מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי משולש » ה' אפריל 09, 2015 11:57 am

בפולין נהגו לומר בכל שבתות שבין פסח לשבועות פיוטים. מה יעשו בני ארץ ישראל בשבת איסרו חג פסח, האם גם אז אומרים פיוטים, ואם כן אלו פיוטים יאמרו?

לגבי פרקי אבות מכיון שיש שבע שבתות בין פסח לשבועות יש כמה מנהגים: יש מוסיפים פרק ממסכת ד"א, (מנהג הספרדים בא"י מובא במקור חיים לחוו''י), יש מתחילים מחזור שני לפני שבועות, ויש שלא אומרים פרקי אבות באסרו חג של פסח, (וסותרים את מנהגם באסרו חג של שבועות).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי משולש » ב' אפריל 13, 2015 2:33 pm

קיבלתי מקהילת אושטרייך בקרית ספר: (כנראה המקום היחיד בא"י שאומרים יוצרות אופנים וזולתות כמנהג פולין ליטא ואושטרייך ובנותיהם).

בשבת אסרו חג אמרנו את הפיוטים הבאים:
יוצר לשבת ראשון (הוא מתאים סמוך לשביעי של פסח, כיוון שמדבר על השירה). בעז"ה בשבת הבעל"ט נאמר את היוצר *"אור נכון" שאמרוהו בק"ק צרפת בשבת שבתוך המועד אף שאינו שייך בדווקא לפסח.
אופן: בסידורים יש לשבת ראשון, שני אופנים (אחד מהם אמרו בקהילות פיהם (בהמן).
אהבה: לקחתי את האהבה הכתובה במחזור נירנברג לשבת שירה, ומתאימה לכל האהבות של ספירת העמר.
זולת: *אמנם פסו מעדני (אמרוה בק"ק צרפת בשביעי או שמיני של פסח).
גאולה:* זרח כבודי הנמצאת במחזור נירנברג בשבועות. מבנה הפיוט כברח כבודי (לכאורה הוא יותר מתאים כמאורה).

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 14, 2015 2:27 am

משולש כתב:לגבי פרקי אבות מכיון שיש שבע שבתות בין פסח לשבועות יש כמה מנהגים: יש מוסיפים פרק ממסכת ד"א, (מנהג הספרדים בא"י מובא במקור חיים לחוו''י), יש מתחילים מחזור שני לפני שבועות, ויש שלא אומרים פרקי אבות באסרו חג של פסח, (וסותרים את מנהגם באסרו חג של שבועות).


לגבי פרקי אבות כבר מוזכר בתיקון יששכר שבשבת השביעי אומרים פרק ממסכת דרך ארץ.

בענין ה"סתירה" כשיום ב' שבועות חל בשבת - יש נוהגין בקביעות זו שלא לומר אז פרק כלל כך שיתכן שאין ב' המנהגים שהבאת עולים בקנה אחד כלל, ואין כאן שום "סתירה"

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אפריל 14, 2015 2:42 am

משולש כתב:קיבלתי מקהילת אושטרייך בקרית ספר: (כנראה המקום היחיד בא"י שאומרים יוצרות אופנים וזולתות כמנהג פולין ליטא ואושטרייך ובנותיהם).

בשבת אסרו חג אמרנו את הפיוטים הבאים:
יוצר לשבת ראשון (הוא מתאים סמוך לשביעי של פסח, כיוון שמדבר על השירה). בעז"ה בשבת הבעל"ט נאמר את היוצר *"אור נכון" שאמרוהו בק"ק צרפת בשבת שבתוך המועד אף שאינו שייך בדווקא לפסח.
אופן: בסידורים יש לשבת ראשון, שני אופנים (אחד מהם אמרו בקהילות פיהם (בהמן).
אהבה: לקחתי את האהבה הכתובה במחזור נירנברג לשבת שירה, ומתאימה לכל האהבות של ספירת העמר.
זולת: *אמנם פסו מעדני (אמרוה בק"ק צרפת בשביעי או שמיני של פסח).
גאולה:* זרח כבודי הנמצאת במחזור נירנברג בשבועות. מבנה הפיוט כברח כבודי (לכאורה הוא יותר מתאים כמאורה).


בקיצור הדברים :
אין שום מסורה איך לנהוג בזה, יען שאצל רבותינו הראשונים נ"ע מייסדי מנהגי ארצות אושטרייך ופולין לא התקיים מציאות כזו
ואשר על כן במקום שאין מנהג או מסורה החליטו "קהילת אושטרייך קרית ספר" לבדות מעצמם מנהג ומסורה חדשה והפסיקו את התפילה באמירת פיוטים שהם בעצמם ליקטו מפה ומשם (שלפחות פיוט אחד מהרשימה הנ"ל כלל מעולם לא נאמר בארצות אושטרייך ופולין) במקום שאין לנו שום מסורת מאבותינו ורבותינו הראשונים לנהוג כן !!!

בורות ליטאית במיטבו !!!
כמה שהם מנסים להתרחק מהטרנד החדש שלדאבוננו נולדה אצל בני ישיבות ליטא בארץ ישראל שלאחר השואה של עקירת המנהגים אשר בשם "מנהג בני הישיבות" יכונה, משום מה ארס המחלה של הלמדנות והגאווה של הבנה עצמית ללא צורך לקביעתם של הראשונים עדיין מפעפע בקרבם !!
במקום שאין לנו מסורת מרבותינו הראשונים נ"ע על אמירת פיוטים בשבת מסויים פשוט שאין באפשרותו של איזה זבוב קצוץ כנפיים להחליט בעצמו לומר פיוטים ע"פ סדר הנראה לדעתו הקטנה ושכלו המטופשת !

לגופא דענין יצויין, שכפי הנראה מלוח בני אשכנז של הרב"ש המבורגר שליט"א אצלם אכן אין אומרים שום פיוט בשבת זו, ולא בדו מליבם מנהגים חדשים במקום שאין להם מסורת !

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 14, 2015 7:30 am

לוח בני אשכנז אין להם בעיה עם השבת הזו כי אצלם אומרים פיוטים רק אחרי ר"ח אייר והלאה.
הבעיה היא עם פולין שאומרים בין פסח לעצרת. ודווקא חלק מהפיוטים של שבת ראשונה שאחר הפסח מתאימים יותר לשבת איסרו חג מאשר לשבת שאחריה. (עיין שם בפיוטים).

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' אפריל 03, 2016 1:16 pm

שבטי ישראל כתב:
בקיצור הדברים :
אין שום מסורה איך לנהוג בזה, יען שאצל רבותינו הראשונים נ"ע מייסדי מנהגי ארצות אושטרייך ופולין לא התקיים מציאות כזו
ואשר על כן במקום שאין מנהג או מסורה החליטו "קהילת אושטרייך קרית ספר" לבדות מעצמם מנהג ומסורה חדשה והפסיקו את התפילה באמירת פיוטים שהם בעצמם ליקטו מפה ומשם (שלפחות פיוט אחד מהרשימה הנ"ל כלל מעולם לא נאמר בארצות אושטרייך ופולין) במקום שאין לנו שום מסורת מאבותינו ורבותינו הראשונים לנהוג כן !!!
בורות ליטאית במיטבו !!!
כמה שהם מנסים להתרחק מהטרנד החדש שלדאבוננו נולדה אצל בני ישיבות ליטא בארץ ישראל שלאחר השואה של עקירת המנהגים אשר בשם "מנהג בני הישיבות" יכונה, משום מה ארס המחלה של הלמדנות והגאווה של הבנה עצמית ללא צורך לקביעתם של הראשונים עדיין מפעפע בקרבם !!
במקום שאין לנו מסורת מרבותינו הראשונים נ"ע על אמירת פיוטים בשבת מסויים פשוט שאין באפשרותו של איזה זבוב קצוץ כנפיים להחליט בעצמו לומר פיוטים ע"פ סדר הנראה לדעתו הקטנה ושכלו המטופשת !


אילו היית מכיר את המייסדים של הקהילה...

הם מנסים לחקות את מהג ריינוס של הרב ב"ש המבורגר, אבל רק יעקעס הם ממשיכים אמיתיים, פוילישערס וליטוואקס אינם כאלו אפילו אם ירצו.
איני דובר שלהם, אבל הם אינם חושבים שהם שמרנים גדולים, אלא שהליטאים בארץ ("מנהג בני הישיבות" שלך) עושים דוקא כדעת הגר"א, אף על פי שהוא יחיד נגד שאר האחרונים, ורובם אינם אומרים פרקי אבות בשבת שאין לזה מקור בגר"א, והחסידים עזבו אפילו את נוסח אשכנז, ולמה לא נחזור למנהג אבותינו שנהגו עד שנת ת"ק?

טענותיך הן דברי הבל:
א. יש עשרות פיוטי יוצר שעוסקים במעשה בראשית, וכמעט כל הראשונים לא סברו שהם הפסק. למה יהיו הפיוטים הללו, שגם אותם חיברו ראשונים, הפסק, רק בגלל שלבני פולין לא היתה הזדמנות לכלול אותם במנהגם?
ב. אתה חושב כנראה שיש סודות גדולים בקבלה למה כל פיוט נאמר במקום שנאמר. אבל רבותינו האשכנזים הראשונים לא הכירו את הזוהר, ובשום מקום לא כתבו שטעם קביעת הפיוטים אינו לפי נגלה, ומאין יגיעו הסודות?
מצאנו בראשוני אשכנז רק שמי שמשנה מנהג הקדמונים הוא בסכנה. במקום שאינו בכלל מנהגם - מכריעים כפי קטנות דעתנו, כמו שבהלכה במקום שלא מצאנו בפוסקים אנו עושים לפי קטנות דעתנו.
ג. גם בזמן הראשונים היו מקרים שהחזן היה בוחר פיוטים לפי שיקול דעתו ולא קבעו מנהג. בק"ק וורמייזא לא היה סדר סליחות קבוע לימי תשובה והיו בוחרים סליחות בכל שנה עד סוף ימי החוות יאיר.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: פיוטי הספירה בשבת איסרו חג פסח

הודעהעל ידי חברא » ב' מרץ 26, 2018 10:18 pm

הקפצה לשנת תשע"ח.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים