מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 06, 2012 2:37 pm

בסליחות אנו אומרים


מִיכָה עַבְדְּךָ אָמַר לְפָנֶיךָ.
מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵֹא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא:
יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ יִכְבּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצוּלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם.
וְכָל חַטֹּאת עַמְּךָ בֵּית יִשְֹרָאֵל תַּשְׁלִיךְ בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לֹא יִזָּכְרוּ וְלֹא יִפָּקְדוּ וְלֹא יַעֲלוּ עַל לֵב לְעוֹלָם:
תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם:



"הפסוק" השלישי, אינו פסוק כידוע. ואינו מופיע בספר מיכה (ז' יח). למרות שרבים מפלפלים בו.
ממתי החלו לאומרו?

חיפשתי באוצר ומצאתי מאמר של רש"ח קוק בענין, אבל לא מברר את מקור ההוספה.
בצפונות מצאתי שנדפסו דברים מרבי יוחנן לוריא (בעל משיבת נפש, משנות הרי"ש) ושם כתב שאין נכון להפסיק בדברי מיכה.
ויש עוד טעם שלא להפסיק לפי מה שרמזו שם י"ג מידות, ומשפט זה מפריד אלוף.
ראיתי גם במנהגי חב"ד שאין אומרים אותו.
אבל עדין לא מצאתי מקורו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ספטמבר 06, 2012 2:43 pm

מי חיבר איני יודע,
אך ה'פסוק' הזה מופיע בשרשת הפסוקים החותמת את פיוט ד של הקרובה ליוה"כ ליניי. ראה פיוטי יניי, מהדורת זולאי, עמ' שכז.
ע' פליישר קורא לו 'פסוק ליטורגי', ומציין כמה היקרויות קדומות שלו. ראה תפילה ומנהגי תפילה וכו', עמ' 135, 143 ועוד.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי יתר10 » ו' ספטמבר 07, 2012 1:02 am

אין אתי יודע עד מה, אבל אני מעתיק כמה נוסחאות בזה מקטעי הגניזה (מאתר האקדמיה) שיתכן שיכולים ללמד על התפתחות והשתלשלות ה'פסוק'

הראשון הוא מפסוקים שמופיעים בסוף הפיוט 'שושן עמק איומה' של הקליר
ככ' ע' י' נ' "מי אל כמוך נושא עון ועובר על פשע לשארית נחלתו לא החזיק לעד אפו כי חפץ חסד הוא". ונ' "ישוב ירחמנו יכבוש עונתינו ותשל[י]ך במצלות ים כל חטאותם". וכל חטאתינו וכל חטאות עמך ישראל במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב מעתה ועד עולם. "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם

השני והשלישי הם נוסחאות שבאות כחלק מסיום הוידוי ביום הכיפורים (כמו אצלינו)

ישוב ירחמנו יכבוש עונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתם"., יהי רצון מלפניך ייי אלהינו ואלהי אבותינו., שתשליך כל חטאתינו וכל חטאת עמך בית ישראל במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב לעולם., אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבתינו מימי קדם".

תשוב תרחמנו ותכבש עונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתינו., וכל חטאות עמך בית ישראל תשליך במקום אשר לא יזכרו ולא יפקדו ולא יעלו על לב לעולם., תתן אמת ליעקב וחסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם"


---------

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 09, 2012 3:51 am

יש"כ לחכם באשי וליתר 10.
בין הפסוקים הנאמרים בין הסליחות ישנם פסקאות רבות שאינם בכתובים, ה'חידוש' כאן זה ההפסק באמצע דברי מיכה, הבאים תחת הכותרת מיכה עבדך אמר לפניך.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי יתר10 » א' ספטמבר 09, 2012 9:37 am

אכן, יתכן שהרקע להוספה זו בתוך דבריו של מיכה היא הקושי שיש בפסוק עצמו שהתחיל ב'ירחמינו' ו'עונתינו' וסיים ב'חטאתם'. והמפרשים האב"ע והרד"ק נדרשו לזה והרד"ק כתב שכן דרך המקראות, אבל כשאנו באים לשים את הדברים בפי המתפלל הקושי מתעצם שכן אין זה משגרת הלשון של המתפלל לכפרת עונותיו הוא, לדבר בלשון נסתר למרות שהוא משתמש בדברי הנביא, עדות לכך ניתן למצוא בקטע שהביא פליישר שם בעמ' 142 ששינה בלשון המקרא גופא כך: מיכה עבדך אמר לפניך וכו' ישוב ירחמינו יכבוש עונתינו ותשליך במצולות ים כל חטאותינו כתוצאה מקושי זה ניתוסף הקטע הזה של וכל חטאתינו וכל חטאת עמך וכו' שאינו אלא הרחבת דבריו של מיכה והפיכתם ללשון תפילה,
(אם כנים דברי בזה הרי שבנוסח המאוחר שנשמט 'וכל חטאתינו' עיקר חסר מן הספר)

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 28, 2017 12:18 pm

אכן אין הוא מסדר סליחות (ואישית אינני אומרו שנים רבות, אחרי שהתוודעתי לביאור הגר"א על י"ג מידות דמיכה, ואיננו מתאים לכותרת 'מיכה עבדך')
בחיפוש קל מצאתי סליחות כמנהג ליטא ריסין וזאמוט, בדפוס האלמנה והאחים ראם תרל"ט, שזה לא מופיע שם אלא כל הפסוקים של מיכה ברצף.
שער.JPG
שער.JPG (64.03 KiB) נצפה 6261 פעמים

פסוקי מיכה.JPG
פסוקי מיכה.JPG (35.63 KiB) נצפה 6285 פעמים


אבל בסליחות לכל השנה,ויניציאה ש"ח הודפסה ההוספה הזו:

ויניציאה שח.JPG
ויניציאה שח.JPG (111.77 KiB) נצפה 6285 פעמים

וכן בעוד מהדורות של שמורים לבוקר כמו תז

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 28, 2017 2:16 pm

באזור אליהו ליתא, ע"פ ס"י

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 13, 2020 9:08 am

איש_ספר כתב:ראיתי גם במנהגי חב"ד שאין אומרים אותו.

אומרים אותו ביוה"כ.

ולכאורה איננו פסוק אלא תפילה לקיום הפסוק שלפניו.

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי שבע » ב' אוקטובר 26, 2020 10:28 am

סדור מנהג אשכנז המערבי
משנת ה'מ
ZURICH Jes 17

שימו לב לשינויים גם בפסוק השני!
קבצים מצורפים
יסלזון 17.jpg
יסלזון 17.jpg (329.22 KiB) נצפה 4187 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' אוקטובר 26, 2020 12:42 pm

אני חשבתי שזה מנהג שגלש לסליחות מתשליך. אבל לא בחנתי את זה.
בתשליך במנהג האשכנזי הישן היו אומרים הפסוק דרך תפילה, כמו שנוהגים לשנות פסוקים בהרכבה נוסחאות אשכנזיות בהתאמה.
התשליך שלפנינו נדד לסידורי הספרדים כנראה בעקבות כתבי האר"י הוא השתנה וקיבל תוספות ותפילות וחזר למחזור האשכנזי בצורתו הספרדית אבל במקור היו אומרים כנזכר ברמ"א.
והולכין אל הנהר לומר פסוק: ותשליך במצולות ים כל חטאתינו וגומר (מיכה ז, יט) (מנהגים).
בדרכי משה [אות ב] בשם מהרי"ל [שם] לילך בראש השנה אל הנהר ואומרים תשוב תרחמינו ותכבוש עונותינו [מיכה ז, יט].

ולא היו אומרים מי אל כמוך
נוסח תשליך משנות הת"ק :
1.png
1.png (22.08 KiB) נצפה 4158 פעמים

2.png
2.png (11.64 KiB) נצפה 4158 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 26, 2020 3:41 pm

שבע כתב:סדור מנהג אשכנז המערבי
משנת ה'מ
ZURICH Jes 17

שימו לב לשינויים גם בפסוק השני!

שימו לב גם לכמה תוספות של ואו החיבור שאינן בלשונות הפסוקים המקוריים.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוקטובר 26, 2020 4:09 pm

עזריאל ברגר כתב:
שבע כתב:סדור מנהג אשכנז המערבי
משנת ה'מ
ZURICH Jes 17

שימו לב לשינויים גם בפסוק השני!

שימו לב גם לכמה תוספות של ואו החיבור שאינן בלשונות הפסוקים המקוריים.

לפחות חלק מהשינויים נובעים ככל הנראה ממסורות שונות לקריאה. ראה לדוגמא במצורף כאן צילום מתוך תנ"ך קניקוט המדעי
קבצים מצורפים
Screenshot_20201026-160648_Drive.jpg
Screenshot_20201026-160648_Drive.jpg (579.14 KiB) נצפה 4132 פעמים

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי שבע » ב' אוקטובר 26, 2020 4:40 pm

עזריאל ברגר כתב:
שבע כתב:סדור מנהג אשכנז המערבי
משנת ה'מ
ZURICH Jes 17

שימו לב לשינויים גם בפסוק השני!

שימו לב גם לכמה תוספות של ואו החיבור שאינן בלשונות הפסוקים המקוריים.

למצוי בכתבי-יד קשה לייחס חשיבות לתוספות הללו - כי רבו למעלה ראש!

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' אוקטובר 26, 2020 11:03 pm

אישצפת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שבע כתב:סדור מנהג אשכנז המערבי
משנת ה'מ
ZURICH Jes 17

שימו לב לשינויים גם בפסוק השני!

שימו לב גם לכמה תוספות של ואו החיבור שאינן בלשונות הפסוקים המקוריים.

לפחות חלק מהשינויים נובעים ככל הנראה ממסורות שונות לקריאה. ראה לדוגמא במצורף כאן צילום מתוך תנ"ך קניקוט המדעי


כוונתך שאלו מסורות קריאה שונות בספר מיכה?
שים לב שגם וכל חטאות וכו' מופיע שם זה ודאי לא מתוך הנביא.
וריבוי הסימונים מוכיח שהוא מציין כאן כנראה כתבי יד של סידורים ומחזורים, וברור שכוונת הסידורים לא לשנות את הפסוק אלא לאומרו דרך תפילה, כמו שיש בלי סוף בסליחות וב'והוא רחום' ועוד שאומרים פסוקים באופן משונה מכפי שהם במקור.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' אוקטובר 27, 2020 4:15 am

שמואל שלומוביץ כתב:
אישצפת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שבע כתב:סדור מנהג אשכנז המערבי
משנת ה'מ
ZURICH Jes 17

שימו לב לשינויים גם בפסוק השני!

שימו לב גם לכמה תוספות של ואו החיבור שאינן בלשונות הפסוקים המקוריים.

לפחות חלק מהשינויים נובעים ככל הנראה ממסורות שונות לקריאה. ראה לדוגמא במצורף כאן צילום מתוך תנ"ך קניקוט המדעי


כוונתך שאלו מסורות קריאה שונות בספר מיכה?
שים לב שגם וכל חטאות וכו' מופיע שם זה ודאי לא מתוך הנביא.
וריבוי הסימונים מוכיח שהוא מציין כאן כנראה כתבי יד של סידורים ומחזורים, וברור שכוונת הסידורים לא לשנות את הפסוק אלא לאומרו דרך תפילה, כמו שיש בלי סוף בסליחות וב'והוא רחום' ועוד שאומרים פסוקים באופן משונה מכפי שהם במקור.

הסימונים שבקניקוט הינם מכתבי יד של התנ"ך ומחזורים שהיו למראה עיניו. ספייציפית לפסוק הנ"ל כנראה שזה ממחזור ולא מתנ"ך, למרות שאיני מבין לטינית אבל כך נראה מהצילום הזה.
דרך אגב אי אפשר לומר שעבודתו של קניקוט מושלמת שכן מאז ועד היום התגלו עוד כתבי יד רבים. וכמו כן בכמה ראשונים מובאים הפסוקים בכתיב שונה ממה שלפנינו וקניקוט לא ציין מקבילה לגירסתם כי לא מצא ואפשר שכיום יימצא.
קבצים מצורפים
20201027_070049.jpg
20201027_070049.jpg (64.48 KiB) נצפה 4017 פעמים

אבא יודן
הודעות: 1253
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מי יסד את הפסוק שאינו פסוק?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' נובמבר 16, 2022 4:21 pm



חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים