מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מעיין
הודעות: 1958
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הודעהעל ידי מעיין » ג' דצמבר 20, 2011 8:24 pm

בקושית הב"י מתרץ התולדות יעקב יוסף דח' ימים הוא משום ספיקא דיומא
והקשה בערבי נחל דא"כ הי' להיות יום הנוסף בסוף ימי חנוכה
ותי' ע"פ תי' הב"י דנתמלא תיכף, שהקשו על תי' זה דא"כ לא הי' נס ביום האחרון [ובפשיטות לא קשה מידי דסוכ"ס דלק שמן נס ועיקר תי' הב"י דניכר הנס גם ביום ראשון, והדברים עתיקין], ומיושב משום ספיקא דיומא

ולכאורה תמי' מילתא טובא
דכל מה שספיקא דיומא הוא יום לאחר הדאורייתא היא רק בניסן ותשרי [וסיון? המבין יבין ע"פ תשו' חת"ס]
דחדשים שלפניהם היא באמת חסר ע"פ מה דיש לנו קביעות הלל
ואנו עושין ספיקא דיומא משום מנהג אבותינו גם ע"פ חשבון המלא, וא"כ יום שני הוא ההוספה והדרבנן,
משא"כ אי לו יצוייר שאדר הי' באמת מלא, ודאי שהי' עושין הספיקא דיומא ביום א' מוקדם מיום הדאורייתא
וא"כ גבי חנוכה שחשון היא לפעמים מלא ולפעמים חסר לכאורה אם עושין ספיקא דיומא הי' לן פעמים להקדים ופעמים לאחר וצע"ג

והנה באמת כ' המרדכי לגבי פורים דטעם דלא עושים ב' ימים ספיקא דיומא משום ולא יעבור, ולכאורה גם שם קשה כנ"ל, דשבט ואדר ראשון הם לעולם מלא, וא"כ בפורים הספיקא דיומא היא לפניו ולא לאחריו
ולענין פורים הקשה באמת כן על המרדכי הגאון החוו"ד נדפס בהגהותיו בסוף ספרו מקור חיים [וגם באורחת חיים ספינקא], ובחי' הפלאה [מובא באורחת חיים שם] יישב בפורים, מה שאין שייך כאן בחנוכה

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הודעהעל ידי חיים » ג' דצמבר 20, 2011 10:26 pm

לא ראיתי את התולדות יעקב יוסף בפנים, אך לענ"ד איני מבין את הקושיא.
לכאורה ברור שאין הכוונה שאנו נוהגים 8 ימים משום מעשה אבותינו בידנו שלא היו בקיאים בקביעות החודש, אלא שלכתחילה היתה התקנה לנהוג 8 ימי חנוכה משום ספיקא דיומא.
והיינו, שמחמת המקומות שצריכים לנהוג 8 ימים מספק, קבעו על כל ישראל מספר ימים שוה, ובאותו אופן של סדר הדלקה כדעת ב"ש או כדעת ב"ה.
והואיל ובאותם המקומות שלא ידעו מתי חל ר"ח, היו צריכים להתחיל לנהוג חנוכה מיום שהוא ספק כ"ה ספק כ"ו, לכן קבעו חכמים שכל ישראל ינהגו חנוכה מכ"ה בחודש והלאה.

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הודעהעל ידי שחר קמתי » א' דצמבר 01, 2013 11:42 am

כמדומה שהיה דיון בזה בקובץ כרם שלמה (באבוב) לפני הרבה שנים, אך אין לי הקובץ, וגם אינו באוצר, ומי שיש לו נא להורידו לכאן, ייש"כ

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 02, 2013 3:30 am

בס"ד
בקושיה הנ"ל מאסופות ה', דברי הגר"ז סופר והחת"ס.
אסופות ה.PDF
(337.23 KiB) הורד 409 פעמים

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הודעהעל ידי בן החבורה » ב' דצמבר 02, 2013 8:34 am

החתם סופר בדרשות (שנת תקצ"ד) הביא בשם ברכי יוסף את התירוץ הנ"ל שיום הח' הוא משום ספיקא דיומא, והביא את קו' הר"ח אלפנדרי דבכ"ה לחודש כו"ע בקיאי בקביעא דירחא, וגם הק' דבאר"י לא ליעבד אלא ז' ימים, ותירץ שם תירוץ נפלא עפ"י דרכו, ואם יהיה לי פנאי אעתיקנו אח"כ בל"נ.

מעיין
הודעות: 1958
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

הודעהעל ידי מעיין » א' דצמבר 13, 2020 10:19 pm

ויש שכתבו בענין זה לשון הגמרא (ר"ה כ ע"ב) כל ספיקא לקמיה שדינן
אבל לכאורה אין הכוונה שם דבכל אופן הספיקא דיומא הוא רק אלאחריו ולא אלפניו עיי"ש בסוגיא


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים