הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 15, 2011 11:37 am
אולם בדעת התרגומים נראה באופן אחר, דהנה להלן פס' יא כתיב: והקריב אהרן את פר החטאת אשר לו וכפר בעדו ובעד ביתו. ופירש"י: וידוי שני, עליו ועל אחיו הכהנים שהם כולם קרויים ביתו, שנאמר בית אהרן ברכו את ה', מכאן שהכהנים מתכפרין בו. ובתרגומים: ויכפר עלוהי ועל אנש ביתה. הרי שגם כאן פי' על אנשי ביתו, וצ"ב, אטו אנשי ביתו טעונים שתי כפרות.
וע"כ נראה דבאמת הפי' המילולי של ביתו זה אנשי ביתו, וכפי פי' התרגומים בשתי המקומות, וכו"ע מודו בזה, אלא שחז"ל נתקשו בכפילות הקרבנות, ולכך פירשו שבקרבן הראשון 'ביתו' זה אשתו, ובקרבן השני אלו הם אחיו הכהנים, והביאו אסמכתאות לזה שעל כל חד מינייהו בפנ"ע ראוי לקראו בית , ודוק.
וכן כתב בספר משך חכמה, דבאמת יש מקום לכלול גם את בניו בכל ביתו, וכמו שמצינו גבי עבד נרצע דכתיב ביה כי אהבך ואת ביתך, ודרשינן שיהיו לרב אשה ובנים. אלא דהתם מסתבר לרבות בנים, שהרי מיירי שלנרצע יש בנים, דכתיב אהבתי את אדני את אשתי ואת בני, וכתיב כי טוב לו עמך שיהיו שניהם שוים. אבל הכא לא מסתברא לרבות בניו, דא"כ אם ימותו בניו ביוה"כ באמצע עבודה יהא מכפר, ותורה דרכיה דרכי נועם, לכן מסתברא דרק אשתו, משום דזה יוכל לישא אחרת, יעו"ש.
העולה מדבריו, דבאמת לשון ביתו כולל בתוכו 'אנשי ביתו' וכפי פירוש התרגום, אלא שבכל מקום אנו דורשים לפי הענין.