מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שופר בימין

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

שופר בימין

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' ספטמבר 20, 2011 3:33 pm

לפי מה שראיתי המקור הקדום ביותר הוא מהרי"ל וספר המנהגים

ג' אפשרויות בהימנת השופר

1 פי השופר העליון יוטה לצד ימין
2 יחזיק ביד ימין
3 בצד הימני של הפה
(4 יטה ראשו לימין?)

ספר מהרי"ל (מנהגים) הלכות שופר
[ה] מהרא"ק: צריך להפוך פי השופר לצד ימין ששם השטן, דכתיב והשטן על ימינו (זכריה ג, א), והתפילין דבצד שמאל מגינין שם. והשופר מערבב את השטן שנאמר אין 'שטן 'ואין 'פגע 'רע (מלכים א' ה, יח), ר"ת שופר כלומר מתי שתוקעין בשופר אין שטן ואין פגע רע.

ספר המנהגים (טירנא) ראש השנה
ויהפוך השופר לצד ימינו כמו שנאמר (זכריה ג, א) (קיט) והשטן עומד על ימינו לשטנו. ש' ו' פ' ר' ר"ת אין שטן ואין פגע רע

בלבוש קאי על הפה
לבוש אורח חיים סימן תקפה
וטוב להעמיד השופר על צד ימין שבפיו אם אפשר לו שיכול לתקוע כן, שהרי השופר הוא כדי לערבב השטן, והשטן(ג) עומד על ימין של אדם, דכתיב [זכריה ג, א] (והוא) [והשטן] עומד על ימינו לשטנו. ויהפוך השופר מעט למעלה משום שנאמר [תהלים מז, ו] עלה אלהים בתרועה, מיהו אין קפידא בזה שאם אין מהפכו למעלה וגם אין מעמידו על צד ימין שבפיו אין להקפיד, ואדרבה על דרך הקבלה יראה שיותר טוב להעמידו על שמאלו של פיו, על דרך לא תחסום שור וגו' [דברים כה, ד], ר"ל שלא ינצחנו בכח פן יעוררנו כנגדו ג"כ בכח, והבן:

אליה רבה סימן תקפה
ח על צד ימין וכו'. צ"ע דלשון מהרי"ל [ה' שופר אות ה] צריך להפוך פי השופר לצד ימין, וכ"כ מטה משה [סי' תתג] יהפוך השופר לצד ימין, משמע דאף עומד בפיו לצד שמאל רק שיהפוך פיו לימין.

במג"א ומשנ"ב קאו על הפה
מגן אברהם סימן תקפה ס"ק ד
ד בצד ימין - של פיו

אך אח"כ הכיר המשנ"ב כך שיש עניין גם בפי השופר
משנה ברורה סימן תקפה ס"ק ח
אם אפשר לתקוע בכך - ואם א"א לו [יט] אין להקפיד אף אם יעמידנו בצד שמאל וגם פי השופר לצד שמאל

בביאוה"ל קאי על היד
ביאור הלכה סימן תקפה
וטוב לתקוע בצד ימין - עיין במ"ב עוד שמעתי בשם הגאון מהר"ר מאיר שמחה הכהן טעם נכון כי בש"ס ר"ה ד' ל"ד ילפי לה לתקיעת שופר מחצוצרות המלחמה ובקרא (שופטים ז) אצל מלחמה בגדעון כתיב ויחזיקו ביד שמאלם בלפידים וביד ימינם השופרות לתקוע וכו':

בן צילת יוסף
הודעות: 5
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 6:27 pm

Re: שופר בימין

הודעהעל ידי בן צילת יוסף » ג' ספטמבר 20, 2011 6:38 pm

היא שיחתי כתב:
אך אח"כ הכיר המשנ"ב כך שיש עניין גם בפי השופר
משנה ברורה סימן תקפה ס"ק ח
אם אפשר לתקוע בכך - ואם א"א לו [יט] אין להקפיד אף אם יעמידנו בצד שמאל וגם פי השופר לצד שמאל

בביאוה"ל קאי על היד
ביאור הלכה סימן תקפה
וטוב לתקוע בצד ימין - עיין במ"ב עוד שמעתי בשם הגאון מהר"ר מאיר שמחה הכהן טעם נכון כי בש"ס ר"ה ד' ל"ד ילפי לה לתקיעת שופר מחצוצרות המלחמה ובקרא (שופטים ז) אצל מלחמה בגדעון כתיב ויחזיקו ביד שמאלם בלפידים וביד ימינם השופרות לתקוע וכו':


לא מצאתי בדף האמור ילפותא מחצוצרות המלחמה, הילפותא היא מ"ותקעתם תרועה" האמור במסע המחנות, ואם אין כאן מלחמה אייך יש כאן ימין

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שופר בימין

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' ספטמבר 20, 2011 9:07 pm

דבר נוסף שיש הוא הקפדה על קרן ימין של הבהמה
ועי' דרישה
ויש במדרשים (וראיתי אף ברוקח ורבינו בחיי כמדומני) שלעתיד לבוא יתקע בשופר גדול שהוא ימין ובספרי קבלה כתבו בזה בעניין ימין ושמאל
וראה כאן
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 2&page=128
מי זה מרן זצ"ל של מכנובקא?


כאן אני לא מורשה אז לא ראיתי המקור
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 2&page=297


האם ידוע למישהו עוד בעניין החומרא על קרן ימין?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שופר בימין

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 20, 2011 9:37 pm

היא שיחתי כתב:דבר נוסף שיש הוא הקפדה על קרן ימין של הבהמה
ויש במדרשים (וראיתי אף ברוקח ורבינו בחיי כמדומני) שלעתיד לבוא יתקע בשופר גדול שהוא ימין ובספרי קבלה כתבו בזה בעניין ימין ושמאל


המקור הוא: פרקי דר"א, מהדורת מ' היגר, סו"פ ל.

בן צילת יוסף
הודעות: 5
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 6:27 pm

Re: שופר בימין

הודעהעל ידי בן צילת יוסף » ד' ספטמבר 21, 2011 11:28 am

בפיוט הפותח בהמילים "במוצאי מנוחה קדמנוך תחילה", נאמר בהמשך "את ימין עז עוררה לעשות חיל" על שופר של לעתיד לבוא.
ממתין לתשובת חכמי הפורום על תמיהתי על מה שכתב בביאור הלכה בשם רבי מאיר משמחה דילפינן מחצוצרות המלחמה, ובגמרא אין שם לימוד ממלחמה , וראה גם במשך חכמה ויקרא כג כד על הפסוק "זכרון תרועה", שכ' : ולמאן דיליף מחצוצרות הרי זכרון לפני ה' , ולמאן דיליף מיובל הפי' כמו שפי' הרמב"ם זכרון לפני ישראל, עכ"ל. והיטב דקדק בלשונו שכ' דיליף מחצוצרות, שאכן בגמרא ילפינן מחצוצרות, אבל מה שכ' בשמו בבאור הלכה שילפינן מחצוצרות המלחמה, זה לא כ' בגמרא כלל, וצ"ע


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים