ברזילי כתב:עוד הרבה לפני הורדוס מלכי בית חשמונאי לא היו צדיקים. (התיארוך בסדר-עולם דורש ביאור. לפי מקורות אחרים הורדוס מלך כמאה ועשרים שנה אחרי המרד החשמונאי, ואולי בית הורדוס שנזכר בגמרא כולל גם חלק מצאצאי החשמונאים ששלטו לפניו, אולי כל מי שבא אחרי שלומציון)
גם אם מתעלמים מתפיסת המלוכה בידי הכהנים, אחרי הדור הראשון (יהודה, יונתן ושמעון שמלכו זה אחר זה כשלושים שנה יחד) שלטון המלכים לבית חשמונאי נהג, במקרה הטוב, איזון בין הכתות השונות בישראל , ובודאי לא נטה לצד הפרושים. במקרה הרע הוא רדף והרג את חכמי ישראל, כמו ינאי המלך.
פייש כתב:למה צריך עיון הרי אז בזמן נס חנוכה חזרה מלכות לישראל להחשמונאים הצדיקים, ורק ק"ג שנה לאחר מכן מרד הורדוס העבד.
משולש כתב:האם יש מקור שעבד בעבדותו נקרא בשם "ישראל"?
פייש כתב:יש דין בהל' עבדים שעבד הנשבה שברח ורבו התייאש ממנו יצא לחירות. ומה הדין בכל שאר עבדים שברחו ורבם התייאשו מהם ?
הורדוס וזרעו אחריו נשארו עבדים אף שהיו מלכים, שכן אגריפס הי' פסול מטעם זה.
צונאמי כתב:הקפצה:
אשתמש בכותרת האשכול לצורך שאלה אחרת על פיסקא זו:
בגמ' שבת וע"ז מבואר שהחשמונאים מלכו 103 שנה, ומלכות הורדוס ג"כ היתה 103 שנה.
והתקשיתי בלשון הרמב"ם שחזרה מלכות לישראל
שהרי הורדוס היה עבד רשע, ושושלתו היו ברובם עוכרי ישראל. וצ"ע.
קו ירוק כתב:גם מלכי חשמונאי מאחרי יוחנן כה"ג שנעשה צדוקי, לא היו טובים בהרבה מהורדוס, לא ינאי הרשע האכזר, ולא בניו ונכדיו.
ובכל אופן היתה מלכות ביד ישראל ק"ו שנים. ושלטון רומי היה גרוע מהם עשרת מונים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים