מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי אברהם » א' ספטמבר 09, 2012 1:39 pm

כד הוינא טליא הייתי נרעש ונרגש בהתקרב שקיעת החמה דשלהי ראש השנה, הא עתה הוא חיתום הדין באם איני מן הבינונים [ועכ"פ לענייני עוה"ב], ואיך אוכל להחריש מלהפציר ולהתחנן וכו'.
עד שהייתי תמה למה באמת לא נהגו להתפלל ולהרעיש בסוף היום, שהוא זמן החיתום להרבה מן האנשים, וכעין תפילת נעילה ביום הכפורים.

כשגדלתי מעט, שחקתי על עצמי, הרי מבואר שעיקר הדין בר"ה הוא בג' שעות ראשונות, ולכל היותר עד חצות, וכבר התיר האר"י לישן לאחר שיוצאים מביהכנ"ס, וגם אין אומרים כבר 'תכתב ותחתם'. ולא שייך כאן חיתום הדין בסוף היום.

והנה, הקשה הר"ן אמאי אין מקדימין תקיעות דמעומד שהם עיקר המצוה לתקיעות דמיושב שאינן אלא לערבב את השטן, ולמה אין תוקעין אותן לאחר התפילה. ותירץ דאם ימתינו עד לאחר התפילה ושמעו עיקר התקיעות שמא לא יחששו אח"כ לתקיעות דמיושב, עיי"ש.
וכתב הב"ח בסי' תקפ"ה דאין כוונת הר"ן להקשות לפי פירושו דלערבב היינו להכניע את היצר דלפירוש זה לא קשיא מידי דפשיטא דקודם התפילה צריך להכניע היצר, אבל כוונת הר"ן להקשות לשיטת הירושלמי דלערבב את השטן היינו כדי שיהא בהיל ומפחד ולא יקטרג, דלשיטתו קשה כיון שאינו מעורבב אלא בשמעו שנית לאחר שהתפלל מוסף ולא יוכל לקטרג בסוף היום בגמר הדין היה ראוי להקדים אותן שהן עיקר, עכ"ל.
ומבואר, דס"ל שעיקר הדין אינו בשעת התפילה, ולכן אין צריך לדקדק שישמע השטן שנית כבר בזמן התפילה אלא עיקר הדין הוא 'בסוף היום בגמר הדין' ולכן סגי שישמע הקול השני לאחר התפילה.

וא"כ יש מקום להתבונן, כיצד איננו מתכנסים אז לתפילה ובקשה, ברגעי חיתום הדין?
נערך לאחרונה על ידי אברהם ב ב' ספטמבר 10, 2012 11:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 09, 2012 9:24 pm

מה שייך נעילה בראש השנה? נעילה זו תפילה שתוקנה בתעניות, ואין לה קשר למועדים אחרים.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי אברהם » ב' ספטמבר 10, 2012 12:09 am

נו, לכן כתבתי 'כעין' תפילת נעילה.
עכ"פ, ייש"כ.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ספטמבר 11, 2012 3:50 pm

תפילת נעילה במקורו שיך לתעניות (ולכמה דיעות למוצאי תענית) ואינו קשור לעת חיתום הדין

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי אברהם » ג' ספטמבר 11, 2012 8:43 pm

שבטיישראל כתב:תפילת נעילה במקורו שיך לתעניות (ולכמה דיעות למוצאי תענית) ואינו קשור לעת חיתום הדין


אברהם כתב:נו, לכן כתבתי 'כעין' תפילת נעילה.
עכ"פ, ייש"כ.


וכמובן, דאף שעצם התקנה איננה על החיתום, מ"מ עיקר תוכן התחנה והפיוטים הוא על החיתום.

בקיצור,
האם לא תמוה בעיני החברים דכאן שבזמן חיתום הדין, איננו זועקים בתפילה?

אם לא קשה הדבר בעיניכם - לא אגלה את התירוץ שעמדי..

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי יאיר » ג' ספטמבר 11, 2012 8:46 pm

אברהם כתב:
אם לא קשה הדבר בעיניכם - לא אגלה את התירוץ שעמדי..


קשה, קשה.
אדרבה, יגדיל תורה ויאדיר!

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי שטיינער » ג' ספטמבר 11, 2012 8:56 pm

אברהם כתב:אם לא קשה הדבר בעיניכם - לא אגלה את התירוץ שעמדי..

אולי היית צריך לנסח את השאלה קצת אחרת, עכ"פ בודאי קשה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 12, 2012 9:50 am

והרי בר"ה כלל אין להתפלל על עצמו ועל חיתום דינו, אלא על מלכות השי"ת בלבד.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי אברהם » ד' ספטמבר 12, 2012 3:53 pm

בזוהר (שאומרים לפני התקיעות) מבאר את פרשת לקיחת הברכות מעשיו על ישראל והשטן בראש השנה, יעו"ש באורך.

ולאחר שנתבאר שם כיצד הצליח יעקב (עם ישראל בר"ה) לפייס את יצחק (מידת הדין) ולקבל את הברכות, כתוב כך:
וישראל נפקין מן דינא בחדוא ובברכאן, ויהי אך יצא יצא יעקב מאת פני יצחק אביו ביומא דא בחדוא ובברכאן עלאין, ועשיו בא מצידו טעין טועני מעובדי דעלמא (לקטרג עליהם ממעשיהם), ויעש גם הוא מטעמים, חדיד לישניה למטען טענות וכו', ויאמר יקום אבי - יתער בדינוי ויאכל כמה עובדין בישין דכל עלמא דקא אשכחנא.
ויחרד יצחק חרדה גדולה עד מאד, דהא לא יכל להתפרשא מכללא דיעקב - דאיהו בחדוא.
ויאמר מי אפוא הוא הצד ציד בכמה צלותין ובעותין גם ברוך יהיה.

ומבואר דלאחר שיוצאים ישראל בשמחה מביהכנ"ס, לאחר שעשו מטעמים לקב"ה בצלותין ובעותין וקול השופר, נכנס עשיו לקטרג על עם ישראל.
אלא שמידת הדין אינה יכולה לחזור בה מן הברכות - מפני שעם ישראל נמצא בשמחה!

השמחה ביציאה מן הדין, היא 'מעשה קנין' בהשגות ובברכות שקיבלנו בשעת התפילה, שוב אי אפשר לנתק הברכה מאיתנו.
ולכן מיד ביוהכ"פ נשמעת בת קול לך אכול בשמחה לחמך כו', ואין זה רק הודאה בעלמא אלא זהו גמר הנצחון בדין.
וכמו שהביא הרא"ש גבי לולב בסוכות שהוא כנגד היוצא מן הדין שהוא שמח כמו"כ אנו שמחים בלולבינו לאחר שיצאנו מן הדין דר"ה.
[במדרש לפנינו איתא שדרך המנצח לאחוז חנית או ענף בידו לרמז על נצחונו, אבל ברא"ש מבואר שאין הדוגמא בצורה החיצונית של הלולב אלא בשמחה, שהיוצא מן הדין הוא שמח ולכן גם עלינו לעורר השמחה בצאתנו מן הדין].

לכן, דוקא משום שכתב הב"ח שבסוף היום בגמר החיתום זהו הזמן של קטרוג השטן [ואולי כוונתו למש"כ הזוהר ויהי אך יצא יצא יעקב ועשיו אחיו בא מצידו כנודע שהיה רגיל הב"ח בזוהר ובנסתר], דוקא משום כך איננו מתכנסים אז בבכיה וצעקה, אלא אוכלים ושמחים בהצלחתנו בדין ובזה מחלישים כוח המקטרג מליטול הברכות מאיתנו.

מפולס
הודעות: 9
הצטרף: ו' ספטמבר 07, 2012 12:13 am

Re: למה אין 'נעילה' בראש השנה?

הודעהעל ידי מפולס » ד' ספטמבר 12, 2012 10:03 pm

נפלא! היה שווה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים