מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי שלח » א' דצמבר 21, 2014 11:02 am

יש חנוכיות בחוץ ,אבל לכאורה זה לא ליד בית, וזה גבוה ,וזה מחשמל, האם בכל אופן יש ענין בזה ,גם שלא לפי גדרי ההלכה הרגילים ,אבל מפרסמים בזה את החנוכה

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 21, 2014 12:18 pm

לפי חלק מהפוסקים למרות שאין בזה קיום מצוה אך יש בזה עניין (יעויין בספר מקראי קודש של הרב הררי על חנוכה)

אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי אויצר_ניק » א' דצמבר 21, 2014 12:27 pm

כל עניין הדלקת נרות חנוכה זה לפרסם את הנס שהיה כד שמן אחד שהספיק לשמונה ימים וממילא אם יש בזה פרסום הנס אדרבא מצויין אבל לצאת בזה יד''ח דבר פשוט שאין יוצאים

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 23, 2014 7:02 pm

איני מכיר אף פוסק בדורותינו שאומר שניתן לצאת י"ח בחשמל (אך זה לא שולל את ה-"עניין")
(ואין שום טעם וריח בהטלת הדופי הקבוצתית על חב"ד. זאת, למרות שאיני חב"דניק כלל)

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 23, 2014 7:03 pm

לדעת האול"צ אפשר לצאת יד"ח נ"ח בחשמל. [מצבר וכדומה ולא מחברת חשמל שמתחדש כל הזמן].

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 23, 2014 7:04 pm

מה שנכון נכון כתב:לדעת האול"צ אפשר לצאת יד"ח נ"ח בחשמל. [מצבר וכדומה ולא מחברת חשמל שמתחדש כל הזמן].


אפשר להעלות לכאן את לשון קודשו, בבקשה? (ואם אפשר בתמונה ולא בPDF)?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי צולניק » ג' דצמבר 23, 2014 7:11 pm

לדעת הגרשז"א והגריש"א ניתן בדיעבד להדליק אור פנס ולברך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 23, 2014 7:13 pm

בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:לדעת האול"צ אפשר לצאת יד"ח נ"ח בחשמל. [מצבר וכדומה ולא מחברת חשמל שמתחדש כל הזמן].

אפשר להעלות לכאן את לשון קודשו, בבקשה? (ואם אפשר בתמונה ולא בPDF)?

זה מופיע בספר החדש תשובות ח"ד שי"ל לפני כמה חודשים, ואינו מצוי אתי כעת.

בחזו"ע חנוכה מעמוד צג דן בזה, והביא מקובץ תשובות הריש"א ח"ג סימן קג שאם ניכר שהוי נר חנוכה שפיר דמי בשעת הדחק לצאת גם בחשמל. ושכן מובא בשם רשז"א בהליכות שלמה עמוד רפג ובשלמי מועד עמוד ר. [מסקנת החזו"ע לאסור כרוב הפוסקים שהביא שם].

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי ברזילי » ג' דצמבר 23, 2014 7:23 pm

מה שנכון נכון כתב:... והביא מקובץ תשובות הריש"א ח"ג סימן קג שאם ניכר שהוי נר חנוכה שפיר דמי בשעת הדחק לצאת גם בחשמל.
דומני שהראשון שדן בזה הוא הבית-יצחק, וכתב לפסול נר חשמלי מטעם שאינו ניכר שהוא למצוה. והדברים פלא, הלא בזמן חז"ל כל התאורה הייתה בנרות, וכך היא צורת התקנה להאיר את אותו נר רגיל שמשתמשים בו בכל השנה, לשם חנוכה. רק בדורות האחרונים נתחדשה המציאות שנר שמן או שעווה בבתינו מעיד על עצמו שאינו אלא למצווה (וכך גם מצוות נר שבת הפכה ממצוה להאיר את הבית למילתא-בלא-טעמא). אם כן, לא מובן כלל טעם זה לפסול נורת חשמל (וכמובן, צריך להדליק למטה מי"ט ולא להשתמש לאורה כתקנת חז"ל, כדי שיהי ניכר).

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 23, 2014 7:28 pm

ברזילי כתב:
מה שנכון נכון כתב:... והביא מקובץ תשובות הריש"א ח"ג סימן קג שאם ניכר שהוי נר חנוכה שפיר דמי בשעת הדחק לצאת גם בחשמל.
דומני שהראשון שדן בזה הוא הבית-יצחק, וכתב לפסול נר חשמלי מטעם שאינו ניכר שהוא למצוה. והדברים פלא, הלא בזמן חז"ל כל התאורה הייתה בנרות, וכך היא צורת התקנה להאיר את אותו נר רגיל שמשתמשים בו בכל השנה, לשם חנוכה. רק בדורות האחרונים נתחדשה המציאות שנר שמן או שעווה בבתינו מעיד על עצמו שאינו אלא למצווה (וכך גם מצוות נר שבת הפכה ממצוה להאיר את הבית למילתא-בלא-טעמא). אם כן, לא מובן כלל טעם זה לפסול נורת חשמל (וכמובן, צריך להדליק למטה מי"ט ולא להשתמש לאורה כתקנת חז"ל, כדי שיהי ניכר).

לא רק בזמן חז"ל אלא ברוב הדורות.
ראה בדברי הבית יצחק שנראה שמתכוין שמדליק את התאורה הרגילה לצורך נ"ח, ולא בפנס מיוחד וכדומה, ואינו פוסל את החשמל מצד עצם סוג האור.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 23, 2014 7:35 pm

אבל מה עם הבעיה של היעדר פתילה וחומר בעירה?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי ברזילי » ג' דצמבר 23, 2014 7:41 pm

מה שנכון נכון כתב:
ברזילי כתב:
מה שנכון נכון כתב:... והביא מקובץ תשובות הריש"א ח"ג סימן קג שאם ניכר שהוי נר חנוכה שפיר דמי בשעת הדחק לצאת גם בחשמל.
דומני שהראשון שדן בזה הוא הבית-יצחק, וכתב לפסול נר חשמלי מטעם שאינו ניכר שהוא למצוה. והדברים פלא, הלא בזמן חז"ל כל התאורה הייתה בנרות, וכך היא צורת התקנה להאיר את אותו נר רגיל שמשתמשים בו בכל השנה, לשם חנוכה. רק בדורות האחרונים נתחדשה המציאות שנר שמן או שעווה בבתינו מעיד על עצמו שאינו אלא למצווה (וכך גם מצוות נר שבת הפכה ממצוה להאיר את הבית למילתא-בלא-טעמא). אם כן, לא מובן כלל טעם זה לפסול נורת חשמל (וכמובן, צריך להדליק למטה מי"ט ולא להשתמש לאורה כתקנת חז"ל, כדי שיהי ניכר).

לא רק בזמן חז"ל אלא ברוב הדורות.
ראה בדברי הבית יצחק שנראה שמתכוין שמדליק את התאורה הרגילה לצורך נ"ח, ולא בפנס מיוחד וכדומה, ואינו פוסל את החשמל מצד עצם סוג האור.
אמת, ייתכן שרק לזה התכוון שם, ולא עלתה על דעתו האפשרות לסדר נורת חשמל שלא במקומה הקבוע להאיר כל השנה, או שלא חש לדון בזה.

הסברה של חסרון היעדר פתילה וחומר בעירה היא מאוחרת יותר (מקראי קדש?)

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש ענין בחנוכיות שמדליקים בחוץ בחשמל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 23, 2014 7:41 pm

בברכה המשולשת כתב:אבל מה עם הבעיה של היעדר פתילה וחומר בעירה?

מי אמר שחיבים?
וראה בבית יצחק במקו"א. ובמאורי אש.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים