מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בריה במרור- טעמו המחודש של המשנה ברורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

בריה במרור- טעמו המחודש של המשנה ברורה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אפריל 29, 2015 1:41 am

כתב המ"ב (שעה"צ תעה,יב) ואפילו למאן דאמר לעיל סימן ר"י סעיף א דדבר חשוב כבריה מברכין ברכה אחרונה אפילו בדליכא כזית, הכא ליכא בריה אפילו אכלה עם השרשים, שהרי אין יוצאין בשרשים (וכדלעיל סימן תע"ג סעיף ה), ואם כן אתי שרשים דרשות ומבטלים מרור דמצוה [מחצית השקל] ועיין בחידושי ר' עקיבא איגר שפקפק בטעם זה. ולי נראה פשוט, דצווי התורה הוא לאכול מרור זכר לוימררו את חייהם, ובפחות מכזית לא חשבה התורה לזכר, ואם כן מאי מהני שהוא בריה והוא חשוב הלא על כל פנים בכל שהוא ליכא זכר, והתם שאני דמשום חשיבות הבריה חשוב להודות לה':

דברי המ"ב צ"ת בסברא, וגם בפשטות אין נראה דהדין תלוי בטעמים, ובאמת מקור האי דינא ד"בריה במרור" הוא בתה"ד כו"פ רמה' וביאר להדיא דטעמא דמילתא דלא מהני הכא טעמא דבריה, משום דאין כל הבריה ראוי למצוה, דהא אין יוצאין בשרשים לדברי ר"ת, אבל לגבי ברכה אחרונה אפי' אם אין אוכל כל הבריה, כגון שמשמר הגרעיני צריך לברך אחריה משום דאכל כל מה שראוי לאכול, ואי בעי נמי אכיל כוליה, אבל הכא השרשים לא שייכי למצוה והרי הבריה חסירה בע"כ. עכ"ל ובטעם זה פלפולו האחרונים. [וביותר יש לתמוה על מ"ש המ"ב "ולי נראה פשוט"]

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בריה במרור- טעמו המחודש של המשנה ברורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 01, 2016 1:27 am

להוסיף, הרי אין כאן בריית נשמה, ולכאו' דין בריה כלפי כזית מצוה הוא דומה לדין בריה כלפי כזית אסור, ולא לדין בריה של ברכה, וא"כ הכא הא ליכא בריית נשמה. אלא דכבר כ' הגר"ח דע"כ התרוה"ד דן מצד הברכה, וכמבו' בלש' הרא"ש בפסחים בטעמא דבעי' כזית מרור משום דבלא כזית איך יברך.
מצו"ב מגנזי הגר"ח.

ומד' התרוה"ד שהבאת, בתחילה מבו' כהגר"ח, אבל בסו"ד שם מחלק בין בריה דמרור לבריה דברכה, וצ"ע.

ז"ל התרוה"ד: גם אכילת מרור אם אדם יכול לצאת ידי חובתו בקלח אחד עם העלין שלם כמו שהוא, אף על פי שאין בו כזית מטעם דבריה חשיבא ולא בעינן כזית, כההיא דירושלמי שהביא הרא"ש בפ' כיצד מברכין אפי' לא אכל אלא פרידה אחת של ענב או של רימון צריך לברך אחריו. ולע"ד הרי דברים ק"ו דאפי' ברכה דכתיב ביה אכילה בהדיא באורייתא, אפי' הכי חשבינן בריה פחות מכזית, כ"ש מרור דלא כתוב ביה אכילה כלל דיאכלוהו אפסח קאי. וכ"כ הרא"ש בערבי פסחים להדיא, טעמא דבעינן כזית במרור משום דמברכין על אכילת מרור ואין אכילה פחות מכזית, ולא יהא לשון ברכה כמאי דכתיבא באורייתא. ורציתי לחלק בע"ד דלא מהני הכא טעמא דבריה, משום דאין כל הבריה ראוי למצוה, דהא אין יוצאין בשרשים לדברי ר"ת, אבל לגבי ברכה אחרונה אפי' אם אין אוכל כל הבריה, כגון שמשמר הגרעיני צריך לברך אחריה משום דאכל כל מה שראוי לאכול, ואי בעי נמי אכיל כוליה, אבל הכא השרשים לא שייכי למצוה והרי הבריה חסירה בע"כ.
קבצים מצורפים
מגנזי הגר''ח - בריה במרור.PDF
(92.69 KiB) הורד 224 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 477 אורחים