ויסע משה - הסיען בעל כרחם שעטרו מצרים סוסיהם בתכשיטי זהב וכסף ואבנים טובות, והיו ישראל מוצאין אותם בים, וגדולה היתה ביזת הים מביזת מצרים, שנאמר (שיר השירים א יא) תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף, לפיכך הוצרך להסיען בעל כרחם.
וכן נמצא בהרבה מדרשי חז"ל, יעויין במכילתא דרבי ישמעאל (בא - מסכתא דפסחא פרשה יג), ומנין שביזת הים גדולה מבזת מצרים שנא' ותרבי ותגדלי ותבואי בעדי עדיים. בעדי זו בזת מצרים עדיים זו ביזת הים. ואומר כנפי יונה נחפה בכסף זו ביזת מצרים ואברותיה בירקרק חרוץ זו בזת הים תורי זהב נעשה לך זו בזת הים עם נקודות הכסף זו בזת מצרים. ויעויין עוד בבמדבר רבה פר' נשא פרשה יג. ובתנחומא פר' בא וכהנה רבות.
וצ"ע טובא מהא דאיתא בגמ' ברכות (ט, ב), וינצלו את מצרים. אמר רבי אמי מלמד שעשאוה כמצודה שאין בה דגן. וריש לקיש אמר עשאוה כמצולה שאין בה דגים. וברש"י (ד"ה כמצודה),
כך ריקנו המצרים מכל ממונם, וינצלו - כתרגומו ורוקינו.
ובתנחומא (ופרשת בא סימן ח), וינצלו את מצרים אפילו ע"ז של כסף ושל זהב נתכת וחזרה כבתחלה ונטלו את הכל.
ואם אמנם רוקנו כל ממון מצרים בצאתם מנין היו למצרים אותו הממון שבזזו ישראל על הים.
קושיא זו כצורתה נמצאת בצל"ח על אתר, והאריך בענין זה, אולם יש להאיר שבאמת במדרש (שמות רבה (פרשת שמות פרשה ג) איתא בשינוי לשון, וז"ל,
. ונראה דאמנם זה קאי על עת קרי"ס, ואילו עתה ביציאת מצרים נטלו רק כלי כסף וכלי זהב ושמלות.עתידים לעשות מצרים כמצולה שאין בה דגים