מנהג העולם לישון וללמוד לפני הנחת תפילין בתשעה באב, והשאלה למה אין בזה איסור של עוסק בעסקיו לפני מצוה ? וגם אי נימא שהואיל ויש מנהג שלא להניח עד חצות ולכן חשיב כלא הגיע זמנו, אך מה נענה אלו שמתחילים לישון וללמוד אחרי חצות ומתפללים שעתיים לפני שקיעה וכד'.
ועי' מ"ב סי' ע סק"כ
" ודע דאם נמשך זמן עסקו בצרכי צבור עד לאחר חצות שאז פטור לכו"ע אף מן התפלה מ"מ אסור לכו"ע לאכול קודם שמקיים מצות תפילין דזמנו כל היום וגם לפי מה שכתב הפמ"ג בסימן פ"ט אסור לו אז לאכול קודם שמתפלל תפלת המנחה ע"כ כשיגיע חצי שעה שאחר חצות יתפלל תפלת המנחה ואח"כ יאכל ועיין בספר מחנה ישראל בפ"ז"
מש"כ דזמנו כל היום, זה סיבה שכבר בתחילת יום אסור וכמש"כ גבי מעריב שהואיל וזמנה כל הלילה לכן יש יותר חשש שיפשע כי אומר בליבו שיש לו הרבה זמן ואינו נותן על ליבו לקיים המצוה (ק"ש ומעריב).