מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתבו לכם את השירה- כל התורה כולה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

כתבו לכם את השירה- כל התורה כולה?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' אוגוסט 30, 2013 10:15 am

ידועים דברי הרמב"ם ש"כתבו את השירה" היא שירת האזינו (כרש"י), אלא שאין כותבים פרשיות. ובשאג"א דן בכוונתו, ואכמ"ל.
וכעי"ז נמצא בספר החינוך, כתבו לכם את התורה שיש בה שירה זו. והיינו שגם לדבריו שירה=האזינו.

האם יש מאן דאמר בראשונים/ באחרונים שכוונת הפסוק "שירה" הוא על כל התורה שנקראת 'שירה'?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: כתבו לכם את השירה- כל התורה כולה?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוגוסט 30, 2013 10:25 am

אאל"ט, כ"כ הרלב"ג בראשונים, והנצי"ב (על אתר, וכן בהקדמה לשאילתות) באחרונים

שוב ראיתי שהנצי"ב מעיר שהדברים כמעט מפורשים בנדרים לח:
אמר רבי יוסי ברבי חנינא לא ניתנה תורה אלא למשה ולזרעו שנאמר כתב לך, פסל לך ...מתיב רב חסדא ... ועתה כתבו לכם את השירה הזאת? השירה לחודה.
למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל? (ואי בשירה לחוד מאי עדות איכא - תוס' ור"ן שם) אלא פילפולא בעלמא.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: כתבו לכם את השירה- כל התורה כולה?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' אוגוסט 30, 2013 10:50 am

באמת שכך משמע בנדרים לח. לפי הראשונים הנ"ל.

אלא שיש קצת לעיין בזה, ששם ההוכחה היא מ"השירה הזאת לעד", ואי קאי על שירת האזינו מאי עדות איכא? אבל כבר האריך רבינו הרמב"ן שיש בשירת האזינו עדות גדולה על כל המוצאות אותם! וכנראה פליג בביאור הגמ' בנדרים.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: כתבו לכם את השירה- כל התורה כולה?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוגוסט 30, 2013 11:03 am

גם לולא דברי התוס' והר"ן מפורש שם בגמ' שההוו"א לפרש השירה הזאת על שירה לחודה נדחית.

אמנם, על הרמב"ן ורש"י עה"ת אין שום קושי, כי פירשו כפשטיה דקרא המדבר על השירה גם אם יש דרשה להפך, וכדרכם במקומות הרבה. השאלה היא יותר על הרמב"ם, מדוע נצרך להלכה לטעם של פרשיות-פרשיות ולא סמך על דרשת חז"ל בנדרים שהשירה נדרשת על כל התורה.

הנה כבר הקשו האחרונים על הרמב"ם שכתב "כתבו את התורה שיש בה שירה זו לפי שאין כותבין את התורה פרשיות פרשיות", מה בכך שאין כותבין וכו' הלא אם זו מצוה מהתורה לכתוב פרשת השירה, יכתבוה כמו תפילין ומזוזות. וזה זמן כביר אמרתי ליישב (קצת בדרך דרוש...), שאין כוונת הרמב"ם כאן לאיסור של כתיבת פרשיות-פרשיות, אלא בא לומר שכאשר כותבים רק פרשיה אחת מן התורה, אין היא מתקדשת בקדושת ספר-תורה, לפי שקדושה זו תלויה בשלמות של כל ספר התורה כולו.

והנה, הכתוב אומר שספר תורה מעיד בבני ישראל, ולמד הרמב"ם מן הגמרא בנדרים שעדות זו אינה נובעת מתוכן הכתוב בספר אלא מקדושת החפצא שלו, כי אחרת לא מובנת טענת הגמרא שבפרשיה אחת גרידא מאי סהדותא איכא. דבר זה למדתי מלשונו בסוף הלכות ס"ת "כל מי שיישב לפני ספר תורה ישב בכובד ראש ובאימה ופחד שהוא העד הנאמן על כל באי העולם שנאמר והיה שם בך לעד ויכבדנו כפי כוחו" -- לו העדות היתה קשורה לתוכן גרידא, גם ספר פסול הכולל את כל דברי התורה היה מעיד בכל באי עולם, וגם אותו היה צריך לכבד כמו ס"ת כשר. אלא ע"כ העדות היא לא תוכן הדברים אלא קשורה לקדושת ס"ת.

ולכן כתב הרמב"ם, שכיוון שמצוות ספר תורה היא לכתוב כתיבה שיוצרת עדות (וכדיוק הגמ' בנדרים), ובכתיבת פרשיות-פרשיות אין קדושת ספר תורה ולכן אין עדות, ע"כ שכוונת המצווה היא לכתוב את כל התורה כולה.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: כתבו לכם את השירה- כל התורה כולה?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' אוגוסט 30, 2013 11:49 am

התכונתי לדברי הרמב"ן בסוף האזינו, ששירת האזינו היא עדות גדולה וכו', ולדבריו אין הוכחה מ"השירה הזאת לעד" שאין הכוונה לשירת האזינו.

רמב"ן דברים פרק לב:

והנה השירה הזאת אשר היא בנו לעד אמת ונאמן, תגיד בביאור כל המוצאות אותנו. הזכירה תחלה החסד שעשה עמנו הקדוש ברוך הוא מאז שלקחנו לחלקו, והזכירה הטובות שעשה לנו במדבר, ואשר הנחילנו ארצות הגוים הגדולים והעצומים, ורוב הטובה והעושר והכבוד אשר הנחילנו בה, וכי מרוב כל טובה מרדו בה' לעבוד ע"ז. והזכירה הכעס אשר היה מלפניו עליהם, עד ששלח בהם בארצם דבר ורעב וחיה רעה וחרב, ואחרי כן פזר אותם בכל רוח ופאה. וידוע כי כל זה נתקיים ויהי כן:
ואמרה השירה, כי בסוף ישיב נקם לצריו ולמשנאיו ישלם. והטעם, כי הם עשו כל הרעות עמנו לשנאתו של הקדוש ברוך הוא, כי לא ישנאו את ישראל בעבור שעשו ע"ז כהם, רק בעבור שלא יעשו כמעשיהם, ויעבדו את הקדוש ברוך הוא וישמרו את מצותיו, ולא יתחתנו בהם ולא יאכלו מזבחיהם, ויבוזו ע"ז שלהם ויבערו אותה ממקומותיהם, וכענין שאמר (תהלים מד כג) כי עליך הורגנו כל היום, אם כן לשנאתו של הקדוש ברוך הוא יעשו בנו כל הרעות האלה, והם צריו ומשנאיו ועליו להנקם מהם:
וזה דבר ברור כי על הגאולה העתידה יבטיח, כי בבנין בית שני לא הרנינו גוים עמו, רק לעגו עליהם (נחמיה ג לד) מה היהודים האמללים עושים, והיו גדוליהם עבדים בהיכל מלך בבל וכולם משועבדים לו, ובימים ההם לא השיב נקם לצריו ולא כפר אדמתו עמו:
והנה אין בשירה הזאת תנאי בתשובה ועבודה, רק היא שטר עדות שנעשה הרעות ונוכל, ושהוא יתברך יעשה בנו בתוכחות חימה, אבל לא ישבית זכרנו, וישוב ויתנחם ויפרע מן האויבים בחרבו הקשה והגדולה והחזקה, ויכפר על חטאתינו למען שמו. אם כן, השירה הזאת הבטחה מבוארת בגאולה העתידה על כרחן של מינין. וכך הזכירו בספרי (האזינו מג), גדולה שירה זו שיש בה עכשיו ויש בה לשעבר ויש בה לעתיד לבוא ויש בה בעולם הזה ויש בה לעולם הבא. ולזה רמז הכתוב שאמר (פסוק מד) ויבא משה וידבר את כל דברי השירה הזאת באזני העם, הזכיר "כל" להגיד שהיא כוללת כל העתידות למו, ואם היא קטנה בדבור, כי ביאר להם עניניה הרבים:
ואלו היתה השירה הזאת מכתב אחד מן החוזים בכוכבים שהגיד מראשית אחרית כן, היה ראוי להאמין בה מפני שנתקיימו כל דבריה עד הנה לא נפל דבר אחד, ואף כי אנחנו נאמין ונצפה בכל לב לדברי האלהים מפי נביאו הנאמן בכל ביתו, אשר לא היה לפניו ואחריו כמוהו, עליו השלום:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים