מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ד' יולי 23, 2014 8:35 pm

סוף סוף מצאתי במה לפרסום העניין...
בגיליון השבועי הנחמד "עלים לתרופה" היו"ל ע"י מכון אור הצפון, הובא לפני כשנתיים ימים מכתב מאחד הקוראים, משה רינגל שמו [אחד ממשב"קיו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א] אשר כתב "להעמיד הדברים על דיוקם", ותוכן דבריו כך הוא, ידוע סיפור המעשה על רבה של לבוב היא לעמבערג בעל הישועות יעקב, שנשאל ע"י יהודי כפרי שהיה לו שה בכור שנמנע מלגוזזו, אך פעם אחת בהעדרו לרגל עסקיו, גזזו פועליו את כל העדר ועל הבכור דנן לא פסחו,
בא היהודי ושאלתו בפיו מה לעשות, השאלה גולגלה לפתחו של הרב הראשון לשושלת חסידות בעלזא, ה"שר שלום" זצוקללה"ה, שהגיב עליה כך, הרי גיזת הצמר של הבכור ארוכה היא מן השאר, שהרי לא נגזזה מעולם, ילך ויראה את הגיזה מונחת בין חברותיה ויזהה אותה על נקלה, עד כאן תוכן המעשה הידוע.
בא הרב רינגל, וציטט מספר "גדולת יהושע", סיפורים ומנהגים מרבה של נאסויד, רבי אברהם יהושע פריינד, ושם כתוב כך, נשאל רבה של לעמבערג, בעל השואל ומשיב שאלה זו, ו"לא ידע לצדד בה להיתר..." משכך, הגיעה השאלה אל רבי יהושע רוקח זצוקללה"ה, הרב השני לשושלת בעלזא, שענה את התשובה המוזכרת לעיל, וכולם עמדו נרעשים לנוכח חכמתו.
וכך הועמדו דברים על דיוקם...
בקיצור, לומר על הרבי מבעלזא שהוא חכימא דיהודאי, ניחא, אבל למה לעשות מרבינו הגאון רבי יוסף שאול נתנזון בור ועם הארץ? מי שיודע, יודע שתשובה די זהה נתן כבר רבה של פראג, הגאון רבי יחזקאל לנדאו בעל הנודע ביהודא בספרו זה בחלק יו"ד על אותה השאלה, ולא זו בלבד אלא שרבינו בעל שואל ומשיב מזכיר תשובה זו בספרו דברי שאול יוסף דעת - ההגהות הקצרות על הלכות פדיון בכור בהמה טהורה, [- להבדיל מספרו זה הנקרא בנוסף יד יוסף יד שאול אשר הנו ערוך אף בארוכה כמגן הגיבורים שלו ושל גיסו מהלכות נדרים עד אחר הלכות חדש.] כך שידע טוב מאוד מה ואיך לענות, ובהקשר ההלכתי, לומר ש"לא ידע לצדד להיתר?" הרי הנודע ביהודה שם כתב כמה התרים, ובשו"ת ספר יהושע [להגרי"ה באב"ד אב"ד טארנופול סבו של בעל המנחת חינוך] ובשו"ת טוב טעם ודעת [להגמ"ר שלמה קלוגער ראב"ד ומ"מ בבראד], נשאלו אף הם על כך והתירו בהתרים שכל רב ומורה הוראה בישראל יגיע עדיהם,
וכך היא המציאות? האריות שבגליציא התירו בפשטות את הקשר ה"סבוך" הלז, מדוע לא יוכל הארי דנן, רבי יוסף שאול לעשות כך? ואני שואל, שקר? טעות? אין הגרא"י פריינד זצ"ל מוחזק בכך... ומהו הפיתרון?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי יתר10 » ד' יולי 23, 2014 9:34 pm

באידיש אומרים א קשיא אויף א מעשה

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' יולי 24, 2014 12:47 am

כבוד הרב לא אדענו ובאיזה שם אכננו כי אם יתר10, בכל אופן אינני יודע עד כמה בקי כבודו בהלכי הרוח בחצרות חסידים לגבי שיח קדושים ושרעפיהם, וקל וחומר בן בנו של אותו הגדול, עד כמה רבה החשיבות שייחסו לסיפור חסידי שריח של אמת נודף הימנו, ולכן, סיפור אמיתי שומעים רק מ"בעל מספר" בר סמכא ומהימן, שכן רבים הם אלו אשר לא ידעו בין ימינם לשמאלם, ישבשו שמות, יסלפו עובדות, יבלבלו תאריכים ויהבילו כבירות בעובדות שאין להן שום שחר ושמץ מן האמת העובדתית,
ואשר על כן, כל סיפור נבחן ונבדק הדק היטב, זאת ועוד, שאין כאן מקרה מצוי של - קביעתך - "א קשיא אויף א מעשה" אלא הטחת עלבון בפניו של גדול משיבי גליציא בדורו, [הגם שהוא עצמו אמר שהרב הדברי חיים מצאנז זלה"ה גדול ממנו כידוע בעובדא של התרת העגונה] אשר אין קץ וסוף לגודל גדולתו בתורה וקדושה, הכי כך יתבדרו ברחובות עיר וחוצות קריה עובדות שכאלו עליו? אתמהה...
ואם כן, קביעתך זו מה טוב אם תהא בנידון דידן עומדת בצד הנושא, ממתינה לרגע בו עליה לצוץ באמת...
שא ברכה!
בידידות
א גאליציאנער

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 24, 2014 9:20 pm

כל מי שמכיר אפילו במעט 'חסידישע מעשיות', יודע שהעיקר הוא ה'פוינט', העוקץ שבסיפור. הפרטים ההסטורים לא תמיד מדויקים.

ואף כאן, לא משנה בדיוק מי היה הרב שהתלבט בהתיר הגיזה, ה'שואל ומשיב' או ה'ישועות יעקב', או רב אחר, או כל גירסא אחרת. המסר שבסיפור, שבעוד הרבנים ניסו לחפש היתר הלכתי, מצא הרבי הפיקח היתר 'פרקטי'...


[אגב, קושייתך כמובן על הרב מנאסיוד.... ומה צורך היה להקדים כל ההקדמה על איזה מכתב לקוראים ב'עלים לתרופה' מלפני שנתיים, או על משה רינגל (שמצאת לנכון לציין גם את תפקידו, שכמובן נחוץ ביותר להבנת תמיהתך)].

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ו' יולי 25, 2014 12:35 am

ידיד הקניזי הנכבד!
העניין הוא בכך שאין הפניה כאן למי שמכיר "חסידישע מעשיות" במעט, אלא לאלו המוצאים ידיהם ורגליהם בהיסטוריה של רבותינו ויודעים פחות או יותר מה קורה, כאחד שהתרועע עם אנשים אשר כאלו, למדתי לדעת ולראות, שאנשים ברי סמכא בנושא יכולים על פי ניואנסים דקיקים לקבוע על פי תוכנו של סיפור אם אמיתי הוא, או שלא היו דברים מעולם,
זאת ועוד ידידי, הבט נא כיצד זה נחפזת להגיב, וכמאמרם ז"ל, "לפום חורפא משבשתא"... שהרי לו לאטת בעיונך בשורותיי, לו השקטת מרוצת עיניך בין מילותיי, היית לבטח שם לבך לעצם העובדה שאין כאן "רבי פרקטי" ו"רב עם פתרון הלכתי"... אלא פשוט מאוד, הרב מלעמבערג הוא זה שגם ידע מהפתרון הפרקטי הכתוב בתשובתו של הגאון הנודע ביהודא המצוטטת בספרו של הרב מלעמבערג עצמו, כאמור, כך שבהכרח המדובר בזיוף, אחרת איך אפשר להסביר את העניין?...
ושוב, לכל אנשי אסכולת "א קשיא אויף א מעשה" בינו והשכילו זאת, פרטים הסטורים, כמיקום ותאריכים, ושאר פרטים הנראים כלא חשובים, ובקיצור ההקפדה על הדיוק בסיפור, היא אבי ואם הסיפור האמתי, רבים ממנהגינו ומסורותינו בנויים על סיפורים כאלו ואחרים, והדיוק הוא הוא זה השומר על האמינות והאותנטיות של כל דבר שכזה, ואין כאן המקום להאריך בחשיבות ונחיצות העניין מפי סופרים וספרים, אלא די בכך כעת,

עוד זאת אפנה אליך, ציון שמו ותפקידו של הרב רינגל נובע מתוך הערכה וכבוד, ציון תפקידו כמשמש בקודש מהווה אצלי אות כבוד לנושא בתפקיד רם ונישא,
ולכן אין כאן סיבה להתלהם, ובנידון דידן בפרט, מהכרותי האישית עם הרב רינגל, מדובר ביהודי אינטליגנט ורחב אופקים, היודע רבות ונפלאות, השש ושמח להעשיר אחרים מאוצרות ידיעותיו הבלתי נדלים.
שא ברכה והצלחה בכל תחום ועניין!
בידידות
א גאליציאנער

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ו' יולי 25, 2014 1:39 am

דוגמה קטנה אך מחכימה בכדי להבין את המשמעות של דקדוק בסיפור וידיעת הפרטים הקטנים...
בקובץ "ברך ה' חילו" שהוציאה לאור ישיבת חכמי לובלין לרגל אחד הדינרים, הובא הסיפור הבא, באחד הפעמים כששהה רבי איציקל געווירצמאן - הרבי מפשעווארסק זצוק"ל - באר"י, כשהיה בשולחן הטהור של כ"ק מרן מהר"א מבעלזא זיע"א בסעודה שלישית, פנה אליו הרה"ק מבעלזא תוך כדי אמירת "יצווה צור חסדו", ושאל אותו, "חז"ל אומרים שמיום שחרב ביהמ"ק אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד, יודעים אתם היכן מצויות ד"א אלו כיום? אצל הרב דזיכרון מאיר...[הכוונה כמובן למרן הגר"ש וואזנער שיבלחט"א]" עד כאן תוכן המעשה, ומקורו מפי הרבי מפשעווארסק הרה"צ רבי לייבוש לייזער שליט"א, וכמדומני שכך גם מובא הסיפור בספר "בקדושתו של אהרן" בח"א,
הייתי נוכח כאשר נמצא מאן דהו שסיפר את הדברים לפני זקנים וישישים חסידי בעלזא הזוכרים היטב את הזמנים ההם, ואלו הזדעקו, שקר וכזב! לא ייתכן סיפור כזה כלל ועיקר, ולמראה התמיהה המצטיירת על פני בן שיחם הצעיר יותר, הסבירו, "לו היית נוכח באותו המעמד של אמירת יצווה צור חסדו אצל הרבי הקדוש, היית מבין שכשם שלא ייתכן שבאמצע כל נדרי יאמר כך, הוא הדין הכא נמי..."
והוא אשר דיברנו לאמר, ישנם ניואנסים דקים שמי שיודע אותם יכול להפוך אמת עובדתית כביכול, לזיוף גס,
אין בכוונתי חס ושלום לערער על אמינות הסיפור שסיפר הרבי מפשעווארסק, שהרי לעולם ייתכן וייתכן שקרה כדבר הזה, אחרי ככלות הכל לא היו אלו נוכחים בכל פעם שערך הרב הקדוש מבעלזא את שולחנו, אולם "ריחו" של הסיפור אינו עולה יפה, ולכן יש לפנות אל ברי סמכא ולאמתו, מטרתי היא רק להראות כיצד מה שמתקבל כאמת יכול להפוך במחי פה לשקר, ויש צורך לדעת היטב מה היה ומה נאמר ומי למי ואיך,
או כמו עובדה זו, שהגר"ש וואזנער שליט"א התבטא בפני תלמידיו פעם שמרן מהר"א מבעלזא זיע"א התדיין עמו בשאלות שונות, וכמובן שמי שהיה וזוכר מכחיש שלא ייתכן שמרן קוה"ק יתדיין עם מורה הוראה צעיר..., אבל כנראה שהיו אלו שאלות בהלכה, שכידוע היה מרן מהר"א שולח לשאול את הרב דטשעבין ז"ל או מורי הוראה, וכידוע שיש בנושא זה כמה וכמה עובדות מעניינות,
וכאן גם, לומר שהגר"ש וואזנער חלילה דיבר "אין וועלט אריין?" הנסתרה בינתנו? אבל כל מי שהיה וזוכר יאמר שאין מציאות שכך היה, אלא מאי, צריך לבחון את הסיפור כדבעי ולהסיק את מה שנכון להסיק, ולכן כדאי תמיד לשמוע סיפור במדויק ומבר סמכא.

א גאליציאנער

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ש' יולי 26, 2014 11:28 pm

לגאליציאנער!

כמוני כמוך, מזדהה היטב עם דבריך האחרונים. ומסכים עם כל מילה. ויש בידי להוסיף דוגמאות אין-ספור...

ובדיוק לזאת היתה כוונתי. הסיפור האמיתי כנראה היה באיזה רב מקומי (לא הרב מלעמבערג), יתכן שבאיזור בעלזא. וכאשר הגיע השאלה לרבי מבעלזא, ענה מה שענה... הגירסאות השונות באיזה רב זה היה, מאששות את ההשערה שבדור הראשון, אכן נמסר סתם 'רב', ואילו במשך הדורות כבר הוסיפו ה'רב מלעמבערג'. עד לזהוי איזה רב.

ומאחר שאצל חסידים, לא רבים הקפידו על הפרטים ההסטוריים, והעיקר להעביר את המסר... אי אפשר לבנות הרבה לחלק ה'תולדות', רק לאחר בדיקת מיהו המספר, ואחוז הדיוק בשאר סיפוריו, וד"ל...



[ובקשר לנימה ה'אישית'. יש לי מה להשיב. ואיני חוזר בי. אולם לאור דבריך האחרונים, נראה לי שנסיים את הדיון ביננו אודות זאת בשלב זה. ועדיף כך].

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » א' יולי 27, 2014 1:18 am

ידידי הקניזי.
אתנצל בזאת בפניך אם מצאת עצמך נפגע מאי אלו שורות אשר כתבתי כי לא להכעיסך נתכוונתי או חס וחלילה לעורר רגשות בלתי נעימים בלב מאן דהו...
לגבי אישוש טענתך אינני סבור כי צדקת בכך.... היות והרב מנאסויד נולד בשנת תרט"ז, בעוד הרבי השר שלום נסתלק לשמי רום בתרט"ו, כלומר הרב מנאסויד הכיר היטב וחי במשך כהונת בנו המהר"י שנפטר בתרנ"ד בוינה, והרבנים בהם מדובר... הישועות יעקב נפטר כמדומני בתקצ"ט והשואל ומשיב בתרל"ה, מה שאומר שהוא ידע לפחות את זהותו ומה הוא היה, והאפשרות לומר "במשך הדורות וכו'," קלושה מאוד, כך שהסיכויים להחלפות שם וכתובת אינן סבירות כל כך עד לכדי טעות איומה שכזו.
פרט לכך כמדומני שכתבתי שההיתר לשאלה זו מצוי בספרים קדומים לתקופת התרחשות המעשה והמתירים לא טרחו כל כך עד שהתירו או מצאו מוצא מן השאלה.
זאת ועוד, בקשר למה שאתה כותב שאצל חסידים לא הקפידו על הפרטים ההסטורים, אתה כנראה מתכוון לסיפורי הבעל שם טוב ותלמידיו שחיו ופעלו במרחק זמן קשה יותר לבירור ותיעוד כפי הנראה והסיפורים ידועים ברובם לכל ומועברים מסורתית, משא"כ בסיפורים בני המאה הקודמת ואף מעט קודם לכן, ישנה דרישה רבה ברוב המקרים לדיוק, אני אומר זאת מתוך ניסיון בשטח של הוצאה לאור של תולדות של צדיקים, סיפור שאינו מוסמך אינו נכלל במסכת חיים של כל אישיות המתועדת על ידי מי שמכבד את עצמו ואפילו יהא זה סיפור ידוע ופיקנטי, ואף על פי שיש בו מסר עמוק... ואם אינך אוחז כך, כפי הנראה איננו משדרים על אותו הגל ואין לי שום ויכוח אתך יותר,
אני מקווה שהדברים הובנו בס"ד ושיהיו נושאים רבים נוספים ומעניינים לדון בהם בצוותא בנעימות.
שא ברכה בכל תחום ועניין!
בידידות
א גאליציאנער

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי הפלא ופלא » א' יולי 27, 2014 1:32 am

האמת כמובן נמצאת אי שם באמצע.
ברור שרבים מהסיפורים לא הצטיינו בדיוק של תאריך ואישים.
אפילו הספרים אשר די מקובלים היום, לא בהכרח דייקו במאה אחוז. אפשר לברר עם הזקנים שעוד נמצאים אתנו, ויאמרו לך על ספר שאצלך הוא תורה מסיני, שלפני המלחמה זה היה נחשב כספר ליקוט בעלמא שמישהו רשם מה ששמע פה ושם מפי חסידים, מבלי שחקר ודרש אחריהם.

לענינינו,
יתכן שמי שסיפר זאת להרב מנאסויד לא דייק, או אולי הכותב של הספר 'גדולת יהושע' לא כתב בדיוק כפי ששמע, ויתכן גם ששניהם לא דייקו, וכך יצא מה שיצא...

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' יולי 28, 2014 5:59 pm

יצוין שיש לפחות סיפור אחד [מלבד הנ"ל] בו "ניצח" הרב מבעלזא ז"ל את השואל ומשיב ז"ל כך שלכאו' נשתרבב מזה ה'סיפור' הנ"ל.

יצוין למה שמסופר שבעת ה'שבעה' לפטירת הרב מבולגרייא ז"ל כשבא הגר"ש וואזנער שליט"א ל'נחם' את מהר"א מבעלזא ז"ל ביקש ממנו מהר"א שיאמר יחד עמו "דער ברודער איז געווען א גאון". [כלומר, הגר"ש וואזנער היה ראוי בעיני מהר"א להעיד על הרב מבולגרייא ז"ל].

הפלא ופלא כתב:האמת כמובן נמצאת אי שם באמצע.
ברור שרבים מהסיפורים לא הצטיינו בדיוק של תאריך ואישים.
אפילו הספרים אשר די מקובלים היום, לא בהכרח דייקו במאה אחוז. אפשר לברר עם הזקנים שעוד נמצאים אתנו, ויאמרו לך על ספר שאצלך הוא תורה מסיני, שלפני המלחמה זה היה נחשב כספר ליקוט בעלמא שמישהו רשם מה ששמע פה ושם מפי חסידים, מבלי שחקר ודרש אחריהם.

לענינינו,
יתכן שמי שסיפר זאת להרב מנאסויד לא דייק, או אולי הכותב של הספר 'גדולת יהושע' לא כתב בדיוק כפי ששמע, ויתכן גם ששניהם לא דייקו, וכך יצא מה שיצא...

הפלא ופלא.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' יולי 28, 2014 6:51 pm

א גאליציאנער כתב:דוגמה קטנה אך מחכימה בכדי להבין את המשמעות של דקדוק בסיפור וידיעת הפרטים הקטנים...
בקובץ "ברך ה' חילו" שהוציאה לאור ישיבת חכמי לובלין לרגל אחד הדינרים, הובא הסיפור הבא, באחד הפעמים כששהה רבי איציקל געווירצמאן - הרבי מפשעווארסק זצוק"ל - באר"י, כשהיה בשולחן הטהור של כ"ק מרן מהר"א מבעלזא זיע"א בסעודה שלישית, פנה אליו הרה"ק מבעלזא תוך כדי אמירת "יצווה צור חסדו", ושאל אותו, "חז"ל אומרים שמיום שחרב ביהמ"ק אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד, יודעים אתם היכן מצויות ד"א אלו כיום? אצל הרב דזיכרון מאיר...[הכוונה כמובן למרן הגר"ש וואזנער שיבלחט"א]" עד כאן תוכן המעשה, ומקורו מפי הרבי מפשעווארסק הרה"צ רבי לייבוש לייזער שליט"א, וכמדומני שכך גם מובא הסיפור בספר "בקדושתו של אהרן" בח"א,
הייתי נוכח כאשר נמצא מאן דהו שסיפר את הדברים לפני זקנים וישישים חסידי בעלזא הזוכרים היטב את הזמנים ההם, ואלו הזדעקו, שקר וכזב! לא ייתכן סיפור כזה כלל ועיקר, ולמראה התמיהה המצטיירת על פני בן שיחם הצעיר יותר, הסבירו, "לו היית נוכח באותו המעמד של אמירת יצווה צור חסדו אצל הרבי הקדוש, היית מבין שכשם שלא ייתכן שבאמצע כל נדרי יאמר כך, הוא הדין הכא נמי..."
והוא אשר דיברנו לאמר, ישנם ניואנסים דקים שמי שיודע אותם יכול להפוך אמת עובדתית כביכול, לזיוף גס,
אין בכוונתי חס ושלום לערער על אמינות הסיפור שסיפר הרבי מפשעווארסק, שהרי לעולם ייתכן וייתכן שקרה כדבר הזה, אחרי ככלות הכל לא היו אלו נוכחים בכל פעם שערך הרב הקדוש מבעלזא את שולחנו, אולם "ריחו" של הסיפור אינו עולה יפה, ולכן יש לפנות אל ברי סמכא ולאמתו, מטרתי היא רק להראות כיצד מה שמתקבל כאמת יכול להפוך במחי פה לשקר, ויש צורך לדעת היטב מה היה ומה נאמר ומי למי ואיך,
או כמו עובדה זו, שהגר"ש וואזנער שליט"א התבטא בפני תלמידיו פעם שמרן מהר"א מבעלזא זיע"א התדיין עמו בשאלות שונות, וכמובן שמי שהיה וזוכר מכחיש שלא ייתכן שמרן קוה"ק יתדיין עם מורה הוראה צעיר..., אבל כנראה שהיו אלו שאלות בהלכה, שכידוע היה מרן מהר"א שולח לשאול את הרב דטשעבין ז"ל או מורי הוראה, וכידוע שיש בנושא זה כמה וכמה עובדות מעניינות,
וכאן גם, לומר שהגר"ש וואזנער חלילה דיבר "אין וועלט אריין?" הנסתרה בינתנו? אבל כל מי שהיה וזוכר יאמר שאין מציאות שכך היה, אלא מאי, צריך לבחון את הסיפור כדבעי ולהסיק את מה שנכון להסיק, ולכן כדאי תמיד לשמוע סיפור במדויק ומבר סמכא.

א גאליציאנער


ולגופם של דברים שהבאת כאן. אין לי את החוברת הנ"ל לעיין במקורו. אולם כתלמיד של הגר"ש וואזנר שליט"א שנים ארוכות. (לפני שנים). אוסיף כמה פרטים, אשר אולי יכולים לשפוך אור, ולשער מה בכל זאת הגרעין האמיתי בהנ"ל. (הסיפור הראשון לא שמעתי מעולם, בעודי בישיבת יח"ל, למרות שהייתי מקורב מאד, וכנראה הפרטים נוספו לאחרונה...).

א. האדמו"ר מבעלזא זצ"ל, שלח את בנו חורגו, [לימים האדמו"ר מבערגסאז], ללמוד בישיבת חכמי לובלין בראשות הרב וואזנר. ואף שלח את אחיו הרב מבילגורייא, כ'שלוחו של אדם' להכניסו לישיבה.
בתקופה זו, התבטא האדמו"ר בהזדמנויות בשבחו של הרב וואזנר, כהסבר מדוע שלח את חניך ביתו ללמוד אצלו. יתכן שהבטוי הנזכר היה בהקשר כזה או דומה. (כמובן התוספת שזה היה לפני 'יצוה', היא תוספת ספרותית כדרכם של חסידים...).
ב. בקשר למשא ומתן הלכתי של האדמו"ר מבעלזא עם יבלחט"א הגר"ש וואזנער. אני מעלה שני השערות. א] ידוע לי לפחות שני עובדות על תלמידי ישיבת יח"ל שבאו בשב"ק לשבות בצל האדמו"ר מבעלזא בתל-אביב, והלכו רגלית מבני ברק, ללא שעשו 'ערוב תחומין', על פי הוראת הרב וואזנער אז. דעת הרבי מבעלזא לא היית נוחה בזה (הוא סירב לתת 'שלום' לבאים'. ואף הורה להם לברר את דעת החזו"א, שסבר שצריך ערוב תחומין) (יש לי בזה פרטים רבים, ואכמ"ל). בכל אופן יתכן שהזדמנות שהגר"ש וואזנר הופיע אצל האדמור מבעלזא, דיבר אתו על כך [יתכן שבדרך שאלה וכדו', שלא להוכיחו בהדיא, והגר"ש הבין זאת כאילו שהרבי מבעלזא בא לשאול דעתו].
ב] השערה נוספת הוא לגבי שנת השמיטה. שכידוע לא היה שום מסורת בבעלזא בנושא. וידוע לי, שהאדמו"ר מבעלזא שלח לברר דעתם של רבנים שונים, אודות שאלות הנוגעות לדיני שמיטה. סביר, שהרבי מבעלזא התענין אצל הרב וואזנר אודות דעתו של החזון איש בענינים שונים...



והערה קטנה לגליציאנער...
יש עמי גם סיפורים רבים, שהמשבק"ים טענו ש'אי אפשר שהיו' (לא שהיו שם והיה ההיפך, אלא לפי המצב הרגיל בבית קדשו, לא יתכן שנהג כן), אולם לאחר בירור היו גם היו. וכנראה היו גם מקרים יוצאי דופן. ולמשב"קים יש קצת 'בטחון עצמי' רב מדי לפסול סיפורים... [אולי בהזדמנות אחרת נפרט יותר].

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ב' יולי 28, 2014 7:25 pm

שמעתי על משב"ק מסויים של אחד האדמורים זצ"ל, שהיה דרכו "לחדש" סיפורים.
פעם שמע מאדם מסויים סיפור טוב על רבו. נענה ואמר: אוי אשאד ס'איז מיר נישט אנגעפאלן...

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' יולי 28, 2014 7:42 pm

ידידי הקניזי.
גם אני תלמידו של מורנו ורבנו פוסק הדור והדרו בעל שבט הלוי שליט"א ומתאבק בעפר רגליו כשיש ביכולתי.
ואף אני שמעתי ממנו ברבות השנים כמה וכמה קטעי היסטוריה שונים אך אף לא אחד מהם קשור ברב מבעלזא זכרו הקדוש לברכה, ובמפורש ציינתי שמקור המעשה הוא הרבי מפשעווארסק שליט"א וכפי הנראה הועתק מספרו של ר' אהרן פרלוב 'בקדושתו של אהרן' ששם כמדומה מופיעה העובדה הזו גם כן, כך שאין תימה שלא שמעת סיפור זה.
לגבי הסיפור עם העירוב שמעתי משהו דומה אבל לא על תלמידי רבינו כי אם על תלמידי ישיבות אחרות. אולי שמעתיו מידידי שלמד בסלבודקא דאז והיה הולך רגלית, צריך אני לברר שוב. אבל אם תאמר שאתה יודע שמות וכדומה אז לא אמרתי כלום.
ההשערה לגבי שמיטה השערה יפה היא אך תלמיד רבינו שסיפר לי את אשר אמר רבינו שמע ממנו בצורה שאן כוונתה יכולה להשתמע כאילו נשאל רבינו על דעת חזון איש אלא נשאל מה דעתו שלו בעניין. וכמו שכתבתי כבר.
באשר להתבטאויות של מרן מהר"א על רבינו יבלחט"א באותה עת בה נשלח בנו חורגו לישיבת רבינו אלו הם דברים ידועים ספציפית לסיפור זה התכוונתי שהנו גרגיר של אמת לכל היותר מלובש באדרת שער גדולה של.... - כמובן על הצד שזה לא יכל להיות. אולם לאור דבריך האחרונים...
בידידות
א גאליציאנער

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' יולי 28, 2014 8:21 pm

א גאליציאנער כתב:ידידי הקניזי.
גם אני תלמידו של מורנו ורבנו פוסק הדור והדרו בעל שבט הלוי שליט"א ומתאבק בעפר רגליו כשיש ביכולתי.
ואף אני שמעתי ממנו ברבות השנים כמה וכמה קטעי היסטוריה שונים אך אף לא אחד מהם קשור ברב מבעלזא זכרו הקדוש לברכה, ובמפורש ציינתי שמקור המעשה הוא הרבי מפשעווארסק שליט"א וכפי הנראה הועתק מספרו של ר' אהרן פרלוב 'בקדושתו של אהרן' ששם כמדומה מופיעה העובדה הזו גם כן, כך שאין תימה שלא שמעת סיפור זה.
לגבי הסיפור עם העירוב שמעתי משהו דומה אבל לא על תלמידי רבינו כי אם על תלמידי ישיבות אחרות. אולי שמעתיו מידידי שלמד בסלבודקא דאז והיה הולך רגלית, צריך אני לברר שוב. אבל אם תאמר שאתה יודע שמות וכדומה אז לא אמרתי כלום.
ההשערה לגבי שמיטה השערה יפה היא אך תלמיד רבינו שסיפר לי את אשר אמר רבינו שמע ממנו בצורה שאן כוונתה יכולה להשתמע כאילו נשאל רבינו על דעת חזון איש אלא נשאל מה דעתו שלו בעניין. וכמו שכתבתי כבר.
באשר להתבטאויות של מרן מהר"א על רבינו יבלחט"א באותה עת בה נשלח בנו חורגו לישיבת רבינו אלו הם דברים ידועים ספציפית לסיפור זה התכוונתי שהנו גרגיר של אמת לכל היותר מלובש באדרת שער גדולה של.... - כמובן על הצד שזה לא יכל להיות. אולם לאור דבריך האחרונים...
בידידות
א גאליציאנער

לגבי הסיפור עם הערוב, ידועים לי שמות (רק מאחר שלא קבלתי רשות לא אפרסם). רק אוסיף פרט מענין. שהאדמו"ר מבעלזא שאל את הבחור, מהיכן הוא הגיע, ואמר מבני ברק, ושאלו האם עשה 'ערוב', וענה 'הרבי אמר שאין צריך ערוב' (כשהוא התכוון כמובן ל'רבי', הרב וואזנר). ואילו האדמו"ר מבעלזא הבין שהכוונה אליו, ונבהל והגיב בתמיהה "אני אמרתי שאין צריך ערוב???"

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' יולי 28, 2014 8:50 pm

תודה רבה על ההרחבה בסיפור העירוב. וכמובן מובן שאי אפשר לפרסם.
שא ברכה בכל תחום ועניין
בידידות
א גאליציאנער

יוסף שרייבער
הודעות: 304
הצטרף: ש' מרץ 12, 2011 11:51 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי יוסף שרייבער » ב' יולי 28, 2014 9:21 pm

גאליציאנער אתה בטוח שראית את זה בספר בקדושתו של אהרן ולא בספר בוצינא קדישא?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סיפור על בעל השואל ומשיב, שקר או סתם טעות?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' יולי 28, 2014 9:26 pm

יוסף שרייבער כתב:גאליציאנער אתה בטוח שראית את זה בספר בקדושתו של אהרן ולא בספר בוצינא קדישא?

הלא ממקור אחד יצאו שני הספרים???


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 312 אורחים