מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היום איום

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

היום איום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 09, 2016 3:40 pm

הרבה ראש' העירו לא לומר בר"ה "ותוציא כאור משפטינו היום קדוש", "ובזכות התם יוציא היום לצדק דיננו", כי תלויים ועומדים עד יוהכ"פ, ואין ראוי לו לאדם לעשות עצמו צדיק בדינו.

ומאידך יש שהעירו ע"ז מצד מנין התיבות המכוון, שנפסד בהשמטת תיבת "היום".

ויש שאומרים "איום", וכן מנהגינו.

אבל גם ע"ז העיר בערוגת הבושם (ח"ג) דאין ראוי לומר על הקב"ה איום, "שלשים יום כדת איום, פסוק הוא בחבקוק איום ונורא הוא, ועל הכשדים נאמר ... ונפלאתי על הפייטים שיאמרו תואר על הקב״ה, שלא נאמר במקרא רק על האדם, כמו איום, ואם נאמר קדוש צדיק חסיד הקב״ה, הרי נאמר. וכן נ"ל כל כינוי הנאמ׳ על הקב"ה ולא נמצא על האדם במקרא כמו חנון ורחום וכיוצא בהן אין לומ' על האדם".

ויש שאומרים "היום איום", ולכאו' יצאו נפסדים ג' פעמים.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היום איום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 15, 2017 9:10 am

לתשובת השנה. יש מה להוסיף ולהעיר בהנ"ל?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: היום איום

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ו' ספטמבר 15, 2017 9:50 am

האיך פירשו מפרשי הנ"ך את המילה "איום".

מענה איש
הודעות: 1018
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: היום איום

הודעהעל ידי מענה איש » ו' ספטמבר 15, 2017 10:25 am

ודוד המלך אמר אתה נורא אתה

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היום איום

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 17, 2017 11:13 am

אותם שאומרים "איום היום" הוא משום שראו שיש בסדור שני נוסחים ולכן החליטו מספק לומר את שניהם. לפי מה שכת"ר כותב כל נוסח בא לומר שאין לומר את השני

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2091
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: היום איום

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' ספטמבר 17, 2017 9:50 pm

עושה חדשות כתב:ויש שאומרים "היום איום", ולכאו' יצאו נפסדים ג' פעמים.

כך נהג מרן הג"ר ארי' פינקל זצ"ל (וכמדומני בנו הג"ר בנימין שליט"א אינו נוהג ככה).

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: היום איום

הודעהעל ידי איש בער » א' ספטמבר 17, 2017 10:37 pm

לעצם הענין, בזכרוני שישנו מאמר בנידון ב'מנהגי ישראל' (שפרבר).

מעט דבש
הודעות: 3979
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: היום איום

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 24, 2017 7:42 am

עושה חדשות כתב:ויש שאומרים "איום", וכן מנהגינו.
אבל גם ע"ז העיר בערוגת הבושם (ח"ג) דאין ראוי לומר על הקב"ה איום, "שלשים יום כדת איום, פסוק הוא בחבקוק איום ונורא הוא, ועל הכשדים נאמר ... ונפלאתי על הפייטים שיאמרו תואר על הקב״ה, שלא נאמר במקרא רק על האדם, כמו איום, ואם נאמר קדוש צדיק חסיד הקב״ה, הרי נאמר. וכן נ"ל כל כינוי הנאמ׳ על הקב"ה ולא נמצא על האדם במקרא כמו חנון ורחום וכיוצא בהן אין לומ' על האדם".

אמנם מנהגנו לומר 'ותוציא כאור משפטנו איום קדוש'.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היום איום

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 24, 2017 9:18 am

איש בער כתב:לעצם הענין, בזכרוני שישנו מאמר בנידון ב'מנהגי ישראל' (שפרבר).
ח"א פט"ו. מי מתנדב להעלות?

*

סביר לשער כי הנוסח המקורי הוא "היום", ונמחק מהטעם הנ"ל, ואח"כ השלימו "איום" כדי להגיע למנין התיבות.
ראה במצו"ב, מתוך סידור חסידי אשכנז, והוספתי שם גם את דבריו החריפים על דקדוק נוסח התפילה. (ואמנם הדברים תלויים בפלוג' הראש', כידוע).

אנשי צרפת ואיי הים.png
אנשי צרפת ואיי הים.png (148.05 KiB) נצפה 5664 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: היום איום

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' ספטמבר 24, 2017 4:26 pm

מעט דבש כתב:
עושה חדשות כתב:ויש שאומרים "איום", וכן מנהגינו.
אבל גם ע"ז העיר בערוגת הבושם (ח"ג) דאין ראוי לומר על הקב"ה איום, "שלשים יום כדת איום, פסוק הוא בחבקוק איום ונורא הוא, ועל הכשדים נאמר ... ונפלאתי על הפייטים שיאמרו תואר על הקב״ה, שלא נאמר במקרא רק על האדם, כמו איום, ואם נאמר קדוש צדיק חסיד הקב״ה, הרי נאמר. וכן נ"ל כל כינוי הנאמ׳ על הקב"ה ולא נמצא על האדם במקרא כמו חנון ורחום וכיוצא בהן אין לומ' על האדם".

אמנם מנהגנו לומר 'ותוציא כאור משפטנו איום קדוש'.


נראה שייסדו פיוט זה על פי בחינות המקבילות לעבודת האבות, 'עוד יזכור לנו אהבת איתן, אדוננו' כלומר שקוראים לה' אדוננו, כי אברהם קראו להקב"ה 'אדון'.
'ובבן הנעקד ישבית מדיינינו', כי יצחק הוא בחינת גבורה כדכתיב 'פחד יצחק', ועל שם זה נקרא הקב"ה מדיינינו. '
ובזכות התם יוציא איום לצדק דיננו'. דאיתא בזוהר 'והנורא דא יעקב' כמו שאמר 'מה נורא המקום הזה', ו'איום' הוא מקביל ל'נורא'.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היום איום

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 24, 2017 5:06 pm

כדכד כתב:אותם שאומרים "איום היום" הוא משום שראו שיש בסדור שני נוסחים ולכן החליטו מספק לומר את שניהם. לפי מה שכת"ר כותב כל נוסח בא לומר שאין לומר את השני

אמנם מצאתי במנהגי קומרנה שכן היה מנהגם לומר "איום היום"

בעל קורא
הודעות: 301
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: היום איום

הודעהעל ידי בעל קורא » ה' ספטמבר 28, 2017 6:20 pm

לאור האמור לעיל, נראה לענ"ד לחדש ולומר שלמעשה מוטב לומר בראש השנה "יוציא איום" וביום כיפור "יוציא היום".
מה דעתכם?

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היום איום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 03, 2017 12:04 am

עושה חדשות כתב:ראה במצו"ב, מתוך סידור חסידי אשכנז, והוספתי שם גם את דבריו החריפים על דקדוק נוסח התפילה. (ואמנם הדברים תלויים בפלוג' הראש', כידוע).
אנשי צרפת ואיי הים.png

נתקלתי כעת שוב בד' האבודרהם, המובאים גם ביתה יוסף סי' קיג -
יש אנשים שמנו התיבות שיש בכל ברכה וברכה משמונה עשרה והביאו פסוקים על כל ברכה מעניניה שעולין תיבותיהם כמנין תיבות הברכה וכן עשיתי אני בראשונה מנין כזה. ואחר כך נראה לי שאין לו יסוד ולא שורש כי לא תמצא מקום בעולם שאומר שמנה עשרה בענין אחד תיבה בתיבה אלא יש מוסיפין תיבות ויש גורעין ואם כן המנין הזה אינו מועיל אלא למי שעשאהו לא לזולתו. ולמה נטריח על הסופרים לכתבו.
וע"ע viewtopic.php?t=20490#p200721


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים