מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 10:05 am

בס"ד
אמרינן שם בזה"ל.

ועל הראש נגד המוח שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחתי כולם יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו.
ועל פניו אין זה נכון כלל ועיקר.
גם את של ראש נצטוינו להניח לזכור את יציאת מצרים וכפי שמבואר שם במפרשים והארכתי בזמנו בזה.
תודה למפרע

מה שנכון נכון
הודעות: 11753
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 25, 2015 10:07 am

שו"ע סימן כה סעיף ה.
וראה בטור ובב"י בשם תלמידי ר"י.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 10:13 am

מכיר את השו"ע ומבואר שם כדי שנזכור נסים ונפלאות שעשה עמנו. וכן הוא במפרשים על התורה ולטוטפות בין עיניך, ללא יוצא מן הכלל. אדרבא, אם אישתמיט לי משהו אודה לכבודו מאוד.
לדעתי, הנוסח משובש דו"ק היטב.
---
בכל מקרה אני תיקנתי בעצמי את הנוסח ואפשר שאעלהו לכאן, ונועצתי עם פוסקים מפורסים ואמרו לי שמצווה לפרסם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11753
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 25, 2015 10:18 am

במה שצינתי זה מפורש בתכלית הפירוש, ע"ש שוב ודו"ק היטב.
התועלת בזכירת הניסים היא גם כדי שישעבד לקב"ה את הנשמה שהיא במח, ולכן נצטוינו לעשות את הזכר דוקא בראש וביד, ופשוט מאד.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי סתם יהודי » ד' נובמבר 25, 2015 10:41 am

לומד_בישיבה כתב:בס"ד
אמרינן שם בזה"ל.

ועל הראש נגד המוח שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחתי כולם יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו.
ועל פניו אין זה נכון כלל ועיקר

למה לא נכון? הרי כך כתוב בתוך התפילין עצמם: "והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך, למען תהיה תורת ד' בפיך". והוא הוא. ומעי"ז כתב גם בשו"ע (אח כה ה): "יכוין בהנחתם...וישתעבד להקב"ה...ובזה יזכור הבורא". ואיך נשתעבד לו - מבלי שנעבדהו כלומר שנקיים את תורתו?

רק מה, זה לא שהנחת תפילין מייד מזכירה לי את השתעבדותי לקב"ה, אלא דבר מביא לדבר: הנחת תפילין מזכירה לי את ניסי יציאת מצרים, אשר מזכירים לי כי לכל הניסים האלה יכול להיות אחראי רק כח אחד אשר הוא מקור כל הכוחות כולם, וכך אני נזכר בו ומשתעבד אליו ועובדו, שזאת המטרה הסופית של הנחת התפילין - בעוד שזכירת ניסי יציאת מצרים היא רק האמצעי המוביל למטרה הסופית.

למעשה, התהליך הזה (של דבר המביא לדבר), כתוב גם בפרשיית קדש עצמה (הנמצאת בתוך התפילין): "והיה לך לאות על ידך, ולזכרון בין עיניך, למען תהיה תורת ד' בפיך" (שזו המטרה הסופית של הנחת התפילין), "כי ביד חזקה הוציאך ד' ממצרים" (דהיינו שע"י זכירה זו נזכור את הבורא ונשתעבד לו ע"י קיום תורתו).
תהליך ההיזכרות הזה, מפורט גם בש"ע (שם).

עכ"פ, אינני יודע מי תיקן את נוסח הכוונה המובאת בסידור המסויים שממנו ציטטת (איזה סידור זה אגב?), אבל מן הסתם שיש סידורים שבהם מובא להדיא הנוסח המובא בש"ע.
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ד' נובמבר 25, 2015 11:23 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 10:44 am

רבנים חשובים.
אני לא מצליח להבין מדוע אצל היד כתבו המדפיסים לזכרון זרוע הנטויה, ומדוע לא כתבו כן אצל ראש.
עיין במפרשי התורה ולטוטפות בין עיניך.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 10:56 am

סתם יהודי כתב:
לומד_בישיבה כתב:בס"ד
אמרינן שם בזה"ל.

ועל הראש נגד המוח שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחתי כולם יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו.
ועל פניו אין זה נכון כלל ועיקר

למה לא נכון? הרי כך כתוב בתוך התפילין עצמם: "והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך, למען תהיה תורת ד' בפיך". והוא הוא. ומעי"ז כתב גם בשו"ע (אח כה ה): "יכוין בהנחתם...וישתעבד להקב"ה...ובזה יזכור הבורא". ואיך נשתעבד לו - מבלי שנעבדהו כלומר שנקיים את תורתו?

רק מה, זה לא שהנחת תפילין מייד מזכירה לי את השתעבדותי לקב"ה, אלא דבר מביא לדבר: הנחת תפילין מזכירה לי את ניסי יציאת מצרים, אשר מזכירים לי כי לכל הניסים האלה יכול להיות אחראי רק כח אחד אשר הוא מקור כל הכוחות כולם, וכך אני נזכר בו ומשתעבד אליו ועובדו, שזאת המטרה הסופית של הנחת התפילין - בעוד שזכירת ניסי יציאת מצרים היא רק האמצעי המוביל למטרה הסופית.

למעשה, התהליך הזה (של דבר המביא לדבר), כתוב גם בפרשיית קדש עצמה (הנמצאת בתוך התפילין): "והיה לך לאות על ידך, ולזכרון בין עיניך, למען תהיה תורת ד' בפיך" (שזו המטרה הסופית של הנחת התפילין), "כי ביד חזקה הוציאך ד' ממצרים" (דהיינו שע"י זכירה זו נזכור את הבורא ונשתעבד לו ע"י קיום תורתו).
תהליך ההיזכרות הזה, מפורט גם בש"ע (שם).

עכ"פ, אינני יודע מי תיקן את נוסח הכוונה המובאת בסידור המסויים שממנו ציטטת (איזה סידור זה אגב?), אבל יש סידורים שבהם מובא להדיא הנוסח המובא בש"ע.

בדקתי תפלת כל פה ספרד ואשכנז, אדרבא, אם כבודו יכול לצטט נוסח טוב אשמח מאוד.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי סתם יהודי » ד' נובמבר 25, 2015 10:58 am

לומד_בישיבה כתב:רבנים חשובים.
אני לא מצליח להבין מדוע אצל היד כתבו המדפיסים לזכרון זרוע הנטויה, ומדוע לא כתבו כן אצל ראש.
עיין במפרשי התורה ולטוטפות בין עיניך.


אולי כי למקור - שממנו ציטטו מדפיסי סידור תפילת כל פה - הוקשה: איך הנחת תפילין מזכירה את יציאת מצרים; ולכן פירש, שהציווי שברישא "והיה לך לאות על ידך" - מיועד להזכיר את הסיפא (שבאותו פסקו עצמו) "כי ביד חזקה" - והיינו יד יד לגזירה שוה, בעוד שהציווי שברישא "ולזכרון בין עיניך" - מיועד להזכיר את הסיפא (שבאותו פסוק עצמו) "למען תהיה תורת ד' בפיך" - והיינו כי תורת ד' נלמדת בפה על ידי עיון העיניים.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 11:01 am

רק מה, זה לא שהנחת תפילין מייד מזכירה לי את השתעבדותי לקב"ה, אלא דבר מביא לדבר: הנחת תפילין מזכירה לי את ניסי יציאת מצרים, אשר מזכירים לי כי לכל הניסים האלה יכול להיות אחראי רק כח אחד אשר הוא מקור כל הכוחות כולם, וכך אני נזכר בו ומשתעבד אליו ועובדו, שזאת המטרה הסופית של הנחת התפילין - בעוד שזכירת ניסי יציאת מצרים היא רק האמצעי המוביל למטרה הסופית.
התהליך הזה מתקיימת גם בתפילין על היד, וגם בתפילין על הראש, ומדוע חילקו בין של של יד לשל ראש, ראה בסידורים שאצל של ראש לא מוזכר מלה וחצי מלה שהוא לזכרון ליציאת מצרים, ותיכף כתוב שם לשעבד בזה תאוות ומחשבות וכו'. - נשגב מבינתי.

גבול ים
הודעות: 816
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי גבול ים » ד' נובמבר 25, 2015 11:03 am

לפו"ר אין המכוון בנוסח שהנחת תפילין ש"ר הם לשעבד התאוות, אלא זה ברור שכל הנחת התפילין היא זכר ליציא"מ, אלא שהרי תיאורטית ישנם אפשרויות רבות להניחם על הגוף, וע"ז נוספת הכוונה שההנחה על היד דייקא היא לזכרון הזרוע הנטויה וההנחה על הראש דוקא היא לשעבד המוח.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 11:04 am

סתם יהודי כתב:
לומד_בישיבה כתב:רבנים חשובים.
אני לא מצליח להבין מדוע אצל היד כתבו המדפיסים לזכרון זרוע הנטויה, ומדוע לא כתבו כן אצל ראש.
עיין במפרשי התורה ולטוטפות בין עיניך.


אולי כי למקור - שממנו ציטטו מדפיסי סידור תפילת כל פה - הוקשה: איך הנחת תפילין מזכירה את יציאת מצרים; ולכן פירש, שהציווי שברישא "והיה לך לאות על ידך" - מיועד להזכיר את הסיפא (שבאותו פסקו עצמו) "כי ביד חזקה" - והיינו יד יד לגזירה שוה, בעוד שהציווי שברישא "ולזכרון בין עיניך" - מיועד להזכיר את הסיפא (שבאותו פסוק עצמו) "למען תהיה תורת ד' בפיך" - והיינו כי תורת ד' נלמדת בפה על ידי עיון העיניים.

הרב סתם יהודי, אנא ממך אם יש בידך סידור שתיקנו את זה תזכה את הרבים אם תעתיקו לכאן.
ואין חטא בא על ידו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 11:11 am

עלינו לקחת בחשבון, שאם מישהו מכוון שלא כהוגן אינו יוצא ידי חובה, וכבר ראיתי רבים וטובים שהיו בטוחים עד אשר תליתי מודעה בבית הכנסת שמטרת השל ראש הוא נגד המוח שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחתי כולם יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו.

ולא ידעו כלל שהוא לזכרון יציאת מצרים.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי סתם יהודי » ד' נובמבר 25, 2015 11:21 am

לומד_בישיבה כתב:אדרבא, אם כבודו יכול לצטט נוסח טוב אשמח מאוד...אנא ממך אם יש בידך סידור שתיקנו את זה תזכה את הרבים אם תעתיקו לכאן.

viewtopic.php?f=17&t=24850#p250637
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ה' נובמבר 26, 2015 10:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי צונאמי » ד' נובמבר 25, 2015 2:02 pm

סתם יהודי כתב:עכ"פ, אינני יודע מי תיקן את נוסח הכוונה המובאת בסידור המסויים שממנו ציטטת.

האם מישהו יודע מנין לקוח ה"לשם ייחוד" למשפחותם?
(שמא מספה"ק חמ"י?)
ואולי זה בכלל התנגדות בנודע ביהודה ל"לשם ייחוד".

ואגב, גם בלשם יחוד שלפני ספירת העומר יש טעות,
משום דנקטינן שאינה מ"ע דאורייתא
ושמעתי בשם הגריש"א שיש לשנות/לא לאמרו

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' נובמבר 25, 2015 5:54 pm

צונאמי כתב:
סתם יהודי כתב:עכ"פ, אינני יודע מי תיקן את נוסח הכוונה המובאת בסידור המסויים שממנו ציטטת.

האם מישהו יודע מנין לקוח ה"לשם ייחוד" למשפחותם?
(שמא מספה"ק חמ"י?)
ואולי זה בכלל התנגדות בנודע ביהודה ל"לשם ייחוד".

ואגב, גם בלשם יחוד שלפני ספירת העומר יש טעות,
משום דנקטינן שאינה מ"ע דאורייתא
ושמעתי בשם הגריש"א שיש לשנות/לא לאמרו

אמירת לשם יחוד מופיע כמה וכמה פעמים בכתבי האר"י הקדוש, לא בדקתי אם הנוסחאות גם כן מופיעים שם, אך אני נוטה להאמין שזה לא מוצץ מהאצבע!
כמעט בכל לשם יחוד בסידורים יש איזו שאלה וקושיא, אך היות ועסקתי עתה בנושא, וגם שמתי לב לאחרונה שאנשים טועים בזה, אמרתי להעלות את זה ראשונה.
--
אאל"ט הגרע"י ז"ל דן בעיקר במה שכותב בזה הנו"ב והוא מאריך בעניין אם מצוות צריכות כוונה אם לאו, אך אינו מתערב בנוסחאות שנמצאים בסידורים.
---
בעבר שמעתי, שכל היהי רצון המופיעים בסידורים, וכן נוסחאות הלשם יחוד מקורם בבן איש חי, אך לא בדקתי אם זה נכון.

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ש.גGI. » ד' נובמבר 25, 2015 6:01 pm

צונאמי כתב:
סתם יהודי כתב:עכ"פ, אינני יודע מי תיקן את נוסח הכוונה המובאת בסידור המסויים שממנו ציטטת.

האם מישהו יודע מנין לקוח ה"לשם ייחוד" למשפחותם?
(שמא מספה"ק חמ"י?)
ואולי זה בכלל התנגדות בנודע ביהודה ל"לשם ייחוד".
ואגב, גם בלשם יחוד שלפני ספירת העומר יש טעות,
משום דנקטינן שאינה מ"ע דאורייתא
ושמעתי בשם הגריש"א שיש לשנות/לא לאמרו



עיין בסוף "סידור של שבת" החדש מהרב באר מיים חיים שמביא בסופו תשובה ארוכה מארץ מידה ורחבה מני ים על הפירכה של השות נודע ביהודה

מה שנכון נכון
הודעות: 11753
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 25, 2015 6:30 pm

תשובת הר"ח מטשרנוביץ נדפסה בספרו שער התפלה. [ומשם העתיקוה למהדו"ח דסש"ש].
על הלשון מ"ע בלשם יחוד דסה"ע ראה כאן.
viewtopic.php?f=28&t=21817

בברכה המשולשת
הודעות: 14213
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 25, 2015 6:54 pm

לגבי תפילין, יעויין בנוסח שבאזור אליהו

גבול ים
הודעות: 816
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי גבול ים » ד' נובמבר 25, 2015 7:01 pm

על נוסחת הלשם יחוד לספה"ע כבר האריכו כאן
viewtopic.php?f=28&t=4848#p38403

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי סתם יהודי » ד' נובמבר 25, 2015 7:14 pm

גבול ים כתב:על נוסחת הלשם יחוד לספה"ע כבר האריכו כאן
viewtopic.php?f=28&t=4848#p38403


צ"ל:

viewtopic.php?f=28&t=4848#p38403

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי צונאמי » ד' נובמבר 25, 2015 7:47 pm

לומד_בישיבה כתב:אמירת לשם יחוד מופיע כמה וכמה פעמים בכתבי האר"י הקדוש, לא בדקתי אם הנוסחאות גם כן מופיעים שם, אך אני נוטה להאמין שזה לא מוצץ מהאצבע!

הוא תיקן למקובלים ולא לכל העם.
עיין בסוף "סידור של שבת" החדש מהרב באר מיים חיים שמביא בסופו תשובה ארוכה מארץ מידה ורחבה מני ים על הפירכה של השות נודע ביהודה

המילה "פירכה" קצת מוגזמת, אם הכוונה להפרכת דברי הנוב"י.

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ש.גGI. » ד' נובמבר 25, 2015 10:20 pm

צונאמי היקר

ציטוט מלשונו מילה במילה של הרה"ג מחבר שערי תפלה...

והנה עצור במילין לא אוכל ואתפלא על חכם גדול וגאון מובהק כמוהו אשר לבו כלב הארי׳
ועינו כעין הבדולח יאמר דבר זה
שהמצות קדשים נינהו קדשי גבוה וסתמא לשמן עומדים
ואינן צריכין שום דיבור ומחשבה קודם כמו בקדשים שאתנו ב״ד שלא יחשוב אפי׳ בלבו וכו
מעשה בדבר כזה שסתמא לשמה לא בעי שום סיוע והרי כל הפוסקים ראשונים ואחרונים ....

הנה אם בארזים נפלה שלהבת שגדול הדור וגאון הזמן במוחו ניכרת מחשבתו מתוך
מעשה אצבעותיו
: איך שבכל מעשיו לא שם לבו לזה ליחד ולחבר ארץ
ושמים יחד ולעשות יחוד בשמו בגדול ובקדוש ב״ה הוי׳ ואדניי לזווגם יחד וליחד שם
י״ה בו'ה ע"י ההיא טמיר ונעלם ביחודא שלים • ע״כ אמרתי מהראוי ונכון לרשום בכתב
אמת ולחקוק בעט ברזל ועופרת • להיות למשמרת • לדורי דורות • להודיע לעם ה׳ את
הדרך אשר ילכו בה בתמימי דרך ההולכים בתורת ה׳ •

ע"כ ציטוט מתוך אותו תשובה, ותחליט האם המילה פירכה קצת מוגזמת או לא, והאם הכוונה להפרכת דברי הנוב"י. .. בהצלחה.
נערך לאחרונה על ידי ש.גGI. ב ה' נובמבר 26, 2015 11:03 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14213
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 26, 2015 7:54 am

ויעויין עוד במש"כ ג"ע הרב החיד"א על דברי רבינו הנוב"י

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' נובמבר 26, 2015 9:57 am

לומד_בישיבה כתב:אם כבודו יכול לצטט נוסח טוב אשמח מאוד...אנא ממך אם יש בידך סידור שתיקנו את זה תזכה את הרבים אם תעתיקו לכאן.


בסידורים האשכנזיים, הנוסח הוא קבוע (אם כי לא בדקתי את סידור אזור אליהו).

אבל הבוקר בדקתי בכמה סידורים ספרדיים, והתברר שבהם - נוסח הלשם יחוד - אינו קבוע, ומ"מ אף אחד מהם אינו מחלק בין תפילין של יד לתפילין של ראש. למשל:

יש שאצלם נוסח הלשם יחוד הוא קצר ביותר, ובכלל לא מזכיר את יציאת מצרים - ואפילו לא לגבי תפילין של יד, אלא מזכיר רק "לשם יחוד...שציונו ד' אלוקינו בתורתו הקדושה וקשרתם אֹתָם לאות על ידכם והיו לטוטפֹת בין עיניכם" (כך בסידורי בני הגרע"י: חזון עובדיה, יחוה דעת). אבל לפני הלשם יחוד מובאת באותיות קטנות פיסקה של הלכות קצרות, ואחת מאותן הלכות מציינת להדיא שיש לכוין את הכוונה המובאת בש"ע - שדבריו מצוטטים מילה במילה בהלכה ההיא.

ויש שאצלם בנוסח הלשם יחוד מובא נוסח הש"ע מילה במילה (כך בסידורים: עבודת השם, כוונת הלב, מִנִּי יוסף, איש מצליח, שיח אליעזר).

ויש שאצלם נוסח הלשם יחוד ארוך יותר, ומכיל - בנוסף על הכוונה העיקרית (של ההשתעבדות לקיים את תורתו - ושל יציאת מצרים - ככתוב בתורה "והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ד' בפיך כי ביד חזקה הוציאך ד' ממצרים") - גם כוונות לפי הקבלה (כך בסידור נחלת יצחק).

ויש שאצלם נוסח הלשם יחוד די דומה לנוסח של הסידור האשכנזי תפילת כל פה, אבל כאמור ללא חילוק בין תפילין של יד לתפילין של ראש (כך בסידור למען שמו באהבה).

עכ"פ, מה שבדקתי, זה אפס קצהו מכלל סידורי הספרדים - כי רבים המה.

ש.גGI.
הודעות: 32
הצטרף: ב' יוני 22, 2015 9:29 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ש.גGI. » ה' נובמבר 26, 2015 10:45 am

בברכה המשולשת כתב:ויעויין עוד במש"כ ג"ע הרב החיד"א על דברי רבינו הנוב"י


יש ביכולתך להביא את דבריו ?

מה שנכון נכון
הודעות: 11753
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 26, 2015 10:55 am

דברי החיד"א הם בשמחת הרגל רות.
מתחיל בסוף העמוד.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' נובמבר 26, 2015 10:56 am

לא זכיתי כלל להבין פשר התמיהה העצומה והריצה לתקן את הנוסח. בסה"כ זהו אותו תוכן בדיוק כמ"ש בשו"ע (והנני מעתיק הנוסח בהדגשה עם המקור בשו"ע במוסגר):
הִנְנִי מְכַוֵּן בַּהֲנָחַת תְּפִלִּין לְקַיֵּם מִצְוַת בּוֹרְאִי שֶׁצִּוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין. כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתוֹ וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ. וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. וְהֵם אַרְבַּע פַּרְשִׁיּוֹת אֵלּוּ. שְׁמַע. וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ. קַדֶּשׁ. וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ. (יכוין בהנחתם שצונו הקדוש ברוך הוא להניח ארבע פרשיות אלו) שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִחוּדוֹ וְאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ בָּעוֹלָם. (שיש בהם יחוד שמו) וְשֶׁנִּזְכֹּר נִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ בְּהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. (ויציאת מצרים .. כדי שנזכור נסים ונפלאות שעשה עמנו) וַאֲשֶׁר לוֹ הַכֹּחַ וְהַמֶּמְשָׁלָה בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים לַעֲשׂוֹת בָּהֶם כִּרְצוֹנוֹ: (כ"ז מילה במילה מהשו"ע) וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ עַל הַיָּד לְזִכְרוֹן זְרוֹעַ הַנְּטוּיָה. וְשֶׁהִיא נֶגֶד הַלֵּב לְשַׁעְבֵּד בָּזֶה תַּאֲוַת וּמַחְשְׁבוֹת לִבֵּנוּ לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ. (על הזרוע כנגד הלב .. שהוא עיקר התאוות והמחשבות) וְעַל הָרֹאשׁ נֶגֶד הַמֹּחַ. שֶׁהַנְּשָׁמָה שֶׁבְּמֹחִי עִם שְׁאָר חוּשַׁי וְכֹחוֹתַי כֻּלָּם יִהְיוּ מְשֻׁעְבָּדִים לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ (ועל הראש כנגד המוח .. וישתעבד להקב"ה הנשמה שהיא במוח).

השינוי היחיד הוא, ההוספה "לזכרון זרוע הנטויה" - שלא מוזכרת בשו"ע, ומהדקת את הקשר בין התפילין (של יד) ליצי"מ.
האם משמעות שינוי זה היא, שכוונת ה'לשם יחוד' היא שהתפילין של ראש אינם לזכר יצי"מ?
והאם כל מי שמכוון - כפי שנפסק בשו"ע - שתפילין של ראש הם כנגד המוח, אוטומטית מבטל את כוונתו (הכללית) הקודמת שהנחת התפילין היא זכר ליצי"מ?!
אתמהה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 26, 2015 11:00 am

הסידור תפלת כל פה הוא העתק מן הסידור ישועות ישראל לרבי ישעי' הכהן זי"ע בעל מסגרת השולחן ועוד, והביאור הלכה מביאו להלכה. - יש כמה וכמה חסידים וליטאים שמקפידים להתפלל בנוסח של רב ישעי' הכהן זי"ע ובנו של הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א גם עשה שם השלמות בהלכה, משמע, שגם הם מוקירים את הסידור.
--
אגב, הגיע פעם איש ירושלים אל החוזה הק' להתברך, ואמר לו החוזה זי"ע יש לך בירושלים את רבי ישעי' הכהן זי"ע ומדוע הטרחת לבוא אלי.
שמעתי מנכדיו משפחת אקער.
---
כמו כן בסידור שער יששכר שתיקן וסידר הגאון הק' רבי חיים אלעזר שפירא זי"ע בעהמח"ס שו"ת מנחת אלעזר ועוד, מופיע בדיוק כפי הנוסח שמופיע בסידור תפלת כל פה ועל הראש נגד המח שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחי כולם יהיו משועבדים. והוא תיקן ואיזן על פי קבלה. ושמעתי ממו"ח שליט"א שבעל השפע חיים זי"ע היה נוהג להתפלל בסידור שער יששכר ביום הו"ר.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 26, 2015 1:07 pm

ע. התשבי כתב:לא זכיתי כלל להבין פשר התמיהה העצומה והריצה לתקן את הנוסח. בסה"כ זהו אותו תוכן בדיוק כמ"ש בשו"ע (והנני מעתיק הנוסח בהדגשה עם המקור בשו"ע במוסגר):
הִנְנִי מְכַוֵּן בַּהֲנָחַת תְּפִלִּין לְקַיֵּם מִצְוַת בּוֹרְאִי שֶׁצִּוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין. כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתוֹ וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ. וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. וְהֵם אַרְבַּע פַּרְשִׁיּוֹת אֵלּוּ. שְׁמַע. וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ. קַדֶּשׁ. וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ. (יכוין בהנחתם שצונו הקדוש ברוך הוא להניח ארבע פרשיות אלו) שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִחוּדוֹ וְאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ בָּעוֹלָם. (שיש בהם יחוד שמו) וְשֶׁנִּזְכֹּר נִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ בְּהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. (ויציאת מצרים .. כדי שנזכור נסים ונפלאות שעשה עמנו) וַאֲשֶׁר לוֹ הַכֹּחַ וְהַמֶּמְשָׁלָה בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים לַעֲשׂוֹת בָּהֶם כִּרְצוֹנוֹ: (כ"ז מילה במילה מהשו"ע) וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ עַל הַיָּד לְזִכְרוֹן זְרוֹעַ הַנְּטוּיָה. וְשֶׁהִיא נֶגֶד הַלֵּב לְשַׁעְבֵּד בָּזֶה תַּאֲוַת וּמַחְשְׁבוֹת לִבֵּנוּ לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ. (על הזרוע כנגד הלב .. שהוא עיקר התאוות והמחשבות) וְעַל הָרֹאשׁ נֶגֶד הַמֹּחַ. שֶׁהַנְּשָׁמָה שֶׁבְּמֹחִי עִם שְׁאָר חוּשַׁי וְכֹחוֹתַי כֻּלָּם יִהְיוּ מְשֻׁעְבָּדִים לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ (ועל הראש כנגד המוח .. וישתעבד להקב"ה הנשמה שהיא במוח).

השינוי היחיד הוא, ההוספה "לזכרון זרוע הנטויה" - שלא מוזכרת בשו"ע, ומהדקת את הקשר בין התפילין (של יד) ליצי"מ.
האם משמעות שינוי זה היא, שכוונת ה'לשם יחוד' היא שהתפילין של ראש אינם לזכר יצי"מ?
והאם כל מי שמכוון - כפי שנפסק בשו"ע - שתפילין של ראש הם כנגד המוח, אוטומטית מבטל את כוונתו (הכללית) הקודמת שהנחת התפילין היא זכר ליצי"מ?!
אתמהה.

התבוננתי שוב, וכאמור אין לה כל פשט, ראה מפרשי על התורה ולטוטפות בין עיניך הכוונה סימן וזיכרון לזרוע הנטויה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 26, 2015 1:22 pm

כאן מצאתי באור הבהיר נוגע בזה קצת, ובהמשך אביא בעז"ה ובלי נדר את מה שפירשו מפרשי התורה.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=150
וכתב עוד, ויכווין בהנחתן שציוונו המקום להניח ארבע פרשיות אלו שיש בהן יחוד שמו ויציאת מצרים, על הזרוע כנגד הלב, ועל הראש כנגד המוח, כדי שנזכור יציאת מצרים ע״י נסים ונפלאות שעשה עמנו שהם מורים על יחודו שהוא יחיד בעולמו, ואשר לו הכוח והממשלה בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו.
ובשו״ע מוסיף — וישתעבד להקב״ה הנשמה שהיא במוח וגם הלב שהוא עיקר התאוות והמחשבות, ובזה יזכור וכו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' נובמבר 26, 2015 5:08 pm

לומד_בישיבה כתב:כאן מצאתי באור הבהיר נוגע בזה קצת, ובהמשך אביא בעז"ה ובלי נדר את מה שפירשו מפרשי התורה.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=150
וכתב עוד, ויכווין בהנחתן שציוונו המקום להניח ארבע פרשיות אלו שיש בהן יחוד שמו ויציאת מצרים, על הזרוע כנגד הלב, ועל הראש כנגד המוח, כדי שנזכור יציאת מצרים ע״י נסים ונפלאות שעשה עמנו שהם מורים על יחודו שהוא יחיד בעולמו, ואשר לו הכוח והממשלה בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו.
ובשו״ע מוסיף — וישתעבד להקב״ה הנשמה שהיא במוח וגם הלב שהוא עיקר התאוות והמחשבות, ובזה יזכור וכו.

כמו שהבאתי מרבי משה יאיר וינשטוק ז"ל, מצאתי בעוד כמה מקומות, ויש להדגיש בזה ולהבהיר, כי לדבריו הכוונה בזה היפך ממה שכתוב אצלינו, שלא ציווה להניח על הראש שהוא נגד המוח שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחותי כולם יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו.
אלא כך הוא הכוונה.
שציוונו להניח נגד הלב ונגד המוח כדי שישתעבד להקב"ה הנשמה שהיא במוח וגם הלב שהוא עיקר התאוות והמחשבות, ועל ידי כך יזכור, את יציאת מצרים. וזהו כפי הנראה הכוונה בשו"ע ועדיין צ"ב בזה.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ע. התשבי » ה' נובמבר 26, 2015 8:55 pm

שוב, חסרה הסברה איך זה "היפך ממה שכתוב אצלנו"? למה שעבוד המוח והלב לעבודת השי"ת מוכרח לסתור לזכרון יצי"מ?
שו"ר שבאור הבהיר (בציטוט שהובא כאן) הוא רק מצטט מדברי הטור, ולא משנה שום דבר ביחס לכוונת התפילין.
השו"ע קובע בצורה ברורה מה לכוון: כוונה כללית בהנחת התפילין (כולל של יד, של ראש, הרצועות, הבתים, הפרשיות, שער העגל, הקשרים, היו"ד, השי"ן, הדל"ת, וכו' וכו' - כל הפרטים שבהנחת תפילין) לזכר יציאת מצרים. בנוסף לכך פוסק השו"ע שיש לכוון בתש"י שהם כנגד הלב, ובתש"ר שהם כנגד המוח.
מהיכי תיתי לבטל את ההוספה בתש"י ובתש"ר, ולסבור שהיא "היפך" הכוונה הכללית?

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ו' נובמבר 27, 2015 11:16 am

ע. התשבי כתב:שוב, חסרה הסברה איך זה "היפך ממה שכתוב אצלנו"? למה שעבוד המוח והלב לעבודת השי"ת מוכרח לסתור לזכרון יצי"מ?
שו"ר שבאור הבהיר (בציטוט שהובא כאן) הוא רק מצטט מדברי הטור, ולא משנה שום דבר ביחס לכוונת התפילין.
השו"ע קובע בצורה ברורה מה לכוון: כוונה כללית בהנחת התפילין (כולל של יד, של ראש, הרצועות, הבתים, הפרשיות, שער העגל, הקשרים, היו"ד, השי"ן, הדל"ת, וכו' וכו' - כל הפרטים שבהנחת תפילין) לזכר יציאת מצרים. בנוסף לכך פוסק השו"ע שיש לכוון בתש"י שהם כנגד הלב, ובתש"ר שהם כנגד המוח.
מהיכי תיתי לבטל את ההוספה בתש"י ובתש"ר, ולסבור שהיא "היפך" הכוונה הכללית?

רש"י בא יג פסוק ט. והיה לך לאות. יציאת מצרים תהיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך. שתכתוב פרשיות הללו ותקשרם בראש ובזרוע
ובפסו' ט"ז ברש"י שם.
ולטוטפות בין עיניך.
תפילין. ועל שם שהם ארבעה בתים קרוין טוטפות, טט בכתפי שתים, פת באפריקי שתים (סנהדרין ד,ב) ומנחם חברו עם והטף אל דרום (יחזקאל כא,ב) אל תטיפו (מיכה ב,ו) לשון דבור, כמו ולזכרון בין עיניך האמורה בפרשה ראשונה, שהרואה אותם קשורים בין העינים יזכור הנס וידבר בו.
כפי שכבר כתבתי כמה פעמים לעיל לעיין במפרשי התורה עיין נח"י סתם כדעת רבי עקיבא פ"ק דסנהדרין וע"ש בתוספות, ולפי שהוקשה השינוי לשון דבפרשת קדש כתיב ולזכרון וכאן כתיב ולטוטפות, לכן הוצרך להביא זה הדרוש (ועיין בספר הזכרון מה שכתב בהא דסתם רש"י כר"ע ולא כר"י דפליג שם).
והאריכו בזה המפרשים על התורה והוא גם בחז"ל כפי שרשמתי בזמנו, והדבר פשוט הוא שלטוטפות בין עיניך הכוונה לאות ולזכרון.
ואפשר שבהמשך אעלה לכאן מה שכתבתי בעניין ואיך לכאו' צריך לומר את הלשם יחוד.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' נובמבר 29, 2015 1:32 am

ודאי. אין חולק על כך שהנחת התפילין היא לזכר יציאת מצרים (גם של יד וגם של ראש).
אבל אינך עונה על שאלתי: מדוע, לדעתך, זה סותר לשעבוד המוח והלב?

ובאמת, אם נתבונן בתוכן הענין דיציאת מצרים, וטעם חשיבותו המיוחדת והצורך לזכור זאת בכל יום ויום, המבואר בעיקר בספרי חסידות, מיוסד על הנאמר כמה פעמים בקרא: "עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים"; המטרה והגדר שנתחדש ביצי"מ הוא "עבדי הם ולא עבדים לעבדים" - במצרים היינו משועבדים לפרעה, והתוכן דיצי"מ הוא שהננו משועבדים להשי"ת - "להיות לכם לאלקים".
ובכל יום ויום חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, כיון שענין זה מתחדש בכל יום - היציאה ממיצרי הגוף המשעבדים אותנו לתענוגי העולם, להיות משועבדים להשי"ת בלבד - "שהנשמה שבמוחי עם שאר חושי וכוחותי כולם יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו".

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' נובמבר 29, 2015 7:08 am

התשבי הסברתי את עצמי די והותר.

קוויטל
הודעות: 90
הצטרף: ו' אפריל 12, 2013 3:29 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי קוויטל » א' נובמבר 29, 2015 7:14 am

לומד_בישיבה כתב:אמירת לשם יחוד מופיע כמה וכמה פעמים בכתבי האר"י הקדוש, לא בדקתי אם הנוסחאות גם כן מופיעים שם, אך אני נוטה להאמין שזה לא מוצץ מהאצבע!
---
בעבר שמעתי, שכל היהי רצון המופיעים בסידורים, וכן נוסחאות הלשם יחוד מקורם בבן איש חי, אך לא בדקתי אם זה נכון.

לפי מיטב ידיעתי בכתבים לא נמצא בשום מקום אמירת לשם יחוד. אולי התכוונת לסידור הרש"ש.

עכ"פ לגבי נוסחת הלשם יחוד דתפילין זה כבר מופיע בסידור הר"י עמדין ז"ל ואף מביא שם בד בבד הנוסחא הספרדית. אינני יודע אם זה המקור הראשון. אבל זה בטח לא מהבן איש חי שאדרבה הנוסחאות שחיבר מעצמו הן יותר ארוכות עם פירוטי כוונות האריז"ל.


ולי הק', לולא דמיסתפינא נראה לי שעיקר ענין אמירת לשם יחוד לא נתקנה לעורר הכוונה הפשוטה של מעשה המצוה שהרי גם טרם האר"י צריך לכוון את זה. אך נתקנה ע"י תלמידי תלמידיו, האשכנזים או הספרדים נ"ע במטרה עיקרית להכניס הקוב"ה ושכי' לתוך עשיית כל מצוה ומצוה, לכן לא שימו דגש לפרט רק הכוונות העולות מדברי אר"י ומה שזה יועיל לשלימות האדם.
לא צריך לקבל את דעתי בזה רק להערה בעלמא.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' נובמבר 29, 2015 7:46 am

ועיין בשו"ת תורה שלמה סימן עג שכתב, שיסוד אמירת לשם יחוד הוא על פי קבלת האר"י ז"ל בספר שער רוח הקודש. ועיין עוד בפרי עץ חיים שער הזמירות סוף פרק ה', ובסידור השל"ה, ובקיצור של"ה ענייני ציצית עמוד פד ועמוד פז, ובשו"ת חות יאיר סימן רי, ובספר עקרי הד"ט בחלק ארח חיים סימן ב' אות נד, ובהקדמת הספר שערי תפלה להגאון בעל באר מים חיים על התורה, ובארצות החיים סימן כה, המאיר לארץ ס"ק כט, ובשו"ת סת"ם להגאון רבי שלמה קלוגר סימן מב, ובכף החיים סימן ס' ס"ק יא, ובספר מאסף לכל המחנות סימן לז, ובשו"ת מים חיים משאש חלק א' סימן סז, ובתשובת הג"ר מאמאן שהובאה בספר נתיבות המערב עמוד רכט. ועיין עוד שם במנהגי ציצית אות א'.

מקור: הלכה ברורה חלק א - אוצרות יוסף סימן כ' עמוד עו
העתקתי קטע קטן ממש מתוך התשובה שם.

---
מה שכתב הרב קויטל שאין זה מהחיד"א ז"ל הצדק עמו, ונזכרתי ששמעתי מאחד שיודע, שכל מה שתיקן החיד"א ז"ל מתחיל בתיבת יהי רצון.
נערך לאחרונה על ידי לומד_בישיבה ב א' נובמבר 29, 2015 7:50 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' נובמבר 29, 2015 7:49 am

לומד_בישיבה כתב:התשבי הסברתי את עצמי די והותר.

לא הבאת אף מקור (או סברא) שאין לכוון לשעבד המוח והלב (כמ"ש בשו"ע).

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » א' נובמבר 29, 2015 7:51 am

ע. התשבי כתב:
לומד_בישיבה כתב:התשבי הסברתי את עצמי די והותר.

לא הבאת אף מקור (או סברא) שאין לכוון לשעבד המוח והלב (כמ"ש בשו"ע).

כללי המשחק בפורום, אינו כיפוף ידים, כל אחד מותר לו לכתוב את מה שהוא רוצה, והשאר, יראה הקהל וישפוט.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: קצת דחוף - מה הפשט בלשם יחוד קודם הנחת תפילין

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' נובמבר 29, 2015 7:57 am

בתור חלק מהקהל, שאלתי איפה הסתירה בין שעבוד המוח לבין זכירת יציאת מצרים. על כך לא ענית, כך ששאלתך נותרה חסרת בסיס, עד שתסביר אותה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים