מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 29, 2016 2:01 pm

בן ירושלים כתב:ב"שבעה" על אמו הרבנית דבורה סיפר ר' שלמה שכבר בהיותם ילדים קטנים האבא ר' אהרן הנהיג חינוך מאד קפדני. בהיותם בגיל 5-6 כבר היו קמים לותיקין. הוא תיאר כדרכו בצבעים איך האבא וארבעת בניו צועדים בשורה לותיקין, מרחק הליכה ניכר ואפילו בימי שלג. היתה תקופה שהעיר אותם בגיל צעיר גם ל"תיקון חצות" ואחר כך שוב לותיקין, אך האמא התנגדה לזה ונשארה רק יקיצה אחת.
כל שבוע היו הילדים צריכים לדעת את הפרשה עם טעמיה (עד היום כשחסר בעל קורא, ר' שלמה ניגש לקרוא בלי הכנה מראש).
ר' אהרן הוציא מקצת מכתביו של אביו בספר קרבני לחמי (ובו כמה וכמה שטיקלאך גאוניים) עם הערות עצמו . הוא מודה לבניו ר' מאיר צבי ור' ישראל יעקב על עזרתם בהגהה של הספר. הם היו באותה עת סביב גיל עשר!
ההערצה כלפי האב היתה נשגבה, אבל היה בה הרבה יראת כבוד. שמעתי שדי היה במבט שלו כדי להשקיט כל מריבה וכדומה בבית. הגבורה האמיתית היתה האמא שבמשך כ40 שנה היתה אלמנה שגידלה את בניה גאוני ישראל בעניות משוועת והיתה משענת להם. בניה היו מתכנסים אצלה בקביעות והריתחא דאוריתא היתה בשיאה. בהלויתה היה מענין לראות את האחים (השכלתניים) לבית פישר בבכי מרטיט. הספיד אותה ר' שלום אייזן וקרא עליה "אם הבנים שמחה" -אם אתה רואה את הבנים וכו' אתה יודע מיהי האם.
גם מהגר"ש אויערבאך שמעתי שזה נדיר לראות אם שכל בניה הם ת"ח ברמה כ"כ גבוהה.


אם מדברים על האבא ר' אהרן פישר זצ"ל, יש בנותן טעם להזכיר את מעשה הגבורה שלו המובא ב"האיש על החומה" (וגם במק"א), תחת הכותרת "הצדיק ר' אהרן פישר מציל את מאה שערים מטבח אכזרי", כאשר ביום שישי י"ז באב תרפ"ט, בעקבות "פרשת הכותל", יצאו אלפי ערבים מוסתים ממסגד עומר וצעדו מזויינים בסכינים ובאלות לעבר השכונות היהודיות, הכח העיקרי שלהם פנה לעבר מאה שערים ובית ישראל, כשבראשם 'שייך' המנופף בחרב גדולה ומלהיבם לג'יהאד. אנשי מא"ש וב"י נתקפו פחד איום, וכל היכול תפס מוט או אבן כבידה בכדי להתגונן, גם אנשי ההגנה היו אובדי עיצות. משהתקרבו הערבים לביה"ח האיטלקי, יצאו מטחנת הקמח(היכן שהיום עומד בנין ישיבת ברסלב) שני צעירים, אחד מהם שמתחת לכובעו ביצבצו שתי פיאות מסולסלות הלא הוא ר' אהרן פישר, שלף אקדח מחיקו, כיוונו ישר אל פיו של מנהיג הפורעים והרגו, מה שגרם לבהלה עצומה אצל המתנפלים שהחלו במנוסה לכיוון שער שכם, כאשר שני הצעירים מזנבים אחריהם ומטילים לעברם רימון, והערבים עצמם במנוסתם המבולבלת רומסים וקוטלים אחד את השני.
(למרבה הצער בשונה מהצלתה של מא"ש, מספר הקרבנות שהיו בירושלים באותו יום שישי ובשבת המרה שבעקבותיו, היה י"ז [וגם זה בחסדי ה' ובהגנת הגבורה של קומץ חברי 'ההגנה']. בחברון נרצחו ס"ג ובתוכם כ"ז בני הישיבה, וגם בצפת היה טבח אכזרי).
כ"ז מ'האיש על החומה' ח"ג עמ' 314-317.

ושם בהערות, שכן סיפר הג"ר ישראל יעקב זצ"ל ששמע זאת מד"ר ב"ז ירדן(רופא אא"ג) שהיה הצעיר השני, ושר' אהרן פישר שכונה "אלפרשטיין" הצטרף באותו היום למגינים כחבר שלא מן המנין, ובראותו את המבוכה והפחד, אזר עצמו ברוח גבורה והתנדב לצאת עם הנ"ל אל מול פני לוע הרוצחים.
ועוד הביא שם מ"על חומותיך ירושלים"(לר"מ בלוי זצ"ל, עמ' ע"ז) שכשהתקיימו בחירות לאסיפת הנבחרים, שההשתתפות בהן נאסרה בגלל הסעיף של בחירת נשים, נשלח ר' אהרן פישר לעמוד ע"י הקלפי בבי"ס למל, להזהיר את המשתתפים. ו"קבוצה של צעירים סובבוהו ודקרו את בשרו במחטים ארוכים עד שעשו גופו ככברה, עבר שם אחד ממכיריו ואמר לו מדוע אינך עוזב את המקום, הלא ירצחו אותך. השיב ר' אהרן: עד שלא תביאו פתק מר' משה בלוי לא אעזוב את המקום. האיש הזה בא אליי ומסר לי על המצב, שלחתי מיד הוראה בכתב שיעזוב את המקום, ורק אז הלך".

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' אוגוסט 29, 2016 3:24 pm

כהמשך לר' אהרן פישר:
כשהגיע לארץ באניה, מתוך שמחה והתלהבות קפץ מן האניה ושחה לצידה עד הנמל ביפו.
בתקופה הראשונה הציע עצמו ללמד מתמטיקה בגימנסיה בתל אביב. המנהל שראה ירושלמער לבוש ב"שמונה בגדים" הסביר לו שהוא לא מחפש מורה לדת. לבסוף קבלוהו ותוך תקופה קצרה התלמידים היו כרוכים אחריו, ומלוים אותו בסוף השבוע כשהיה נוסע לירושלים. אחרי תקופה נדרש להחליף את הירמולקע בכיפה רגילה וסרב. לכן נאלץ להיפרד מעבודתו.

הוא היה גם שחקן שחמט מעולה. מושל ירושלים הלורד סטורס שהיה שחקן מעולה שמע על העולה החדש עם הלבוש הירושלמי שהוא שחקן שחמט וביקש לשחק מולו. ר' אהרן התחמק אך כשגברו הלחצים פנה לר' יוסף חיים זוננפלד לשאול מה לעשות. "תנצח או תפסיד" ? שאל הרב. כשאמר שמשוכנע שינצח אמר לו ר' יוסף חיים שילך. ואכן הוא ניצח. המושל האנגלי לחץ על משחק נוסף אך ר' יוסף חיים אמר לו לסרב שהרי עכשיו יש לו רק מה להפסיד מהמשחק. ובאמת אמרו שסטורס ניצח בארץ את כל יריביו מלבד הרב ציטרון (קיטרוני) רבה של המושבה פ"ת וחתנו של הרוגוצ'ובער, ור' אהרן פישר.
בשבתו בבית הכסא היה ר' אהרן מחבר בעיות בשחמט. כשסיים לקח המחברת והעלה אותה באש. שאלוהו מעיקרא מאי קסבר והשתא מאי קסבר. השיב להם: בשבילי אין בעיה של ביטול תורה אבל לקורא זה עלול לגרום ביטול תורה, ואת זה לא אעשה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 29, 2016 3:58 pm

בן ירושלים כתב:הוא היה גם שחקן שחמט מעולה. מושל ירושלים הלורד סטורס שהיה שחקן מעולה שמע על העולה החדש עם הלבוש הירושלמי שהוא שחקן שחמט וביקש לשחק מולו. ר' אהרן התחמק אך כשגברו הלחצים פנה לר' יוסף חיים זוננפלד לשאול מה לעשות. "תנצח או תפסיד" ? שאל הרב. כשאמר שמשוכנע שינצח אמר לו ר' יוסף חיים שילך. ואכן הוא ניצח. המושל האנגלי לחץ על משחק נוסף אך ר' יוסף חיים אמר לו לסרב שהרי עכשיו יש לו רק מה להפסיד מהמשחק. ובאמת אמרו שסטורס ניצח בארץ את כל יריביו מלבד הרב ציטרון (קיטרוני) רבה של המושבה פ"ת וחתנו של הרוגוצ'ובער, ור' אהרן פישר.
בשבתו בבית הכסא היה ר' אהרן מחבר בעיות בשחמט. כשסיים לקח המחברת והעלה אותה באש. שאלוהו מעיקרא מאי קסבר והשתא מאי קסבר. השיב להם: בשבילי אין בעיה של ביטול תורה אבל לקורא זה עלול לגרום ביטול תורה, ואת זה לא אעשה.

תמונה ידועה של סטורס והרב ציטרון בעת משחק

שחמט בפתח תקווה 1925.jpg
שחמט בפתח תקווה 1925.jpg (64.8 KiB) נצפה 13865 פעמים

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 29, 2016 4:06 pm

פרנקל תאומים כתב:אם מדברים על האבא ר' אהרן פישר זצ"ל, יש בנותן טעם להזכיר את מעשה הגבורה שלו המובא ב"האיש על החומה" (וגם במק"א), תחת הכותרת "הצדיק ר' אהרן פישר מציל את מאה שערים מטבח אכזרי", כאשר ביום שישי י"ז באב תרפ"ט, בעקבות "פרשת הכותל", יצאו אלפי ערבים מוסתים ממסגד עומר וצעדו מזויינים בסכינים ובאלות לעבר השכונות היהודיות, הכח העיקרי שלהם פנה לעבר מאה שערים ובית ישראל, כשבראשם 'שייך' המנופף בחרב גדולה ומלהיבם לג'יהאד. אנשי מא"ש וב"י נתקפו פחד איום, וכל היכול תפס מוט או אבן כבידה בכדי להתגונן, גם אנשי ההגנה היו אובדי עיצות. משהתקרבו הערבים לביה"ח האיטלקי, יצאו מטחנת הקמח(היכן שהיום עומד בנין ישיבת ברסלב) שני צעירים, אחד מהם שמתחת לכובעו ביצבצו שתי פיאות מסולסלות הלא הוא ר' אהרן פישר, שלף אקדח מחיקו, כיוונו ישר אל פיו של מנהיג הפורעים והרגו, מה שגרם לבהלה עצומה אצל המתנפלים שהחלו במנוסה לכיוון שער שכם, כאשר שני הצעירים מזנבים אחריהם ומטילים לעברם רימון, והערבים עצמם במנוסתם המבולבלת רומסים וקוטלים אחד את השני.
(למרבה הצער בשונה מהצלתה של מא"ש, מספר הקרבנות שהיו בירושלים באותו יום שישי ובשבת המרה שבעקבותיו, היה י"ז [וגם זה בחסדי ה' ובהגנת הגבורה של קומץ חברי 'ההגנה']. בחברון נרצחו ס"ג ובתוכם כ"ז בני הישיבה, וגם בצפת היה טבח אכזרי).
כ"ז מ'האיש על החומה' ח"ג עמ' 314-317.

כמובן שתיאור המעשה הזה הוא כלפי הפורעים שהגיעו מכיוון שער שכם. "קבוצות אחרות של צעירים יהודים קדמו את פניהם של הערבים אשר התנפלו מצד השדות, וגם כאן הצליחו להדוף את התוקפים. היו גם קרבנות".
כך כתב ישראל עמיקם בחוברת שהוציא באלול תרפ"ט. כמו כן, צויין שם כי בירושלים היו 23 הרוגים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 30, 2016 10:08 am

אחד מנכדיו שיח' אשר עינו שלטו באמור באשכול שלח אלי כדלהלן:


לפי שבאשכול זה הועלה בעיקר צד אחד באישיותו של מורי זקני, זה של לחישתו שהיא לחישת שרף, אני מבקש להעלות כאן שני סיפורים עליו שאולי יציגו צד נוסף, של מענה רך ומקל נעם:

א.
ארע פעם שאחת השכנות, אלמנה, ניגשה לסבתי הרבנית ושאלה אותה בחשש שהיא לא יודעת כיצד לנהוג. היא סיפרה שהיא רואה את הרב לפעמים בחדר המדרגות ומברכת אותו לשלום, אך הוא מתעלם ממנה. אולי אין דעתו נוחה מאמירת שלום לאשה והדבר מביך אותו? סבתי הרגיעה אותה כי ודאי אין הדבר מפריע לו, אלא שכדרכו הוא שקוע במחשבותיו ואינו מבחין בקורה סביבו. בהמשך סיפרה סבתי אגב אורחא את הדבר למו"ז, מה שאלה השכנה ומה השיבה לה, כמספרת בעלמא.
כעבור כמה ימים באה השכנה נרגשת, וסיפרה לסבתי כי מו"ז נקש אצלה בדלת, ואמר שהוא בא לבקש את מחילתה. הוא התנצל על כך שהוא לא שם לב לדברים, הסביר לה כי שמיעתו כבדה וככל הנראה לא שמע שפנתה אליו, והעתיר עליה ברכות לכל מילי דמיטב עד שהיה בטוח שאינה מקפידה.

ב.
שהיתי פעם במחיצתו בבית הורי, ואחת השכנות שלחה את אחותי לשאול 'שאלה הלכתית' כבדה: שערו של בנה בן השנתיים גדל והוא מציק לו, האם יש מקום להתיר לספרו לפני גיל שלוש. בהכירי את דעתו של מו"ז על שאלות כגון אלו (כמה פעמים אמר לי: "אל תשאל אותי על דברים שאין להם שורש בגמרא") וכחס על זמנו, העזתי ואמרתי לאחותי שתגיד לשכנה שמותר. אך מו"ז הבחין בחילופי הדברים, עצר אותה בתנועת יד, וביקש לדעת במה המדובר. כשסיפרתי לו, נזף בי בסיפור הבא:
בשנת תר"א, כשהיה ר' שמואל סלנט בדרכו לירושלים, שהה זמן מה בתורכיה. באותה עת היה שם גם מונטיפיורי, והוא אירח בסוכה שהעמיד לו מארחו קבוצת רבנים ולומדים בליל הושענא רבה. מונטיפיורי, שכבר לא היה צעיר, היה עייף, והוא שאל את אחד הרבנים (אח"כ ביררתי שהיה זה ר' משה מגיד ריבלין) אם יש רב אותו יוכל לשאול להיתר לישון. הלה הפנה אותו לר"ש סלנט. ר' שמואל שמע את השאלה בכובד ראש, 'עיין' בספרים, ורק אחר כך אמר למונטיפיורי שהואיל והוא עוסק בצרכי ציבור, ושנתו היא צורך לרבים, אפשר להקל שילמד מעט ואחר כך ישכב וערבה שנתו.
אף כאן, סיים מו"ז, דבר שאשה זו חושבת לחמור, אל לך לבטלו כך בפניה. ולאחותי אמר: לכי ואמרי לה, שאם השער ארוך עד שהוא מפריע לו, כגון שמגיע לעינים, אפשר לקצר אותו מעט.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' אוגוסט 30, 2016 11:01 am

כהמשך לסיפורים המלבבים של איש ספר.
שמעתי שבזקנותה של "אם הבנים" הרבנית דבורה פישר היו ילדיה מגיעים כמעט מדי יום לבקרה. ר' ישראל יעקב (שגם הוא היה ידוע כתקיף גדול) היה נוטל אותה בזרועה, וכך שלובי זרוע היו הולכים לטיול היומי שלה בסימטאות מאה שערים.
אחייניתו של ר' ישראל יעקב הגיעה אליו פעם להתיעץ על ענין אישי. עוד לפני שפתחה את פיה שאל אותה בטבעיות "התחלת להרכיב משקפיים? זה מתאים לך".
בת משפחה רחוקה שהיתה מסובבת בבעיות משפחתיות, פרנסה ועוד, הגיעה לר' ישראל יעקב לשפוך ליבה. הוא ישב איתה זמן ארוך, שמע, השתתף בצערה בכנות ויעץ את אשר יעץ. לבסוף אמר לה שכל פעם שיש לה צורך שתגיע אליו בכל זמן ובכל עת ושתרגיש מספיק נח להפריע לו בלי שום הגבלה.

מילה בסלע
הודעות: 95
הצטרף: ד' מאי 06, 2015 7:54 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מילה בסלע » ג' אוגוסט 30, 2016 12:31 pm

הגר"ש פישר שליט"א הוא לדעתי, להבדיל, מעין פרופ' ליבוביץ שהיה נוהג לחדד דבריו בסגנון של פרובוקציות. אין הדור יתום שהוא שרוי בתוכו. אתן דוגמאות לאמירותיו הבומבסטיות:
א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.
ב. לאחד מבעלי המחשבה בירוחם סיפר, שכשהחל ללמוד קבלה, פנה ל"מכוונים" בישיבת המקובלים, המתפללים בסידור הרש"ש, אולם התאכזב מהם בראותו שאינם מבינים מה שהם קוראים.
ג. למחנך ידוע בבני ברק אמר: מאז הגר"א לא קם כהחזו"א, ובכל זאת ישנם דברים שהחזו"א לא ראה נכון, ואילו הראי"ה קוק ראה נכון. וישנם דברים ששניהם לא ראו נכון, ואילו ר' יצחק ברויאר ראה נכון.
ד. על תנועת הפמיניזם הסוערת בעולם, שכידוע גם בתו מתומכיה, אמר: בסופו של דבר ע"י הרוח הזו תוגשם נבואת ירמיהו: "כי ברא ד' חדשה בארץ, נקבה תסובב גבר", שעל פי הקבלה הכוונה היא שהנשים תהיינה יותר אקטיביות בלימודי האמונה.
כמובן שלמעשה אין הוא תומך בכל פעולותיה של בתו, ובודאי לא בכך שבנותיה שירתו בצבא, והיא עצמה מתעטפת בשאל שמצוייץ בציציות של ואלס. כמובן שהכל בהצנע לכת כשגם השאל וגם הציציות צבועות בשחור כדי לא להיכנס ליוהרא. וגם עטיפה זו אינה בתחום ביהכנ"ס אלא באולם ב"נוה דניאל" ששם מתכנסות נשים בשבת לתפילה מעין תפילה בציבור, כפי שהיה בתקופת הראשונים שהיה ביהכנ"ס של נשים ויחידות סגולה הטילו ציציות. אולם צ"ע אמאי אינו יוצא במפורש נגד הכרזות פומביות מתריסות שנובעות ממנה, כגון שחלומה הוא שמסכת נידה תיכתב מחדש ע"י נשים וכו' וכו'.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לא ידען » ג' אוגוסט 30, 2016 12:43 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אם מדברים על האבא ר' אהרן פישר זצ"ל, יש בנותן טעם להזכיר את מעשה הגבורה שלו המובא ב"האיש על החומה" (וגם במק"א), תחת הכותרת "הצדיק ר' אהרן פישר מציל את מאה שערים מטבח אכזרי", כאשר ביום שישי י"ז באב תרפ"ט, בעקבות "פרשת הכותל", יצאו אלפי ערבים מוסתים ממסגד עומר וצעדו מזויינים בסכינים ובאלות לעבר השכונות היהודיות, הכח העיקרי שלהם פנה לעבר מאה שערים ובית ישראל, כשבראשם 'שייך' המנופף בחרב גדולה ומלהיבם לג'יהאד. אנשי מא"ש וב"י נתקפו פחד איום, וכל היכול תפס מוט או אבן כבידה בכדי להתגונן, גם אנשי ההגנה היו אובדי עיצות. משהתקרבו הערבים לביה"ח האיטלקי, יצאו מטחנת הקמח(היכן שהיום עומד בנין ישיבת ברסלב) שני צעירים, אחד מהם שמתחת לכובעו ביצבצו שתי פיאות מסולסלות הלא הוא ר' אהרן פישר, שלף אקדח מחיקו, כיוונו ישר אל פיו של מנהיג הפורעים והרגו, מה שגרם לבהלה עצומה אצל המתנפלים שהחלו במנוסה לכיוון שער שכם, כאשר שני הצעירים מזנבים אחריהם ומטילים לעברם רימון, והערבים עצמם במנוסתם המבולבלת רומסים וקוטלים אחד את השני.
(למרבה הצער בשונה מהצלתה של מא"ש, מספר הקרבנות שהיו בירושלים באותו יום שישי ובשבת המרה שבעקבותיו, היה י"ז [וגם זה בחסדי ה' ובהגנת הגבורה של קומץ חברי 'ההגנה']. בחברון נרצחו ס"ג ובתוכם כ"ז בני הישיבה, וגם בצפת היה טבח אכזרי).
כ"ז מ'האיש על החומה' ח"ג עמ' 314-317.

כמובן שתיאור המעשה הזה הוא כלפי הפורעים שהגיעו מכיוון שער שכם. "קבוצות אחרות של צעירים יהודים קדמו את פניהם של הערבים אשר התנפלו מצד השדות, וגם כאן הצליחו להדוף את התוקפים. היו גם קרבנות".
כך כתב ישראל עמיקם בחוברת שהוציא באלול תרפ"ט. כמו כן, צויין שם כי בירושלים היו 23 הרוגים.

1.האיש על החומה מלא באי-דיוקים.
2. טענו כמה חוקרים שר' אהרן פישר לא היה היורה, אם כי היה לו חלק בהדיפת הפורעים. אני זוכר מחקר של ד"ר ר' משה ארנוולד.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 30, 2016 1:12 pm

ר' לא ידען,
האם 'האיש על החומה' באמת מלא באי דיוקים?
(את המאמר של הנקין הי"ד ב'המעיין' על המעשה של הרב הוטנר עם ר' רפאל קוק והרב קוק אני מכיר, ואינני חושב שיש בו כדי לערער את אמינות הספר).
בעיקרון, לענ"ד, הוא עשה עבודה יפה מאד, וגם קיים "והצדיקו את הצדיק" בהידור, תו"כ שמירה ראויה על כבודם של החולקים על אבי סבו זי"ע.

למעשה שהבאתי הוא מציין כתובת, והבאתי אותה.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' אוגוסט 30, 2016 1:58 pm

הסיפורים על היריות וכו' -מקורם במשפחה.
אחרי שירה בראש הפורעים ברח ר' אהרן לביתו והתחבא כדי שהאנגלים לא ימצאוהו

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי צביב » ג' אוגוסט 30, 2016 2:29 pm

במאמר תולדותיו שנדפס באחד מכרכי ישורון, כתוב שבשעה שירה היה לבוש כמו 'חלוץ', ( כי אותם הכירו הערבים שהם יורים, ולא רצה שיאמרו כן על אנשי הישוב הישן) ונראה שלכן אמרו שלא הוא ירה.
(והובא כאן למעלה תיאור שהסתיר את הפאות תחת כובעו בשעה שירה, ואולי הכוונה כנ''ל

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' אוגוסט 30, 2016 3:34 pm

צביב כתב:במאמר תולדותיו שנדפס באחד מכרכי ישורון, כתוב שבשעה שירה היה לבוש כמו 'חלוץ', ( כי אותם הכירו הערבים שהם יורים, ולא רצה שיאמרו כן על אנשי הישוב הישן) ונראה שלכן אמרו שלא הוא ירה.
(והובא כאן למעלה תיאור שהסתיר את הפאות תחת כובעו בשעה שירה, ואולי הכוונה כנ''ל

מן הסתם כוונתך לישורון כרך יג שבו הוקדש מדור זכרון לבנו הגרי"י.


עוד על ר' אהרן. בתקופת השלטון האנגלי התפנתה משרה אדמניסטרטיבית בכירה בשלטון המנדטורי, ר' יוסף חיים זוננפלד בקש ממנו להציג מועמדותו כדי שיוכל לעזור להרבה יהודים ובפרט לחרדי ירושלים בהרבה ענינים. ר' אהרן ששלט ב6-7 שפות על בוריין נדרש ללמוד אנגלית ולזאת סרב בטענה של ביטול תורה, ולכן הפסיד המשרה.

כשנפגש הרבי ה"מנחת אלעזר" ממונקאטש עם הסבא קדישא רש"א אלפנדרי בביקורו בארץ ישראל, בקש שלא יהיו נוכחים אנשים זרים בפגישה, אך הסבא קדישא הצביע על ר' אהרן ובקש שישאר "לית דין בר נש" אמר. ואכן בקרבני לחמי יש תיאור של פגישתם כשר' אהרן היה המתורגמן ביניהם (זה שונה לחלוטין מהתיאור הרשמי של הפגישה ע"י אחד מחסידי מונקאטש שתיאר את הפגישה בספרו על "מסע הקודש" של הרב'ה (נשמט ממני שם הספר)

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אוגוסט 30, 2016 3:37 pm

איש_ספר כתב:אחד מנכדיו שיח' אשר עינו שלטו באמור באשכול שלח אלי כדלהלן:


לפי שבאשכול זה הועלה בעיקר צד אחד באישיותו של מורי זקני, זה של לחישתו שהיא לחישת שרף, אני מבקש להעלות כאן שני סיפורים עליו שאולי יציגו צד נוסף, של מענה רך ומקל נעם:
[...]
ב.
שהיתי פעם במחיצתו בבית הורי, ואחת השכנות שלחה את אחותי לשאול 'שאלה הלכתית' כבדה: שערו של בנה בן השנתיים גדל והוא מציק לו, האם יש מקום להתיר לספרו לפני גיל שלוש. בהכירי את דעתו של מו"ז על שאלות כגון אלו (כמה פעמים אמר לי: "אל תשאל אותי על דברים שאין להם שורש בגמרא") וכחס על זמנו, העזתי ואמרתי לאחותי שתגיד לשכנה שמותר. אך מו"ז הבחין בחילופי הדברים, עצר אותה בתנועת יד, וביקש לדעת במה המדובר. כשסיפרתי לו, נזף בי בסיפור הבא:
בשנת תר"א, כשהיה ר' שמואל סלנט בדרכו לירושלים, שהה זמן מה בתורכיה. באותה עת היה שם גם מונטיפיורי, והוא אירח בסוכה שהעמיד לו מארחו קבוצת רבנים ולומדים בליל הושענא רבה. מונטיפיורי, שכבר לא היה צעיר, היה עייף, והוא שאל את אחד הרבנים (אח"כ ביררתי שהיה זה ר' משה מגיד ריבלין) אם יש רב אותו יוכל לשאול להיתר לישון. הלה הפנה אותו לר"ש סלנט. ר' שמואל שמע את השאלה בכובד ראש, 'עיין' בספרים, ורק אחר כך אמר למונטיפיורי שהואיל והוא עוסק בצרכי ציבור, ושנתו היא צורך לרבים, אפשר להקל שילמד מעט ואחר כך ישכב וערבה שנתו.
אף כאן, סיים מו"ז, דבר שאשה זו חושבת לחמור, אל לך לבטלו כך בפניה. ולאחותי אמר: לכי ואמרי לה, שאם השער ארוך עד שהוא מפריע לו, כגון שמגיע לעינים, אפשר לקצר אותו מעט.

יפה אף נעים.

נזכרתי במעשה דומה שסופר על הג''ר אלי' חיים מייזלס בא' שבטעות שחט תרנגולת של הכפרות לצורך הסעודה בעיוה''כ, ובא בפחי נפש לשאול כדת מה לעשות. כעת אינני זוכר איפה ראיתי את זה אבל אולי מישהו יכול להחזיר לי אבידתי.

ברזלים
הודעות: 563
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 3:11 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ברזלים » ג' אוגוסט 30, 2016 4:49 pm

מילה בסלע כתב:הגר"ש פישר שליט"א הוא לדעתי, להבדיל, מעין פרופ' ליבוביץ שהיה נוהג לחדד דבריו בסגנון של פרובוקציות. אין הדור יתום שהוא שרוי בתוכו. אתן דוגמאות לאמירותיו הבומבסטיות:
א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.
ב. לאחד מבעלי המחשבה בירוחם סיפר, שכשהחל ללמוד קבלה, פנה ל"מכוונים" בישיבת המקובלים, המתפללים בסידור הרש"ש, אולם התאכזב מהם בראותו שאינם מבינים מה שהם קוראים.
ג. למחנך ידוע בבני ברק אמר: מאז הגר"א לא קם כהחזו"א, ובכל זאת ישנם דברים שהחזו"א לא ראה נכון, ואילו הראי"ה קוק ראה נכון. וישנם דברים ששניהם לא ראו נכון, ואילו ר' יצחק ברויאר ראה נכון.
ד. על תנועת הפמיניזם הסוערת בעולם, שכידוע גם בתו מתומכיה, אמר: בסופו של דבר ע"י הרוח הזו תוגשם נבואת ירמיהו: "כי ברא ד' חדשה בארץ, נקבה תסובב גבר", שעל פי הקבלה הכוונה היא שהנשים תהיינה יותר אקטיביות בלימודי האמונה.
כמובן שלמעשה אין הוא תומך בכל פעולותיה של בתו, ובודאי לא בכך שבנותיה שירתו בצבא, והיא עצמה מתעטפת בשאל שמצוייץ בציציות של ואלס. כמובן שהכל בהצנע לכת כשגם השאל וגם הציציות צבועות בשחור כדי לא להיכנס ליוהרא. וגם עטיפה זו אינה בתחום ביהכנ"ס אלא באולם ב"נוה דניאל" ששם מתכנסות נשים בשבת לתפילה מעין תפילה בציבור, כפי שהיה בתקופת הראשונים שהיה ביהכנ"ס של נשים ויחידות סגולה הטילו ציציות. אולם צ"ע אמאי אינו יוצא במפורש נגד הכרזות פומביות מתריסות שנובעות ממנה, כגון שחלומה הוא שמסכת נידה תיכתב מחדש ע"י נשים וכו' וכו'.

חוזרני בי
נערך לאחרונה על ידי ברזלים ב ד' אוגוסט 31, 2016 5:20 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 30, 2016 5:17 pm

א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.


קשה להאמין לזה. זה נשמע כמו סיפור על יענקלה ראדישקובער.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' אוגוסט 30, 2016 5:35 pm

מילה בסלע כתב:א. סיפר חתנו הרב קהת, שפ"א הוא זרק לארץ את ספר "נצח ישראל" למהר"ל, באמרו שהוא כותב דברים לא הגיוניים.
.

ממש אין זה דרכו של ר' שלמה. דומני שמי שלא מאמין לסיפור זה לא יחשב לכופר בעיקר כפי שמי שלא מאמין לדמיונותיה של רעיתו על אביה ובכלל.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' אוגוסט 30, 2016 5:49 pm

ר' אהרן פישר היה איש 'ההגנה' מה שמוסיף נופך לדמותו הרב גונית.
כך שיתכן שהוא גם ירה בפורעים.

החל מאיזו שנה היה חבר 'ההגנה'? האם היה פעיל בה בשנת 1924?

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גבול ים » ד' אוגוסט 31, 2016 1:40 am

סיפר לי פעם הג"ר אורי איזנטל שכשהיה לומד עם הגר"ש היה דרכו לעבור במהירות עצומה על דברי האחרונים, יוצא מן הכלל היה החזו"א, אותו למד הגר"ש בתחילה בשטף ואז נעצר והשיב את אצבעו לתחילת הקטע וחוזר חלילה

גביר
הודעות: 2761
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גביר » ד' אוגוסט 31, 2016 8:09 am

א. נאמר כאן שהרב שליט"א נושא האשכול מזלזל בבעלי המוסר. לענ"ד אין זה מדויק, ביקורת יש כאן אך זלזול אין כאן. כך למשל בדרשת ראש השנה היה נוהג לספר [ואולי מספר כך גם כיום] שבהיותו בחור בישיבת מיר שאל אותו אחד הבחורים מיוצאי שנחאי היכן עולים לגג בנין הישיבה שכן ברצונו להביט בהר הזיתים ולהיזכר ביום המיתה. וסיפר שנזף בו שמחפש את הר הזיתים כדי להיזכר בעניין פרטי - ביום המיתה בשעה שמאותו המקום ניתן גם לראות את הר הבית, מקום המקדש, שהוא עניין כללי. וביקר את בעלי המוסר שמתרכזים בפרט ומתעלמים מן הכלל [וזה היה עיקר דרשתו שיום הדין הוא על הכלל, ומסתמא היא לו נדפסה בספר דרשותיו ואינו כעת תח"י] וגם ביקר אותם שרבים מדבריהם אינם יחודיים לישראל דווקא והיו ניתנים להאמר באותה הצורה גם בידי חכמי אוה"ע, עם זאת באותה שיחה תאר את יוצאי שנחאי כאנשים גדולים מאד[איני זוכר באיזה ביטוי של גדלות בדיוק השתמש] וודאי שלא זלזל בהם. סוכ"ס מדובר באדם גדול, הן בתורה, הן ביראה והן במידות, יהודי עניו וצנוע הרחוק מזלזול בבריות, אלא שהוא בבחינת 'עדינו העצני' המביע דברי ביקורת במילים חריפות [ויש שיאמרו יתר על המידה] כאשר הוא מוצא כך לנכון, מתוך קנאותו לאמתות התורה. גם היה נוהג לומר שבנוגע לחוש המישוש 'הרמב"ם טעה ורבי ישראל סלנטר צדק' [לשון ר"ש ממש מילה במילה] ועל האדם לפתח את רגשותיו האינסטינקטיביים, ואדרבא, זהו הגאון, המבין מתוך אינסטינקט את שאחרים מבינים בשכל, ובאר בזה דברי חז"ל על 'בני אדם הערומין בדעת ומשימין עצמן כבהמה' [ואכמ"ל, ומסתמא הדברים כבר נדפסו]
ב. את ביקורתו של רש"ז הבלין שליט"א על מהדורת 'אור ה'' שמעתי מרש"ז עצמו, וסיפר שפעם שוחח עמו על כך והביע בפניו את ביקורתו, ורצה הר"ש להראות לו דבר מה בספר שהכריע בזה בנוסחה וכיו"ב, אבל דפדף ולא מצא את הדברים, והביא זאת הרש"ז כדוגמא לצורך בעבודת עריכה מסודרת יותר אפילו לאדם גדול כר"ש.
ג. שמעתי מאחד ממקורביו של ר"ש שהגדיר אותו כמי ש'אינו דגלוני' כלומר אינו נושא דגל מסוים אלא בוחן כל דבר לגופו בהתאם לאמתה של תורה.
ד. היה מי שכתב כאן שלא חידש דרך בלימוד, לענ"ד אין הדבר מדויק, נכון שדרכו היא בעיקרה הדרך הישיבתית, אך הכניס בה לא מעט ביטויים וגוונים משלו. כך, למשל, נראה שמחשיב את הבנת השכל האנושי יותר מהמקובל בשיטת בריסק, ושואף, בצורה המזכירה את רבי שמעון שקאפ, אם כי אינה זהה לה לגמרי ליישב את הדברים עם דעתם של בני אדם. שמעתי ממקורביו שממליץ על עיון רב באחרונים,
ה. לגבי ה'ברכת שמואל ' שמעתי מתלמידיו שמבקר את הסגנון הלא ברור של הספר, אך נראה שלאו דווקא את תוכנו [אם כי מן הסתם לפעמים חולק עליו, ביטויים כמו 'הדברים אינם נכונים' ביחס לאחרונים כרא"ו [ואולי גם על אחרים, על רא"ו זכור לי ששמעתי ממנו] נשמעים ממנו, אך המכיר אותו יודע שהוא רחוק מאד מגאווה ומהתנשאות ומקורם בקנאת האמת]

מילה בסלע
הודעות: 95
הצטרף: ד' מאי 06, 2015 7:54 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מילה בסלע » ד' אוגוסט 31, 2016 10:01 am

לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.
ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?


-----
הודעה זו ראויה היתה להמחק בשל סגנונה המכוער, אלמלא שהשיבו לכותב כגמולו. א"ס

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' אוגוסט 31, 2016 10:59 am

מילה בסלע כתב:לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.
ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?

כיון שהציניות של הכותב מדיפה למרחקים היה מן הראוי לא להשיב לו כאיולתו , אבל כדי שקהל החברים המשתתפים לא יאמרו מדשתקי וכו'.
בענין הפסק לגבי המעוברות ביוה"כ לא צריך את רבינו הרב אלישיב. כל ספרי הפוסקים כותבים במפורש שמעוברות צמות. מן הסתם הגאון שגילה שהרב אלישיב היה נגד הרב פישר מסכים שזה לא נעלם מעיניו. הטענה שלו היתה "לכולם באים לשאול לפני הצום, אלי מגיעים גם אחרי הצום עם הבעיות של ההפלות והסיבוכים". הוי אומר שלדעתו המציאות היא שנשתנו הטבעים. אמנם רובם ככולם של הפוסקים לא מסכימים איתו אבל זה מחלוקת לגיטימית במסגרת ההלכה. זה רק מלמד על הכתפיים הרחבות שהיו לו בהוראה שהרי אין חולק על מידת גדלותו והיראת שמים שלו.
אציין רק שקרה מקרה שחתן וכלה הגיעו לביתם לאחר החתונה והתברר שישנה בעיה הלכתית חמורה בשהותם יחד. הם לא ידעו מה לעשות והתבישו לצלצל למשפחתם. הם צלצלו לרב פישר בשאלה מה לעשות . הוא ברר את הכתובת ואמר להם להמתין מעט. לאחר כמה דקות הגיע לביתם ואמר שהוא השומר שלהם, וכך ישב שם כל הלילה ולמד כשהם פורשים לשינה כדין.
בנושאי הסגולות- ברור שהרב אלישיב לא החזיק מזה כלל. אז מה.? כשהרב אלישיב לא חש בטוב היה מגיע אליו גיסו ר' שמחה שלמה לוין זצ"ל ועושה לו את הלחש נגד עין הרע (באחת הפעמים הייתי נוכח). יש מסתמא אנשים חשובים שילגלגו על זה.

אחד מתלמידיו של הגר"ש אויערבאך צלצל לרבו בערב תשעה באב (לא יוה"כ) וברר על אשתו המעוברת לענין צום. ר' שמואל השיב שע"פ ההלכה הפשוטה אין מקום להתיר, אבל אם לא מרגישה טוב יש מקום להקל. ואז הוסיף אל תסמוך עלי לבד אבל תשאל עוד מישהו למשל הרב פישר (התלמיד היה קרוב גם לרב פישר). התלמיד השיב בחיוך הרי כולנו יודעים מה דעתו, ור' שמואל אמר אז אתה ודאי יכול לסמוך עליו...

אם הכותב היה רואה קצת למעלה את כל האשכול לא היה כותב בלגלוג "ענוותן ושפל ברך" שהרי אין כמעט מי שיודה על האמת ולקבלה ממי שאמרה כמו ר' שלמה. הוא לא מחזיק עצמו לכלום. זה נכון שסגנונו חריף מדי אבל לרמז שהוא... זה בורות וחוסר ידיעה מוחלטת לכל מכיריו.
הדת"ל מאד מעריצים אותו כי הוא מתיחס אליהם יפה, מוכן לומר להם שיעורים, וכן... יש לו גם בקורת ודעות שלעיתים מוצאות חן בעיניהם. לעומת זאת לו היו יודעים שבמסגרת האמת שלו הם יוצאים מאד לא טוב (חלק מהם הם בעיניו כרפורמים ודומיהם) היו קצת מסתייגים ממנו.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוגוסט 31, 2016 11:50 am

בן ירושלים כתב:בענין הפסק לגבי המעוברות ביוה"כ לא צריך את רבינו הרב אלישיב. כל ספרי הפוסקים כותבים במפורש שמעוברות צמות. מן הסתם הגאון שגילה שהרב אלישיב היה נגד הרב פישר מסכים שזה לא נעלם מעיניו. הטענה שלו היתה "לכולם באים לשאול לפני הצום, אלי מגיעים גם אחרי הצום עם הבעיות של ההפלות והסיבוכים". הוי אומר שלדעתו המציאות היא שנשתנו הטבעים. אמנם רובם ככולם של הפוסקים לא מסכימים איתו אבל זה מחלוקת לגיטימית במסגרת ההלכה. זה רק מלמד על הכתפיים הרחבות שהיו לו בהוראה שהרי אין חולק על מידת גדלותו והיראת שמים שלו...
אחד מתלמידיו של הגר"ש אויערבאך צלצל לרבו בערב תשעה באב (לא יוה"כ) וברר על אשתו המעוברת לענין צום. ר' שמואל השיב שע"פ ההלכה הפשוטה אין מקום להתיר, אבל אם לא מרגישה טוב יש מקום להקל. ואז הוסיף אל תסמוך עלי לבד אבל תשאל עוד מישהו למשל הרב פישר (התלמיד היה קרוב גם לרב פישר). התלמיד השיב בחיוך הרי כולנו יודעים מה דעתו, ור' שמואל אמר אז אתה ודאי יכול לסמוך עליו...

על דעתו של הגרי"י פישר, והגרשז"א אויערבאך, וניתוח המציאות הרפואית.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי השואל מרבו » ד' אוגוסט 31, 2016 1:00 pm

מילה בסלע כתב:ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?


אני מוחה בכל תוקף. ולגבי החזו"א על זרעים - הוא בסך הכל אמר שהוא הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר רבינו הרמב"ם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אוגוסט 31, 2016 2:08 pm

מחולת המחנים כתב:ר' אהרן פישר היה איש 'ההגנה' מה שמוסיף נופך לדמותו הרב גונית.
כך שיתכן שהוא גם ירה בפורעים.

החל מאיזו שנה היה חבר 'ההגנה'? האם היה פעיל בה בשנת 1924?


הבאתי לעיל מההערות בספר הנ"ל, שכתב שר' אהרן פישר לא היה חבר ב'הגנה'(לפחות בתרפ"ט), אלא שהצטרף למגינים על מאה שערים, כחבר שלא מן המניין, כמו"כ כתב שם שהיה לו ניסיון ב"צליפה" מימי נעוריו כמדומני ברומניה.



ג"א מצטרף למחאה על ביזוי כבודם של אנשים גדולים מאד כהגר"ש פישר ולהבחל"ח אחיו הגרי"י, אני חושב שכולם צריכים למחות.

לפעמים דווקא אנשים גדולים במיוחד, יש להם את הדרך היחודית שהם מפלסים לעצמם, אע"פ שלעיתים היא חריגה (או נדמית כחריגה) בנוף המקובל. בדר"כ הדבר מצביע על גדלותם ולא להיפך (אם כי לא כל המתנהג באופן חריג הופך ל'גדול'... אבל בנשוא אשכולנו וכדו', אצ"ל שהגדלות היא הקודמת).
אפשר לבקש הסבר על הנהגתם, או אולי אפי' להביע חוסר הבנה/הסכמה, בתנאי שזה נעשה בעדינות ובזהירות רבה שלא לפקפק בגדלותם ושלא לפגוע בכבודם. ב"ה גדולינו מלאים בכ"כ הרבה מעלות מופלאות, שאין צורך להיבהל דווקא מהנהגות כאלו שלנו הק' נראות אולי צ"ב.
(כמובן כל זאת בתנאי המתקיים במקרה דנן, שמדובר על אנשים שאין פקפוק על יראת השמים שלהם והקפדתם על לימוד התורה וקיום המצוות כפי המסורה. והלוואי שנזכה לאפס קצהו של מדרגתם).
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ד' אוגוסט 31, 2016 2:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 31, 2016 2:15 pm

אני הייתי מציע למילה בסלע אחרי דבריו אלה לנהוג ב"שתיקה בתרי". איני יודע מה קשור הנושא לאמונת חכמים, אבל לנהוג כבוד בת"ח הוא חיוב גמור וכדאי שישים לבו לכך.

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אבקברד » ד' אוגוסט 31, 2016 2:59 pm

אני מצטרף למוחים.

אני מניח שהכותב לא מכיר את הדמויות.

הרי אחת מתכונותיו הבולטות ביותר של הגרש היא ביקורתו העצמית, ובאשכול זה גופא ניתן למצוא ממנה לדוגמא על המאמר שכתב בכתב העת של הרמ"מ כשר.

שמעתי מפיו פעמים רבות בקורת עצמית חריפה שמעודי לא שמעתי מפי אחרים על עצמם ומחמת יראה אני חושש להעלותה כאן.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אוגוסט 31, 2016 4:40 pm

אף הוא ראה גולגולת אחת הצפה על פני המים...

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי השואל מרבו » ד' אוגוסט 31, 2016 5:59 pm

אבקברד כתב:אני מצטרף למוחים.

אני מניח שהכותב לא מכיר את הדמויות.

הרי אחת מתכונותיו הבולטות ביותר של הגרש היא ביקורתו העצמית, ובאשכול זה גופא ניתן למצוא ממנה לדוגמא על המאמר שכתב בכתב העת של הרמ"מ כשר.

שמעתי מפיו פעמים רבות בקורת עצמית חריפה שמעודי לא שמעתי מפי אחרים על עצמם ומחמת יראה אני חושש להעלותה כאן.


אכן כן. כל מי שרק קרה את האשכול הזה יודע שמש"כ מילה בסלע הוא פשוט לא נכון. אני פשוט מחיתי על השקר של הדברים. כל הביקורת שלו מגיעה מאהבת האמת ושנאת השקר. ברור לכל מי שקצת מכירו - אפי' מתוך אשכל דידן - שהוא מבקר גם את עצמו. אין פה מחאה קנאית על "בזוי כבוד התורה" כמנהג המדינה, יש פה מחאה על עיוות של דמותו של האדם הגדול בענקים.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' ספטמבר 01, 2016 2:47 am

גדלותו ויחודו של הגרש"פ חשובה מאוד לדורינו [אף שלפעמים נראה שהוא חורץ דין מהר מדי] ואולי תורתו שבע"פ חשובה עוד יותר מתורתו שבכתב, ולכן בקשתי שטוחה בפני חברי הפורום (ובכללם הרב הנוטר...) אנא המשיכו להשקותינו מבאר מים חיים.



מילה בסלע כתב:לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.

הגרשז"א גם דיבר נגד הגרי"פ בחריפות בלתי מצויה אצלו כלל [בנוגע לפתיחת בקבוקים בשבת- והאמת שלא הבנתי למה הגרשז"א שלל כ"כ את דעת המתירים לפתוח פקק מתכת- ומ"מ מסתבר שיש ללמוד מכאן על הייחס הכללי שלו לגרי"פ-ובאמת שגם אני מהמעט שראיתי לא התרשמי כ"כ לטובה מהספר "אבן ישראל " אולם אפשר למצוא בו פנינים וטענות מעניינות ]

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' ספטמבר 01, 2016 9:46 am

סיפר לי ידיד שבתור טוען רבני הוא ייצג בעל דין בדין תורה בפני הבד"ץ. הדיון היה בעניני שכנים (הוצאת מרפסת). הטוען שכנגדו סיכם את הדיון מבחינתו וציטט הרבה משותי"ם ופוסקים. תוך כדי דברים ציטט גם משו"ת הרמ"א. הגרי"י עצר אותו ושאל איפה מופיע הרמ"א. הטוען אמר שאינו זוכר כרגע והוא יחפש זאת בהמשך. הגרי"י עצר את הדיון ואמר לו שכשימצא את הרמ"א הוא ימשיך בטיעוניו. למותר לציין שלא היה כזה רמ"א

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נשר » ה' ספטמבר 01, 2016 11:12 am

לענ"ד ראוי הוא הגאון ר' ישראל יעקב זצ"ל לאשכול בפני עצמו!

אולי המנהלים יעבירו את ההודעות הנוגעות אליו לאשכול נפרד. (כמו שנעשה אצל הגר"י פרלמוטר זצ"ל)

מילה בסלע
הודעות: 95
הצטרף: ד' מאי 06, 2015 7:54 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מילה בסלע » ה' ספטמבר 01, 2016 12:20 pm

א. אני מכיר את הגרש"פ מכמה צדדים יותר מהרבה מחסידיו שמהופנטים מהברקותיו השנונות ומהגדרותיו היחודיות בהלכה ובאגדה וכו' ואינם רואים את כל התמונה.
ב. מהיכן נובע העוז לשנות ממנהג בתי הדין של ירושלים בגיטין, לחוש לדעת המהרשד"ם (אהע"ז סי' רה) שניקוד בגט פוסלו. למרות כן ולמרות דברי הג"ר שמואל אבואב ב"דבר שמואל" סי' רמא: "ואלמלא דמסתפינא לחדש מדעתי הקלושה דבר שלא נהגו בו הראשונים ז"ל, הייתי מראה פנים להכשיר ניקוד בשמות הגיטין כגון זה [חנֵן] להסתלק מן הספק דמ"ש מרושם הרפא שבשם ג'יויא כו'". (ובירושלים גם גרש אין שמים.) וכיו"ב בסי' צד לגבי שלמה ומלכה. ולמרות דברי הגר"ח פאלג'י על כך "מאן ספין לעשות חדשה בארץ במילתא דחזינן לרבנן קמאי דלא עבדי עובדא", אעפ"כ ידיו רב לו לשנות עפ"י הכרעת דעתו ואתו עמו חברי בית דינו ולנקד בשמות גיטין את השם מִלכה בחיריק. [ועיין בהר צבי אהע"ז סי' קמה.]
גם על מי שבכוחו לחלוק על פסקי הגאונים מסברא ומגמ' כתב הרא"ש שכ"ז באופן ש"מביא ראיות לדבריו המקובלים לאנשי הדור". ובניד"ד האם כל חכמי ודייני ירושלים כלא חשיבי? אמנם אם אכן החזו"א גדול מהגר"א כדברי הגרש"פ, יתכן גם שהגרש"פ גדול מכל חכמי ירושלים בדורו. בכל אופן נראה שרעק"א לא היה נוהג כך. ואדרבה, היה מוחה על כבוד האוסרים ועל שינוי מנהג קדמאי.
ג. אם ניתן לומר שהחזו"א הועיל ללומדים סדר זרעים יותר מהרמב"ם בפירושיו – כפי שציטטתי משמו – ניתן גם לומר ששוטנשטיין מועיל ללומדים יותר מאשר המהרש"א שעוסק רק במספר מקומות קשים וכותב בלשון קצרה.
ד. "אוצר החכמה" כתב שעלי לקיים "משתוקא בתרי" ואכן אני מגלה טפח ומכסה טפחיים מהידוע לי על הגרש"פ, שאינו הולך התלם השגרתי של ת"ח ומחדש פסקים ואמירות שמתאימים לפלאי עולם כרבינו תם או כצפנת פענח. מי שמע כזאת לומר שהגר"א הכשיל את הרבים בפסקו שמברכין על קהלת ועוד כהנה.
נערך לאחרונה על ידי מילה בסלע ב ה' ספטמבר 01, 2016 6:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' ספטמבר 01, 2016 12:39 pm

זה לא סוד כמוס וחשאי שהגרש"פ לא טווי ושזור בתוככי הציבור החרדי ויש עליו בציבור זה ביקורות לפחות כמידת נערצותו וכבודו בחוגים חדשניים ופתוחים יותר. וכבר רמזו על הנקודה הזו פותחי האשכול בתחילתו, בבקשם להתמקד רק ביחודיות של הלימוד וגדלות, ולא בפרטים אחרים.

זה היה רק ענין של זמן שיגיעו גם פנים חדשות וידונו כלפיו בנושאים בעייתיים לכאורה, והנה זה הגיע, כאשר מנגד מתחילים מחאות על כבוד התורה.
החכם עיניו בראשו, או לא לפתוח אשכול מכשיל, או לנועלו עם כל הצער הכאב והכבוד מיד כשמתחילים לצוץ דברי פולמוס מסוג זה שכתב בעל המילה בסלע.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' ספטמבר 01, 2016 1:08 pm

מאיר סובל כתב:זה לא סוד כמוס וחשאי שהגרש"פ לא טווי ושזור בתוככי הציבור החרדי ויש עליו בציבור זה ביקורות לפחות כמידת נערצותו וכבודו בחוגים חדשניים ופתוחים יותר. וכבר רמזו על הנקודה הזו פותחי האשכול בתחילתו, בבקשם להתמקד רק ביחודיות של הלימוד וגדלות, ולא בפרטים אחרים.

זה היה רק ענין של זמן שיגיעו גם פנים חדשות וידונו כלפיו בנושאים בעייתיים לכאורה, והנה זה הגיע, כאשר מנגד מתחילים מחאות על כבוד התורה.
החכם עיניו בראשו, או לא לפתוח אשכול מכשיל, או לנועלו עם כל הצער הכאב והכבוד מיד כשמתחילים לצוץ דברי פולמוס מסוג זה שכתב בעל המילה בסלע.


זה לא סוד שהגר"ש הוא יהודי מאד מיוחד עם דרך חריגה ומקורית. רוב הציבור מודים שהוא יהודי יודע את ה' יר"א עובד ה' ת"ח ענק בכל חלקי התורה. רוב הציבור סבורים שהדרך שלו מקורית ואיננה מוסכמת על רוב הציבור, ולהרבה חכמים יש ביקורת חריפה על דרכו.

אני הקטן פתחתי את האשכול מתוך מגמה להכיר את משנתו המקורית כאשר ציינתי, אך היות וזה הגיע למחוזות לא רצויים, לדיון על האדם ולא על דרכו. (דיון על דרך מקורית ניתן לקיים כאן בפורום, גם אם הדרך הנידונת איננה הדרך החרדית הקלאסית, כל עוד אינה פוגעת בעיקרי האמונה והיהדות, כשם שהדבר נידון בביהמ"ד ובכל שיח של עובדי אלוקים ת"ח. אבל דיון אישי על בני אדם תוך הצעת חסרונות הוא כפוף להלכות רכילות לשה"ר וכו' ועוד הרבה מחשבות שראוי להקדים, טרם פתיחת הרסן).

אכן היה צריך לחשוב לאן הדברים עלולים להתגלגל, 'כי ברב דברים לא יחדל פשע וחשך שפתיו משכיל'. והוא רחום יכפר עוון.

ה' יעזרנו לשמור פינו ולשונינו מכל רעה.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ו' ספטמבר 02, 2016 12:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 01, 2016 1:33 pm

מילה בסלע כתב:א. אני מכיר את הגרש"פ מכמה צדדים יותר מהרבה מחסידיו שמהופנטים מהברקותיו השנונות ומהגדרותיו היחודיות בהלכה ובאגדה וכו' ואינם רואים את כל התמונה.
ב. מהיכן נובע העוז לשנות ממנהג בתי הדין של ירושלים בגיטין, לחוש לדעת המהרשד"ם (אהע"ז סי' רה) שניקוד בגט פוסלו. למרות כן ולמרות דברי הג"ר שמואל אבואב ב"דבר שמואל" סי' רמא: "ואלמלא דמסתפינא לחדש מדעתי הקלושה דבר שלא נהגו בו הראשונים ז"ל, הייתי מראה פנים להכשיר ניקוד בשמות הגיטין כגון זה [חנֵן] להסתלק מן הספק דמ"ש מרושם הרפא שבשם ג'יויא כו'". (ובירושלים גם גרש אין שמים.) וכיו"ב בסי' צד לגבי שלמה ומלכה. ולמרות דברי הגר"ח פאלג'י על כך "מאן ספין לעשות חדשה בארץ במילתא דחזינן לרבנן קמאי דלא עבדי עובדא", אעפ"כ ידיו רב לו לשנות עפ"י הכרעת דעתו ואתו עמו חברי בית דינו ולנקד בשמות גיטין את השם מִלכה בחיריק. [ועיין בהר צבי אהע"ז סי' קמה.]
גם על מי שבכוחו לחלוק על פסקי הגאונים מסברא ומגמ' כתב הרא"ש שכ"ז באופן ש"מביא ראיות לדבריו המקובלים לאנשי הדור". ובניד"ד האם כל חכמי ודייני ירושלים כלא חשיבי? אמנם אם אכן החזו"א גדול מהגר"א כדברי הגרש"פ, יתכן גם שהגרש"פ שאל מכל חכמי ירושלים בדורו. בכל אופן נראה שרעק"א לא היה נוהג כך. ואדרבה, היה מוחה על כבוד האוסרים ועל שינוי מנהג קדמאי.
ג. אם ניתן לומר שהחזו"א הועיל ללומדים סדר זרעים יותר מהרמב"ם בפירושיו – כפי שציטטתי משמו – ניתן גם לומר ששוטנשטיין מועיל ללומדים יותר מאשר המהרש"א שעוסק רק במספר מקומות קשים וכותב בלשון קצרה.
ד. "אוצר החכמה" כתב שעלי לקיים "משתוקא בתרי" ואכן אני מגלה טפח ומכסה טפחיים מהידוע לי על הגרש"פ, שאינו הולך התלם השגרתי של ת"ח ומחדש פסקים ואמירות שמתאימים לפלאי עולם כרבינו תם או כצפנת פענח. מי שמע כזאת לומר שהגר"א הכשיל את הרבים בפסקו שמברכין על קהלת ועוד כהנה.


אין קשר בין העלאת טענות כנגד הגרש"פ, שזה דבר לגיטימי ותקין, ואפילו התבטאות חריפה במסגרת כזאת עדיין סבירה, לבין הדרך החצופה שבה התבטאת לעיל ועל זה כתבתי מה שכתבתי. ללעוג לתלמידי חכמים יר"ש אין רשות לאף אחד כאן ובשום מקום, גם אם דרכם לא נראית לנו ראויה. להתווכח על זה רשאים.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לא ידען » ה' ספטמבר 01, 2016 5:16 pm

פרנקל תאומים כתב:ר' לא ידען,
האם 'האיש על החומה' באמת מלא באי דיוקים?
(את המאמר של הנקין הי"ד ב'המעיין' על המעשה של הרב הוטנר עם ר' רפאל קוק והרב קוק אני מכיר, ואינני חושב שיש בו כדי לערער את אמינות הספר).
בעיקרון, לענ"ד, הוא עשה עבודה יפה מאד, וגם קיים "והצדיקו את הצדיק" בהידור, תו"כ שמירה ראויה על כבודם של החולקים על אבי סבו זי"ע.

למעשה שהבאתי הוא מציין כתובת, והבאתי אותה.

בעצמי שמעתי ממנו ז"ל על כמה וכמה שינויים שעשה בין 'בדור תהפוכות' המאוחר לבין האיש על החומה 'שלא התאימו לאג'נדה של חלק מהנכדים'. איני זוכר את הדוגמא האחת שהביא. זה היה בפגישה מזמן.
אמנם בהחלט הספר והסיפורים יפים ויחסית מדוייקים למה שסיפרו בירושלים אז. בהכירנו מעט את העיר ירושלים ואת אווירת הנייעס שבה, לא הכל מדוייק. ע"כ.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 01, 2016 5:31 pm

מילה בסלע כתב" ג.אם ניתן לומר שהחזו"א הועיל ללומדים סדר זרעים יותר מהרמב"ם בפירושיו – כפי שציטטתי משמו – ניתן גם לומר ששוטנשטיין מועיל ללומדים יותר מאשר המהרש"א שעוסק רק במספר מקומות קשים וכותב בלשון קצרה."

ואני אומר אה"נ, מבחינה מסויימת הם הועילו לציבור הלומדים יותר (אמנם לא לאלו שלומדים ברמה גבוהה) מרבינו המהרש"א, ואין זה אומר כמובן שעורכי שוטנשטיין גדולים יותר מרבינו המהרש"א. אני לא רואה שום בעיה בלומר כזה דבר.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' ספטמבר 01, 2016 7:01 pm

אוצר החכמה כתב:
מילה בסלע כתב:א. אני מכיר את הגרש"פ מכמה צדדים יותר מהרבה מחסידיו שמהופנטים מהברקותיו השנונות ומהגדרותיו היחודיות בהלכה ובאגדה וכו' ואינם רואים את כל התמונה.
ב. מהיכן נובע העוז לשנות ממנהג בתי הדין של ירושלים בגיטין, לחוש לדעת המהרשד"ם (אהע"ז סי' רה) שניקוד בגט פוסלו. למרות כן ולמרות דברי הג"ר שמואל אבואב ב"דבר שמואל" סי' רמא: "ואלמלא דמסתפינא לחדש מדעתי הקלושה דבר שלא נהגו בו הראשונים ז"ל, הייתי מראה פנים להכשיר ניקוד בשמות הגיטין כגון זה [חנֵן] להסתלק מן הספק דמ"ש מרושם הרפא שבשם ג'יויא כו'". (ובירושלים גם גרש אין שמים.) וכיו"ב בסי' צד לגבי שלמה ומלכה. ולמרות דברי הגר"ח פאלג'י על כך "מאן ספין לעשות חדשה בארץ במילתא דחזינן לרבנן קמאי דלא עבדי עובדא", אעפ"כ ידיו רב לו לשנות עפ"י הכרעת דעתו ואתו עמו חברי בית דינו ולנקד בשמות גיטין את השם מִלכה בחיריק. [ועיין בהר צבי אהע"ז סי' קמה.]
גם על מי שבכוחו לחלוק על פסקי הגאונים מסברא ומגמ' כתב הרא"ש שכ"ז באופן ש"מביא ראיות לדבריו המקובלים לאנשי הדור". ובניד"ד האם כל חכמי ודייני ירושלים כלא חשיבי? אמנם אם אכן החזו"א גדול מהגר"א כדברי הגרש"פ, יתכן גם שהגרש"פ שאל מכל חכמי ירושלים בדורו. בכל אופן נראה שרעק"א לא היה נוהג כך. ואדרבה, היה מוחה על כבוד האוסרים ועל שינוי מנהג קדמאי.
ג. אם ניתן לומר שהחזו"א הועיל ללומדים סדר זרעים יותר מהרמב"ם בפירושיו – כפי שציטטתי משמו – ניתן גם לומר ששוטנשטיין מועיל ללומדים יותר מאשר המהרש"א שעוסק רק במספר מקומות קשים וכותב בלשון קצרה.
ד. "אוצר החכמה" כתב שעלי לקיים "משתוקא בתרי" ואכן אני מגלה טפח ומכסה טפחיים מהידוע לי על הגרש"פ, שאינו הולך התלם השגרתי של ת"ח ומחדש פסקים ואמירות שמתאימים לפלאי עולם כרבינו תם או כצפנת פענח. מי שמע כזאת לומר שהגר"א הכשיל את הרבים בפסקו שמברכין על קהלת ועוד כהנה.


אין קשר בין העלאת טענות כנגד הגרש"פ, שזה דבר לגיטימי ותקין, ואפילו התבטאות חריפה במסגרת כזאת עדיין סבירה, לבין הדרך החצופה שבה התבטאת לעיל ועל זה כתבתי מה שכתבתי. ללעוג לתלמידי חכמים יר"ש אין רשות לאף אחד כאן ובשום מקום, גם אם דרכם לא נראית לנו ראויה. להתווכח על זה רשאים.

בעל האוצר ייש"כ גדול. ברור שיש בקורת ענינית רבה על דרכו של הגר"ש אבל אין זה מוריד מאומה מהיותו ת"ח מופלג. מן הסתם כל אחד מכיר כמה וכמה מקרים שבהם גדולי עולם שאמרו ופסקו דברים ונשארו בדעת יחיד, וגדלותם במקומה עומדת.
לעצם הענין, כבר שמעתי לפני שנים מאחד ממקורביו שר' שלמה רצה לפרסם תשובה בענין מדוע שינה את צורת כתיבת שמות הגיטין , ולבסוף משום מה לא פרסמה , ובאמת חבל שהרי זה נושא עקרוני ליושבים על מדין

ברזלים
הודעות: 563
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 3:11 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ברזלים » ה' ספטמבר 01, 2016 10:05 pm

לענ"ד עושים עוול לר' שלמה פישר שמפרסמים דברים ביקורתיים שאמר לפני יחידים על צדיקים וכו', אם היה רוצה היה מפרסמם לבדו. וכמו שידוע על הרבה מקרים שרבנים מבקרים רבנים אחרים בפני מקורביהם, אך נמנעים לפרסם ברבים מפני השלום וכדו'. וגם יש חשש לאיסור רכילות.
נערך לאחרונה על ידי ברזלים ב ה' ספטמבר 01, 2016 11:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אבקברד » ה' ספטמבר 01, 2016 10:35 pm

מסכים לדברי ברזלים.

על דברים מסוג זה,
שמעתי מפיו במפורש,
שאינם לפרסום.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 142 אורחים