מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פורים - יומא דשאול

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מראה כהן
הודעות: 11
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 11:32 pm

פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי מראה כהן » ו' מרץ 02, 2012 10:37 am

בספרי הקודש מובא בשם רבי פינחס מקאריץ שפורים הוא יומא דשאול המלך
אולם האם יש לזה מקור קדום יותר

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי כותב » ו' מרץ 02, 2012 7:11 pm

כנראה שכוונתך בטעם שאין אומרים פיוט קרובץ לפורים על ברכת את צמח דוד.

ראה בספה"ק זרע קודש (לפורים ד"ה במדרש זכרינו) שהביא בשם הרה"ק מלובלין זצ"ל, הטעם שאין אומרים פיוט קרובץ לפורים על ברכת את צמח דוד, והטעם מדוע בהושענא רבה אנו מתפללים שיענה השי"ת ויושיענו בזכות הצדיקים, ואנו הולכים ומפרטים כל צדיק וצדיק, ולא חושבים את שאול המלך, כי דוד המלך ושאול המלך היו שונאים, ולכן בהושענא רבה שהוא נגד מדת דוד, ואושפיזא דיליה, לא נזכר שאול, ופורים שבא הנס על ידי זרע שאול, לא נזכר דוד, עכדה"ק של הרבי מלובלין. וכן כתוב בסידור בית יעקב [דפוס לבוב תרס"ד, מהוספת המעתיק] (לפני קרובץ לפורים) בשם הרה"ק מוה"ר פנחס זצ"ל מקאריץ, [הובא דבריו גם בספר ליקוטי מהרי"ח (מנהגי פורים, ד"ה שחרית דפורים)]. וראה בספה"ק אגרא דפרקא (אות צ"ה) שכתב טעם אחר למה הפייטן לא יסד פיוט לברכת צמח דוד, לפי שכל מלחמה נוצחת היה על ידי מלכות בית דוד, שהם באים מזרע יהודה, דכתיב אצלו (בראשית מט, ח) ידך בעורף אויביך (עי' מגילה טז.), משא"כ מלחמת עמלק אמרו רז"ל (בר"ר עג, ז) דעיקר המלחמה היא ע"י בני בניה של רחל, כמד"א (ירמיה מט, כ) אם לא יסחבון צעירי הצאן, על כן לא נתייסד לשבח נס פורים בברכת צמיחת קרן דוד, כי הוא אינו עיקר במלחמה הלזו, עכ"ד. ועי' בספה"ק בני יששכר (אדר מאמר ו, אות ט"ז) באריכות, ובסידור תפלה ישרה וכתר נהורא (קרובץ לפורים, בהערה מתחת לקו).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' מרץ 03, 2012 9:53 pm

הסיבה שהקלירי (הוא בעל ה'קורבה' לפורים) לא יסד פיוט כנגד ברכת 'צמח דוד' הוא לא משום הדרשות דלעיל, אלא שכן היה המנהג הארצישראלי הקדמון (שמקורו בירושלמי) שכללו את ברכת 'צמח דוד' ב'בונה ירושלים'. היינו, בתפילת העמידה שלהם היו שמונה עשרה ברכות (עם ברכת המינים) ולא תשע עשרה כלפנינו (שע"פ המנהג הבבלי).
צא וראה, שבכל הקרובות לחול אין בהם כנגד ברכת 'צמח דוד'!

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 04, 2012 9:58 am

חכם באשי כתב:הסיבה שהקלירי (הוא בעל ה'קורבה' לפורים) לא יסד פיוט כנגד ברכת 'צמח דוד' הוא לא משום הדרשות דלעיל, אלא שכן היה המנהג הארצישראלי הקדמון (שמקורו בירושלמי) שכללו את ברכת 'צמח דוד' ב'בונה ירושלים'. היינו, בתפילת העמידה שלהם היו שמונה עשרה ברכות (עם ברכת המינים) ולא תשע עשרה כלפנינו (שע"פ המנהג הבבלי).
צא וראה, שבכל הקרובות לחול אין בהם כנגד ברכת 'צמח דוד'!


וכפי שכבר העירו על טעם זה לכגבי הקרובה לפורים (למרות שראיתי הסבר זה חוזר ונדפס אפילו בדורינו)

חיס
הודעות: 1417
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי חיס » א' מרץ 04, 2012 12:41 pm

זכור לי משהו מדברי אלקים חיים "אחרון" מה"פני מנחם" זי"ע בנושא זה, אשרי מי שראה את הדא"ח ויכול לצטט משם לכאן.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » א' מרץ 04, 2012 2:32 pm

רבינו זי"ע היה מזכיר ענין זה בכל שנה בימי הפורים, ולא רק בתשנ"ו, ראה בספרו הקדוש.

ולבקשתך הנני:
קבצים מצורפים
תשנו.pdf
(112.42 KiB) הורד 569 פעמים

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: פורים - יומא דשאול

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מרץ 18, 2016 8:43 am

חכם באשי כתב:הסיבה שהקלירי (הוא בעל ה'קורבה' לפורים) לא יסד פיוט כנגד ברכת 'צמח דוד' הוא לא משום הדרשות דלעיל, אלא שכן היה המנהג הארצישראלי הקדמון (שמקורו בירושלמי) שכללו את ברכת 'צמח דוד' ב'בונה ירושלים'. היינו, בתפילת העמידה שלהם היו שמונה עשרה ברכות (עם ברכת המינים) ולא תשע עשרה כלפנינו (שע"פ המנהג הבבלי).
צא וראה, שבכל הקרובות לחול אין בהם כנגד ברכת 'צמח דוד'!

כמוש"כ בשנו"א ברכות פ"ד מ"ג


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים