מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

חיפושי מקורות וכדומה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15551
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 23, 2016 2:27 pm

כידוע הרמב"ם שבת פכ"ג כתב שני טעמים לאיסור הפרשה בשבת, מתקן ונראה כמקדיש.
זכור לי שראיתי מי שרוצה לומר שהאיסור להפריש דמאי בשבת אינו משום מתקן (שכיון שמותר לעניים ועוד, אינו חשוב תיקון) אלא רק משום שנראה כמקדיש.
בחיפוש באוצר מצאתי כן לכמה מחברי דורנו שליט"א, אבל לא מקורות שניתן להזכירם באנצ"ת.

האם יש ביד מישהו מקור יותר קדום לחילוק זה?


זה נצרך לי מאד לסדר הדברים באנצ"ת

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' דצמבר 23, 2016 2:41 pm

אולי אור שמח פכ"ג משבת הי"ב

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי הגהמ » ו' דצמבר 23, 2016 2:55 pm

איש_ספר כתב:כידוע הרמב"ם שבת פכ"ג כתב שני טעמים לאיסור הפרשה בשבת, מתקן ונראה כמקדיש.

יש מן האחרונים (ראה לדוגמא פמ"ג סי' תנ"ח) שמביאים מדברי הרמב"ם שהטעם הוא משום דדומה למקח וממכר (שזהו גופא טעם האיסור להקדיש) וא"כ אולי יש להרחיב החיפוש לכלול טעם זה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15551
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' דצמבר 24, 2016 6:20 pm

שברי לוחות כתב:אולי אור שמח פכ"ג משבת הי"ב

יש"כ. אין שם. אדרבה הביא ראיה מן הירו' שגם דמאי הוא משום מתקן.

מרבה חכמה
הודעות: 11
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 9:03 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי מרבה חכמה » ש' דצמבר 24, 2016 7:38 pm

איש_ספר כתב:זכור לי שראיתי מי שרוצה לומר שהאיסור להפריש דמאי בשבת אינו משום מתקן (שכיון שמותר לעניים ועוד, אינו חשוב תיקון) אלא רק משום שנראה כמקדיש.
בחיפוש באוצר מצאתי כן לכמה מחברי דורנו שליט"א, אבל לא מקורות שניתן להזכירם באנצ"ת.

האם יש ביד מישהו מקור יותר קדום לחילוק זה?

עי' גידולי שמואל (ביצה לה:) מה שהביא מהתורת רפאל ומהשאגת אריה לגבי טבל דרבנן ותרומת חו"ל ובמה שהוסיף הוא. אני משער שאף הוא עצמו אינו בכלל "מחברי דורנו" לעניין זה, עכ"פ אינו בכלל "מחברי דורנו שליט"א" (נפ' תשי"ט).

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי אפשר » ש' דצמבר 24, 2016 9:51 pm

יש בזה תשו' מההרי בשמים סימן ק"י. וגם מספר בית פנחס תמורה איני יודע היכן.

מרבה חכמה
הודעות: 11
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 9:03 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי מרבה חכמה » ש' דצמבר 24, 2016 9:58 pm

אפשר כתב:יש בזה תשו' מההרי בשמים סימן ק"י.

ראיתיו מקודם, אך אני חושב שהוא מדבר שם (ד"ה הנה נלפענ"ד) על אפשרות הפוכה: רק מתקן ולא מקדיש. כאלו יש עוד כמה מ"מ לחלק ולתת נפק"מ בין הטעמים, אך לא זה מה שחיפש איש ספר.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי אפשר » ש' דצמבר 24, 2016 10:09 pm

חזור ועיין, להדיא שם, שאין איסור מתקן ויש רק איסור מקדיש.
נערך לאחרונה על ידי אפשר ב א' דצמבר 25, 2016 9:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15551
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 25, 2016 1:38 am

אפשר כתב:יש בזה תשו' מההרי בשמים סימן ק"י. וגם מספר בית פנחס תמורה איני יודע היכן.

עיינתי. אכן בסוה"ד כותב שם כעי"ז, אבל לא משום שחזי לעניים אלא כיון ששרי ע"י נותן עיניו בצד זה וכו', וכמ"ש בגמ' לענין דימוע. וכיון שכך איני יכול להשתמש בדבריו ומ"מ ישכ גדול. בית פנחס לאיזה מחבר?

מרבה חכמה כתב:
איש_ספר כתב:זכור לי שראיתי מי שרוצה לומר שהאיסור להפריש דמאי בשבת אינו משום מתקן (שכיון שמותר לעניים ועוד, אינו חשוב תיקון) אלא רק משום שנראה כמקדיש.
בחיפוש באוצר מצאתי כן לכמה מחברי דורנו שליט"א, אבל לא מקורות שניתן להזכירם באנצ"ת.

האם יש ביד מישהו מקור יותר קדום לחילוק זה?

עי' גידולי שמואל (ביצה לה:) מה שהביא מהתורת רפאל ומהשאגת אריה לגבי טבל דרבנן ותרומת חו"ל ובמה שהוסיף הוא. אני משער שאף הוא עצמו אינו בכלל "מחברי דורנו" לעניין זה, עכ"פ אינו בכלל "מחברי דורנו שליט"א" (נפ' תשי"ט).
יש"כ ! בהחלט אפשר לציין לגידולי שמואל.

אבןטובה

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי אבןטובה » א' דצמבר 25, 2016 4:08 am

ולכך בדמאי כשקרא לו שם קודם שבת מותר להפרישו בשבת עמ"ש תוס' יומא נה: דאין כאן משום מתקן אלא מקדיש וכיון שקרא שם שוב ל"ש זה

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי אפשר » א' דצמבר 25, 2016 9:21 am

איש_ספר כתב:
אפשר כתב:יש בזה תשו' מההרי בשמים סימן ק"י. וגם מספר בית פנחס תמורה איני יודע היכן.

עיינתי. אכן בסוה"ד כותב שם כעי"ז, אבל לא משום שחזי לעניים אלא כיון ששרי ע"י נותן עיניו בצד זה וכו', וכמ"ש בגמ' לענין דימוע. וכיון שכך איני יכול להשתמש בדבריו ומ"מ ישכ גדול. בית פנחס לאיזה מחבר?

עכשיו חיפשתי בית פנחס חלק ב' פלפולים על תמורה סימן ב' אות כ', עמ' 107 לפי אוה"ח. המחבר לפי אוה"ח גרהר. [בלומדי תמורה עיינתי שם מיד פעם, בח"א יש לו הסכמה מהבית הלוי].

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי חיי נר » א' דצמבר 25, 2016 1:40 pm

עיין צ"לח ביצה י"ב ע"ב, אולי יעזור לכם

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי אפשר » א' דצמבר 25, 2016 1:59 pm

אין בידי לעיין בצל"ח עכשו, אבל כמדומני שיש טעות, וצ"ל צל"ח יח ע"ב דשם הוא מקור הסוגיא דמתקן לענין טבילה, ובאמת דהצל"ח שם הקשה הקושיא מה שייך תיקון בדמאי, והביאו על דברי רש"י שבת לד ע"א, אבל הוא נשאר בקושיא, כך שאין בדבריו שום עזר "ותיקון".
אבל אולי יש צלח אחר במקום שאתה מציין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15551
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 27, 2016 3:58 am

אבןטובה כתב:ולכך בדמאי כשקרא לו שם קודם שבת מותר להפרישו בשבת עמ"ש תוס' יומא נה: דאין כאן משום מתקן אלא מקדיש וכיון שקרא שם שוב ל"ש זה

עיקר הדין שדמאי שקרא לו שם מותר להפריש בשבת, הוא כבר במשנה דמאי פ"ד מ"ה וא"צ לזה לתוס' יומא, אבל האם מה שכתבת שהטעם משום שדמאי אינו מטעם מתקן הוא מדידך? זה רעיון נחמד אבל לא מצאתי לו מקור, אדרבה הראשונים טרחו להסביר למה דמאי מותר להפריש כשקרא שם וטבל ודאי אסור ולא העלו על דעתם חילוק כזה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15551
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 27, 2016 4:01 am

אפשר כתב:אין בידי לעיין בצל"ח עכשו, אבל כמדומני שיש טעות, וצ"ל צל"ח יח ע"ב דשם הוא מקור הסוגיא דמתקן לענין טבילה, ובאמת דהצל"ח שם הקשה הקושיא מה שייך תיקון בדמאי, והביאו על דברי רש"י שבת לד ע"א, אבל הוא נשאר בקושיא, כך שאין בדבריו שום עזר "ותיקון".
אבל אולי יש צלח אחר במקום שאתה מציין.

הצל"ח הזה ידוע לי בעניותי ואכן אפשר להשתמש בו קצת.
הענין הוא כך: טבילת כלים טמאים אסור להטבילם ביו"ט ולרבא הוא משום מתקן, ואמרו בברייתא שבכלים טמאים מדרבנן מותר להטביל. וכתב במ"מ שודאי שגם תיקון איסור דרבנן חשוב תיקון, אלא שכלים טמאים כל תיקונם הוא קלוש שהרי גם בעודם טמאים ראויים לטמאים, ולכן הקלו בהם בתיקון דרבנן, אבל בשאר איסורי דרבנן ודאי לא הקלו. עכ"ד. והקשה הצל"ח, שלדבריו למה אסרו להפריש דמאי בשבת, הרי הוא גם דרבנן וגם חזי לעניים והרי זה דומה לכלים טמאים מדרבנן ונשאר בקושיא. ולאמור י"ל שאכן דמאי אינו משום מתקן וא"ש. וכך כתב בבית פינחס שצוין למעלה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 27, 2016 7:52 am

על עצם קושיית הצל"ח אפשר לטעון שאינו דומה. היתר דמאי לעניים הוא היתר מחמת הצורך. וודאי שמעושר עדיף טפי ומתוקן יותר רק לעני התירו. אבל כלים טמאים לטמאים חזו להדיא ממש ואין להם שום מעלה בטהור.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15551
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 27, 2016 2:35 pm

גם לענ"ד כך. (הבאתי כאן בעבר קושיא של אחרון אחד, ששאל מדומע שחשוב תיקון אע"פ שהוא מדרבנן וחזי לכהנים, ושם זה באמת מביא לידי גיחוך). עכ"פ מד' הצל"ח נר' שלד' המ"מ דמאי אינו משום תיקון.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: האיסור להפריש דמאי בשבת - מקור נצרך מאד!

הודעהעל ידי חיי נר » ג' דצמבר 27, 2016 3:43 pm

אוצר החכמה כתב:על עצם קושיית הצל"ח אפשר לטעון שאינו דומה. היתר דמאי לעניים הוא היתר מחמת הצורך. וודאי שמעושר עדיף טפי ומתוקן יותר רק לעני התירו. אבל כלים טמאים לטמאים חזו להדיא ממש ואין להם שום מעלה בטהור.

ולכאורה מכיון שבדברי הרמב"ם עסקינן, ובדברי הרמב"ם עצמו לכאורה משמע ג"כ כמו שכתב בעל אוצר החכמה, בפ"ח מלולב הל"ב גבי אתרוג של דמאי וז"ל של דמאי כשר שאפשר שיפקיר נכסיו ויהיה עני שמותר לו לאכול דמאי וכו' ואם נטל כשר עכ"ל. הרי מפורש ברמב"ם שאתרוג של דמאי שכשר למצוה הוא רק מטעם שאפשר שיפקיר נכסיו ויהיה מותר לו, ולא התיר מטעם שמותר לעניים דעלמא כמו באתרוג של תרומה שמכשיר הרמב"ם שם מטעם שמותר לכהנים [והיינו שראוי לאחרים ולא לו]. והחילוק הוא כנ"ל שהרמב"ם סובר כי בדמאי גם לעניים יש איסור אלא שהוא נדחה לצורך, משא"כ בתרומה שהוא מותר לכהנים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים