מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ד' פברואר 17, 2016 10:35 am

בראשונים מצינו כולם שכותבים שמצוות תפילין שיהיו אצבעיים על אצבעיים, ומאד יש לתמוה למה לא נהיגי כן כהיום בדורות האחרונים (יש לציין שעד לפני השואה עדיין היה נהוג כן), ואי תימה בגלל שאי אפשר לצאת בזה בשל יד שזה גדול יותר ממקום החיוב, וכי הראשונים לא ידעו מזה, ואי תימא דהראשונים לא דיברו אלא בשל ראש דדומה לציץ עכ"פ בשל ראש יש לנהוג הכי?
נערך לאחרונה על ידי שבילי דנהרדעא ב ו' פברואר 19, 2016 11:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 17, 2016 5:09 pm

רבותינו האחרונים התריעו רבות על כך שהתפילין לא במקומן ואולי בתקופת הראשונים (מי שהניח תפילין) ידע לכוונן והיה מדקדק במיקומן

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' פברואר 17, 2016 7:04 pm


שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ד' פברואר 17, 2016 8:50 pm

בברכה המשולשת כתב:רבותינו האחרונים התריעו רבות על כך שהתפילין לא במקומן ואולי בתקופת הראשונים (מי שהניח תפילין) ידע לכוונן והיה מדקדק במיקומן

זה שאלנו שעדיין בתש"ר יש לן להקפיד?

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ד' פברואר 17, 2016 8:53 pm

עוד תמיהה גדולה למה מצינו הרבה יהודים שמדקדקים בקלה ובחמורה וחוששים להרבה שיטות יחידאות שאינם מובאות להלכה, ותפילין דר"ת שגם הרבה ראשונים ס"ל כן ומובא להלכה לחשוש, ובזה אפילו גדולים אינם חוששים לזה, ואם חוששין ליוהרא גם שאר החומרות לא היה לעשות, וגם המפורסמים ליר"ש אינם מדקדקים (אמנם על החפץ חיים אומרים שבסוף ימיו הניח) והוא פלאי.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' פברואר 17, 2016 9:26 pm

בברכה המשולשת כתב:רבותינו האחרונים התריעו רבות על כך שהתפילין לא במקומן ואולי בתקופת הראשונים (מי שהניח תפילין) ידע לכוונן והיה מדקדק במיקומן


מדוע שהם יהיו טובים ממנו בדבר זה?

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ו' פברואר 19, 2016 11:13 am

הגר"א פסק שאין ההלכה כר"ת ואם באנו לחוש לכל שיטות הראשונים נצטרך להניח 64 זוגות תפילין.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ש' פברואר 20, 2016 10:21 pm

64 הא כיצד?

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ש' פברואר 20, 2016 10:27 pm

שבילי דנהרדעא כתב:64 הא כיצד?

1. רש"י 2. ר"ת 3. שימושא רבה 4. ראב"ד, תכפיל הסתומות כהרא"ש והרמב"ם הרי 8, תכפיל על קלף ועל גויל הרי16, ולטוטפות חסר ומלא הרי 32, להניח פרשה סתומה קודם בויהי כי הקשה ועוד מקום (איני זוכר כעת) כשיטת התיקון תפילין הרי 64.
ואם נפשך הרי יש גם מחלוקת אם הפרשיות לכתחילה בעמידה או בשכיבה, ובצורת החי"ת לכתחילה, וברגל הקו"ף אם נוגעת בגג.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ש' פברואר 20, 2016 10:41 pm

אבל רק שיטת ר"ת מובא להלכה לחשוש לכך, (וגם שיטת הרא"ש והרמב"ם בסתומות יוצאין ידי שניהם)

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 20, 2016 11:17 pm

חיים ושלו' כתב:הגר"א פסק שאין ההלכה כר"ת ואם באנו לחוש לכל שיטות הראשונים נצטרך להניח 64 זוגות תפילין.

כבר העירו דהחשש לשי' ר"ת אינו דומה לחשש לכל שיטה שהיא, כיון דאי"ז דעה יחידאית של ר"ת לבד אלא פלוג' ישנה היא בין רבותינו הגאונים, וכלש' הרשב"א במיוחסות "חכמי הדורות וגאוני עולם ועמודי שמים ירופפו זה אומר בכה וזה אומר בכה". ובשם הגר"ש פישר שמעתי דד' הגר"א נאמרו רק בדרך דחייה לתלמידו, וטעם אחר לו למה לא הניח תפילין דר"ת, ואכמ"ל.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין

הודעהעל ידי סעדיה » ש' פברואר 20, 2016 11:44 pm

עושה חדשות כתב:
חיים ושלו' כתב:הגר"א פסק שאין ההלכה כר"ת ואם באנו לחוש לכל שיטות הראשונים נצטרך להניח 64 זוגות תפילין.

כבר העירו דהחשש לשי' ר"ת אינו דומה לחשש לכל שיטה שהיא, כיון דאי"ז דעה יחידאית של ר"ת לבד אלא פלוג' ישנה היא בין רבותינו הגאונים, וכלש' הרשב"א במיוחסות "חכמי הדורות וגאוני עולם ועמודי שמים ירופפו זה אומר בכה וזה אומר בכה".


נובי"ת או"ח סי' ד'

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 21, 2016 8:36 pm

יש"כ לר' סעדיה על ההפניה לד' הנוב"י. ז"ל -
קבלתי מכתבו וכו' זולת זה על דברי תורה אשר בא ושאל למה נהגו המדקדקים לחוש לדעת רבינו תם במה שנחלק על רש"י בסידור הפרשיות של תפילין ולמה לא חשו ג"כ לדעתו במה שנחלק על רש"י באופן הנחתן דלדעת רש"י המה זקופים בתוך הבתים כמנהגנו ולדעת רבינו תם המה שוכבות כמבואר במנחות דף ל"ג ע"א בתוס' ד"ה הא דעבידא וכו' הנה אם המדקדקים מחמירים לחוש לדעת רבינו תם במה שגם רבינו האי גאון ורבינו יוסף ט"ע ושאר גאונים קיימו בשיטתיה כמבואר במנחות דף ל"ד ע"ב בתוס' בד"ה והקורא וכו' ניחוש ג"כ לדעתו בשוכבות שאין לו מסייע משארי גאונים.

וע"ע כאן - viewtopic.php?f=17&t=17826&p=169920&hilit#p169988

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ג' פברואר 23, 2016 10:35 am

בשו"ת יחווה דעת הביא דהראב"ד כתב שראה גם כן בהירושלמי קדשים (שאינו בידינו) הסדר כר"ת, ולעומת זה במכילתא מבואר הסדר כרש"י, הרי שזה מחלוקת עתיקת ימין.
והיעב"ץ במטפחת ספרים תמה איך בזוהר מובא המחלוקת הרי היה כאלף שנה לפני תקופת הראשונים, ולפי הנ"ל מבואר היטיב.
ויש לציין דבשו"ת הנ"ל הביא מהמצת שמורים, שמתקופת משה רבינו הניחו ב' זוגות תפילין, והוא פלאי.
ולפי"ז יתיישב איך שהראשונים נחלקו במציאות איזה סדר פרשיות הניח רב האי, דהוא תמוה, ולפי"ז יתכן שהניח ב' זוגות תפילין...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' פברואר 23, 2016 2:28 pm

יצויין שמחלוקת זו בין רש"י לר"ת קדומה בהרבה מהם, וכידוע שנמצאו תפילין מתקופת ר"ע ומרד בר כוכבא, שחלקם כרש"י וחלקם כר"ת.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ג' פברואר 23, 2016 4:34 pm

איש-אחד כתב:יצויין שמחלוקת זו בין רש"י לר"ת קדומה בהרבה מהם, וכידוע שנמצאו תפילין מתקופת ר"ע ומרד בר כוכבא, שחלקם כרש"י וחלקם כר"ת.

בתפילין אלו אינו ברור שהיו שייכים ליהודים יר"ש מהפרושים, כמדומני יש הרבה תמיהות על התפילין.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 23, 2016 5:06 pm

חיים ושלו' כתב:בשו"ת יחווה דעת הביא דהראב"ד כתב שראה גם כן בהירושלמי קדשים (שאינו בידינו) הסדר כר"ת, ולעומת זה במכילתא מבואר הסדר כרש"י, הרי שזה מחלוקת עתיקת ימין.
והיעב"ץ במטפחת ספרים תמה איך בזוהר מובא המחלוקת הרי היה כאלף שנה לפני תקופת הראשונים, ולפי הנ"ל מבואר היטיב.
ויש לציין דבשו"ת הנ"ל הביא מהמצת שמורים, שמתקופת משה רבינו הניחו ב' זוגות תפילין, והוא פלאי.
ולפי"ז יתיישב איך שהראשונים נחלקו במציאות איזה סדר פרשיות הניח רב האי, דהוא תמוה, ולפי"ז יתכן שהניח ב' זוגות תפילין...


יעויין בהרחבה בשו"ת וישב הים לגרי"מ הלל

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ג' פברואר 23, 2016 11:49 pm

דבר תמוה ראיתי בשו"ת יחוה דעת שכתב מה שהגר"א אמר שנצטרך להניח 64 זוגות תפילין, וכתב שם (כמדומני בסוגריים) דפרשיות זקופות ושכובות וכדומה, ותמוה דזה רק לכתחילה והגר"א אמר אם נרצה לצאת כל הדיעות ומשמע שאפילו בדיעבד, ונתפרט כאן אכן 64 שיטת שמעכבים אפילו בדיעבד, ותמוה על הרע"י זצ"ל דכל רז לא אניס ליה איך לא פירש כן.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ה' דצמבר 29, 2016 11:31 pm

שאלה: אני הק' הנוהג להניח תפילין דר"ת, ולכאורה הטעם למה אין חוששים היום ליוהרא הוא מטעם שאין עושין כן מחמת ספק, אלא דעפ"י קבלה איתא לתרווייהו.
ויש לחקור אם אזכה פעם להתפלל אצל גדול שאינו נוהנג בתפילין דר"ת כגון הגר"ח קנייבסקי שליט"א, אם יהא מותר לי להניח תפילין דר"ת, דשמא כיון שאין עושין מחמת ספק אין זה זלזול אצלו?

תבונה1
הודעות: 120
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 3:29 pm

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי תבונה1 » ו' דצמבר 30, 2016 1:46 am

בענין סדר הפרשיות שבתפילין [אשר נחלקו בהם הראשונים] מצאתי לכאורה מספר דרכים:
א. עי' בלבוש ובשו"ת הרמ"ע מפאנו [המעיין היטב יראה שבדבריו כלולים תשובות על תשובות הרמב"ם והרשב"א] משם הרא"ש ומהר"מ מרוטנבורג שחשו לשיטה זו כמו כל ספקא דאורייתא דאזלינן ביה לחומרא ועיין בהגהות הסמ"ק מצוריך על הסמ"ק מצוה ק"נ הגה"ה י"ח.
ב. אולם המשנה ברורה מביא מהבית יוסף והגר"א שהלכה נפסקה כרש"י וחששו לשיטת ר"ת רק לרווחא דמילתא. ונפ"מ דלשיטה הראשונה יש להניח תפילין של רש"י יחד עם של ר"ת שלא יהא הפסק בברכה.
ג. הדעת קדושים מבוטשאטש והישועות יעקב כתבו שיש לומר שכל דין הסדר אינו אלא מדרבנן ולכן אינו אלא ספק דרבנן.
ד. שיטה רביעית מצינו בספר אמונת חכמים [להגה"ק ר' שר שלום בוזילה] דמעולם נהגו בשניהם אלא שבאמת אפילו חיוב דרבנן אין בזה ואינו אלא גדר של מנהג. וכן נראית שיטת הערוך השלחן אשר מחלק [על פי סוד] בין זמן שבית המקדש היה קיים לזמן החורבן והיינו שלא נשתנה שום דין ורק עדיפות המנהג נשתנה מצד הסוד.
ה. באמת בעיקר השאלה מדוע אין חוששין רק לשיטת רבינו תם ולא לשאר שיטות עמד בזה הפרי מגדים ובעמק ברכה הביא תירוץ על זה בשם רבינו הגר"ח. ואם הבנתי נכון, הרי כוונתו לומר שהעיקר הוא שיהיה חלות דין של כסדרן אבל אין מעכב אם יהיה מצד המניח או הקורא [וכן מבואר במכילתא שאין דין על מקום של כל פרשה בפני עצמה כי אם שיהיה חפצא של כסדרן]. ולפי ר"ת דין כסדרן נאמר רק על שני פרשיות ראשונות אלא שיש דין של הויות אהדדי ולכן גם הפוך בדיעבד הוי כסדר. [וכנראה שעל יסוד זה בנויה חקירתו של הגרי"ז במנחות שם לגבי קמייתא וברייתא].
נערך לאחרונה על ידי תבונה1 ב א' ינואר 01, 2017 10:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » א' ינואר 01, 2017 8:48 pm

הביאור הפשוט למה חוששין רק לר"ת הוא כנ"ל
עושה חדשות כתב:
חיים ושלו' כתב:הגר"א פסק שאין ההלכה כר"ת ואם באנו לחוש לכל שיטות הראשונים נצטרך להניח 64 זוגות תפילין.

כבר העירו דהחשש לשי' ר"ת אינו דומה לחשש לכל שיטה שהיא, כיון דאי"ז דעה יחידאית של ר"ת לבד אלא פלוג' ישנה היא בין רבותינו הגאונים, וכלש' הרשב"א במיוחסות "חכמי הדורות וגאוני עולם ועמודי שמים ירופפו זה אומר בכה וזה אומר בכה". ובשם הגר"ש פישר שמעתי דד' הגר"א נאמרו רק בדרך דחייה לתלמידו, וטעם אחר לו למה לא הניח תפילין דר"ת, ואכמ"ל.

חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » א' פברואר 19, 2017 3:05 pm

הזוהר ואריז"ל כידוע כתבו דב' השיטות כשרות, ודלא ככל המחלוקת שבתורה שא' מהם הוא הנכון, ויל"ע בכמה נידונים.
א. הביאה"ל מחמיר מאד שבעת הנחת תפילין דר"ת יכוין להדיא רק על צד הספק דאי לאו הכי לדעת רש"י עובר על בל תגרע, האם לדעת האריז"ל שבודאי כשר אין צריך להא?
והואיל ואתי לידן אשאל למה הביאה"ל לא החמיר גם בתפילין דרש"י לכוין רק על דעת הספק, כיון שהוא חושש שמא הלכה כר"ת?
ב. היאך לדעתם ז"ל אפשר להניח ב' זוגות התפילין ביחד, ולמה לא נחוש לבל תוסיף?
ג. בזה"ז שכבר פשט בהרבה קהילות לנהוג כהאריז"ל, האם עדיין איכא חשש יוהרא למי שרוצה להחמיר?
ותימה דאיכא קמה קהילות של יהודים יקרים המחמירים בכמה חומרות ושיטות יחידאות שאינן להלכה לכו"ע, ובודאי דבר חשוב עד מאד הוא, ולדוגמא ראיתי מוכרים הדסים משולשים אף לדעת רש"י שהוא שלשת העלים יוצאים משורש אחד, ואם לאלו אינם חוששים ליוהרא, למה בתפילין דר"ת שהרבה ראשונים ס"ל כן, ולא הוכרע להדיא להלכה כדעת רש"י אלא ממנהגא, למה בזה הם חוששים ליוהרא?

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' פברואר 19, 2017 4:39 pm

גם לדעת הזהר נראה שתפילין העיקריים הם דרש"י, רק שבסוד המשכת אורות עליונים וכו' יש מעלה בתפילין דר"ת. (ולמעלה בקודש גם שמו"ר וראב"ד).
והרי גם הנוהגים בר"ת אינם מברכים עליהם בפ"ע אלא על רש"י דוקא.

ספרים וועלט
הודעות: 1241
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: תמיהה רבתא במצות תפילין - תפילין דר"ת

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' מאי 16, 2017 5:06 am

תבונה1 כתב:בענין סדר הפרשיות שבתפילין [אשר נחלקו בהם הראשונים] מצאתי לכאורה מספר דרכים:
א. עי' בלבוש ובשו"ת הרמ"ע מפאנו [המעיין היטב יראה שבדבריו כלולים תשובות על תשובות הרמב"ם והרשב"א] משם הרא"ש ומהר"מ מרוטנבורג שחשו לשיטה זו כמו כל ספקא דאורייתא דאזלינן ביה לחומרא ועיין בהגהות הסמ"ק מצוריך על הסמ"ק מצוה ק"נ הגה"ה י"ח.
ב. אולם המשנה ברורה מביא מהבית יוסף והגר"א שהלכה נפסקה כרש"י וחששו לשיטת ר"ת רק לרווחא דמילתא. ונפ"מ דלשיטה הראשונה יש להניח תפילין של רש"י יחד עם של ר"ת שלא יהא הפסק בברכה.
ג. הדעת קדושים מבוטשאטש והישועות יעקב כתבו שיש לומר שכל דין הסדר אינו אלא מדרבנן ולכן אינו אלא ספק דרבנן.
ד. שיטה רביעית מצינו בספר אמונת חכמים [להגה"ק ר' שר שלום בוזילה] דמעולם נהגו בשניהם אלא שבאמת אפילו חיוב דרבנן אין בזה ואינו אלא גדר של מנהג. וכן נראית שיטת הערוך השלחן אשר מחלק [על פי סוד] בין זמן שבית המקדש היה קיים לזמן החורבן והיינו שלא נשתנה שום דין ורק עדיפות המנהג נשתנה מצד הסוד.
ה. באמת בעיקר השאלה מדוע אין חוששין רק לשיטת רבינו תם ולא לשאר שיטות עמד בזה הפרי מגדים ובעמק ברכה הביא תירוץ על זה בשם רבינו הגר"ח. ואם הבנתי נכון, הרי כוונתו לומר שהעיקר הוא שיהיה חלות דין של כסדרן אבל אין מעכב אם יהיה מצד המניח או הקורא [וכן מבואר במכילתא שאין דין על מקום של כל פרשה בפני עצמה כי אם שיהיה חפצא של כסדרן]. ולפי ר"ת דין כסדרן נאמר רק על שני פרשיות ראשונות אלא שיש דין של הויות אהדדי ולכן גם הפוך בדיעבד הוי כסדר. [וכנראה שעל יסוד זה בנויה חקירתו של הגרי"ז במנחות שם לגבי קמייתא וברייתא].


האם תוכל להביא ציטוטים או להעלות קובץ מדברי האומרים שיוצאים בתפילין של רש"י לפי ר"ת וכן להיפוך (אות ג - ה)?
אשמח לכל מי שיכול להוסיף מקורות בכיוון זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 399 אורחים