באיסור כאשר שתיהן קיימות כאחת, אבל האיסור קיים גם לאחר מות אשתו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 257 אורחים