[ח] ונראה דאף כי חטאו היה רק בהנהגת המלכות את הכלל, הנה כיון שזה היה עיקר תפקידו ויעודו, זאת ועוד, מצות המלוכה היתה מסורה אך ורק בידו, לכך נכתבה רעתו בכתובים.
ונראה להביא דוגמא לב' הנקודות הנ"ל, גם חומר החטא כאשר הוא מוטל על אדם יחיד, וגם חומר החטא כאשר הוא בתפקיד המלוכה, את מה שמצינו ביומא (כב, ב),
אמר רב הונא כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריה סייעיה; שאול באחת ועלתה לו, דוד בשתים ולא עלתה לו.
והגאון בעל חיי אדם בהספדו על הגר"א הביא בשמו לבאר הדבר, וז"ל,
דקדק הגאון זצ"ל, וכי משוא פנים [יש] בדבר, ותירץ כי ידוע כי מכל דיבור שיוצא מפי הקב"ה נבראו פ"ה אלפים ריבואות עולמות, וכולם יש להם חיות לקיום ע"י מי שמקיים הדיבור. והנה יש מצוות כלליות שמצווים בם כל ישראל או אנשים פרטיים, ומצוות פרטיות הוא כשיצוה לאיזה אדם לעשות, והנה כשיעבור אדם על איזה מצוה אף שפוגם בשורש נשמתו מ"מ אינו מפסיק החיות מן העולמות כי יש אחרים שמקיימים הדיבור, משא"כ כשהמצוה היא לאדם יחידי אז גדול עוונו מנשוא כי הוא מבטל כל העולמות.
ובזה אתי שפיר כשדוד עבר על מעשה אוריה והסתה, והם רק מצוות כלליות, משא"כ שאול שעבר על מצוה פרטית שאמר לך והחרמת את עמלק לכך נענש
[ובשו"ת שואל ומשיב (תליתאה ח"א סימן ד) הביא כן בשם ספר החיים לאחי מהר"ל מפראג, יעו"ש. וע"ע בשו"ת בית שערים או"ח סי' רפב, ובשו"ת אפרקסתא דעניא ח"ג יו"ד סימן רכ].
ובנוסח אחר מובא בספר עקידת יצחק (שער מב פרשת בשלח) וז"ל,
ולזה אמרו ראו מה בין שאול לדוד והוא שריצוהו במה שאמרו שאול באחת ועלתה לו כי היא אחת אבל היא בנין אב לכל המעשים המלכיים. אמנם השתים של דוד היו עניינים פרטיים לא נמשכה תשוקתם או תאותם לזולתם,
ויעו"ש שהאריך. [וכן בשפ"א ליקוטים (פרשת שופטים), וז"ל, לבלתי סור מן המצוה. פי' מצוה הידועה ששייך למלך כמ"ש המפרשים דמ"ש שאול בא' ועלתה לו, כי הי' מענין מצות המלך. וכ"כ בשם משמואל פר' וישב תרע"ז].
ואולם מבוארים היטב דברי הניחומים שאמר ירמיהו הנביא, 'בשלום תמות ובמשרפות אבותיך הראשונים אשר היו לפניך כן ישרפו לך והוי אדון יספדו לך', דבא לומר בזה דאף כי הוא נענש בכך שמת בניקור עינים והמיתו את בניו, אבל הוא נשאר צדיק ונקבר בקבר אבותיו הראשונים, ודוק היטב. [וראה עוד בקובץ "ישורון" (כרך ט ע' תקכט ואילך), מה שהביא את שאמר רבינו הבית הלוי זצוק"ל בהספדו המר על הגאון ר' יעקב גזונדהייט זצ"ל רבה של וורשא, מפיו של הג"ר רפאל שפירא זצ"ל ר"י תפארת ישראל בחיפה, ששמע מפי הגרי"ז מבריסק זצוק"ל בשם אביו הגר"ח מבריסק זצוק"ל].