מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:29 pm

מתי נאמרה שירת הים,
קודם הישועה או רק לאחריה
<גילוי אליהו>


כתב ר' אברהם טריויש הצרפתי בספרו ברכת אברהם [נד' לראשונה בשנת שי"ב בהסכמת מרן הב"י שהעיד בו: ראיתי איש אלוקים קדוש מדבר, ובשער הספר כתוב: כי נגלה אליו בדברי תורה אליהו ז"ל בחלום, בלשון הקודש כנופך ספיר ויהלום, וקרא אליו בבחרותו ויאמר בני, תשובתך על שאלתי, אל תעלים ממני וכו'], וז"ל:

לזכר טוב זכרון לפני ה' ולזכרון לבני ישראל ולסימן טוב, שנת ר"ן נ"ר ה' נשמת אדם, אז הייתי בן עשרים שנה הייתי מלמד תלמידים בעיר רובקי"ן ורחוקה מהעיר מהדורה פיראר"א כמהלך יום. נראה אלי בחלום בליל שבת בפרשת בשלח, איך הייתי בעליה אחת, והיא ממש על גבי בית המדרש אשר הייתי לומד ומלמד בתוכו [שהיה בית המדרש שלי באמת ובאמונה בעליה על בית תחתון, ונראה אלי בחלומי שהיתה עליה ע"ג עליה דהיינו תחתיים שניים ושלשים], והייתי יושב בחלומי בעליה העליונה על ספסל ולפני שולחן ערוך והייתי יושב בראש הספסל אצל ראש השולחן בצד דרום...ושם כנגדי על ראש הספסל האחר אצל ראש השלחן אדם זקן מאד ובעל זקן לבן בשערות ארוכות...ופני הזקן המהודר כנגד פני.

וישאלני הזקן ויאמר אלי בזה הלשון הקדש באהבה כאהבת האב אל הבן ויאמר, בני מי היה גדול בנביאים. אמרתי אליו ג"כ הכל בלה"ק: ולא קם נביא עוד בישראל כמשה מאז. אמר אלי, א"כ למה לא עשה משה כשאר הנביאים שהיו אומרים בנבואתם הנחמות קודם זמן קיום הנחמות קודם זמן קיום הנחמות, כך היה ראוי למשה לומר השירה קודם טביעת המצרים בים, וזה היה לו לכבוד ולתפארת להראות לישראל נבואתו האמיתית שהיה יודע שיטבעו המצריים בים, כמו שעשו שאר הנביאים שלא היתה מעלתן כמותו.

אמרתי אליו גם אני בלה"ק: כי ידע משה על רוב עם ישראל שלא היו חזקים באמונה אמר בדעתו אם אשיר את השירה קודם שיראו ישראל מיתת המצריים בים, לא ישירו עמי את השירה, על זה אמתין שיראו ישראל מפלת המצריים כדי שיזכו כל ישראל לשורר את השירה עמי.

עד כאן היו דברי ושתק הזקן וקבל תשובתי בשמחה.

ואחר הדברים האלה היה דבר ה' אלי אברהם במחזה לאמר כי תשובתי אמיתית, כי הפסוקים רומזים זה הענין, דכתיב 'וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו', מכלל שעד השתא לא היו חזקים באמונה, 'אז ישיר משה ובני ישראל את השירה', כלומר, אז כשראו הנס ישיר משה ובני ישראל את השירה. ומשה זכה וזיכה את הרבים. אבל אם לא היו רואים הנס, לא היו אומרים עם משה את השירה.

[לבל יחסר המזג אעתיק ג"כ את המשך דבריו: וכל ימי אמרתי בדעתי כי אותו הזקן הנזכר אשר ראיתי בחלום ודבר עמי ואני עמו הדברים הנזכרים היה אליהו הנביא זכור לטוב, שנגלה אלי בחלום בזכות אבותי הקדושים ז"ל, כי מזרע המאור הגדול רש"י ז"ל אנחנו.

אח"כ מצאתי בתשובות מהר"ם ז"ל שכתב בסי' שכח, וז"ל: מצאתי בשם הר"ר ברוך שסיפר, שפ"א אכל רבינו אפרים ז"ל מדג שקורין בורבוטא, ובלילה נראה לו זקן אחד בעל שיבה ובעל שער והדר פנים ומגודל זקן והביא לו קופה שרצים ואמר לו קום אכול. ונרתע מאוד ואמר לו, והלא שרצים הם, אמר לו כך אלו מותרים כמו אותם שאכלת היום, ובהקיצו ידע כי אליהו הנביא ז"ל נגלה לו, ומהיום ההוא והלאה פירש מהם, עכ"ל.

ואני אברהם טריביש צרפתי, כשמצאתי זאת התשובה שנגלה בחלום אליהו זל"ט לרבינו אפרים ז"ל בדמות זקן בעל שיבה ובעל שער, אמרתי א"כ הזקן שנראה אלי בחלום בעל שיבה ובעל שער בודאי היה אליהו זכור לטוב].

ובשל"ה הק' פרשת בשלח כתב, וז"ל: מדת הצדיקים הוא מיד שהובטחו לדבר טוב, לומר שיר ושבח להש"י אף שעדיין לא נתקיים, כי זה הוא מצד האמונה שמאמינים בדבריו ברוך הוא וברוך שמו, ומה שמרע"ה איחר מלומר שירה עד שנעשו המעשים הוא בשביל שעדיין לא היתה אמונה חזקה בישראל, והה"ד ויאמינו בה' ובמשה עבדו, אז ישיר משה ובני ישראל, כלומר, אז באותו הפעם שר משה ולא מקודם...כן מצאתי תירוץ זה בספר ברכת אברהם בהקדמה, עכ"ל.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' מאי 02, 2011 4:49 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:30 pm

ואמנם כן משמע גם בדברי רש"י בפר' בשלח (טו,א): אז ישיר משה – אז כשראה הנס עלה בלבו שישיר שיר וכו'.

וכן בסוטה ל,ב: ת"ר בו ביום דרש רבי עקיבא, בשעה שעלו ישראל מן הים נתנו עיניהם לומר שירה, ויעו"ש עוד כל השמועה.

אולם במכילתא בשלח סוף פ"ב: ר' מאיר אומר, ה' ילחם לכם הוא יעשה לכם נסים וגבורות ואתם עומדים ושותקין, אמרו ישראל למשה מה עלינו לעשות, אמר להם אתם תהיו מפארים ומרוממים ונותנים שיר ושבח וגדולה ותפארת למי שהמלחמות שלו וכו', באותה שעה פתחו ישראל פיהם ואמרו שירה, אשירה לה' כי גאה גאה.

וכן איתא עוד במכילתא פ"ו: גדולה האמונה שהאמינו ישראל במי שאמר והיה העולם, שבשכר שהאמינו ישראל בה' שרתה עליהם רוח הקודש ואמרו שירה.

הרי מפורש שאמרו שירה עוד קודם הנס.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:31 pm

דברי הגר"ח: שירה רק בשעת הישועה

בהגש"פ מבית לוי - בריסק (ח"א עמ' קפו, בד"ה ונאמר לפניו שירה חדשה, מכתבי תלמידים) מובא בשם הגר"ח, וז"ל: יל"ע אי שירה על הנס שייך לומר רק אחר שקרה כבר הנס, או גם אם אדם בוטח בה' שיעשה לו נס כבר יכול לומר שירה על הנס שיקרה לו. ונראה להביא ראיה דשירה שייך לומר רק אחרי שהיה לו הנס מהא דכתיב (תהילים יג,ו) ואני בחסדך בטחתי יגל לבי בישועתך אשירה לה' כי גמל עלי, דהכי קאמר קרא, ואני בחסדך בטחתי, היינו כאשר אני בטוח בחסדך, אזי רק יגל לבי בישועתך, יש לי שמחה על זה, אבל אשירה לה', אמירת שירה היא רק כי גמל עלי, כאשר כבר עשה לי הנס.

ותודה להשי"ת מצאתי בפי' רבי אברהם בן הגר"א על סידור התפילה ברכת ראה בענינו ממש בדומה לזה, וז"ל: ע"ד שפירש מר אבא הגאון זצללה"ה, ואני בחסדך בטחתי וגו'. שלימות הבטחון הוא כאשר ימצא בשלש זמנים אלו. א' כאשר הוא בעת צרה אליו ישא את נפשו. ב' כאשר יבוא לו הישועה לא יבקש ישועה מבני אדם רק מאת ה'. ג' כאשר יושע לו ה', ביום ההוא ישיר לה' ולא ישכח ישועתו, אז הוא הבטחון בשלימות בלב ולב. לכן אמר ואני ביום צרתי בה' בטחתי ולא בזולתו, גם ביום ישועתו יגל לבי בישועתך כי לא בקשתי מזולתו, אשירה לה' כאשר תושע לי זרועו וירום ימיני אשירה לו כי גמל עלי.

מבואר בדבריו שדרגת בטחון שלמה ישנה רק בעת הישועה, ורק בשעה זו הזמן לומר שירה.

ומצינו דברים אלו בפי' הגר"א להגש"פ עה"פ קול רנה וישועה, אלא שבסמוך כתב, וז"ל: וכן קול הוא תפילה קודם המלחמה, ורנה הוא באבוד רשעים, וישועה בעת המלחמה, ואמר הרנה קודם הישועה, כלומר, שבטוח לבי בה' שאצלי הרנה קודם הישועה.

הרי שתוך כדי דיבור הוא מבאר שאצל הצדיקים הרנה [שהיא שירה כמו שיתבאר להלן, וכן מפורש להדיא בדברי הגר"א בפירושו למשלי עה"פ (יא,י) ובאבוד רשעים רנה] היא קודם הישועה מכח הבטחון, וצ"ע.

אולם מצינו בנוסח שונה במקצת בדברי ר' צדוק הכהן בספר רסיסי לילה [אות ח]: שירה הוא רק כשמכיר הנוכח, כענין ראתה שפחה על הים וכו', לכן אין אומרים שירה על נס שבחוץ לארץ, כי הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה (כתובות קי,ב) שאין מכיר הנוכח...שהרי אין נבואה והשראת השכינה בחו"ל דהיינו גילוי הכרת נוכח שכינתו ית' ממש ה' לנגדי תמיד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:33 pm

חילוק הגרי"ז דנבואה שאני,
וגירסא אחרת בדברי הגר"ח


ועוד מובא בהגדת בריסק שם שהקשה הג"ר מאיר שליט"א לאביו הגרי"ז ז"ל, הלא מצינו במלחמת יהושפט (דהי"ב כ,כב) שכאשר בישר להם הנביא שה' יעשה להם נס במלחמה ואויביהם ינגפו לפניהם אמרו שירה מיד עוד לפני צאתם למלחמה כמבואר בפרשה שם, ועי' במכילתא פר' בשלח (טו,א) שמונה שירה זו בין עשר השירות, וכן בילקוט ש"ב רמז קסג איתא שיהושפט אמר אני אומר שירה ואתה מושיעני, משמע דאמנם דין שירה אית ביה, הרי דשייך לומר שירה עוד לפני הנס. [ועי' תוס' הרא"ש ומאיר ברכות לה,ב שדנו בשירה זו לענין אין שירה אלא על היין].

[ואמנם בתנחומא בשלח פי"ב מביא עשר שירות, ושינוי יש בדבריו שמונה השירה התשיעית במקום שירת יהושפט שירת שלמה המלך, שיר השירים אשר לשלמה, ועי' בבעה"ט פר' בשלח שם ובמנורת המאור נר ג' ח"ד פ"ה אות קמב].

והשיב לו, שדברי הגר"ח אינם אמורים אלא במי שבוטח שייעשה לו נס מכח מידת הבטחון, וכדכתיב ואני בחסדך בטחתי, אבל כשהובטח לו ע"י נביא שה' עושה לו נס וכמו התם ביהושפט, בזה כבר שייך לומר שירה גם לפני הנס. וכן מצינו בשירת הים שישראל אמרו שירה על דברים שידעו בנבואה שעתידים להיות, וכדאיתא במכילתא.

ובגדר הדבר, ביאר בספר חבצלת השרון (להג"ר מרדכי קרליבך שליט"א) לפי דברי תוס' במו"ק כא,א ד"ה דאי, וז"ל: אע"ג דושכב ארצה כתיב נמי אצל הילד דבת שבע אע"ג דלא גבי מת כתיב אלא על בנו. ושמא הואיל והנביא אמר לו מות ימות הרי הוא כמת, ואע"פ שהתפלל עליו שיחיה, וכענין זה אמר בירושלמי הקב"ה שהיה יודע שעתיד להיות מבול היה מתאבל על עולמו קודם המבול. ומבואר בדבריו דנבואה הרי היא כמציאות קיימת ממש, ולכן על הנבואה ניתן לומר שירה כאילו כבר אירע הנס.

וכן הובא בשם הגרי"ז בספר שיעורי רבינו משולם דוד עמ"ס ערכין י,ב. ובהערה שם כתב לבאר לפי דברי הרמב"ם הל' דעות (י,ד) ובהקדמה לפי' המשנה שנבואה לטובה אינה חוזרת, יעו"ש.

אבל הגר"א פומרנציק זצ"ל בהקדמה לספרו תורת זרעים ובספרו עמק ברכה עמ' קכד הביא נוסח אחר בשם מרן הגרי"ז עצמו, וז"ל: הנה מו"ר הגאב"ד דבריסק שליט"א אמר בשם אביו מרן הגר"ח הלוי זצ"ל דיל"ע אם יבוא הנביא בשם ה' ויאמר שהשם יעשה לישראל נס וכו', ואמר שזהו ביאור הכתוב: ואני בחסדך וכו', שאין אומרים שירה אלא לאחר הנס.

[ויעו"ש שעמד בקושיא משירת יהושפט, וכתב באופ"א, ועי' עוד ביאור נפלא בספר משמר הלויים עמ"ס ברכות עמ' קסו].

ובספר להודות ולשבח [מהרה"ג ר' משה מן שליט"א, עמ' רמג] עמד בסתירה זו, ומביא ששאל את בני מרן הגרי"ז, הגרמ"ד שליט"א והג"ר מאיר שליט"א, ואמרו שאביהם הגרי"ז אמר חילוק זה שאם זה ע"פ נביא שאני].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:34 pm

ביאורים נפלאים לפי האמור

בתפילת חנה (שמואל א ב,א) : ותתפלל חנה ותאמר עלץ לבי בה' רמה קרני בה' רחב פי על אויבי כי שמחתי בישועתך. ופי' הרד"ק, שהושעת לי מצרתי ונתת לי בן.

והנה זכורני ששמעתי ממו"ר הגרמ"מ הלוי זצ"ל שסיפר על מרן הגרי"ז שקרא פסוקים אלו ברגשי קודש: ותען חנה ותאמר לא אדני אשה קשת רוח אנכי...כי מרב שיחי וכעסי דברתי עד כה: ויען עלי ויאמר לכי לשלום ואלקי ישראל יתן את שלתך אשר שאלת מעמו: ותאמר תמצא שפחתך חן בעיניך ותלך האשה לדרכה ותאכל ופניה לא היו לה עוד:

וראה ברד"ק שם [ד"ה ותלך האשה לדרכה ותאכל]: לבטחונה על תפילת הנביא שתהיה נשמעת. הרי לנו עוז בטחונה של חנה שמתחילה היתה קשת רוח מלאת שיח וכעס, ואילו אחר דברי הנביא קמה הסערה לדממה, ופניה לא היו לה עוד...

ולפי"ז צ"ע במה שמבואר בלישנא דקראי שרק לאחר שנושעה ואירע הנס, אמרה חנה את השירה, אע"פ שכבר בטחה ושמחה בישועתו ית"ש קודם לכן כאשר אמר לה עלי הכהן.

אכן, מדברי הרד"ק נראה כי סמכה על תפילת הנביא, ולא על מה שאמר לה: ואלקי ישראל יתן את לך את שאלתך אשר שאלת מעמו, ואם היה זה בגדר נבואה, למה הוצרכה לתפילתו, די לה שתאמין בדברי הנבואה, וע"כ שלא היה זה בגדר נבואה, אלא בתורת ברכה גרידא, ולכן סמכה רק על תפילתו.

ומהאי טעמא נמי לא אמרה את השירה עד עת בוא הישועה, וכדברי הגר"ח, ואמנם לא היתה זאת נבואה שמחמתה תקדים לומר שירה קודם הנס.

והג"ר דוד כהן שליט"א ביאר לפי דברי הגר"ח את נוסח תפילת הימים הנוראים: וחסידים ברנה יגילו, דהנה רינה הוא לשון שירה כמבואר בסידור רש"י סי' תקי"ד בביאור תפילת מנחה בשבת: יצחק ירנן – רינה ביצחק לפי שמצינו באגדה 'רננו צדיקים בה'', בזמן שהצדיקים רואים את הקב"ה מיד הם אומרים שירה, שכן מצינו כשנעקד יצחק וראה את השמים פתוחין, מיד אמר שירה. וזהו הביאור וחסידים ברנה יגילו, שעכשיו אף כאשר הם עומדים בדרגה הגבוהה ביותר של הבטחון, כל זמן שאינם רואים את הישועה אינם יכולים לומר שירה, ורק לעת"ל שיזכו לראות את הישועה יגילו ברינה ושירה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:34 pm

רוח הקודש שרוי על הבוטח

איברא, ידוע להקשות בזה מדברי רש"י בתהילים (יח,ד), עה"פ מהולל אקרא ה' ומן אויבי אוושע, וז"ל: בהלולים אקרא ואתפלל לפניו תמיד, כלומר, אף לפני התשועה אני מהללו לפי שבטוח אני שאושע מאויבי.

וראיתי מבארים בזה לפי דברי מרן החזו"א באמונה ובטחון פ"ב, וז"ל הזהב: יש עוד ממידת הבטחון כי על הבוטח שורה רוח הקודש ומתלוה עמו רוח עוז המבשרו כי אמנם יעזרהו ה', וכמו שאמר דוד המלך ע"ה 'אם תחנה עלי מחנה לא יירא לבי אם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח', וזה ענין מתחלף לפי מעלת הבוטח ורוח קדשו.

ומעתה י"ל שדוד המלך כבר לפני התשועה הלל את הקב"ה מחמת הרוח הקודש אשר לבשתו בכח עוז בטחונו בה', וזה דומה לחילוקו של הגרי"ז שאם הדבר נאמר בנבואה נחשב כאילו כבר מתרחש הנס לומר עליו שירה.

ובזה מיושבת ג"כ הסתירה בדברי הגר"א הנ"ל, דבאמת שירה נאמרת רק לאחר שנעשה הנס, אלא שדוד המלך שלבו נכון ובטוח בה' וברוב בטחונו רוח הקודש שורה עליו אמר: בטוח לבי בה', ולכך אצלי הרנה קודם הישועה.

[מהלך זה מתוך מאמר 'ליקוטים מהגר"א בעניני יציאת מצרים מאת הגאון ר' יצחק סורוצקין שליט"א, מאסף ישורון כרך ה עמ' תקפא, והיא לו נדפסה בספרו רינת יצחק על התפילה: מחזור שיח בשדה (מובשוביץ) ביאור באר בשדה על הלל].
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' מאי 02, 2011 6:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:35 pm

שתי שירות, אחת של הצדיקים קודם הישועה
ואחת של כל העם אחריה


ועוד הוסיפו לבאר הסתירה בענין שירת הים, ובהקדם לשון התרגום שה"ש (ט,א), וז"ל: ופתח איהו וצדיקי דרא ית פומהון ואמרי שירתא. ומבואר שרק הצדיקים שרו שירה ולא המון העם. וצ"ע דבירושלמי סוטה (ה,ד) איתא: ר' נחמיה אומר בשעה שעלו ישראל מן הים ראו פגרי אנשים וכו', בקשו לומר שירה ושרתה עליהם רוח הקודש, ואפילו קטן שבישראל היה אומר שירה כמשה, הרי שכל ישראל אמרו שירה.

ובאמת הרי כן אנו אומרים בנוסח התפילה: משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה ואמרו כולם.

אמנם ישנה סתירה נוספת בין התרגום לירושלמי, שבירושלמי מפורש שאמרו את השירה רק לאחר שעברו את הים וראו פגרים מתים, ואילו בתרגום מפורש להדיא שמשה וצדיקי דרא אמרו שירה ועברו בגו ימא דסוף, דהיינו שאמרו לפני שעברו את הים.

ומעתה מבואר הכל כפתור ופרח, די"ל שלא נחלקו התרגום והירושלמי כלל, אלא הצדיקים בתוקף אמונם ועוז מבטחם זכו לרוח הקודש עוד קודם הישועה, ולכך משה ובני ישראל אמרו עוד לפני שעברו בים את השירה, וכן יש להעמיד את דברי המכילתא דמיירי באותן הצדיקים, אבל הגמ' בסוטה והירושלמי מיירי בכל ישראל, שאמרו שירה רק לאחר שעברו את הים כמפורש בקראי, וירא ישראל את היד הגדולה וגו' אז ישיר וגו'.

ולפי"ז צריך לומר שמשה רבינו אמר שירה שני פעמים, בראשונה עם הצדיקים לפני הישועה כמפורש בתרגום, ובשנית לאחר עלייתם מן הים עם כל ישראל. [כ"ז מהגרא"י סורוצקין שליט"א הנ"ל].

אבל בלשון המכילתא דחוק קצת להעמיד דמיירי רק בצדיקים, וצ"ע.

ועוד צ"ע מדברי המכילתא בסמוך עה"פ (טו,כ): ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה, וז"ל: וכי מנין להם תופים ומחולות במדבר, אלא הצדיקים היו מובטחים ויודעים שהמקום עושה להם נסים וגבורות עם יציאתם ממצרים והתקינו להם תופים ומחולות. משמע שאפילו הצדיקים לא אמרו שירה קודם לכן, רק הכינו להם תופים ומחולות.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 02, 2011 4:36 pm

שני חלקים בשירה, שירה על ההצלה לפני הישועה
ושירה על איבוד המצרים אחריה


ואולי י"ל באופן אחר, דבאמת בקריעת ים סוף היו שני חלקים. החלק האחד הוא ניסי וגבורות הצלת ישראל מן המצרים, שקרע השי"ת לנו את הים והעבירנו בתוכו בחרבה, והחלק השני הוא עשיית הדין במצרים וטביעת הצרים בתוך הים.

והנה על דבר הצלתן כבר נאמר להם מפי משה אדון הנביאים, ה' ילחם לכם ואתם תחרישון, וכדברי המכילתא: הוא יעשה לכם נסים וגבורות ואתם עומדים ושותקין, וע"ז אמר להם משה: אתם תהיו מפארים ומרוממים ונותנים שיר ושבח וגדולה ותפארת למי שהמלחמות שלו וכו', וכבר באותה שעה האמינו בזה ישראל באמונה שלמה, ופתחו ישראל פיהם ואמרו שירה, אשירה לה' כי גאה גאה, שהצילם מיד מצרים.

אמנם בחלק השני שהוא איבוד המצרים לא האמינו ישראל עד שראו את הישועה בעיניהם, וכמפורש בדברי הגמ' בפסחים קיח,ב: אמר רב הונא, ישראל שבאותו הדור מקטני אמנה היו, וכדדרש רבה בר מרי, מאי דכתיב וימרו על ים בים סוף, מלמד שהמרו ישראל באותה שעה ואמרו כשם שאנו עולין מצד אחד כך מצריים עולים מצד אחר, אמר לו הקב"ה לשרו של ים פלוט אותן וכו'.

ולכן את המשך הפס': סוס ורוכבו רמה בים, וכן כל נוסח השירה שנכלל בה הרבה מענין איבוד המצרים אמרו רק לאחר שראו את מפלת המצרים כמ"ש וירא ישראל את מצרים וגו'.

ומעתה מבואר שאמנם את השירה על איבוד המצרים בים אף הצדיקים לא אמרוה אלא לאחר שעלו מן הים, ולא נותר לנו אלא לבאר מהו החילוק בין השירות, ששירה זו שקודם הישועה לא נאמרה בתופים ובמחולות.

ונראה לפי דברי הגר"א בפי' למשלי (יא,י) עה"פ בעלוץ צדיקים תעלוץ קריה ובאבוד רשעים רנה, וז"ל: כי כאשר הקב"ה מציל את עמו ישראל מצריהם העומדים עליהם מתחילה גואל אותם ומטיב להם ואח"כ נוקם את נקמתם מהצרים, כמו במצרים שמתחילה גאל אותם ואח"כ אבדם בים סוף...וכאשר הוא מטיב לצדיקים אז כל העיר שמחה אבל עדיין אינן מרננין ומשבחין להקב"ה, אך אח"כ כאשר נוקם מהעומדים עליהם אז הם מרננין ומשבחין להקב"ה, וזהו בטוב צדיקים תעלוץ קריה...ואח"כ כאשר נקם הקב"ה מאויביהם אז היה הרנה כמו בים סוף.

ומעתה נראה דאחר הישועה הכוללת בתוכה גם איבוד המצרים זה בחינה אחרת של שירה לקיים מה שנאמר 'באבוד רשעים רנה', ורק שירה כזו טעונה תופים ומחולות. אבל השירה על ההצלה וההטבה לחוד היא רק הבעת הבטחון והשמחה שבלב.

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי ירושלמי » ג' מאי 03, 2011 10:42 pm

שפתיים יישק!!

ויעוי' בפי' העמק דבר לנצי"ב בריש שירת הים, דהביא לד' הירו' פ' ער"פ דהקשה מדוע לא אמרו ישראל שירה כבר ביציאת מצרים והמתינו עד לקריעת הים, ומיישב (בערך ע"פ זכורני) דשירה ניתנת להיאמר בגמר הנס ולא קודם.
ומבואר, דשירה ענינה שלמות וגמר הדבר מראשיתו עד סופו, וכנז' לעיל.
וחכ"א הראה לדברי חכמי המחשבה ז"ל דהביאו למתני' דשבת כל בעלי השיר יוצאים בשיר, ושיר היינו אצעדה על הצואר, ומעין צמיד גדול עגול, והיינו כנ"ל ששיר ענינו שלמות וסוף דבר מראשיתו לסופו. (אגב, תמיד קראתי במשנה הנ"ל "יוצאים בשֵיר" (ש צרויה) ולא "בשִיר" (ש חרוקה), ועדיין יש לקיים הנ"ל).

ובזה ביארתי להא דאיתא במדרש בקשו מלאכי השרת לומר שירה, אמר להם הקב"ה מעש"י טובעים בים ואתם אומרים שירה, וצ"ע דא"כ מדוע ישראל כן אומרים שירה, ובכלל, הא ברור שהעונש מגיע למצרים בדין, ומקרא מלא הוא "למען תספר אשר התעללתי", ומדוע רק כלפי שירה שייכת הטענה דמעש"י טובעים בים.
אכן נראה, דהנה כל הבריאה תכליתה ושלמותה הוא להרבות כבוד שמים ולהכריז על גדלו ית', וכמאמה"כ "כל הנברא בשמי לכבודי בראתיו" וכו', ובאמת אף גוי המתהלך ע"פ הארץ מרבה כבוד שמים בעצם קיומו, דלא גרע מבהמה או מעץ נאה. וזהו שאמר הקב"ה למלאכים, כיון דעתה טובעים מעשי ידי - היינו דכעת נחסר מכבוד שמים, דיש פחות חפצא של כבוד שמים בעולם, ונמצא העולם נחסר קצת משלמותו, א"כ אי"ז הזמן הראוי לשירה - שכאמור כל ענינה שלמות וגמר. ומדוייק הלשון "מעשי ידי טובעין בים", ולא אמר ביטוי של רחמים על האנשים דמתים ביסורים, והוא כנ"ל. והטעמנו דלהכי לא אמרי' בשש"פ הלל שלם, וחצי הלל שפיר אמרי', והוא כנ"ל, דזמן זה הוא לא מתאים לשלמות.

והנה במדרש כבר הק' מדוע ישראל כן אמרו שירה, ומתרץ, דישראל אמרו שירה בבוקר, דאז יש קידוש ה', והמלאכים חפצו לומר בלילה באין רואים דאזי ליכא קדוש ה' (ובאמת במדרש שם משמע דשוב אמרו המלאכים שירה בבוקר). ובהקשפה ראשונה הוא פלא, מה ענין קדוש ה' להכא. אכן להמבואר א"ש, דכל מה דלא מצי למימר שירה הוא בגלל שכעת נחסר בכבוד שמים, אכן אם ע"י מיתת הגויים גופא מתהוה כבוד שמים א"כ שוב אדרבה, כעת בא העולם על שלמותו לכבודו ית', וזהו הזמן לומר שירה.

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי מיני ומינך » ו' פברואר 10, 2017 12:02 am

נוטר הכרמים כתב:דברי הגר"ח: שירה רק בשעת הישועה

בהגש"פ מבית לוי - בריסק (ח"א עמ' קפו, בד"ה ונאמר לפניו שירה חדשה, מכתבי תלמידים) מובא בשם הגר"ח, וז"ל: יל"ע אי שירה על הנס שייך לומר רק אחר שקרה כבר הנס, או גם אם אדם בוטח בה' שיעשה לו נס כבר יכול לומר שירה על הנס שיקרה לו. ונראה להביא ראיה דשירה שייך לומר רק אחרי שהיה לו הנס מהא דכתיב (תהילים יג,ו) ואני בחסדך בטחתי יגל לבי בישועתך אשירה לה' כי גמל עלי, דהכי קאמר קרא, ואני בחסדך בטחתי, היינו כאשר אני בטוח בחסדך, אזי רק יגל לבי בישועתך, יש לי שמחה על זה, אבל אשירה לה', אמירת שירה היא רק כי גמל עלי, כאשר כבר עשה לי הנס.

ותודה להשי"ת מצאתי בפי' רבי אברהם בן הגר"א על סידור התפילה ברכת ראה בענינו ממש בדומה לזה, וז"ל: ע"ד שפירש מר אבא הגאון זצללה"ה, ואני בחסדך בטחתי וגו'. שלימות הבטחון הוא כאשר ימצא בשלש זמנים אלו. א' כאשר הוא בעת צרה אליו ישא את נפשו. ב' כאשר יבוא לו הישועה לא יבקש ישועה מבני אדם רק מאת ה'. ג' כאשר יושע לו ה', ביום ההוא ישיר לה' ולא ישכח ישועתו, אז הוא הבטחון בשלימות בלב ולב. לכן אמר ואני ביום צרתי בה' בטחתי ולא בזולתו, גם ביום ישועתו יגל לבי בישועתך כי לא בקשתי מזולתו, אשירה לה' כאשר תושע לי זרועו וירום ימיני אשירה לו כי גמל עלי.

מבואר בדבריו שדרגת בטחון שלמה ישנה רק בעת הישועה, ורק בשעה זו הזמן לומר שירה.

viewtopic.php?f=17&t=28685#p338725

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נאמרה שירת הים / זמנה של שירה על הנס

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 19, 2017 12:46 am

ע"ע -
אגרא לישרים.PDF
(1.41 MiB) הורד 315 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 232 אורחים