הגהמ כתב:באמת אין בתשובה זו...
שטייגעניסט כתב:הגהמ כתב:באמת אין בתשובה זו...
לפי תאריך ושעת ההודעה היא נערכה בשבת???
אוצר החכמה כתב:הסברת את השאלה. אבל מה התשובה?
וכעת עפ"י דברינו י"ל דדבר גדול דיבר הנביא הראנ"ח (אף שרחוק לומר שכיון לזה) ודבריו דברי
אך יען ראיתי מר גיסי בנה דיק על תשובת הראנ"ח (סי' ו'), ואני אומר אי דייקינן הכי, לא תנינן, ולפי הענ"ד האמת כנ"ל
אאב"ה לדעתי לא בנה מר אחי ני' דיק על תשובת הראנ"ח, כי אם הוא הוציא הדברים מדעתו עפ"י הקדמות והצעות, ואמר שבהכי ניחין דברי הרגא"ח, אף שלא היה כוונתו לכך, והוא על דרך ניבא ולא ידע מה ניבא, וכן משמעות לשונו עיי"ש
ברזילי כתב:מצטער, לא הבנתי את הודעתך האחרונה.
מה שבעיני הוא פשוט ולדעתך כנראה אינו נכון, הוא שההסברה מבית מדרשו של ר' חיים (למשל) היא זרה לחלוטין לסגנון החשיבה של הרמב"ם ובני דורו, ולדעתי ברור שאם הרמב"ם היה מזדמן לשיעורו של ר' חיים לא הוה ידע מאי קאמר. עם כל זאת, אין המסקנה מכאן שהפשט של ר' חיים הוא בעל ערך רק לכשעצמו בלי שום קשר לרמב"ם, אלא שר' חיים חושף (או עכ"פ מנסה לחשוף) רבדי משמעות, נפקויות, או הסברה, הנובעים משיטתו של הרמב"ם (ובצירוף הנחות נוספות ושיטת חשיבה מחודשת). לאלה יש ערך גם כפירוש "שיטת הרמב"ם" גם אם הרמב"ם (האדם) לא העלה אותם על דעתו ואולי אף לא היה מסכים להם.
אוצר החכמה כתב:ר' חיים טוען שמי שמקבל את דרכו יכול ע"פ כלליו להבין את פסקיו של הרמב"ם, אם הרמב"ם לא חשב כך (בגלוי או במובלע) איך קרה הנס הזה ששתי מערכות כללים שונות מגיעות למסקנות זהות?
על זה כתבתי שאפשר לענות שלוש תשובות.
א. שזה לא נס כי הרמב"ם כן חשב כך במובלע.
ב. שזה לא נס כי ר' חיים התאים את השיטה לדברי הרמב"ם ואילו היה כתוב להיפך היה משנה את סברותיו.
ג. שזה אכן נס.
לי נראה שר' חיים היה תומך בתשובה הראשונה. (אני משער שהחולקים עליו, לפחות חלקם יטענו את התשובה השנייה)
אתה כנראה צודק בכך שר' חיים וממשיכיו האמינו\מאמינים שגישתם האנליטית היא הדרך האחת והיחידה לגשת ללימוד (ואני, אולי כמוך, חושב שגם כשיש לך פטיש מוצלח, לא כל בעיה היא מסמר), אבל אין זה נוגע למה שאמרתי. אני מדבר על אותם מקרים בהם דרכו של ר' חיים מתאימה יפה ליישב את הרמב"ם, ועם כל זאת ברור למי שמכיר את דרך לימודו של הרמב"ם ובני דורו, שהרמב"ם עצמו לא העלה על דעתו רעיון כזה. ייתכן לומר שאיהו לא חזי אך מזליה חזי, כלומר שבאופן אינטואיטיבי כיוון הרמב"ם לאותם חילוקים והסברים שירדו לעולם רק בדורות האחרונים, אך מה נעשה שיש דוגמאות קונקרטיות בהן נשאל הרמב"ם ישירות (באגרות) שאלה שעליה ענה גם ר' חיים, והתשובות הן לא רק שונות אלא מגיעות מאסכולה אחרת לגמרי.אוצר החכמה כתב:ברזילי כתב:מה שבעיני הוא פשוט ולדעתך כנראה אינו נכון, הוא שההסברה מבית מדרשו של ר' חיים (למשל) היא זרה לחלוטין לסגנון החשיבה של הרמב"ם ובני דורו, ולדעתי ברור שאם הרמב"ם היה מזדמן לשיעורו של ר' חיים לא הוה ידע מאי קאמר. עם כל זאת, אין המסקנה מכאן שהפשט של ר' חיים הוא בעל ערך רק לכשעצמו בלי שום קשר לרמב"ם, אלא שר' חיים חושף (או עכ"פ מנסה לחשוף) רבדי משמעות, נפקויות, או הסברה, הנובעים משיטתו של הרמב"ם (ובצירוף הנחות נוספות ושיטת חשיבה מחודשת). לאלה יש ערך גם כפירוש "שיטת הרמב"ם" גם אם הרמב"ם (האדם) לא העלה אותם על דעתו ואולי אף לא היה מסכים להם.
נראה לי שההסבר הזה מתאים וגם מתיישב על הלב למי שרואה את הסבריו של ר' חיים כאחת האפשרויות כלומר כאומר זו דרכי בלימוד התורה לפעמים היא מתיישבת עם הרמב"ם ולפעמים לא. במקומות שהיא מתיישבת עם דרכו על פיה מתבארים הדברים ביותר. במקומות אחרים אינה מתיישבת כי אין זה באמת דרכו.
למעשה כולנו (או אני לפחות) עושים כך בכל מיני תחומי מחשבה אבל לא נראה לי שר' חיים סבר כך על שיטתו.
אוצר החכמה כתב:לארי שחבורה.
סליחה על השאלה, אבל באמת מעניין אותי לדעת. מה אתה מוצא כל כך מיוחד בתשובה הזאת או מה היא בעצם אומרת?
ברור שהאפשרות השניה היא הנכונה. כשהוא בא להסביר את הרמב"ם הוא מזכיר את אופני ההבנה שמתאימים להסבר שיטתו, ולא את האופנים האחרים שאינם מועילים ליישב את הקושיה על הרמב"ם. לעיתים, באותו קטע עצמו הוא מסביר את הרמב"ם ואת דעת החולקים עליו, וגם אז אין זה נס שעלו בדעתו שתי אפשרויות שבמקרה מתאימות לשתי דרכי הבנה בראשונים, אלא שהוא העלה דרכים שונות מתוך ידיעה מוקדמת מה סברו הראשונים
ארי שבחבורה כתב:וכאן המקום לציין לדבריו של החתן הנוסף של נכדו פרופ' יצחק טברסקי ז"ל שמעיד בשם 'מסורת משפחתית' שר' חיים לא 'אהב' בלשון המעטה את תשובות הרמב"ם לחכמי לוניל.
נכון שצורת המחשבה הבריסקאית מאפשרת להגדיר ו"להסביר" (לא תמיד זה באמת הסבר, אבל נניח לנקודה זו) כל דבר.
ברזילי כתב:הראשונה היא באמת מה שנקרא "סברא ישרה" - כלומר מה מתקבל על הדעת ומה לא. השניה אינה עוסקת כל כך במה מסתבר יותר או פחות, אלא באיך להגדיר כל דעה נתונה - מהן הנחות היסוד שלה ומה המסקנות (בלי לשפוט את ההגיון הבסיסי של הנחות היסוד).
ברזילי כתב:אוצר החכמה כתב:ר' חיים טוען שמי שמקבל את דרכו יכול ע"פ כלליו להבין את פסקיו של הרמב"ם, אם הרמב"ם לא חשב כך (בגלוי או במובלע) איך קרה הנס הזה ששתי מערכות כללים שונות מגיעות למסקנות זהות?
על זה כתבתי שאפשר לענות שלוש תשובות.
א. שזה לא נס כי הרמב"ם כן חשב כך במובלע.
ב. שזה לא נס כי ר' חיים התאים את השיטה לדברי הרמב"ם ואילו היה כתוב להיפך היה משנה את סברותיו.
ג. שזה אכן נס.
לי נראה שר' חיים היה תומך בתשובה הראשונה. (אני משער שהחולקים עליו, לפחות חלקם יטענו את התשובה השנייה)
ברור שהאפשרות השניה היא הנכונה. כשהוא בא להסביר את הרמב"ם הוא מזכיר את אופני ההבנה שמתאימים להסבר שיטתו, ולא את האופנים האחרים שאינם מועילים ליישב את הקושיה על הרמב"ם. לעיתים, באותו קטע עצמו הוא מסביר את הרמב"ם ואת דעת החולקים עליו, וגם אז אין זה נס שעלו בדעתו שתי אפשרויות שבמקרה מתאימות לשתי דרכי הבנה בראשונים, אלא שהוא העלה דרכים שונות מתוך ידיעה מוקדמת מה סברו הראשונים.
אוצר החכמה כתב:מה שהתכוונתי לגבי ג של צופר הוא שיש לשאול מה הטעם ברעיון כזה, הרי לא מדובר בחידון או במשחק שיש לו כללי משחק ואם מקיימים אותם אין האמת חשובה, אלא בתורה שצריכה לכוון בה לאמת. הדרך לפתור את זה הוא לומר כיוון שהתורה היא אלוקית וניתנה ע"י נותן התורה גם ביאורים שאינם מגיעם לכוונת אומרם תופסים כי הבורא כלל הכל בעניין, לזה כיוונתי באמרי שזה נס.
כמו שכתבתי למעלה אין הבדל גדול בין הדרך הראשונה לשלישית (כי לא באמת חשוב לנו מה חשב הרמב"ם כאדם אלא אמיתת התורה) השאלה העיקרית היא אם תופסים אחת משתיהן או או את הדרך השנייה כשיטת ברזילי.
הגהמ כתב:באמת אין בתשובה זו נפ"מ לחובשי ביה"מ, אבל בעולם המחקר התורני מתדיינים הרבה על משקלם של פירושיים אי-היסטוריים בעיקר בדברי הראשונים. הגישה שתיאר ר' זליג תואם לדברים שאמר הגרי"י וויינברג אודות הגר"ח לבנו ר' משה לאמור (פחות או יותר) "ר' חיים הוא רמב"ם חדש אבל אין ביאוריו יכולים להיות הפשט האמיתי בדברי הרמב"ם שהילוך מחשבתו רחוק מהילוך מחשבת הגר"ח". (פרופ' מלך שפירא שפרסם המכתב בו נאמרו הדברים עוד פרסם מחקר לגופו של ההענין תחת השם: Studies in Maimonides and his Interpreters)
וכבר אמרתי שחידושי רבינו הגר"ח הם אמיתיים מבחינת העיון העמוק, אבל לא תמיד במובן היסטורי, כלומר, בכוונת הרמב"ם עצמו, שדרך לימודו היתה אחרת מזו של הגר"ח. ואין זה מקפח ערכו של גאון שכלי זה, שראוי הוא להיקרא "רמב"ם חדש", אבל לא תמיד כמפרש הרמב"ם, אלא שמרן הגר"ח הגיע בחריפותו לאותן מסקנות שהרמב"ם ז"ל הגיע להן בדרך לימודו הוא.
סיפרתי כל זה לכת"ר כדי לומר לו שאין לבנות יסודות על דברי הגאון הנ"ל, שאעפ"י שהי' גאון נורא ונפלא, אבל הוא לא רצה להיכנע לשום גדול שבגדולים של הדורות הקודמים מלבד להרמב"ם, שאותו הי' יכול להסיע לצד חדושיו, כיון שהרמב"ם שותק ואינו מפרש את נמוקיו וטעמי פסקיו, וחידושי הגאון צריכים תמיד בדיקה אם אינם מתנגדים לדברי רבותינו הראשונים שהוא לא השגיח בהם.
מ.ל. כתב:יש"כ על העלאת הדברים. בהחלט מרתק.ארי שבחבורה כתב:אגב, האם ידוע על חכמים נוספים שעסקו ביישוב קושיות על הרמב"ם על ידי זיקה ל'מורה נבוכים'?
בדברי הרמב"ם בפ"ג מהל' יסודי התורה, על הגלגלים והמזלות, יש כמה וכמה חכמים שמיישבים ומבארים דבריו מתוך המו"נ, אך אינני יודע אם אלו הולכים בעקביות בדרך זו.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 293 אורחים