מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' פברואר 23, 2017 12:20 am

אילמלא לא ניתנה תורה היינו למידין צניעות מחתול וגזל מנמלה ועריות מיונה דרך ארץ מתרנגול.
אם ניתן ללמוד כן מבע"ח מפני מה הוצרכה התורה לצוותם, והרי הוא מיותר.
וכן על פי דברי החובות הלבבות, שינן מצוות שכליות שהיינו מקיימים גם לולי ציווי התורה.
למה ציותה תורה על רציחה וכדו'.
הכוונה לדברי חובות הלבבות בהקדמה, המשפט הבא
חובות האברים יחלקו לב' חלקים: האחד מהם מצוות, שמחייב בהם השכל אפילו אם לא חייבה בהן התורה,

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי נשר » ה' פברואר 23, 2017 12:36 am

לכאורה אין הכוונה שהיינו מקיימים את זה בתור מצוה.
אלא היינו מבינים שזה דבר נכון. ומכח השכל היינו עושים את זה.

כשהדברים נעשים בתור קיום מצוה, זה משהו אחר לגמרי, לא רק לענין שכר, אלא זה חלק מהתורה והקיום של זה הוא קיום של תורה עם כל המשמעות של קיום מצוות, דהיינו חיבור המציאות לתורה וכו'. אילו לא היה ציווי היינו צנועים, ולא היינו גזלנים אבל לא היה במעשים האלו תוכן רוחני.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי איתן » ה' פברואר 23, 2017 12:42 am

התורה היא חוק המלך. וחוק המלך אמור לכלול גם את הדינים המובנים מאיליהם, ולקבוע עונשים כאלו ואחרים למפיריהם. ומי שעובר עליהם עובר לא רק על דין מוסר, אלא על מצוות המלך. כנ"ל מי שמקיים דין שהוא "מוסרי". לא כן אם לא היה צוו.


נ.ב. בפרט משום שכידוע בעל חובות הלבבות החזיק מאד מרס"ג... אז...
ספר האמונות והדעות מאמר ג
וכיון שאמרתי זה הכלל בשני חלקי המצות, והם השכליות והשמעיות, ראוי שאבאר מה היה הצורך לשלוחים ולנביאים. כי שמעתי כי יש אנשים שאומרים כי אין לבני אדם צורך לנביאים, וששכליהם מספיקים להם להישירם במה שיש בהם מן הטוב ומן הרע. ושבתי אל מבחן האמת וראיתי בו, שאם היה הדבר כמו שאמרו, הבורא יודע בו יותר מהם ולא היה שולח שלוחים, כי איננו פועל מה שאין לו ענין. ואחר כך הסתכלתי בענין, ומצאתי צורך הברואים אל השלוחים צורך גדול, לא מפני המצות השמעיות בלבד, להודיע אותם, אך מפני המצות השכליות, כי המעשה בהם לא ישלם כי אם בשלוחים, שיעמידו בני אדם עליהם. ומזה שהשכל דן בהודאה לאל על טובתו, ולא שם גבול להודאה ההיא, לא ממאמר מזמן ותכונה, והצטרכו לשלוחים. ושמו לו גבול, וקראוהו תפלה. ושמו לו עתים ומאמרים מיוחדים ותכונה מיוחדת ומגמה מיוחדה. ומזה שהשכל הרחיק הנאוף, באין בו גבול מושם, האיך תהיה האשה נקנית לאיש, עד שתשוב כאשת איש. היהיה זה בדבור בלבד, או בממון בלבד, או ברצון אביה בלבד, או בעדות שנים, או עשרה, או בקבוץ אנשי העיר בזה, או בסימן שיסמנו עליה, שירשמוה ברושם. ובאו הנביאים ואמרו: במהר ושטר ועדות. ומזה כי השכל מרחיק הגנבה, ואין בו איך יהיה הממון ברשות האדם, עד שיהיה קונהו מדרך המלאכה, או מדרך הסחורה, או מדרך הירושה, או מדרך ההפקר, כמו ציד הבר והים, או בתת הדמים יתקיים המקח, או בתפישו המקח, או בדבור בלבד, ושאר מה שיפול בשער הזה מן הספקות שהיא ארוך ורחב. ובאו הנביאים בכל שאר מהם בדין פוסק. ומזה הערכת החבלות, כי השכל רואה לשער הנזק, ולא שם לשעורו גבול; אם בתוכחה בלבד, או בקללה עמה, או בהלקאה גם כן. ואם היה בהלקות, כמה שיעורו, וכן הקללה והתוכחות, או שלא יספיקו ממנו כי אם בהמיתו, ואם עונש כל מזיק אחד, או קצתם אינו דומה לקצתם. ושמו הנביאים לכל אחד מהם תשלום ידוע, ושתפו קצתם עם קצתם בענינים, ושמו לקצתם תשלום ממון. ובעבור אלה הדברים אשר ספרנו, והדומה להם, הוצרכנו לשליחות הנביאים, כי אם היינו מונחים לעצתנו, היינו חולקים בדעותינו, ולא היינו מסכימים על דבר, ועוד בעבור השמעיות כאשר בארתי.

נ.ב.ב.תוספתא שבועות פ"ג ה"ו:
חנניא בן כינאי אומ' וכיחש בעמיתו אין אדם כיחש בעמיתו עד שכופר בעיקר פעם אחת שבת ר' ראובן בטבריא ומצאו פולוסיפות אחד אמ' לו איזה הוא שנאוי בעולם אמ' לו זה הכופר במי שבראו אמ' לו היאך אמ' לו כבד את אביך ואת אמך לא תרצח לא תנאף לא תגנב לא תענה ברעך עד שקר ולא תחמוד הא אין אדם כופר בדבר עד שכופר בעיקר ואין אדם הולך לדבר עבירה אלא א"כ כפר במי שציוה עליה:

נ.ב.ב. יש שאלה ידועה מה קודם למה - המוסר או הצוו הא-להי. וכבר דשו בה רבים.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 23, 2017 11:13 am

לדידי השאלה היא הפוכה - לאחר שנצטווינו בכך בתורה, למאי נפק"מ שאפשר ללמוד את זה מחיות הארץ?

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי מוישי » ה' פברואר 23, 2017 12:36 pm

א. לבעל חוה"ל כבר קדם הרמב"ם בפרק ו משמונה פרקים.
ב. פשוט שללמוד מחיות הכונה היא שאלו מצוות שכליות.
ג. מענה לשאלתך:
מצוות התורה לא באו לקיים חיי חברה תקינים, ואפילו לא לחנך את האדם למוסריות, התוכן של איסורי גזל ועריות הינם לראות את הצלם אלוקים באדם ובבריאה.
אסור לגזול, כי אלוקים נתן לו ולא לי. ואיך אגזול
אסור לנאוף כי אלוקים ייעד אשה זו לחברי ואיך אנאף.
אסור לרצוח כי אלוקים ברא אותו, ואיך אטול את חייו.

יש עימדי מאמר מקיף בנושא, אם תרצה אשלח לך


איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' פברואר 23, 2017 5:24 pm

איתן כתב:נ.ב.ב. יש שאלה ידועה מה קודם למה - המוסר או הצוו הא-להי. וכבר דשו בה רבים.

לעניות דעתי פשוט שהדיון על זה הוא מטופש ונוגע בחוסר אמונה.
כי השי"ת שיצר את העולם, הוא זה שגם יצר את המוסר, וא"כ הוא מחייב את המוסר, ולא המוסר מחייב אותו. מי שאומר שהמוסר קודם לצו האלקי, אומר בעצם (חלקם גם אומרים זאת בפירוש) שהמוסר קדם לאלקים בעצמו, והאלקים מחוייב כביכול להשמע למוסר.
ונשאו חן בעיני דברי הגר"י מדן, שכתב שגם מה שהאדם רואה מעצמו בצורה טבעית (אם אינו משחית עצמו בכח כהשד מברלין וסיעתו) פשיטות להתנהג בדרך המוסר, הוא מפני שהשי"ת בראו בצלם אלקים, וממילא הוא נמשך לחשוב בדומה אליו.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי יאיר1 » א' פברואר 26, 2017 6:07 pm

איש גלילי כתב:
איתן כתב:נ.ב.ב. יש שאלה ידועה מה קודם למה - המוסר או הצוו הא-להי. וכבר דשו בה רבים.

לעניות דעתי פשוט שהדיון על זה הוא מטופש ונוגע בחוסר אמונה.
כי השי"ת שיצר את העולם, הוא זה שגם יצר את המוסר, וא"כ הוא מחייב את המוסר, ולא המוסר מחייב אותו. מי שאומר שהמוסר קודם לצו האלקי, אומר בעצם (חלקם גם אומרים זאת בפירוש) שהמוסר קדם לאלקים בעצמו, והאלקים מחוייב כביכול להשמע למוסר.
ונשאו חן בעיני דברי הגר"י מדן, שכתב שגם מה שהאדם רואה מעצמו בצורה טבעית (אם אינו משחית עצמו בכח כהשד מברלין וסיעתו) פשיטות להתנהג בדרך המוסר, הוא מפני שהשי"ת בראו בצלם אלקים, וממילא הוא נמשך לחשוב בדומה אליו.

לא מצאתי קשר כל כך בין דבריך לנושא הנידון באשכול זה.
אולי אדרבא, מחדד את הקושי. אם ה' ברא את הטבע המוסרי שאדם אינו רוצח אז לשם מה שב וציוה על זה בתורה?
או שמא מה שלא נכתב בתורה לא נעשה, וממילא הציווי יצר את הטבע הזה. אם כן יש לדון על כמה וכמה ענייני מוסר שאנשים נוהגים בהם שאינם כתובים בתורה. אלא על כרחך שהם רמוזים, אם כן מפני מה פירשה תורה מה איסור רציחה יותר משאר ענייני מוסר ונימוסין.
קיצר לא משנה לאן תגלגל את השאלה.
כאן הוא הוצגה בצורה הגסה והפשוטה שלה, לתועלת ההתפלספות...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי איש גלילי » א' פברואר 26, 2017 6:24 pm

יאיר1 כתב:א. לא מצאתי קשר כל כך בין דבריך לנושא הנידון באשכול זה.
ב. אולי אדרבא, מחדד את הקושי. אם ה' ברא את הטבע המוסרי שאדם אינו רוצח אז לשם מה שב וציוה על זה בתורה?
ג. או שמא מה שלא נכתב בתורה לא נעשה, וממילא הציווי יצר את הטבע הזה. אם כן יש לדון על כמה וכמה ענייני מוסר שאנשים נוהגים בהם שאינם כתובים בתורה. אלא על כרחך שהם רמוזים, אם כן מפני מה פירשה תורה מה איסור רציחה יותר משאר ענייני מוסר ונימוסין.
קיצר לא משנה לאן תגלגל את השאלה.
כאן הוא הוצגה בצורה הגסה והפשוטה שלה, לתועלת ההתפלספות...

א. באמת אין כ"כ קשר, דברי התייחסו למה שהביא הרב איתן.
ב. אסתכל באורייתא וברא עלמא, התורה היא הקובעת מהם גבולי המוסריות הנכונים (ושאלתך במקומה עומדת. ונלענ"ד, שלולא התורה - היינו צריכים לחפש לבד מהם גבולי המוסריות שדורש מאתנו השי"ת, ומעין מה שקיים אאע"ה את כל התורה קודם שניתנה).
ג. השי"ת כלל הרבה דברים ב"ועשית הישר והטוב" והפסוקים הדומים לו.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי יאיר1 » א' פברואר 26, 2017 6:33 pm

איש גלילי כתב:
יאיר1 כתב:א. לא מצאתי קשר כל כך בין דבריך לנושא הנידון באשכול זה.
ב. אולי אדרבא, מחדד את הקושי. אם ה' ברא את הטבע המוסרי שאדם אינו רוצח אז לשם מה שב וציוה על זה בתורה?
ג. או שמא מה שלא נכתב בתורה לא נעשה, וממילא הציווי יצר את הטבע הזה. אם כן יש לדון על כמה וכמה ענייני מוסר שאנשים נוהגים בהם שאינם כתובים בתורה. אלא על כרחך שהם רמוזים, אם כן מפני מה פירשה תורה מה איסור רציחה יותר משאר ענייני מוסר ונימוסין.
קיצר לא משנה לאן תגלגל את השאלה.
כאן הוא הוצגה בצורה הגסה והפשוטה שלה, לתועלת ההתפלספות...

א. באמת אין כ"כ קשר, דברי התייחסו למה שהביא הרב איתן.
ב. אסתכל באורייתא וברא עלמא, התורה היא הקובעת מהם גבולי המוסריות הנכונים (ושאלתך במקומה עומדת. ונלענ"ד, שלולא התורה - היינו צריכים לחפש לבד מהם גבולי המוסריות שדורש מאתנו השי"ת, ומעין מה שקיים אאע"ה את כל התורה קודם שניתנה).
ג. השי"ת כלל הרבה דברים ב"ועשית הישר והטוב" והפסוקים הדומים לו.

מסכים צודק.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: מפני מה אמרה תורה איסורי גזל ועריות ודין דרך ארץ ועוד מצוות

הודעהעל ידי ראש » ב' מרץ 06, 2017 9:25 pm

המאמר שהובא כאן קשור ממש לענין זה- viewtopic.php?f=17&t=32259&p=345790&hilit=%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8#p345650


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 268 אורחים