מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בענין קידוש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

הערה בענין קידוש

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' פברואר 07, 2013 10:49 pm

ראיתי הערה בשו''ת מאזני צדק ח''א סי' כ''ג בענין מה שיוצאים המסובין יד''ח בקידוש של בעה''ב

דאיה''נ דשומע כעונה, והוי כאילו קידש בעצמו, מ''מ במה יוצא החיוב לקדש 'על היין' שמוטל על כל אחד, דלא שייך לומר בזה שמוציא את חבירו על ידי שהוא מקדש על היין, הלא על נטילת הכוס לא שייך שליחות [דהא הדין הוא דמי שמקדש יחזיק את הכוס, ואם ע''י שמיעתו חשיב כעונה צריך שהוא בעצמו יחזיק כוס בעת שמיעתו]

וע''ש מה שתירץ דבר חדש, ויוצא מזה נפקותות לדינא, ואינו נוח לי בזה, ואני מעוניין לדעת אם יש מי מבית המדרש היודע לציין מי עוד דיבר בהערה זו

ייש''כ

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: הערה בענין קידוש

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' פברואר 07, 2013 11:13 pm

הנה בקידוש כשלעצמו היה אפשר לדחוק, דמאחר דדין זה דצריך שיהיה על הכוס אינו רק מדרבנן, איכא למימר דלא תיקנוהו רבנן רק במי שאומרו בפיו, ולא במי שיוצא ע''י שמיעה.

ולאחר החיפוש קצת באוצר, באתי להמועתק פה, דהוא מקשה קו' זו בקריאת המגילה, דבעינן שיקרא מתוך הכתב, ועכ''ז השומע יוצא ידי חובתו, וגם בזה תקשה קושיא זו, וע''ש מה שתירץ, ולא הבנתי כ''כ הנאמר התם, אולי אחד מכם יוכל להסביר לי הפעוט את דבריו.

ושם קשה קצת לומר כתירוצי הנ''ל.
קבצים מצורפים
אור המזרח.pdf
(296.75 KiB) הורד 193 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הערה בענין קידוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 07, 2013 11:15 pm

לכאורה הנדון דומה לעניין קול רם בברכת כהנים ולענין עשרת בני המן בנשימה אחת

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הערה בענין קידוש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' פברואר 08, 2013 12:20 am

זה פשוט שצודק הכותב שם באור המזרח, והיינו ששומע שעונה, גם לפי הצד שנחשב שאומר בעצמו, אין פירוש הדברים, שזה איזה מן פטנט לאמירה ע"י שמיעה, אלא בכל מקרה אמירתו היא אמירה המצטרפת למעשהו של המוציאו, ואמירתו נחשבת כאמירה באותו אופן שאומר המוציא, ואם אמירת המוציא היא על היין גם אמירתו נחשבת אמירה על היין.
לא ראיתי אם הביא שם את דברי התוספות בתחילת ע"פ שהסתפקו קצת אם צריך בקידוש יין לכל אחד.
בקריאת התורה ובמגילה אפשר לומר גם סברא אחרת שעיקר הדין הוא לא שיש דין לומר מן הכתב אלא דין שלא לומר ע"פ, ואז יותר פשוט לטעון שהשומע כעונה לא מיקרי אומר על פה שכן שומע מן הקורא מן הכתב.
ועיין בחזו"א או"ח סימן כ"ט שביאר מעין עניין זה שדנת עליו בשני הצדדים של התוס' פסחים שהזכרתי.

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: הערה בענין קידוש

הודעהעל ידי שפה ברורה » ו' פברואר 08, 2013 12:25 am

ייש''כ, עכשיו נזכרתי שבשנה העבר עיינתי בדברי החזו''א הנ''ל, ואעיין עכשיו בהם

ראיתי עכשיו, שהחזו''א ציין לזה שו''ת בית שלמה או''ח סי' י''ז, והוא מביא שכבר שכבר כן הטורי אבן פ''ב דמגילה על מתניתין דחש''ו, וע''ש שכ' דזה דלא כמ''ש הגה''ק מבוטשאטש בשו''ת חסד לאברהם סי' ח'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים