מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אריה הכהן
הודעות: 325
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ב' פברואר 20, 2017 12:25 am

בני משה רבינו - גרשום ואליעזר, בתורה 'גרשום' מוזכר בשמו פעמיים א' בפרשת שמות. ב' בפרשתינו פרשת יתרו. ואילו אליעזר מוזכר בשמו רק פעם אחת בפרשת יתרו בלבד. ושאלתי היא, מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה? ובכדי לתת תוכן בשאלה, אפרוש מעט את היריעה עד מקום שידי מגעת בענין זה.
בריש ספר שמות (ב' טו') נאמר, שמשה ברח ממצרים לאחר שנודע לפרעה שהוא הרג את המצרי והלך לארץ מדין ושם נשא לאשה את בת יתרו - צפורה. ונולד להם בן ומשה קרא לו גרשום. כי אמר גר הייתי בארץ נכריה. לאחמ"כ הקב"ה נגלה למשה ואמר לו שירד למצרים לדבר עם פרעה שישלח את עם ישראל מארצו. ושם נאמר (ד' ב'): 'ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור וישב ארצה מצרים וגו'. כאן למעשה מוזכר לראשונה שהיה לו עוד בן כמו שנאמר 'בניו', אך לא מוזכר מה שמו. ובדרך למצרים הבן השני נימול כמבוא' שם. (עי' בפי' בעל הטורים, פרשת יתרו, יח' ג', ודו"ק)
בפ' וארא (שמות ו') כתוב, שמות תולדות השבטים ובשבט לוי נאמר תולדות אהרן ובניו ואף נכדו. וכן בגרשון ובקהת ואף משה מוזכר שם, ואילו בניו לא מוזכרים? ואולי בזה אפש"ל שהם לא מוזכרים מפני שהם לא היו במצרים כמבוא' ברש"י בריש פרשת יתרו, ע"ש. ולכך לא הזכירם הכתוב.
בריש ספר במדבר (ג' א') נאמר: ואלה תולדות אהרן ומשה וגו'. ואלה שמות בני אהרן וגו'. ולא מוזכר שם שמות בני משה. ורש"י עמד על כך ולא תי' זה. ואולי אפש"ל עפ"י מש"כ בדעת זקנים מבעלי התוס' וז"ל: ואלה תולדות אהרן ומשה. כלומר הכהנים והלויים. ומונה בני אהרן תחילה לבדם כדכתיב (דברי הימים א' כג' יג'): ובני משה לא נבדלו מן הלויים. ולכך תולדותם הם בכלל הלויים שיצאו מעמרם, ע"ש. (ואפשר שזה כוונת הכתוב בדברי הימים בהמשך: ומשה איש האלקים בניו יקראו על שבט הלוי, בני משה וגו'). ולפי"ז אולי אפש"ל נמי מדוע בחלוקת עבודת המשכן בלויים מוזכרים משפחת העמרמי ללא שמות בני משה, ודו"ק.
בפרשת פנחס (כו' נז') נאמר: ואלה פקודי הלוי וגו'. ושם אשת עמרם יוכבד בת לוי וגו'. ותלד לעמרם את אהרן ואת משה ואת מרים אחותם. ויולד לאהרן את וגו'. ומדוע גם פה בני משה לא מוזכרים? בהמשך הפרשה כתוב שהקב"ה אמר למשה שיעלה אל הר העברים לראות את ארץ ישראל ושם כתוב (כז' טז'), שמשה רבינו אמר להקב"ה שאחרי שהוא ימות צריך שיהא מנהיג לבני ישראל שינהיג אותם אחריו וכך כותב רש"י שם: כיון ששמע משה שא"ל המקום תן נחלת צלפחד לבנותיו (במ"ר) אמר הגיע שעה שאתבע צרכי שיירשו בני את גדולתי. א"ל הקב"ה לא כך עלתה במחשבה לפני. כדאי הוא יהושע ליטול שכר שמושו שלא מש מתוך האהל, ע"ש. מבוא' שמשה רבינו ראה בבניו שהם ראויים מנהיגים של כלל ישראל, וא"כ בוודאי שהיו גדולי עולם, ולכן שאלתינו מלכתחילה רק מתעצמת מדוע אינם בתורה כי אם במקצת וכמו שהבאינו לעיל? ודו"ק
אשמח לתשובות
ותודתי נתונה מראש

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 20, 2017 9:27 am

יעויין בדברי מרנא המהר"ל בנתיב האמת (ובחידושי אגדות) בהא דרב טביומי והעיר קושטא

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' פברואר 20, 2017 9:51 pm

בפרשת וארא נזכרו (מלבד ראשי המשפחות) רק שמות שהתורה מדברת בהם אח"כ, כגון דתן ואבירם וקרח (מעשה קרח ועדתו), מישאל ואלצפן (שלקחו את נדב ואביהוא) ופינחס (מעשה זמרי), ועיין עוד בראב"ע שם.
בפרשת במדבר ופינחס נזכרו רק ראשי המשפחות, ומנה בני אהרן מפני משפחות כהונה.


דורש מבקש
הודעות: 232
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 10:31 pm

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי דורש מבקש » ג' מרץ 07, 2017 11:46 pm

ועוד יותר יש לעיין למה אינם מוזכרים בדברי הגמ' בעירובין נד: כיצד סדר משנה, לא מוזכר שמשה רבינו לימד את בניו.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 08, 2017 10:00 pm

אציין כמה מקורות בענין זה.

במדרש רבה על במדבר פכ"א, יד ועוד מדרשים נאמר שבני משה לא עסקו בתורה.

בשו"ת חת"ס או"ח סי' יב כתב באו"א, וצ"ע איך יסתדר עם המדרש.

וראה גם מגלה עמוקות אופן א.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי בר ישראל » ה' מרץ 09, 2017 2:36 am

עי' בפירוש רס"ג על ספר יצירה עמ' מ-מא (ובהערות הר' קאפח שם)

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 16, 2017 9:17 pm

יש בפורום עוד כמה אשכולות על בני משה, עי' בהם.

רק אציין דבר אחד מפרה"ש,
וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֣ה אָנֹכִי֘ כֹּרֵ֣ת בְּרִית֒ נֶ֤גֶד כָּֽל־עַמְּךָ֙ אֶעֱשֶׂ֣ה נִפְלָאֹ֔ת אֲשֶׁ֛ר לֹֽא־נִבְרְא֥וּ בְכָל־הָאָ֖רֶץ וּבְכָל־הַגּוֹיִ֑ם וְרָאָ֣ה כָל־הָ֠עָם אֲשֶׁר־אַתָּ֨ה בְקִרְבּ֜וֹ אֶת־מַעֲשֵׂ֤ה יְקֹוָק֙ כִּֽי־נוֹרָ֣א ה֔וּא אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י עֹשֶׂ֥ה עִמָּֽךְ.
ולפי פשוטו הדבר מחוסר ביאור, על איזה נפלאות ונוראות מדובר כאן. ועי' ראב"ע ורמב"ן ורשב"ם וכו'.
אמנם בתיב"ע כתב כך:
וַאֲמַר הָא אֲנָא גְזַר קְיַים דְּלָא אַשַׁלְחִיף עַמָּא הָדֵין בְּעַם אוֹחְרַן בְּרַם מִינָךְ יִפְקוּן אוֹכְלוֹסִין דְּצַדִּיקִין קְבֵיל כָּל עַמָּךְ אַעֲבֵּיד פְּרִישַׁן לְהוֹן בִּזְמַן דִּיהָכוּן בְּשִׁבְיָיתָא עַל נַהַרְוַות בָּבֶל וְאַסֵילֵיקִינוּן מִתַּמָּן וְאַשְׁרִינוּן מִן לְגֵיו לִנְהַר סַמְבַּטְיוֹן וּכְהִינוּן פְּרִישַׁן לָא אִתְבְּרִיוּ בְּכָל דַּיְירֵי אַרְעָא וּבְכָל עַמְמַיָא וְיֶחֱמוּן כָּל עַמָּא דְאַנְתְּ שָׁרֵי בֵּינֵיהוֹן בְּיוֹמָא הַהוּא יַת עוּבְדָא דַיְיָ אֲרוּם דָּחִיל הוּא דַאֲנָא עָבִיד עִמָךְ:

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 16, 2017 11:36 pm

יישר כח על הציון הנפלא לתיב"ע

ובענין זה אעורר על דבר פלא, שגם מעלה עצומה זו של בני משה כפי שהיא מתוארת בתיב"ע הרי אין זה דבר הנגלה לעינינו, ובמלים פשוטות שבשונה מאהרן הכהן שידוע לנו על רבים מצאצאיו הכהנים וכו', ובשונה ממלכות דוד שעדיין מתהלכים בינינו רבים המתייחסים לשושלת זו, הרי אין לפנינו אף אחד (ככל הידוע לי) שיודע על כך שהוא בני משה, והיינו שמציאותם קיימת אבל באופן נסתר, כשם שמשה רבינו עצמו בוודאי עומד ומשמש, אך כ"ז באופן נסתר לגמרי עד שאפילו לא ידע איש את קבורתו, בשונה מהאבות הקדושים ומיתר גדולי ישראל אשר יש לנו לפחות את ציון קברם ועי"ז נזכרים אנו במציאותם וכו' ובקיצור יש כאן ענין שמשה רבינו יהיה באופן 'נסתר' דוקא, ולהוסיף שגם הארון שהוא נצחי כידוע בגלל היותו מעשי משה הרי זה באופן נסתר ואין איש יכול להצביע על מקומו המדוייק והלוא דבר הוא

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי שמר » ד' ינואר 10, 2024 12:28 am

באותו ענין.
מדוע לא נזכרה בתורה במפורש לידתו של אליעזר בן משה.

חיס
הודעות: 1398
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי חיס » ד' ינואר 10, 2024 11:31 am

מדברי הקדוש רמ"ע מפאנו בספרו "מאה קשיטה" (מאמר ע"ו)
וזה לשון קדשו: הארכתי בכל זה: לשתק את האומרים כי נשכח זרעו של משה מספר התורה כמת מלב, ואין הדבר כן...

מחדש שם חידוש גדול כי גרשום ואליעזר בני משה נושאי בדי הארון...
קבצים מצורפים
מאה קשיט.jpg
מאה קשיט.jpg (1.71 MiB) נצפה 709 פעמים

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' פברואר 02, 2024 3:45 pm

דרומי כתב:...בשונה מאהרן הכהן שידוע לנו על רבים מצאצאיו הכהנים וכו', ובשונה ממלכות דוד שעדיין מתהלכים בינינו רבים המתייחסים לשושלת זו, הרי אין לפנינו אף אחד (ככל הידוע לי) שיודע על כך שהוא בני משה, והיינו שמציאותם קיימת אבל באופן נסתר...

רק להעיר שבמדרש מובא שרבי אליעזר הוא מזרע משרע"ה [אין זה בסתירה למה שכתבת שבימינו אין אנשים הטוענים שהם מיוחסים אליהם]

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מדוע בני משה רבינו כמעט ואינם מוזכרים בתורה

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' פברואר 05, 2024 3:31 am

דרומי כתב:יישר כח על הציון הנפלא לתיב"ע

ובענין זה אעורר על דבר פלא, שגם מעלה עצומה זו של בני משה כפי שהיא מתוארת בתיב"ע הרי אין זה דבר הנגלה לעינינו, ובמלים פשוטות שבשונה מאהרן הכהן שידוע לנו על רבים מצאצאיו הכהנים וכו', ובשונה ממלכות דוד שעדיין מתהלכים בינינו רבים המתייחסים לשושלת זו, הרי אין לפנינו אף אחד (ככל הידוע לי) שיודע על כך שהוא בני משה, והיינו שמציאותם קיימת אבל באופן נסתר, כשם שמשה רבינו עצמו בוודאי עומד ומשמש, אך כ"ז באופן נסתר לגמרי עד שאפילו לא ידע איש את קבורתו, בשונה מהאבות הקדושים ומיתר גדולי ישראל אשר יש לנו לפחות את ציון קברם ועי"ז נזכרים אנו במציאותם וכו' ובקיצור יש כאן ענין שמשה רבינו יהיה באופן 'נסתר' דוקא, ולהוסיף שגם הארון שהוא נצחי כידוע בגלל היותו מעשי משה הרי זה באופן נסתר ואין איש יכול להצביע על מקומו המדוייק והלוא דבר הוא

אינני מבין מה דבר פלא הוא בהעמדת משה מול אהרן ודוד לענין זה. כי לענין אהרן ודוד יש משמעות לייחוס, ולא כן לענין משה. אולי היית יכול לתמוה לעומת שמואל הנביא, וגם זה לא 'פלא' גדול בעיני. שהרי גם אין בינינו מיוחסים ליהושע בן נון וכו'.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים