מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'בהראותו את עושר וגו'' - מלמד שלבש בגדי כהונה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'בהראותו את עושר וגו'' - מלמד שלבש בגדי כהונה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' פברואר 27, 2012 12:01 am

א,ד בהראתו את עשר כבוד מלכותו ואת יקר תפארת גדולתו.

א) במגילה יב,א:
בהראותו את עושר כבוד מלכותו (ואת יקר וגו' - הג' הב"ח), א"ר יוסי בר חנינא מלמד שלבש בגדי כהונה, כתיב הכא יקר תפארת גדולתו וכתיב התם לכבוד ולתפארת. ופירש"י, בגדי כהונה - שהיו בידו בגדי כהן גדול שהביא מירושלים.
לכאורה צ"ב קצת, לשם מה מקדים הגמ' רישא דקרא בהראותו את עושר כבוד מלכותו, דמאי מייתי מהתם הרי דריש מהמשכו של הפס' ממילת תפארת.

עוד מטו בי-מדרשא להקשות, היכי מוכח מלכבוד ולתפארת דקאי על בגדי כהן גדול, הא גבי כהן הדיוט נמי כתיב לכבוד ולתפארת, (שמות כח,מ) ומגבעות תעשה להם לכבוד ולתפארת, וכן כתב הרב מבענדין ז"ל לאדמו"ר בעל אמרי אמת מגור.

ב) אולי יש לומר בס"ד בדרך דרוש, ובהקדם דברי הגמ' מגילה ט,א:
מאי תרגום שכתבו מקרא איכא... רב נחמן בר יצחק אמר וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן.
ובשו"ת תשובה מאהבה (א,קפח) הקשה, אמאי לא מייתי מקרא דנן, ואת יקר תפארת גדולתו, דכתיב לעיל מיניה, וכן הקשה החתם סופר בתורת משה .

[וראיתי דבר אמיתי בישוב קושיא זו בהגהות עמ"ס מגילה מבעל 'משפטי עוזיאל' מכת"י (שנד' בקובץ מוריה - אדר שני תשס"ח) דבאמת מונח 'יקר' יש לו שני הוראות, האחד בלשון הקודש ונזכר בנ"ך וכן במגילה עצמה במובן חשיבות מעולה. השני בלשון תרגום במובן של כבוד ומשמעת של מורא, וכמו דמתרגם אונקלוס (שמות טז,ז) כבוד ה' - יקרא דה', וכן תרגם (שם כ,יב) כבד את אביך - יקר ית אבוך. ולכן מאמר 'יתנו יקר לבעליהן' שפירושו הוא כבוד ומורא הוא בלשון תרגום, אבל מאמר 'את יקר תפארת גדולתו' הוא בהוראת חשיבות וגדולה, והוא בלשון הקודש, וזה כפתור ופרח].

ונראה, דהנה במגילה טז,ב עה"פ ליהודים היתה אורה וגו', דרשינן
ויקר אלו תפילין וכן הוא אומר וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך, ותניא רבי אליעזר הגדול אומר אלו תפילין שבראש
. וצ"ב, היכן מרומז במילת יקר הענין של תפילין, אמנם מצינו בתפילין של ראש ענין מורא וכבוד, אבל כיצד טמון זה במילת יקר.

ברם, בסנהדרין ד,ב מפרש לקרא דלטוטפות בין עיניך, טט בכתפי שתים פת באפריקי שתים. וידוע לפרש דמה שנקרא תפילין של ראש בלשון לעז הוא לקיים מה שנאמר בהן, וראו כל עמי הארץ וגו' . והנה עד"ז י"ל, גם הטעם שתפילין מרומז במילת יקר שהוא לשון תרגום כמבואר בגמ'.

והנה איתא ביומא ז,ב: אמר רבה בר רב הונא, חייב אדם למשמש בתפילין בכל שעה ושעה ק"ו מציץ, ומה ציץ שאין בו אלא אזכרה אחת אמרה תורה על מצחו תמיד שלא יסיח דעתו ממנו, תפילין שיש בהן אזכרות הרבה על אחת כמה וכמה.

ומבואר שבציץ ישנו ענין מורא האמור בתפילין ויצא ללמד עליו למילף מיניה דין היסח הדעת, ודין מורא האמור בתפילין מפורש בקרא מטעם שם הוי"ה החקוק בו, וזהו וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך, ונמצא דענין זה ישנו גם בציץ שחקוק בו שם הוי"ה .

מעתה, לא רחוק לומר ד'יקר תפארת גדולתו' מתפרש היטב על ציץ במסוים ובפרטות, ולא על כלל בגדי כהונה, דיקר ישמש ככינוי לציץ דומיא דתפילין, מאותו הדין ואותו הטעם דמורא וכבוד האמור בהם.

ויעויין בלשון רבינו הגר"א על אתר:
לכן אצל גדולתו שהוא בעצם אמר תפארת ואצל מלכותו אמר כבוד, וזהו שאמרו בגמ' שלבש בגדי כהונה, כי בבגדי כהונה כתיב לכבוד ולתפארת, והיינו שבבגדי כהונה היה נראה עצמותו מחמת שראו את השם הקדוש עליו וכו'.


אם כנים דברינו זכינו ליישב כל הקושיות הנ"ל, דלהכי מקדים הגמ' רישא דקרא בהראותו את עושר כבוד מלכותו, דמשתמע מינה דאמנם אין פירוש "יקר" כבוד, דזה כבר כתיב ברישא עושר כבוד, אלא יקר היינו ציץ.

וכן את"ש דמוכח מלכבוד ולתפארת בגדי כ"ג ולא בגדי כהן הדיוט, וזה לצד מילת יקר שמתפרש לפי"ז על הציץ.

וכן מיושבת ברווחא קו' תשובה מאהבה, אמאי לא מייתי מהך קרא ללשון תרגום, דיקר דהכא לא מתפרש כתרגום לכבוד אלא ככינוי עצם לציץ.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'בהראותו את עושר וגו'' - מלמד שלבש בגדי כהונה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' פברואר 27, 2012 12:03 am

ואולי יש לפרש באופ"א, דהנה ראיתי מובא לפרש מהו כבוד מלכותו האמור כאן, לפי דברי הגמ' חגיגה יג,ב:
כתוב אחד אומר שש כנפים לאחד וכתוב אחד אומר וארבע כנפים לאחת להם, לא קשיא כאן בזמן שבית המקדש קיים כאן בזמן שאין בית המקדש קיים, כביכול שנתמעטו כנפי החיות הי מינייהו אימעוט, אר"ח אמר רב אותן שאומרים שירה בהן.

ומטו משמיה דרבינו הגר"א, דבברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד ישנן ו' תיבות כנגד ו' החיות, והב' החיות דאימעוט הן רמוזות במילים "כבוד מלכותו". וזה כוונת תפילתינו במוסף יו"ט: גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה, בבנית בית המקדש שיחזרו כנפי החיות שנמעטו. (פי' שיח יצחק שם).

והנה במגילה יא,ב איתא, דאחשורוש כיון דחזי דמלו שבעין ולא איפרוק אמר השתא ודאי לא מיפרקי, אפיק מאני דביהמ"ק ואשתמש בהו. היינו שבמה שהוציא כלי ביהמ"ק נתכוין אחשורוש לגלות שיותר לא יבנה הבית, וזה מרומז שהראה את עושר "כבוד מלכותו", כלומר את העושר של ביהמ"ק, שבחורבנו אימעוט ה"כבוד מלכותו" במלכות של מעלה וכביכול הראה שהוא אצלו ח"ו.

ולפי"ז יש לפרש גם הענין שלבש בגדי כהונה, שהוא ג"כ מאותו הטעם להראות שלא יבנה ביהמ"ק, ולייאש את ישראל מהגאולה, שכביכול כאן זה הביהמ"ק עם כליו והוא הכהן גדול, וכלשון הפייטן בסליחות לתענית אסתר: נתעטף בבגדי שרד כטעה במנין קצב.

וכ"כ המהר"ם שיף בדרושים נחמדים שנדפסו בסוף חולין, והוסיף שמאותו טעם נתן אחשורוש השתיה כדת, ובמגילה יב,א: מהו כדת - כדת של תורה... אכילה מרובה משתיה. ופירש"י, כדת של תורה-אכילת מזבח מרובה משתייתו, פר ושלושת עשרונים סולת ונסך חצי ההין יין. ועשה כן לדמות האכילה לבית המקדש.

ומעתה מיושבים כמין חומר ב' הקושיות דלעיל, דאם טעמו של אחשורוש במה שלבש בגדי כ"ג והראה יקר תפארת גדולתו הוא ליאשן מהגאולה, א"כ ודאי שייך זה בעיקר בבגדי כ"ג ולא בבגדי כהן הדיוט שמצויין הרבה, ולבסס הבנה זו הקדימה הגמ' רישא דקרא, בהראותו את עושר כבוד מלכותו, שהכל מענין אחד הוא, וכמש"נ.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: 'בהראותו את עושר וגו'' - מלמד שלבש בגדי כהונה

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' פברואר 27, 2012 12:49 am

מכתבי חכ"א בענין זה:

ולבני אהרן תעשה כתנות ועשית להם אבנטים ומגבעות תעשה להם לכבוד ולתפארת (כח מ)
אי' במסכת מגילה (יב.) 'בהראותו את עושר כבוד מלכותו ואת יקר' וגו', א"ר יוסי בר' חנינא מלמד שלבש בגדי כהונה, כתיב הכא 'יקר תפארת גדולתו' וכתיב התם 'לכבוד ולתפארת'. ופירש"י: בגדי כהונה, שהיו בידו שם בגדי כהן גדול שהביא נבוכדנצר מירושלים. והק' האחרונים מנא ליה לרש"י שהיו אלו בגדי כהן גדול, דאה"נ דכתיב גם בבגדי כהן גדול 'לכבוד ולתפארת' (לעיל כח ב), אבל מ"מ גם בבגדי כהן הדיוט כתוב כן, בפסוק דילן.
ונראה דהכריחו לרש"י לפרש שהכוונה דוקא לבגדי כה"ג, דהא דכתי' 'לכבוד ולתפארת' בבגדי כה"ג - קאי על כל בגדי הכה"ג כדכתי' שם 'ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת', ומשא"כ כאן שמדבר על כהן הדיוט כתי' 'לכבוד ולתפארת' רק על המגבעות, וכדמשמע מטעמי המקרא, שבתיבת 'אבנטים' יש אתנחתא ואח"כ כתי' 'ומגבעות תעשה להם לכבוד ולתפארת', וכן משמע מפי' הרשב"ם כאן שכתב: לפי שהמגבעות על הראש צריכים יפוי נאה ביותר. והנה אחשורוש הרי היה בראשו כתר מלכות, וא"כ לא לבש כלל המצנפת וגם אם לבשה - מ"מ מעליה היה הכתר, וא"כ לא ראו המצנפת ובמה נתגאה להראות את יקר תפארת גדולתו, ע"כ דקאי על יתר הבגדים שבהם נאמר 'לכבוד ולתפארת', וזה מצינו דוקא בבגדי כה"ג שנאמר בו על כל הבגדים 'לכבוד ולתפארת'.

מה שנכון נכון
הודעות: 11813
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'בהראותו את עושר וגו'' - מלמד שלבש בגדי כהונה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 05, 2017 11:17 am

בקשוני להעלות מאמר מהר"י דנדרוביץ.
מלמד שלבש בגדי כהונה גדולה.pdf
(82.19 KiB) הורד 370 פעמים


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים