מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
מר בר רב אשי
הודעות: 42
הצטרף: ג' יוני 22, 2010 10:26 pm

לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הודעהעל ידי מר בר רב אשי » ג' מרץ 24, 2015 10:36 pm

שמעתי קושיא מעניינת (כנראה שלפני עשרות שנים היה מדובר גדול ע"ז).
למה האוכל מצה בלי הסיבה צריך לחזור ולאכול בהסיבה, הא הסיבת מצה אינו אלא מדרבנן ומדאורייתא יצא, א"כ לא יאכל מרור רק כורך ויקיים הכול, דהא מה שלא מקיימים בכורך משום דטעם מרור דהוי דרבנן מבטל טעם מצה דאורייתא, ואחר אכילת מצה הוי המצה דכריכה רשות ומבטל מרור דרבנן, משא"כ במקרה דנן הא מצה מדאורייתא יצא, ונשאר רק מצה דרבנן ומרור דרבנן ואין מבטלים זא"ז.

אחד התירוצים הוא ע"פ תוס' בר"ה (כמדומני) דמי שלא קיים המצוה כתקנת חז"ל גם ידי תורה לא יצא.

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ג' מרץ 24, 2015 10:44 pm

התוס' הוא בסוכה (ג. סוד"ה דאמר) "כדאשכחן לב"ש היכא דיתיב אפיתחא דמטללתא דגזרי שמא ימשך אחר שולחנו וקאמרי לא קיימת מצות סוכה מימיך דאפי' מדאורייתא לא קיים ומדבית שמאי נשמע לב"ה".

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ג' מרץ 24, 2015 11:09 pm

ויש להעיר מתוס' פסחים (קטו. ד"ה אלא) "ומיהו אי הוה קיימא לן כהלל הוה עבדינן הכי מצה לחודא והדר מצה ומרור בכריכה כיון שצריך לעשות מדרבנן מצות כריכה כהלל הוה דרבנן ודרבנן". ומוכח שאם לא קיים מצות כריכה מדרבנן יצא י"ח הדאורייתא ויכול אח"כ לאכול מצה ומרור יחד דהוי דרבנן ודרבנן, וא"כ לכאורה ה"ה הכא.

אמנם אולי יש לתלות זאת בחקירת הגר"ח והגרי"ז האם כריכה היא פרט במצות מצה או שהיא חיוב בפ"ע שמקיימים אותו בעת מצוות מסויימות, ולפי הצד השני א"ש דהרי את מצות מצה קיים גם באם לא היסב, משא"כ בנוגע לכריכה שעלי' דברו תוס' שהיא פרט במצות מצה.

מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

Re: לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » ה' מרץ 26, 2015 6:57 pm

מר בר רב אשי כתב:שמעתי קושיא מעניינת (כנראה שלפני עשרות שנים היה מדובר גדול ע"ז).
למה האוכל מצה בלי הסיבה צריך לחזור ולאכול בהסיבה, הא הסיבת מצה אינו אלא מדרבנן ומדאורייתא יצא, א"כ לא יאכל מרור רק כורך ויקיים הכול, דהא מה שלא מקיימים בכורך משום דטעם מרור דהוי דרבנן מבטל טעם מצה דאורייתא, ואחר אכילת מצה הוי המצה דכריכה רשות ומבטל מרור דרבנן, משא"כ במקרה דנן הא מצה מדאורייתא יצא, ונשאר רק מצה דרבנן ומרור דרבנן ואין מבטלים זא"ז.

אחד התירוצים הוא ע"פ תוס' בר"ה (כמדומני) דמי שלא קיים המצוה כתקנת חז"ל גם ידי תורה לא יצא.

קושיה ידועה בשם המהרש"ם

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 10:27 pm

אכן דן בזה המהרש"ם במכתבו להאדר"ת, ז"ל בח"ו סי' לח -
ומה שהקשה הדר"ג בהא דסי' תע"ב ס"ז דבאכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכול בהסיבה, דהא כל טעמא דאין יוצאין בכזית של כורך משום דאתי מרור דרבנן ומבטל למצה דאורייתא, א"כ הרי כל חיוב הסיבה רק מדרבנן, ובאכל כזית א' בלא הסיבה כבר יצא י"ח של תורה ושוב יוכל לצאת בכזית כורך ואולי אין חיוב דרבנן של הסיבה שוה כחיוב של אכילת מרור בעצמו עכ"ד. והנה מ"ש דשמא אין החיובים שוים הוא נגד מ"ש התוס' שם בד"ה אלא מברך, וברא"ש סי' כ"ז דאי הלכתא כהלל הוי מרור דרבנן ולא מבטלי להדדי. וגם קושייתו נראה ליישב דלדידן איכא נמי ספיקא שמא הלכה כרבנן דאין מצוה בכריכה והוי רשות וחיוב הסיבה דרבנן, א"כ כיון שכבר אכל מרור בפ"ע אתי רשות דמרור ומבטל למצה דרבנן אלא דכל קושי' כת"ר הוא דלא יאכל המרור בפ"ע רק ביחד בכריכה, והרי במש"ז סי' תע"ה סק"ז הביא מהפוסקים דלרבנן לכתחלה בעינן כל א' בפ"ע אלא דבדיעבד באכל בכריכה יצא, א"כ אין לו לעבור בידים שלא לאכול המרור בפ"ע אלא בכריכה ולעשות נגד המצוה שצריך לכתחילה לאכול בפ"ע, ולכן פסקו הפוסקים דצריך לחזור ולאכול בהסיבה


ועכ"פ פשיט"ל לתרי הגאונים זי"ע, את עצם הסברא דאם מחוייב לאכול מצה מדרבנן כיון דחיסר הסיבה, אז כשיאכל את המצה השניה עם מרור לא יהיה בזה שום ביטול כיון דתרווייהו מצוות דרבנן נינהו.

ויש לחקור לפי דבריהם איך הדין להיפך, והיינו דמעיקרא אכל מצה ומרור יחד, ואח"כ אכל מצה בלי הסיבה, דלכאו' ג"כ נימא דחובת מצה דאו' יצא במצה השנית, וחובת מצה מדרבנן (עם הסיבה), יצא במצה הראשונה. אמנם נראה לחלק בזה, וצ"ע.


{ומשכחת הרבה כה"ג שיהיה אדם מחוייב במצה מדרבנן, וכגון אם אכל מעיקרא מצה טבולה מדרבנן (עציץ נקוב), או כשעשיית המצות נעשתה ע"י גוי מדרבנן -עי' כאן viewtopic.php?f=17&t=26110 , או באופנים שהתבארו כאן - viewtopic.php?f=17&t=26479&hilit#p269859 דרבנן חייבו לקיים שוב את הדאו' מספק, אי נימא דיש לזה גדרים של דרבנן ולא של חשש דאו', ועוד אופנים. אבל קל יותר להעמיד את השאלה דוקא ע"פ המבו' במהרש"ם להדיא דהמחוייב במצה מפני שאכל קודם לכן מצה בלי הסיבה הוי בגדר חיוב מרור, עד שאין בזה מצוות מבטלות זו את זו, ובזה יל"ד האם שייך לקיים דרבנן כשהוא עדיין מחוייב מדאו'}.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לא אכל מצה בהסיבה, למה חוזר ואוכל בהסיבה?

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אפריל 25, 2016 11:47 am

יש לתרץ דרך חידוד מעניין ,
אם נניח לתוספות בסוכה [כבר נשתברו עליו קולמוסים ,ועיין בחלקת יואב דהקשה על רע"א מתוספות זה על פסקו דמי שתקע בשופר בשבת יצא יד תקיעת שופר מדאורייתא למרות תקנת חכמים]
יש לומר דחכמים לא עקרו את הדין דאורייתא אלא מרגע שקבעו דדרך אכילת מצה הוא בהסיבה שוב הוי אכילה בלא הסיבה שלא כדרך אכילה ולא יצא אף דאורייתא ,וכמו שמצינו בעירובין לגבי תפלין בשבת דברגע שיש דין בל תוסיף הופכים התפלין למשאוי במקום מלבוש ,
ידעתי גם ידעתי על דבריי שדחוקים הם בכ"א לא נמנעתי מלהביאם באופן רעיוני,


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים