מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סימנים בראש השנה - דברי המאירי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

סימנים בראש השנה - דברי המאירי

הודעהעל ידי עקביה » ו' ספטמבר 30, 2016 1:15 am

בית הבחירה למאירי מסכת הוריות דף יב עמוד א
הרבה דברים הותרו לפעמים שהם דומים לנחש ולא מדרך נחש חלילה אלא דרך סימן לעורר בו לבבו להנהגה טובה והוא שאמרו ליתן על שלחנו בליל ראש השנה קרכס"ת קרא רוביא כרתי סלקא תמרי שהם ענינם מהם שגדלים מהר ומהם שגדלתם עולה הרבה וכדי שלא ליכשל בהם לעשות דרך נחש תקנו לומר עליהם דברים המעוררים לתשובה והוא שאומרים בקרא יקראו זכיותינו וברוביא ירבו צדקותינו ובכרתי יכרתו שונאינו ר"ל שונאי הנפש והם העונות ובסלקא יסתלקו עונינו ובתמרי יתמו חטאינו וכיוצא באלו ורוביא פרשוה גדולי הרבנים תלתן ואנו מפרשים בו קטנית הנקרא פיישו"ל וידוע שכל זה אינו אלא הערה שאין הדבר תלוי באמירה לבד רק בתשובה ומעשים טובים אבל הדברים שנעשים בדרך נחש חלילה אין פקפוק באיסורם והוא שאמר הנה על קצת בני אדם שכשמתחילין בסחורה מגדלין תרנגול על שם אותה סחורה ואם הוא נעשה יפה בוטחים על הצלחתם ושאר דברים הדומים לאלו שהוזכרו הנה אמר על כלם ולאו מילתא היא כלומר ואין ראוי לבטוח על אלו ההבלים ועשייתם אסורה על הדרך שביארנו בסנהדרין והבוטח בי"י חסד יסובבנו:

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סימנים בראש השנה - דברי המאירי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 30, 2016 1:19 am

בחיבור התשובה הוא מוסיף להסביר שהמטרה בענין הסימנים היא כדי שגם כשהאדם כבר לא נמצא בביהכנ"ס אלא מיסב על שולחנו (וד"ל) יזכור את מהות היום ויתנהג בהתאם. (ולפ"ז יש לעורר שעדיף לפזר את הסימנים על משך כל הסעודה ולא לרכז אותם בתחילתה, ודו"ק).

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סימנים בראש השנה - דברי המאירי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 30, 2016 10:50 am

1.png
1.png (112.3 KiB) נצפה 3110 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סימנים בראש השנה - דברי המאירי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 01, 2016 9:59 pm

ראיתי ב"מלמד התלמידים" פ' ניצבים שכתב דברים כעין אלו המובאים לעיל מהמאירי בחיבור התשובה. (אולי הוא מהווה מקור למאירי?). ז"ל -
ולפי זה הדעת היתה האמונה בימי התשובה והכפרה אמונה הכרחית כי לולי האמונה הזאת היו רב בני אדם הולכים בדרכם הרע לעולם והוא שתקנו לומר בברכת ראשי חדשים [א"ה: ?] למען נחדל מעושק ידינו וכן תקנו זה באתה נותן יד לפושעים לפי שעם אמונת הכפרה לא יהא אדם רשע בפני עצמו וישוב מדרכו וישתדל לעשות הטוב כאלו נוצר מעתה וישמח באכילה ושתיה ובלבד שיגיל ברעדה ויזכור השם בכל רגע ואפילו על שולחנו. והוא שתקנו ז"ל למחזי בריש שתא קרא סלקא תמרי ורוביא ואף על פי שנאמר בתלמוד על זה סימנא מלתא היא לא שאותן המינין יראו כדרך נחושי הסכלים והנשים אבל לפי שהשבע משכח כונת היום צריך שיראה אותם האוכל ויחשוב עליהם בדרך השם המשותף והוא שיחשוב בלבו ויתפלל על סלקא יסתלקו עונותינו תמרי יתמו עונותינו רובי ירבו זכיותנו כרתי יכרתו שונאנו קרא יקראו זכיותנו או יקרעו שטרי חובותינו. וכן מה שהוסיפו בדורות אלו מפירות לבנים ומתוקים ומגדים צריך שנקח אותם על הדרך הזה והוא שנבקש מהשם רבוי זכיות על לשון וידגו לרוב בקרב הארץ וללבן כתמי עונותינו והמתקת מרירותינו עד שנשתדל כל היום על התשובה כי לפי תפלת האדם בברכותיו וזמירותיו ותנועותיו יתעורר על הטוב והוא ידיעת התרועה שהשיגו מקבלי התורה התמימה הסובבת על הענין הזה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סימנים בראש השנה - דברי המאירי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 06, 2016 11:00 pm

אגב, לכל אורך חיבור התשובה מדגיש המאירי כי אין שום כפרה בלי תשובה, לא באכילת סימנים לא בשעיר המשתלח ולא במנהג הכפרות, וכן הלאה. אין סגולות עצמיות למקום ולזמן ולאמירות וכו' אלא הכל הערה אל התשובה, והכל תלוי בדרגת התשובה.
ואף בבית הבחירה ביומא פה: הוא מסכם זאת בקיצור, ז"ל -
חטאת ואשם ודאי מכפרין ר"ל על העונות שהם באים עליהם שבודאי יש תשובה ווידוי עמהם שאם לא כן לא היה מזקיק עצמו לכך ומ"מ אשם תלוי אינו מכפר לגמרי שהרי לכשיודע לו צריך לקרבן אחר כמו שביארנו במקומו מיתה ויום הכפורים מכפרין עם התשובה שזהו כלל גדול שאין שום דבר מכפר אלא בתשובה התשובה ר"ל לבד בלא מיתה ובלא יום הכפרים מכפרת על עבירות קלות על עשה ועל לא תעשה אבל על החמורות כגון כריתות ומיתות בית דין תשובה [תולה] עד שיבוא יום הכפורים ויכפר כלומר שתכלית התשובה נמצאת בו ומ"מ הוא הדין שהתשובה הגמורה מכפרת בכל עת שאין הפרגוד ננעל בפני התשובה אלא שסתם הדברים שהיא נמצאת שלימה יותר בזמן הזה משאר הזמנים


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים