אבןטובה כתב:נעלם ממך גמ' בבא קמא סב: יצא הקדש רעהו כתיב שאי"ב תשלומי כפל
עושה חדשות כתב: עוד יל"ד, דהנה יל"ח מה הדין באדם שיש לו כיס מלא זהב, ועמד והפקירו, ומיד פנה לאכול ולקבל מתנו"ע, ועדיין הוא יכול לחזור ולזכות בעושרו השמור לו. דלכאו' בסברא י"ל דל"ח כלל עני. אמנם לא כן אי' בגמ' דאמרי' "הואיל ואי בעי מפקר נכסיה" והוי עני. וצ"ע.
עזריאל ברגר כתב:אבןטובה כתב:נעלם ממך גמ' בבא קמא סב: יצא הקדש רעהו כתיב שאי"ב תשלומי כפל
אכן שכחתי.
מאיר סובל כתב:עזריאל ברגר כתב:אבןטובה כתב:נעלם ממך גמ' בבא קמא סב: יצא הקדש רעהו כתיב שאי"ב תשלומי כפל
אכן שכחתי.
פשוט לכם שהקדש עניים בכלל המיעוט?
אולי הכוונה רק להקדש בדק הבית?
ולגבי חלות באמירה, אם דין אמירה להקדש לעניים כמסירתו להדיוט או שמחוסר קנין, נחלקו בזה הראשונים בריש נדרים לפמש"כ המחנה אפרים. וכמדומה שלמעשה פוסקים נו"כ השו"ע שאין צדקה של עניים כדין הקדש. וילע"ע.
עושה חדשות כתב:
עוד יל"ד, דהנה יל"ח מה הדין באדם שיש לו כיס מלא זהב, ועמד והפקירו, ומיד פנה לאכול ולקבל מתנו"ע, ועדיין הוא יכול לחזור ולזכות בעושרו השמור לו. דלכאו' בסברא י"ל דל"ח כלל עני. אמנם לא כן אי' בגמ' דאמרי' "הואיל ואי בעי מפקר נכסיה" והוי עני. וצ"ע.
עושה חדשות כתב:אעלה בקיצור את אשר נדברנו סביב זה בש"ק בקצרה -
בסברא: לכאו' אליבא דאמת יש לו דין עני, והוא יכול ליטול מתנו"ע ולאכול דמאי וכו'. אלא ש'קופה' (דהיינו: כל גבאי צדקה), יש לה חוקים נוספים מתוקף היותה דבר ציבורי, וכן יש לה סדרי עדיפויות את מי להקדים וכו', ובזה ס"ל להגרח"ק שראוי לענוש את הנוכל ולמנוע ממנו צדקה, ומשום שיש בזה טובת הכלל בכמה צדדים. (וצ"ע כשיש לו אשה ובנים).
.
אבןטובה כתב:בבא מציעא ל: ר' ישמעאל ב"ר יוסי הוה קאזיל באורחא פגע ביה ההוא גברא הוה דרי פתכא דאופי אותבינהו וקא מיתפח א"ל דלי לי א"ל כמה שוין א"ל פלגא דזוזא יהיב ליה פלגא דזוזא ואפקרה הדר זכה בהו הדר יהיב ליה פלגא דזוזא ואפקרה וכו'. הרי דדיני עזוב תעזוב ודיני צדקה אין נפק"מ אם הוא נוכל או רמאי. ומגמ' זו דחה הגר"א להלכה הא דאי' להלן לג. רובץ ולא רבצן
אבןטובה כתב:לכבוד הרב מאיר סובל שליט"א
ברא"ש פ"א דתענית סי' יג כ' דבגמר בלבו לצדקה הוי צדקה ואין לשנות דכאילו מוציא מפיו דמי וכ"ה באור זרוע ה' מגילה סי' שכב. וראה בשיטת הרא"ש בשו"ת אבני נזר יו"ד סי' רצב אות ח-ט.
ועי' ערוך השולחן יו"ד סי' רנח סל"ט דנקטינן כדעת הפוסקים דגמר בלבו לצדקה נתחייב בנתינתו ע"ש. וכן נראה מתענית כב. מההוא שעתא אסחתניהו מדעתאי לצדקה.
אבןטובה כתב:לכבוד הרב אוצר החכמה שליט"א
אוהב לפרוק ושונא לטעון נותנים דין קדימה לשונא והיינו שונא מחמת שראה בו דבר ערוה עי' פסחים קיג: ומ"מ מצוה לעזרו לטעון ולתתו צדקה ולעזור לו
ירושלמי חגיגה כתב:...ולא כן תנינן מצילין תיק הספר עם הספר תיק תפילין עם התפילין מצילין לאלישע אחר בזכות תורתו לאחר ימים הלכו בנותיו ליטול צדקה מר' גזר רבי ואמר אל יהי לו מושך חסד ואל יהי חונן ליתומיו אמרו לו ר' אל תבט במעשיו הבט בתורתו באותה השעה בכה ר' וגזר עליהן שיתפרנסו...
עושה חדשות כתב:אעלה בקיצור את אשר נדברנו סביב זה בש"ק בקצרה -
בסברא: לכאו' אליבא דאמת יש לו דין עני, והוא יכול ליטול מתנו"ע ולאכול דמאי וכו'. אלא ש'קופה' (דהיינו: כל גבאי צדקה), יש לה חוקים נוספים מתוקף היותה דבר ציבורי, וכן יש לה סדרי עדיפויות את מי להקדים וכו', ובזה ס"ל להגרח"ק שראוי לענוש את הנוכל ולמנוע ממנו צדקה, ומשום שיש בזה טובת הכלל בכמה צדדים. (וצ"ע כשיש לו אשה ובנים).
והביאו קצת מקור מכיוון אחר, דבביצה דט"ו אי' מאי לאין נכון לו? אמר רב חסדא: למי שלא הניח עירובי תבשילין. איכא דאמרי: מי שלא היה לו להניח עירובי תבשילין, אבל מי שהיה לו להניח עירובי תבשילין ולא הניח - פושע הוא, ודו"ק.
עוד יל"ד, דהנה יל"ח מה הדין באדם שיש לו כיס מלא זהב, ועמד והפקירו, ומיד פנה לאכול ולקבל מתנו"ע, ועדיין הוא יכול לחזור ולזכות בעושרו השמור לו. דלכאו' בסברא י"ל דל"ח כלל עני. אמנם לא כן אי' בגמ' דאמרי' "הואיל ואי בעי מפקר נכסיה" והוי עני. וצ"ע.
עושה חדשות כתב:וגם בזה יל"ע על אשה מעוברת כה"ג, שעלתה לאוטובוס אף שהיה אפשר לה להמתין מעט, האם חובה לפנות לה מקום, או שי"ל בזה כטענות האלו שציינת אליהם, או די"ל אם היא חטאה, מה חטא עוברה, גם י"ל פיקו"נ שאני.
(וכגון זה בא לידי לפני כמה חוד' בנסיעה י-ם ב-ב, ונצטופפנו אני ורעייתי וילדי הרכים ע"מ לפנות לה מקום, ולא זכינו להבעת תודה כל שהיא, יען כי היה הדבר מחוייב לדעתה ולדעת בעלה כ"כ עד שלא היה כאן צד שני, ואני הק' התבשלתי עם טענותיו של חד ברנש במשך כל הדרך... ואין אני תוהה ח"ו על קיום המע"ט ההם אלא וכו')
עושה חדשות כתב:לגבי צדקה לאדם שגרם לעצמו עוני, ראוי לעיין בב"ק ד"ז, ודו"ק.
דתניא הרי שהיו לו בתים שדות וכרמים ואינו מוצא למוכרן מאכילין אותו מעשר עני עד מחצה והוי בה מר היכי דמי אי הוזל ארעתא דכ"ע ודידיה נמי זל בהדייהו אפילו טובא נמי ליספי ליה דהא זול דכ"ע נמי אלא דאוקיר ארעתא דכולי עלמא ודידיה איידי דעייל ונפיק אזוזי זל ארעיה אפילו פורתא נמי לא ליספו ליה
עושה חדשות כתב:וגם בזה יל"ע על אשה מעוברת כה"ג, שעלתה לאוטובוס אף שהיה אפשר לה להמתין מעט, האם חובה לפנות לה מקום, או שי"ל בזה כטענות האלו שציינת אליהם, או די"ל אם היא חטאה, מה חטא עוברה, גם י"ל פיקו"נ שאני.
(וכגון זה בא לידי לפני כמה חוד' בנסיעה י-ם ב-ב, ונצטופפנו אני ורעייתי וילדי הרכים ע"מ לפנות לה מקום, ולא זכינו להבעת תודה כל שהיא, יען כי היה הדבר מחוייב לדעתה ולדעת בעלה כ"כ עד שלא היה כאן צד שני, ואני הק' התבשלתי עם טענותיו של חד ברנש במשך כל הדרך... ואין אני תוהה ח"ו על קיום המע"ט ההם אלא וכו')
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 314 אורחים