לשון רש"י נדירה וחד פעמית (במדבר לג נה) על הכ' ולצנינים בצדיכם: פותרין בו הפותרים לשון מסוכת קוצים הסוככת (הסובבת) אתכם, (כלומר) לסגור ולכלוא אתכם מאין יוצא ובא.
למי כיון רש"י עם התואר 'הפותרים'?
חיימקה כתב:ברמב"ן שם גרס בדברי רש"י "לשון משוכת חדק" והוא ממשלי טו,יט.
ולכאורה לפ"ז קשה שבעתיים מי הם הפותרים.
מיללער כתב:לשון רש"י נדירה וחד פעמית
מיללער כתב:לשון רש"י נדירה וחד פעמית (במדבר לג נה) ולצנינים בצדיכם: פותרין בו הפותרים לשון מסוכת קוצים הסוככת (הסובבת) אתכם, (כלומר) לסגור ולכלוא אתכם מאין יוצא ובא.
תנוך - גדר אמצעי שבאוזן. ולשון תנוך לא נודע לי, והפותרים קורים לו טנדרו"ס:
בשני חרטים - מיני בגדים וסודרין כמו המטפחות והחריטים (ישעיה ג כב) כך חברו מנחם אבל יונתן תרגם זה פלדסין ואת שבספר ישעיה תרגם מחכיא, והפותרין אומרין בשני חריטים בשני כיסין ארוכי' פירדיי"ש בלעז:
פקוד ושוע וקוע - ת"י שם מדינות ומקרא מסייעו (בספר ירמיה נ) על הארץ מרתים עלה עליה ועל יושבי פקוד, והפותרים אומרים ל' פקודים ושרים ושלטונים:
בלהות - פרשו יונתן בלהות כדלא הוית והפותרים אומרים ל' מקום מרקד שעירי' ומזיקי':
וגלות ירושלים אשר בספרד - שהם מבני יהודה אשר גלו לספרד הם ירשו את ערי הנגב שבדרומה של ארץ ישראל ואומרי' הפותרים צרפת הוא המלכות שקורין פרנצ"א בלע"ז ספרד תרגם יונתן אספמיא:
יאתיו חשמנים - ואז כשתחריב את עמלק ויקום מלך המשיח יביאו לך דורונו' ממצרי' ומכוש, ומנחם פתר חשמנים שם מדינה יושבי חשמונה והפותרים פותרין אותו ל' דורון:
יבקשו נפשו - ל' חבה ונראה שכן הוא כמה שאמר דוד לאביתר (שמואל א' כב) אשר יבקש את נפשי יבקש את נפשך מי שיגמול לי חסד יגמול לך ואין הפותרים מודים לי:
לעלוקה - מנחם פתר לעלוקה כמשמעו למדנו שהוא ערבי והפותרים אומרים שהוא לשון שאול ומורד וכן במדרש תהלים למדנו כן שפותר שתי בנות גן עדן וגיהנם זו אומרת תנו לי צדיקים וזו אומרת תנו לי רשעים:
באשמנים - מנחם פתר לשון מחשכי' ורוב הפותרי' מודים לו אבל דונש פתר בו לשון שומן והאל"ף נוסף בו כמו אל"ף שבאחותי
זרועו יבוש תיבש - לעתיד לבא ונתתי נקמתי וגומר (יחזקאל כח) והפותרי' פותרי' אותו בצדקיהו על שם (ירמיה כב) ואת עיני צדקיהו עור ואי אפשר לכוון הנני מקים רעה בארץ בצדקיהו שכבר עבר לו שבעים שנה
והשתכח באחמתא - ונמצא מכתב של מגילה אחת שם באחמתא כן פתרו אנשי הפתרון שהוא כלי העשוי לאגרות ולגליונים ולספרים והעמידוהו מגזרת חמת מים והאל"ף אשר בתיבה אינה עיקר כיתר המלין אשר בשאר ל' ארמית
מיללער כתב:לשון רש"י נדירה וחד פעמית (במדבר לג נה) על הכ' ולצנינים בצדיכם: פותרין בו הפותרים לשון מסוכת קוצים הסוככת (הסובבת) אתכם, (כלומר) לסגור ולכלוא אתכם מאין יוצא ובא.
למי כיון רש"י עם התואר 'הפותרים'?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים