מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'וינצלו את מצרים' בביזת מצרים או בביזת הים?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'וינצלו את מצרים' בביזת מצרים או בביזת הים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 2:14 pm

ברש"י פר' בשלח (שמות טו, כב),
ויסע משה - הסיען בעל כרחם שעטרו מצרים סוסיהם בתכשיטי זהב וכסף ואבנים טובות, והיו ישראל מוצאין אותם בים, וגדולה היתה ביזת הים מביזת מצרים, שנאמר (שיר השירים א יא) תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף, לפיכך הוצרך להסיען בעל כרחם.

וכן נמצא בהרבה מדרשי חז"ל, יעויין במכילתא דרבי ישמעאל (בא - מסכתא דפסחא פרשה יג), ומנין שביזת הים גדולה מבזת מצרים שנא' ותרבי ותגדלי ותבואי בעדי עדיים. בעדי זו בזת מצרים עדיים זו ביזת הים. ואומר כנפי יונה נחפה בכסף זו ביזת מצרים ואברותיה בירקרק חרוץ זו בזת הים תורי זהב נעשה לך זו בזת הים עם נקודות הכסף זו בזת מצרים. ויעויין עוד בבמדבר רבה פר' נשא פרשה יג. ובתנחומא פר' בא וכהנה רבות.

וצ"ע טובא מהא דאיתא בגמ' ברכות (ט, ב), וינצלו את מצרים. אמר רבי אמי מלמד שעשאוה כמצודה שאין בה דגן. וריש לקיש אמר עשאוה כמצולה שאין בה דגים. וברש"י (ד"ה כמצודה),
כך ריקנו המצרים מכל ממונם, וינצלו - כתרגומו ורוקינו.

ובתנחומא (ופרשת בא סימן ח), וינצלו את מצרים אפילו ע"ז של כסף ושל זהב נתכת וחזרה כבתחלה ונטלו את הכל.

ואם אמנם רוקנו כל ממון מצרים בצאתם מנין היו למצרים אותו הממון שבזזו ישראל על הים.

קושיא זו כצורתה נמצאת בצל"ח על אתר, והאריך בענין זה, אולם יש להאיר שבאמת במדרש (שמות רבה (פרשת שמות פרשה ג) איתא בשינוי לשון, וז"ל,
עתידים לעשות מצרים כמצולה שאין בה דגים
. ונראה דאמנם זה קאי על עת קרי"ס, ואילו עתה ביציאת מצרים נטלו רק כלי כסף וכלי זהב ושמלות.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: 'וינצלו את מצרים' בביזת מצרים או בביזת הים?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אפריל 22, 2014 3:14 pm

הדיוק במדרש נאה מאוד, אך ודאי שצריך ליישב גם לפי שיטת הגמרא ושאר המדרשים. וראה בתרגום יונתן לשמות (יד ט) "ורדפו מצראי בתריהון ואדביקו יתהון כד שרן על ימא כניסין מרגליין ואבנין טבן דדבר פישון מגינוניתא דעדן לגו גיחון וגיחון דברינון לימא דסוף וימא דסוף רמא יתהון על גיפיה". וב'פירוש יונתן' (מאת ר' חיים פייבל ב"ר דוד זכריה חתנו של השלה"ק) כתב שכוונת הת"י לתרץ בזה קושיא זו, והיינו דה'תורי זהב' אכן היו אבנים טובות אלו שהגיעו מגן עדן.
ואני הקטן אמרתי ליישב עפמ"ש במכילתא פרשת בשלח (מס' דויהי פרשה א): "ואת עמו לקח עמו - שלקחן בדברים אמר להם דרך בני מלכים להיות מנהיגין בסוף וחיילותיהם מקדימין לפניהם אבל אני אקדים לפניכם שנא' ופרעה הקריב. דרך בני מלכים כל העם בוזזין ונותנין לפניו והוא נוטל חלק בראש אני אשווה אתכם בבזה שנאמר שם אחלק שלל. ועוד שאני אפתח לכם אוצרות כסף ואוצרות זהב ואבנים טובות ומרגליות ואתן לכם לכך ואת עמו לקח עמו בדברים". וא"כ ביזת מצרים היתה משל כל העם, וביזת הים היתה משל אוצרות פרעה שמהם לא לקחו ישראל ביציאתם ממצרים. ואפשר שזה מכיון שהקב"ה אמר 'ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה', ופרעה לא היה שכינו של אף ישראלי. ועוד פלפלתא אמינא בה, להטעים מדוע לא לקחו את אוצרות פרעה מיד ביציאתם ממצרים. דהרי פרעה עשה עצמו עבודה זרה, וממילא כל נכסיו היו של ע"ז, והיו אסורים בהנאה. אך כשטבע פרעה בים הודה ואמר 'מי כמוכה באלים ה'', וא"כ ביטל הוא גופו את הע"ז שלו, ומעתה הותרו נכסיו בהנאה, וזכו בהם ישראל בהיתר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'וינצלו את מצרים' בביזת מצרים או בביזת הים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 4:45 pm

יענק'ל, זה ממש לייבעדיגע פשט.

אבל אי מטעם ביטול קא אתיית, הרי פרעה כבר ביטל את העבודה זרה שלו במכת בכורות, הלא כן? [בביזויו לעניני כל כידוע מהמדרשים, ובהכרח כן דאל"ה היאך לא הוכה בהדי כל אלהי מצרים כדמפורש בקרא 'ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים'?].

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: 'וינצלו את מצרים' בביזת מצרים או בביזת הים?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אפריל 22, 2014 5:11 pm

הא לא קשיא כלל. הרי גם בעל צפון לא לקה במכת בכורות ע"מ להטעותם, וה"ה פרעה.
ולגבי הביזיון שהיה בעת המכה, ראה ברמב"ם הלכות עבודת כוכבים (פרק ח ה"י): "רקק בפניה השתין בפניה גררה זרק בה את הצואה הרי זו אינה בטילה". וכ"ש התם שפרעה לא עשה מעצמו פעולה ע"מ לבזות, וגם לא הודה אז שאין עוד אלוק מבלעדי ה', ורק אמר הרי אתם לעצמכם.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים