מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מילת מצריים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

מילת מצריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' ינואר 16, 2017 7:13 pm

ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 16, 2017 7:18 pm

נחום וואהלינער כתב:ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?

הכוונה כמובן על פרשת מקץ. המקור לדברי רש"י הוא במדרש רבה על פר' מקץ עיי"ש במפרשים

ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 16, 2017 7:22 pm

מה גם שידוע לנו שהמצרים מלו את עצמם.

נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' ינואר 16, 2017 7:25 pm

מיללער כתב:
נחום וואהלינער כתב:ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?

הכוונה כמובן על פרשת מקץ. המקור לדברי רש"י הוא במדרש רבה על פר' מקץ עיי"ש במפרשים

ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?

ראיתי פעם תירוץ ע"ז שלפיכך הצטרך ליתן הסימן של לשה"ק מפני שגם המצריים מלו א"ע.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 16, 2017 7:26 pm

מיללער כתב:
נחום וואהלינער כתב:ברש"י פרשת ויגש מביא שציווה יוסף על המצריים למול את עצמם כתנאי לקבלת אוכל, והטעם שלא רצה שיתביישו אחיו כשיבואו מצרימה.
מעולם היה קשה לי הלא ברית מילה הוא אות בינינו לבין השי"ת וזה גם מבחין על יהדותינו א"כ אדרבה היא הנותנת שלא ירצה שימולו המצריים. ובפרט שמצינו בחז"ל שעשו ישראל פעולות שלא יתערבו בגוים?

הכוונה כמובן על פרשת מקץ. המקור לדברי רש"י הוא במדרש רבה על פר' מקץ עיי"ש במפרשים

ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?


אפשר לתרץ שלא ציווה אותם שגם המבוגרים ימולו. אלא שמעתה ימולו ילדיהם וממילא אין בזה בושה כי נחשב לדבר טוב.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' ינואר 16, 2017 7:29 pm

מיללער כתב:ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?

כבר אי' לתרץ בפענח רזא דהם לא עשו פריעה [אמנם עי' במהר"ש מבעלזא], ובש"כ על התורה כתב דההיכר הי' דנולד מהול, עוד כתב בחזקוני דהשבטים לא ידעו דהמצרים נימולים. ור' חיים פלטיאל כתב דיוסף הי' עשיר ולא הי' צריך לימול מפני הרעב, ובשפת אמת ליקוטים - לברית מילה כתב ועיקר המילה בנפש ישראל שנעשה בו רושם על ידי המילה כמו שאומרים וצאצאיו חתם באות ברית קודש, וזהו שכתבו חז"ל ביוסף שאמר גשו אלי הראה להם שהוא מהול וכמו כן בפסוק עיניכם הרואות כתבו שאני מהול וקשה הלא צוה יוסף לכל מצרים שימולו ומה ראי' מזה רק שאין המילה גזירת הערלה בגשמי בלבד רק שיהי' נשאר רשימה באדם וזה שהראה להם שהוא מהול וקיבל הארת המילה.
[ולאידך גיסא מה שכתב החיזקוני עי' במשכיל לדוד בראשית פרק מא פסוק נה ...ועוד אפשר שהיתה כוונתו שיתפרסם זה בעולם שהמלך שמושל במצרים הוא מהול ושכפה אותם למול ובזה אפשר שיגיע הדבר לאזני אביו וידע שהוא חי ומושל במצרים ולא יצטער עוד עליו לפי שהוא לא היה רשאי לשלוח ולהגיד לאביו לפי שהיה יודע החרם שהחרימו לכך ביקש המצאה זו]
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' ינואר 16, 2017 8:47 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ב' ינואר 16, 2017 7:59 pm

אבל עדיין קשה הלשון שלא יתביישו אחיו. כאילו שיש בושה בברית בינינו להקב"ה וגם שאדרבה הוא דבר שמבדיל בינינו לגוים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי מיללער » א' דצמבר 09, 2018 11:46 pm

בכלי יקר עה"ת מפרש כוונת המילה והסרת הערלה שבזה סגולה שהפירות לא ירקבו עיי"ש - והוא פלא שהסגולה שבמצוות מילה יועיל אף לבני נח שלא נצטוו על המילה.

ובעץ יוסף על המדרש הביא מהיפ"ת שכוונת יוסף היה שעיד"ז יתרבו הגירים וכן היה שהרבה נתגיירו ואמרו החייתנו היינו שנתת לנו חיים בעוה"ז ובעוה"ב. ובשם החת"ס הביא שרצה להחליש כח תאוותם ע"י המילה שלא יפרו וירבו ולא יהי' די סיפוקם. ועיקר טעמו היה שיורגלו כל העם להמול וממילא לא יבוטל גם מבני ישראל מצוות מילה ברוב הימים בעת מגורם בארץ מצרים.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 10, 2018 11:07 am

בדרך הפשט - נתבאר כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט מקץ.pdf
(272.13 KiB) הורד 275 פעמים

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 13, 2020 11:10 am

מהלך מחודש ומבריק בענין זה של מילת מצריים
קבצים מצורפים
האמנם נימולו מצרים בשנות הרעב - סופי.pdf
(861.15 KiB) הורד 200 פעמים

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' דצמבר 16, 2020 7:26 pm

מה היה הכוונה [האינטרס] של יוסף, בהתניית המזון בעד שימולו עצמם?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' דצמבר 16, 2020 7:31 pm

נחומצ'ה כתב:מה היה הכוונה [האינטרס] של יוסף, בהתניית המזון בעד שימולו עצמם?

כלי יקר
"לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו. פירש"י בקש מהם שימולו, טעמו של דבר הוא לפי שמצינו שהערלה נקראת חרפה, כמ"ש (בראשית לד יד) כי חרפה היא לנו לתת אחותנו לאיש אשר לו ערלה, והרעב נקרא ג"כ חרפה שנאמר (יחזקאל לו ל) ולא תקחו עוד חרפת רעב בגוים, ע"כ חשב שבהסרת חרפת הערלה יוסר מהם חרפת הרעב, כי הסרת הערלה היא הסרת מותרות הדמים המסבבים העיפוש, ורקיבת התבואה באה ג"כ מצד המותרות והפסולת שבתבואה הגורם הריקוב והעיפוש, וזכות ברית המילה הועיל גם לנח שנאמר (בראשית ו יח) והקימותי את בריתי אתך פירש רש"י על התבואה והפירות של ירקבו, וכן השיב להם יוסף שימולו, על מה שאמרו אספנו תבואה והרקיבה, וזה מדה כנגד מדה שאם האדם מסיר מתוכו הפסולת שבו, גם ה' יתן הטוב ויסיר הפסולת שבתוך התבואה ממש, שא"א לאדם להסירו, ורז"ל אמרו (סוטה ד ע"ב) כל הבא על אשה זונה לסוף מבקש ככר לחם ואינו מוצא שנאמר (משלי ו כו) כי בעד אשה זונה עד ככר לחם כי הבועל ארמית משכה ערלתיה ועוד שהמילה תיקון האבר שלא ירבה במשגל, והמצרים היו שטופי זימה ע"כ היו צריכין תיקון זה בשנת הרעב, ומטעם זה נאמר ביוסף (בראשית מט כד) ותשב באיתן קשתו, שכבש יצרו באשת פוטיפר ע"כ משם רועה אבן ישראל, כי זכה משם שתבואתו לא הרקיבה והיה רועה וזן אבן ישראל בזכות שלא היה רועה זונות."

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 16, 2020 8:06 pm

יש אשכול על כך בשם 'מילת מצריים'
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ה' דצמבר 17, 2020 8:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו. יישר כח.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ש' דצמבר 26, 2020 11:10 pm

מצאתי תירוץ בשם משמואל, בפ' ויגש.
שעל הדרך מסביר 'ווארט' של הריז'ניער זי"ע
על הפסוק כי שמני אלוקים. היינו כעין שמתי
[כביכול יוסף שם. ולא הקב"ה שם אותו כמשמעות הכתוב]
ועכ"פ מבאר שם, שעצם הדבר שיוסף כלכל את המצריים דווקא שהן מולים, זה סוג של 'עדיפות' מהקב"ה שזן כל הברואים ללא קשר לערלתם
ולכן מבאר שאומות העולם, מקבלים את מזונם דרך שר שלהם, אך במצריים שקיבלו דרך יוסף הוא המשביר, יוסף היה סמל לקדושת ברית קודש
לא יכל לכלכלם ללא מילתם
[ובזה ביאר דייקא את הווארט 'שמתי'-אני].

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 27, 2020 1:15 am

בקרו טלה כתב:
מיללער כתב:ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?

כבר אי' לתרץ בפענח רזא דהם לא עשו פריעה [אמנם עי' במהר"ש מבעלזא], ובש"כ על התורה כתב דההיכר הי' דנולד מהול, עוד כתב בחזקוני דהשבטים לא ידעו דהמצרים נימולים. ור' חיים פלטיאל כתב דיוסף הי' עשיר ולא הי' צריך לימול מפני הרעב, ובשפת אמת ליקוטים - לברית מילה כתב ועיקר המילה בנפש ישראל שנעשה בו רושם על ידי המילה כמו שאומרים וצאצאיו חתם באות ברית קודש, וזהו שכתבו חז"ל ביוסף שאמר גשו אלי הראה להם שהוא מהול וכמו כן בפסוק עיניכם הרואות כתבו שאני מהול וקשה הלא צוה יוסף לכל מצרים שימולו ומה ראי' מזה רק שאין המילה גזירת הערלה בגשמי בלבד רק שיהי' נשאר רשימה באדם וזה שהראה להם שהוא מהול וקיבל הארת המילה.
[ולאידך גיסא מה שכתב החיזקוני עי' במשכיל לדוד בראשית פרק מא פסוק נה ...ועוד אפשר שהיתה כוונתו שיתפרסם זה בעולם שהמלך שמושל במצרים הוא מהול ושכפה אותם למול ובזה אפשר שיגיע הדבר לאזני אביו וידע שהוא חי ומושל במצרים ולא יצטער עוד עליו לפי שהוא לא היה רשאי לשלוח ולהגיד לאביו לפי שהיה יודע החרם שהחרימו לכך ביקש המצאה זו]

וכן האריך בס ' הנורא זרע שמשון פרשת מקץ.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' דצמבר 29, 2022 5:13 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
בקרו טלה כתב:
מיללער כתב:ויותר קשה לפי המדרש הזה על פר' ויגש 'עיניכם הרואות' ומש"כ רש"י בשם המדרש שהראה להם שהוא מהול, מה ראי' הוא זה אם כל המצריים מלו א"ע?

כבר אי' לתרץ בפענח רזא דהם לא עשו פריעה [אמנם עי' במהר"ש מבעלזא], ובש"כ על התורה כתב דההיכר הי' דנולד מהול, עוד כתב בחזקוני דהשבטים לא ידעו דהמצרים נימולים. ור' חיים פלטיאל כתב דיוסף הי' עשיר ולא הי' צריך לימול מפני הרעב, ובשפת אמת ליקוטים - לברית מילה כתב ועיקר המילה בנפש ישראל שנעשה בו רושם על ידי המילה כמו שאומרים וצאצאיו חתם באות ברית קודש, וזהו שכתבו חז"ל ביוסף שאמר גשו אלי הראה להם שהוא מהול וכמו כן בפסוק עיניכם הרואות כתבו שאני מהול וקשה הלא צוה יוסף לכל מצרים שימולו ומה ראי' מזה רק שאין המילה גזירת הערלה בגשמי בלבד רק שיהי' נשאר רשימה באדם וזה שהראה להם שהוא מהול וקיבל הארת המילה.
[ולאידך גיסא מה שכתב החיזקוני עי' במשכיל לדוד בראשית פרק מא פסוק נה ...ועוד אפשר שהיתה כוונתו שיתפרסם זה בעולם שהמלך שמושל במצרים הוא מהול ושכפה אותם למול ובזה אפשר שיגיע הדבר לאזני אביו וידע שהוא חי ומושל במצרים ולא יצטער עוד עליו לפי שהוא לא היה רשאי לשלוח ולהגיד לאביו לפי שהיה יודע החרם שהחרימו לכך ביקש המצאה זו]

וכן האריך בס ' הנורא זרע שמשון פרשת מקץ.

ופרשת ויגש.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מילת מצריים

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 30, 2022 12:35 am

מהדורא בתרא מהמאמר שהבאתי לעיל (שנקרא שם "סופי"...)
קבצים מצורפים
מילת המצרים בשנות הרעב - שונה.pdf
(814.06 KiB) הורד 49 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים