מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סורגים
הודעות: 218
הצטרף: ו' אוגוסט 24, 2012 11:59 am

מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי סורגים » ד' ספטמבר 19, 2012 1:43 pm

דבר חידוש כתב המ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי להספיק לענות אמן על ברכת החזן ולא מצינו כעין זה בשום מקום. שעלי לחטוף את הברכה כדי לענות אמן. שהרי אם אני באמצע הברכה אין לי כל חיוב לענות אמן אחר החזן. ולעת עתה לא מצאתי מי שעמד בזה.


מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 27, 2014 8:30 pm

בטור או"ח נט כתב א"א ז"ל בתשובה ברכת יוצר אור וערבית אנו אומרים עם ש"צ בנחת... וכשאני מגיע לסוף הברכה אני ממהר לסיים לענות אמן אחר ברכת החזן ע"כ.
ובטור סימן נא כתב ואם סיים ברוך שאמר קודם שיסיים החזן יש לו לענות אמן על ברכת החזן. וכתב הב"י זה נלמד מדברי הרא"ש וגדולה מזו כתב רבינו בסימן נ"ט בשמו שכשהיה מגיע לסוף ברכה מברכות ק"ש היה ממהר לסיים לענות אמן אחר ברכת החזן ומה שלא כתב כאן שימהר לסיים כדי שיענה אמן אחר שליח ציבור נראה משום דלא קאמר הרא"ש שחייב אדם שיסיים מהרה כדי שיענה אמן אלא שהוא היה נוהג כך אבל שאר כל אדם הרשות בידו אם ירצה למהר לסיים ואם לא ירצה למהר לא ימהר. ע"כ.
הובא בבה"ל סימן נא ד"ה עונה.
וגם בנד"ד הלשון במ"ב תריט,ג הוא "טוב", ובודאי לא לחטוף הברכה.

אמנם יעויין ברמ"א סימן נט סעיף ד שכתב וימהר אדם וכו, ומקורו מהרא"ש בתשובה הנ"ל ראה בשו"ע מכון ירושלים. ויש לישב קצת לפי מש"כ בבה"ל שם ד"ה בנחת.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אוגוסט 28, 2014 7:25 am

סורגים כתב:דבר חידוש כתב המ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי להספיק לענות אמן על ברכת החזן.

אינו חידושו שלו!
כ"כ שולחן ערוך הרב סימן תריט סעי' ח [ומקורו ממלבושי יו"ט ומא"ז], וכ"כ בקצור שו"ע - סימן קלב סעי' ב, וכן המטה אפרים - סימן תריט סעי' י"ב.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' אוגוסט 28, 2014 11:53 am

אמנם אין זה חידוש שלו אך יש כמה וכמה ראיות מן המ"ב עצמו שאין צריך למהר לסיים ברכה כדי לענות אמן.
ועתה מישהו הראה לי שרממ"ק בהלכות חג בחג עמד על זה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' ספטמבר 02, 2014 2:32 pm

לכאורה זה דווקא בש"ץ, שיש עניין שיענו אחריו אמן אנשים רבים ככל האפשר, דברוב עם הדרת מלך.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי יאיר » ג' ספטמבר 02, 2014 4:05 pm

אפרקסתא דעניא כתב:לכאורה זה דווקא בש"ץ, שיש עניין שיענו אחריו אמן אנשים רבים ככל האפשר, דברוב עם הדרת מלך.

בברכת המזון:
http://www.otzar.org/aspcrops/155613_60 ... 992012.asp

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנין לו למ"ב שיש למהר לסיים את השהחיינו לאחר כל נדרי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 02, 2014 4:58 pm

יעויין בבה"ל שציינתי לעיל.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים