דין היין בדיעבד, ולמעשההסבר אחר ופשוט יותר לדברי הגרשז"א הוא פשוט - שאין דנים אפשר משאי אפשר, ובדליכא כו"ע לא פליגי. ואם בכוס שני מוכרחים לגלותו למען המצווה, הרי זה כעין בדיעבד, אבל בקידוש יש להקפיד.
אמנם זה תלוי אם נאמר שיין מגולה כשר בדיעבד, כי במשנה ברורה שם כתוב שאף בדיעבד אין לקדש על יין פגום, אבל משמע שעיקר דבריו הוא על יין שטעמו כחומץ או שהוא מאוס עיי"ש. (ועיין בביאוה"ל שם, שהוכיח שיש דברים שיש בהם משום 'הקריבהו נא לפחתך' ואעפ"כ הם כשרים בדיעבד).
ולמעשה קשה לומר שיין שהיה מגולה ב' או ג' שעות ועדיין יש בו טעם יין לגמרי אלא שאולי נמר טעמו קצת, יהיה פסול בדיעבד.
ובאמת דברי הרב נאה, אף שהם נראים אולי מחודשים על לשון הפוסקים שכתבו 'ב' או ג' שעות', הרי שביחס לטעם הדברים הם מסתברים מאוד, שבשיעור של חצי שעה או שעה, אין כלל פגימה בטעם היין ובריחו, ועכ"פ לא פגימה המורגשת כל כך.
====
אלא שמשעה שהנחנו שבדיעבד יין כזה כשר לקידוש, שוב אין לדידן כל כך נפקא מינה בראיית הרב נאה, כיוון שהביא המשנה ברורה מהחיי אדם שכל מה שהקילו ביין מגולה בשעה מועטת הוא גם רק כעין בדיעבד ומכיוון שהיין ביוקר:
וכתב הח''א דדוקא במקום שהיין ביוקר דלא קפדי כולי האי בגילוי מועט אבל המקדש על השכר יהיה זהיר בזה, ונראה דבאין לו אחר אין להקפיד בדיעבד גם בשכר כמו ביין
אם כן להלכה ולמעשה, אצלנו שהיין ומיץ ענבים מצוי ביותר ב"ה, יש עלינו להקפיד שלא יתגלה היין אפילו שעה מועטת.
אלא שלפי אותה הבנה, ייתכן אולי לומר שגילוי של רבע שעה, נניח, אינו אפילו בגדר 'שעה מועטת'. ויל"ע.