מנהג הספרדים כיום בכל המקומות, לומר ברכו את ה' המבורך שלאחר קדיש יתום, כמה אנשים יחד.
הגרח"ק כתב, (בתשובה נדפסה בגליון אליבא דהלכתא), שזו ברכה לבטלה.
ובפוסקים לא הוזכר כלל עניין זה, (הגם שקדיש ביחד הוזכר), ונראה שזה נשתרש רק בדור האחרון ע"י עמרצים.
וכ"כ הגרב"צ מוצאפי.
שאלה - 113858
לכבוד הרב מוצפי שליט"א.
לגבי "ברכו את ד'" שלפני עלינו לשבח. האם כאשר מספר אנשים אומרים את הקדיש כולם יכולים לומר את ה"ברכו"? יש שטענו שזו ברכה לבטלה היתכן?.
תשובה:
במקור ההלכה רק אדם אחד אומר, וכן נוהגים יהודי תימן ויהודי אשכנז, ואנחנו לא מעירים לאלו שאומרים יחד כי לא ישמעו לנו.
ובחיפוש באוצר מצאתי באור תורה:
ובהזדמנות זו אשאל מי יודע מיהו החכם שביטל מנהג זה, ועפ"י איזו תשובה?