מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 05, 2015 9:55 pm

ז"ל ספר המנהגות לר"א מלוניל:
"וצריך שישפוך המים על שתי ידים כאחת, והכי חזינן בתוספתא מניח חבית מלאה מים על ברכיו ומטה על צדה ונוטל, ואם לא יצטרך לשפוך על שתי ידיו כאחת למה הוצרך להניחה על ברכיו, והכי מצוה מן המובחר אע"ג דחזינן במסכת גטין דמייתי על בעיא דאילפא דבעי ידים טהורין לחצאין וקא אמר תלמודא היכי דמי אילימא דמשי חדא ידא והדר משי אידך פשיטא דטהורות דתנן ידו אחת בנטילה ואחת בשפיכה ידיו טהורות, מכל מקום מיהא תוספתא משמע דמצוה להטיל מים על ידיו כאחת, אבל מכל מקום צריך שישפוך מן הכלי ביד שמאל על יד ימין וביד ימין על יד שמאל, ולא מיד ליד דכלי בעינן וגמרינן מקדוש כהן גדול שנוטל ידיו מן הכיור וכן הוא הדין אם שיכשך ידיו בתוך כלי שיש בו מים שפיר דמי. ודוקא שכשוך שמשכשך בידיו ונטבלין הן מחמת כחו ואנן כח גברא בעינן, או כחו של עצמו אי נמי של אחר, אבל אם יכניס ידיו במים בלא שכשוך לא, דאנן כח גברא בעינן ותו לא מידי. והא דאמרינן רביעית נוטלין ממנו לידים לאחד ואפילו לשנים הכי פירש הרב ר' (נדצ"ל ה"ר אברהם ב"ר) דוד ז"ל דאע"ג דבתחלת נטילתו ליכא רביעית מצי ליטול ידיו ובלבד שיוסיפו לו עד כדי רביעית והכי אמרי' בירושלמי ומוספין מים לאחרונים, ומילתא דמסתבר הוא, דהיאך יספיק רביעית לשנים אי לא יוסיפו אחרי נטילת הראשון לאחרון.

כמדומני שהחידוש הראשון לא נמצא בעוד ראש', להצריך לכתחי' שפיכה על ב' הידים כא'.

הדבר השני, הנה בביאוה"ל סי' קס סי"ג כבר התקשה בזה איך רביעית אחת יכולה להספיק להרבה בנ"א הנוטלים ממנה ע"י הדין של שיירי טהרה, ובס' חו"ב ידים סי' ג רוצה להוליד מזה חידוש גדול דאולי ל"ב שהמים של הנטילה יגיעו לכל היד ממש, עי"ש ראיתו מקידוש ידים ורגלים, וצ"ע משתיקת הראש' והפוס' על קו' פשוטה זו, אבל באמת הר"א מלוניל עמד בשאלה זו עד שהוכיח ממנה כשי' הראב"ד דצריך להוסיף אח"כ עוד מים.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ב' נובמבר 16, 2015 8:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 09, 2015 8:43 pm

עושה חדשות כתב:כמדומני שהחידוש הראשון לא נמצא בעוד ראש', להצריך לכתחי' שפיכה על ב' הידים כא'.


בס' האשכול (ב-2 המד') מובא שיש שחידשו כך מכח דקדוקם במשנה שמניח חבית על ברכיו וכו', אבל בעל האשכול לא מסכים עם הדין. ובמהד' רצב"א אין התייחסות לראיה מהמשנה ואילו אצל מהד' אלבעק יש דחייה דאיירי בחבית גדולה שאינו יכול להחזיקה ביד.

(אין לי ידע על הקשר והיחס בין בעל המנהגות לבעל האשכול, אבל בכל אופן מדובר על אותו תקופה ואותו איזור מגורים).

אמנם לש' הרמב"ם בברכות ו-יג קצת נוטה שיש עדיפות בנט"י שתיעשה הנטילה מכח אחר, ואם אין אחר אז בחבית בין ברכיו, ואפשרות שלישית שיטול יד אחרי יד. וצ"ע, ולא מצאתי שיעמדו בזה.

ז"ל הרמב"ם: הכל כשרין ליתן לידים אפילו חרש שוטה וקטן, אם אין שם אחר מניח הכלי בין ברכיו וצק על ידיו, או יטה החבית על ידיו ויטול או נוטל ידו אחת וצק בזו על זו וחוזר וצק בראשונה על השנייה, והקוף נוטל לידים.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' נובמבר 09, 2015 11:07 pm

כמדומני שבעל המנהגות היה מאוחר יותר, אם כי לא בהרבה. אכן, בדוקטורט של הרב דניאל כ"ץ על בעל ההשלמה (עמ' 66) הוא כותב שר' אשר בעל המנהגו היה חכם מבית מדרשו של הראב"ד (חתנו של האשכול). אמנם הוא לא מביא לכך מקור. עוד הוא מציין שם שיש שלושה ר' אשר מלוניל, ורבים מבלבלים ביניהם.
לאשכול יש רק מהדורה אחת. השנייה איננה אשכול...

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 09, 2015 11:51 pm

עושה חדשות כתב:אמנם לש' הרמב"ם בברכות ו-יג קצת נוטה שיש עדיפות בנט"י שתיעשה הנטילה מכח אחר, ואם אין אחר אז בחבית בין ברכיו, ואפשרות שלישית שיטול יד אחרי יד. וצ"ע, ולא מצאתי שיעמדו בזה.

ז"ל הרמב"ם: הכל כשרין ליתן לידים אפילו חרש שוטה וקטן, אם אין שם אחר מניח הכלי בין ברכיו וצק על ידיו, או יטה החבית על ידיו ויטול או נוטל ידו אחת וצק בזו על זו וחוזר וצק בראשונה על השנייה, והקוף נוטל לידים.


שו"ר דאין כוונת הר"מ מצד מעלת נטילת ב' הידים יחד, דהרי לא הזכיר את זה, אלא כוונתו כמו שביארו האחרו' בד' השו"ע בסי' קסב ס"ד, דעדיף ליטול ע"י אחר שאז אין יד אחת נרטבת מחבירתה.
ז"ל השו"ע "לפיכך הנוטל ידיו צריך שישפוך לו אחר עליהם, ואם אין לו אחר יאחוז הכלי בראשי אצבעותיו וישפוך על שתי ידיו כאחד, או ישפוך על כל אחת רביעית, ואח"כ ישפשפם", עי"ש.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 11, 2015 9:03 pm

עוד 2 חידושים מספר המנהגות בהל' תפילה.

"יחיד שלא בירך פי' שלא התפלל אין חברו מתפלל בעבורו, דכי אתקון רבנן דשליח צבור מוציא שאינו בקי בשאר ימות השנה ובראש השנה וביום הכיפורים אף הבקי בצבור אתקון רבנן, דיש להם כח לשוייה שליח להתפלל בקול רם אף על פי שעקר התפלה בלחש מצותה, וכן למדנו מהני קראי דחנה, אבל יחיד אינו רשאי להתפלל בקול ואם התפלל לא יצא וכיון דלא יצא איך יכול להוציא אחרים, ולא דמי למברך ברכת המזון דמברך חד ומוציא שנים או שלשה דברכת מזון לא תקנוה בלחש כתפלה אלא בקול ולפי' מוציא חבירו, כך נ"ב ועיקר".

האם ידוע על מי מהראש' דס"ל דבתפילה בקול לא יצא יד"ח?


"וצריך כל אדם שיתפלל בכונה שאם לא יכוין אין תפלתו נשמעת שנאמר תכין לבם תקשיב אזניך, וכבר בארנו בהלכות תפלות שיקדים לבית הכנסת ושיהא שם ויחשוב לפני מי בא לפני מלך מלכי [המלכים] שהוא מלך גדול שאין כמוהו, והאדם פחות שבפחותים והוא רמה ותולעה, ולא יזוז אבר מאיבריו ויסתום את עיניו ויכוף את ראשו ויתפלל בזריזות שיאמר כל מה שיוכל לומר בנשימה אחת, ובזה לא יסיח דעתו, או אם יחשוב באצבעותיו כל ברכה וברכה או כפי שיראה בעצמו שהיה טוב לו לכוין, ואמרו חכמים כל מי שאינו יכול לכוין בכל התפלה יכוין באבות".

הנה לנו מקור לרבוה"ק מקאצק - גור שדגלו בתפילה מהירה למניעת מחשבות זרות. (אמנם ראיתי פעם על רבי נתן מברסלב שאמרו לו דבר זה שכדאי להתפלל מהר כדי שלא יכנסו מחשבות זרות, ענה ואמר אם מתפללים מהר אז יכולים לעבור כל התפילה במחשבה זרה אחת, ואם מתפללים לאט אז בין מחשבה זרה אחת לחבירתה נדחף קצת כוונה בתפילה. ודפח"ח). וביוסף אומץ סי' ע כתב: ראיתי להרב עיר וקדיש מהר"ר אליעזר נחמן פואה ז"ל בספר גרן ארנן כ"י פרשת ואתחנן וז"ל בקצור צריך לכוין בתפלה פירוש המילות ואשר הוא עומד לפני המלך ולעשות תקון התמידין ולכוין אל סוד התפלה והמכוין בזה אינם באים לו מחשבות זרות כי במקום קדש הסט"א עומדת מרחוק והתקון לכל אדם שיאמר כל ברכה בנשימה אחת ולא ינשים בתוכה עכ"ל בקצור. וכן שמעתי משם הרב הגדול ח"ק מהר"ר יוסף קוב"ו ז"ל אב"ד מק"ק שלוניקי בדור שלפני פנינו שהרוצה לינצל ממחשבות יאמר כל ברכה בנשימה אחת.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 12, 2015 10:04 pm

וחידוש נוסף בהל' תפילה: ואם טעה ולא הזכיר של ראש חדש בלילה אין מחזירין אותו בין שיהיה מלא בין שיהיה חסר, ואפילו ביום ראשון אין מחזירין אותו דיום שני עיקר הוא ראש חדש אבל יום ראשון מן החדש שעבר הוא, וכשמעברין החדש ביום שני מקדשין אותו.
וזה כהמשך למש"כ שם לעיל דיום ב' דר"ח הוא העיקר, ז"ל אם הם שני ימים של ראש חדש מאחרין את הסעודה ביום שני שהוא עיקר וחשבונו ממנו.
כמדומני שלא מצינו שיטה כזו בשא"ר, שהשוכח הזכרת ר"ח ביום א' דר"ח אינו חוזר.
ולעיקר ההגדרה של ב' ימי ר"ח, עי' מש"כ בשו"ת הרי"ד סי' לב ובשבלי הלקט סי' קסח.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 13, 2015 9:56 am

עושה חדשות כתב:האם ידוע על מי מהראש' דס"ל דבתפילה בקול לא יצא יד"ח?


שבה"ל ענין תפילה סי' מז: (הובא ב"י סי' רלב).
מצאתי לרבינו אפרים שכתב בשם רב האיי גאון זצ"ל דצבור דדחיקא להו שעתא בבי שמשיה לצלויי בלחשא והדר לנחותי שליח צבור. דלית ליה לשליח צבור למיחת ולאפקיעינהו ידי חובתייהו בקול רם לפי שמצות תפלה בלחש כדילפינן מהלכתא גיברתא דחנה ולא נפקי ידי חובתייהו בין יחיד בין צבור אלא בלחש ולא שרי רבנן אלא בברכות של ראש השנה בלחוד ומשום דנפישי ברכות ותקנתייהו דמצלי כולהו בלחש כמצות תפלה והדר נחית שליח צבור ואומר מגן ומחיה וענו קדושה ומסיים האל הקדוש ואמר יתגדל ויתקדש אי ליכא שהות ביום למגמר י"ח והכין נהוג רבנן במתיבתא כד דחיקא להו שעתא וכן ראוי לעשות.

רדב"ז מכת"י ח"ח סל"ב:
ואי דחיקא שעתא איפשר לעשות כאשר כתב רבינו אפרים בשם רבינו האיי גאון ז"ל, דצבור דדחיקא להו שעתא בבי שמשי אית להו לצלויי בלחשא והדר לנחותי ש"ץ, דלית ליה לש"ץ למיחת ולאפוקינהו ידי חובתייהו בקול רם, לפי שמצות תפלה בלחש כדילפינן מחנה [ברכות ל"א ע"א], ולא נפק ידי חובתייהו בין ביחיד בין ציבור אלא בלחש, ולא שרו רבנן אלא בברכות של ראש השנה בלחוד ומשום דנפישי ברכות, ותקנתייהו דמצלו כלהו בלחש כמצות התפילה, והדר נחית ש"ץ ואומר מגן ומחיה, ועונין קדושה ומסיים האל הקדוש, ואומר יתגדל ויתקדש אי ליכא שהות ביום למגמר י"ח, והכי נהוג רבנן דמתיבתא כד דחיקא להו שעתא ע"כ.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 16, 2015 8:49 pm

עוד חידושים מספר המנהגות בכמה ענינים.

טעם חדש לריקוד בקידוש לבנה:
"והאי דנהיגינן לרקד לפניה טעמא דהא מילתא משום שמחה שחייבין אנו לשמוח על מצוה ראשונה שצוה הב"ה לנו, ועוד שיש לנו לשמוח הרבה על שקבלנו פני השכינה".

הסבר חדש בעונש על מכירת יוסף:
"וצריך כל אדם שיפייס את חבירו אחר שמחל לו שיתפלל לפני הבורא יתע' שימחול לחבירו, כמו שעשה אברהם לאבימלך, ושמעתי שעל זה נענשו ישראל על מכירת יוסף על שלא התפלל יוסף בעבורם שימחול להם הב"ה".

חילוק מענין בין קטן המברך לגדול שלא אכל כזית:
"ואף על גב דשיעורא דרבנן הוא מפיק מי שאכל שיעורא דאוריתא ולא דמי לקטן שאינו מוציא את הגדול דקטן איפשר שיהא גדול השתא, אבל מי שאכל כזית היה אפשר לאכול יותר מכזית אם ירצה ולא מחוסר מעשה מיקרי וכל הראוי לבלה אין בלה מעכבת בו".

מנהג אפיקומן ביום א' דפסח:
"וכן נהגו ביום הפסח שאין אוכלין ושותין יין כל היום כדי שיאכל מצה בתאוה בליל שני, גם שמעתי שנהגו לאכול כזית מצה באחרונה ביום כמו בלילה".

היה מן הראוי לכאו' שתהיה מהד' מוערת וערוכה היטב של ספר המנהגות, על כל חידושיו המקוריים.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 17, 2015 8:37 pm

עושה חדשות כתב:שבה"ל ענין תפילה סי' מז: (הובא ב"י סי' רלב).
מצאתי לרבינו אפרים שכתב בשם רב האיי גאון זצ"ל דצבור דדחיקא להו שעתא בבי שמשיה לצלויי בלחשא והדר לנחותי שליח צבור. דלית ליה לשליח צבור למיחת ולאפקיעינהו ידי חובתייהו בקול רם לפי שמצות תפלה בלחש כדילפינן מהלכתא גיברתא דחנה ולא נפקי ידי חובתייהו בין יחיד בין צבור אלא בלחש ולא שרי רבנן אלא בברכות של ראש השנה בלחוד ומשום דנפישי ברכות ותקנתייהו דמצלי כולהו בלחש כמצות תפלה והדר נחית שליח צבור ואומר מגן ומחיה וענו קדושה ומסיים האל הקדוש ואמר יתגדל ויתקדש אי ליכא שהות ביום למגמר י"ח והכין נהוג רבנן במתיבתא כד דחיקא להו שעתא וכן ראוי לעשות.

רדב"ז מכת"י ח"ח סל"ב:
ואי דחיקא שעתא איפשר לעשות כאשר כתב רבינו אפרים בשם רבינו האיי גאון ז"ל, דצבור דדחיקא להו שעתא בבי שמשי אית להו לצלויי בלחשא והדר לנחותי ש"ץ, דלית ליה לש"ץ למיחת ולאפוקינהו ידי חובתייהו בקול רם, לפי שמצות תפלה בלחש כדילפינן מחנה [ברכות ל"א ע"א], ולא נפק ידי חובתייהו בין ביחיד בין ציבור אלא בלחש, ולא שרו רבנן אלא בברכות של ראש השנה בלחוד ומשום דנפישי ברכות, ותקנתייהו דמצלו כלהו בלחש כמצות התפילה, והדר נחית ש"ץ ואומר מגן ומחיה, ועונין קדושה ומסיים האל הקדוש, ואומר יתגדל ויתקדש אי ליכא שהות ביום למגמר י"ח, והכי נהוג רבנן דמתיבתא כד דחיקא להו שעתא ע"כ.


העיר לי ת"ח אחד שליט"א, דמי יימר דכוונתם דאין יוצא יד"ח תפילה כלל, דלמא ידי חובת תפילה בלחש לא יצא. מה גם שבראש השנה הקילו משום דנפישי ברכות. אמנם לענ"ד אין לומר כן, דהרי בזה נימק למה אינו יכול להוציא את חבירו בתפילה בקול, ואם בד' רה"ג אכתי אפשר להסתפק בזה, אבל דברי ספר המנהגות מוכיחים כנ"ל, שכ'
אבל יחיד אינו רשאי להתפלל בקול ואם התפלל לא יצא וכיון דלא יצא איך יכול להוציא אחרים, ולא דמי למברך ברכת המזון דמברך חד ומוציא שנים או שלשה דברכת מזון לא תקנוה בלחש כתפלה אלא בקול ולפי' מוציא חבירו


דרך אגב, המנהג של "רבנן דמתיבתא כד דחיקא להו שעתא" מוכר? תפילת שמו"ע של ג' ברכות?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' נובמבר 17, 2015 11:21 pm

עוד בעניין תפילה בלחש/בקול לדעת הגאונים ראה באוצה"ג לברכות, תשובות, סי' קנ-קנג (לעניין התשובה המיוחסת שם לרב האיי, ספק אם אפשר לסמוך על הייחוס שבשו"ת שע"ת. כדאי לבדוק מה כתב צ' גרונר על תשובה זו ברשימת תשובות רב האיי שהוא פירסם).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' נובמבר 17, 2015 11:26 pm

בעניין המנהג לדלג על חלק מהברכות בשעת הדחק ראה כמה מנהגים בזה בתשובת רב שרירא ורב האיי באוצה"ג לברכות, תשובות, סי' קפג.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 27, 2015 8:55 pm

כתב רב נטרונאי גאון בתשובה: וששאלתם שמן שנדרו להדליק אותו בבית הכנסת מהו שיהו קורין לאורו בתלמוד.
כך ראינו: כשאסרו חכמים לקרות לאור הנר בשבת, לא משום קדושה אלא שמא יטה, אבל בחול מותר לקרות לאורו בין תלמוד בין כל צרכיו. ואם תאמר הא דקאמרינן לענין חנוכה אמר רב יהודה אמר רב אסי אסור להרצות מעות כנגד נר חנוכה, ומקשינן וכי נר חנוכה קדושה יש בו ומסקינן שלא יהו מצות בזויות עליו - התם מצוה להדליק נר של חנוכה, אבל הכא לנהורא קא מכוין, להרבות מאור בית הכנסת, כמה דקרי בתלמוד ובאגדות טפי איכא מצוה, ומקבל שכר מדליק וקורא.

אמנם בספר המנהגות כתב:
ונהגו כל ישראל להדליק נרות בבית הכנסת כשיכנס אדם שם להתפלל, ונראה בעיני כי טעם המנהג הזה (לכאו' חסר כאן) ועל כן צריך להדליק את הנר בבית הכנסת שכך היו עושין במקדש. גם נהגו כל ישראל שלא להדליק נר מנר של בית הכנסת משום דהוקצה למצותו והוקצה לאיסורו. ומצאתי בספר ילמדנו בפרשת בהעלותך את הנרות לא בטלו מיהא שמעינן שמנהג הקדש נהגו בו שאין להנות ממנו. ושמענו מהקדמונים שנהגו בו איסור גדול ואין מניחין להדליק אפי' לכתוב בו או ללמוד בו. וכן נהגו בנר חנוכה שלא להשתמש לאורה.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אוגוסט 10, 2016 12:25 am

עושה חדשות כתב:ז"ל ספר המנהגות לר"א מלוניל:
"וצריך שישפוך המים על שתי ידים כאחת, והכי חזינן בתוספתא מניח חבית מלאה מים על ברכיו ומטה על צדה ונוטל, ואם לא יצטרך לשפוך על שתי ידיו כאחת למה הוצרך להניחה על ברכיו, והכי מצוה מן המובחר אע"ג דחזינן במסכת גטין דמייתי על בעיא דאילפא דבעי ידים טהורין לחצאין וקא אמר תלמודא היכי דמי אילימא דמשי חדא ידא והדר משי אידך פשיטא דטהורות דתנן ידו אחת בנטילה ואחת בשפיכה ידיו טהורות, מכל מקום מיהא תוספתא משמע דמצוה להטיל מים על ידיו כאחת, אבל מכל מקום צריך שישפוך מן הכלי ביד שמאל על יד ימין וביד ימין על יד שמאל, ולא מיד ליד דכלי בעינן וגמרינן מקדוש כהן גדול שנוטל ידיו מן הכיור וכן הוא הדין אם שיכשך ידיו בתוך כלי שיש בו מים שפיר דמי. ודוקא שכשוך שמשכשך בידיו ונטבלין הן מחמת כחו ואנן כח גברא בעינן, או כחו של עצמו אי נמי של אחר, אבל אם יכניס ידיו במים בלא שכשוך לא, דאנן כח גברא בעינן ותו לא מידי. והא דאמרינן רביעית נוטלין ממנו לידים לאחד ואפילו לשנים הכי פירש הרב ר' (נדצ"ל ה"ר אברהם ב"ר) דוד ז"ל דאע"ג דבתחלת נטילתו ליכא רביעית מצי ליטול ידיו ובלבד שיוסיפו לו עד כדי רביעית והכי אמרי' בירושלמי ומוספין מים לאחרונים, ומילתא דמסתבר הוא, דהיאך יספיק רביעית לשנים אי לא יוסיפו אחרי נטילת הראשון לאחרון.

כמדומני שהחידוש הראשון לא נמצא בעוד ראש', להצריך לכתחי' שפיכה על ב' הידים כא'.

הדבר השני, הנה בביאוה"ל סי' קס סי"ג כבר התקשה בזה איך רביעית אחת יכולה להספיק להרבה בנ"א הנוטלים ממנה ע"י הדין של שיירי טהרה, ובס' חו"ב ידים סי' ג רוצה להוליד מזה חידוש גדול דאולי ל"ב שהמים של הנטילה יגיעו לכל היד ממש, עי"ש ראיתו מקידוש ידים ורגלים, וצ"ע משתיקת הראש' והפוס' על קו' פשוטה זו, אבל באמת הר"א מלוניל עמד בשאלה זו עד שהוכיח ממנה כשי' הראב"ד דצריך להוסיף אח"כ עוד מים.


וז"ל החו"ב ידים ג,ה
לכאורה בקיו"ר אין צריך שהמים יגיעו לכל ידיו ורגליו שהרי עומד על הרצפה בשעת קידוש כדאמר זבחים שם, ואין המים יכולים להגיע לכפות רגליו, [ועי' בר"ש נגעים פ"ו מ"ח דכף הרגל חשיב בית הסתרים, ונראה דחציצה מעכבת שם כדין ביה"ס, עי' בכ"מ רפ"ו מטו"צ שכתב דלכל מילי חשיב כגלוי עי"ש], וכן כשמניח ידיו ע"ג רגליו לא נזכר שצריך להניחם ברפרוף שהמים יוכלו לבא בהם, וגם ברפרוף יהיו מקומות שלא יגיעו המים, וע"כ דסגי בהכי שכן הוא מצות הקידוש, [שו"ר בתוספתא פ"א דמנחות דקתני נותן יד ימינו ע"ג רגל ימינו כו' משפשף ומרחיץ משפשף ומרחיץ, ולפ"ז שפיר מגיעין המים לכל המקומות, אבל בגמ' וברמב"ם לא נזכר שמשפשף, ולהסוברים דבעי כח גברא הרי במקום השפשוף לאו כח גברא, וצ"ע], ואם נט"י סמכוהו לקידוש יו"ר, א"כ יתכן דגם בנט"י לא יצטרך שהמים יגיעו לכל מקום ומקום בידיו, וכל שנטל כדרך הנוטלין fsוהגיעו המים לרוב שטח היד סגי, ויהי' ניחא בזה הא דאפשר שיטלו מרביעית ב' אנשים ראשונים ושניים דנמצא שמונה ידים ניטלים מרביעית, וכבר נתקשה בזה בבה"ל סי' ק"ס סי"ג דכיצד יתכן הדבר, אבל ל"מ כן בפוסקים, [ולפמ"ש מן התוספתא הרי גם בקיו"ר צריך בכל מקום], ועי' משבצות סו"ס קס"ב, ובנתינת ט' קבין נמי נראה דסגי בראשו ורובו, וגם שם סתמא עומד על רגליו, אבל במשבצות שם לא כ"כ אלא דאף בט' קבין צריך שלא ישאר מקום פנוי מן המים עי"ש, וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 10, 2016 12:47 am

גם זו לטובה כתב:וז"ל החו"ב ידים ג,ה
...בנט"י לא יצטרך שהמים יגיעו לכל מקום ומקום בידיו, וכל שנטל כדרך הנוטלין והגיעו המים לרוב שטח היד סגי, ויהי' ניחא בזה הא דאפשר שיטלו מרביעית ב' אנשים ראשונים ושניים דנמצא שמונה ידים ניטלים מרביעית, וכבר נתקשה בזה בבה"ל סי' ק"ס סי"ג דכיצד יתכן הדבר...

8 ידים, או רוב שמונה, על זה תלוי הקו' של הביאוה"ל? ועוד, מנ"ל להצריך עכ"פ רוב, אולי סגי במקצת?

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אוגוסט 10, 2016 1:33 am

כמות המים הצרכת כדי ליטול את כל היד בצורה מושלמת, הרבה יותר גדולה מכמות מים הצרכת כדי ליטול "בערך" עם השארת חורים קטנים פה ושם, ופשוט דלא סגי ברוב.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות בהל' נט"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 27, 2016 11:18 pm

עושה חדשות כתב:"יחיד שלא בירך פי' שלא התפלל אין חברו מתפלל בעבורו, דכי אתקון רבנן דשליח צבור מוציא שאינו בקי בשאר ימות השנה ובראש השנה וביום הכיפורים אף הבקי בצבור אתקון רבנן, דיש להם כח לשוייה שליח להתפלל בקול רם אף על פי שעקר התפלה בלחש מצותה, וכן למדנו מהני קראי דחנה, אבל יחיד אינו רשאי להתפלל בקול ואם התפלל לא יצא וכיון דלא יצא איך יכול להוציא אחרים, ולא דמי למברך ברכת המזון דמברך חד ומוציא שנים או שלשה דברכת מזון לא תקנוה בלחש כתפלה אלא בקול ולפי' מוציא חבירו, כך נ"ב ועיקר".

אגב, ז"ל פרקוי בן באבוי -
גדולה תפילת שלוח צבור יותר מן תפילת יחיד שיחיד מוציא את עצמו ושליח צבור ירד ומוציא את הרבים ידי חובתן מי שאינו בקי וכשם שמוציא את מי שאינו בקי אף כך מוציא מי שהוא בקי שפעמים שאדם שותה רביעית יין ואסור לו להתפלל והוא עומד אחר שלוח צב' ומכוין דעתו ועונה אמן אחר שליח צב' ויוצא ידי חובתו...

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידושים מספר המנהגות לרבי אשר מלוניל

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 01, 2020 11:51 pm

עושה חדשות כתב:הנה בביאוה"ל סי' קס סי"ג כבר התקשה בזה איך רביעית אחת יכולה להספיק להרבה בנ"א הנוטלים ממנה ע"י הדין של שיירי טהרה, ובס' חו"ב ידים סי' ג רוצה להוליד מזה חידוש גדול דאולי ל"ב שהמים של הנטילה יגיעו לכל היד ממש, עי"ש ראיתו מקידוש ידים ורגלים, וצ"ע משתיקת הראש' והפוס' על קו' פשוטה זו, אבל באמת הר"א מלוניל עמד בשאלה זו עד שהוכיח ממנה כשי' הראב"ד דצריך להוסיף אח"כ עוד מים.

לגבי חידוש הגרח"ג, ראיתי שהגרמ"מ קארפ מציין בזה לס' מחשבות בעצה סי' ח. עי"ש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 521 אורחים