מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה ברש"י (פ' וישב - פ' מקץ)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

סתירה ברש"י (פ' וישב - פ' מקץ)

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' דצמבר 22, 2011 10:14 pm

בפרשת וישב (ל"ז, כ"ה) פירש רש"י: 'וגמליהם נושאים נכאות...' - כל כנוסי בשמים הרבה קרוי נכאת, וכן ויראם את כל בית נכתה (מלכים ב', כ', י"ג) - מרקחת בשמיו, ואונקלוס תרגם לשון שעוה. ואילו בפרשת מקץ (מ"ג, י"ב): '... ומעט דבש נכאת...' פירש רש"י - שעוה (על פי בראשית רבה).
ממבט ראשון נראה כאילו בפרשת מקץ נוטה רש"י להסכים עם אונקלוס לפרושו בפרשת וישב.
אמנם, במבט שני ניתן לומר בפשטות כי בפרשת וישב מקומה של המילה 'נכאת' בפתח רשימת הפריטים שנושאים הגמלים, ממילא פירשה רש"י במשמעות כינוס. ואילו בפרשתנו, מקומה של המילה במרכז רשימת הפריטים ששלח יוסף אל אביו. ממילא אין היא משמשת ככלי קיבול אלא כאחד מן הפרטים הכלולים במשלוח, ומסתבר כי כאן מסכים הוא לפרושו של אונקלוס.
עדיין יש להבין כיצד משמשת מילה זו גם כשעווה וגם ככינוס.

אגב אורחא, יש להבין בלשון הפסוק, מדוע 'רק' מעט צרי ומעט דבש, ואילו נכאת ולוט בטנים ושקדים בשפע. וכי יוסף מקמץ במשלוח המנות לאביו?
אשמח לתגובות המעיינים.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: סתירה ברש"י

הודעהעל ידי לייטנר » ו' דצמבר 23, 2011 10:32 am

באמת בקושי זה עמדו גם המדפיסים הראשונים (והשווה גם לפירש"י בישעיה לט ב ובמלכים ב כ יג), ולכן ציינו בפרשת מקץ: "בב"ר שעוה", וא"ש. דא עקא שאין לפנינו כך בכתה"י.

לגבי שאלתך, יוסף אינו צריך כלל את מתנתו של יעקב (ובכלל מניין ליעקב במצב רעב כללי בארץ, לתת הרבה מהחומרים הנ"ל?!). כל עניין המתנה הוא פתיח לבקשה כלפי השליט הרם והנישא, ולעניין זה, א"צ במתנה גדולה כי אם בתשורה קטנה ויקרה, וכדאמרי אינשי: "דברים טובים באים באריזות קטנות".

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: סתירה ברש"י

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' דצמבר 23, 2011 11:16 am

תודה רבה

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: סתירה ברש"י

הודעהעל ידי יאיר » ו' דצמבר 23, 2011 1:31 pm

שי אבי דוד כתב:בפרשת מקץ (מ"ג, י"ב): '... ומעט דבש נכאת...'
אגב אורחא, יש להבין בלשון הפסוק, מדוע 'רק' מעט צרי ומעט דבש, ואילו נכאת ולוט בטנים ושקדים בשפע. וכי יוסף מקמץ במשלוח המנות לאביו?
אשמח לתגובות המעיינים.

מ"ג י"א.
יעקב שלח ליוסף בנו (כמ"ש לייטנר) ולא הפוך.
ומכאן גם תשובה לשאלתך (אין כאן ענין כיבוד אב).

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: סתירה ברש"י

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' דצמבר 23, 2011 3:22 pm

אכן, טעיתי. אמנם עדיין יקשה מדוע מעט, ואם כבר מעט, מדוע מן הדברים האחרים לא שלח רק מעט

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: סתירה ברש"י

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 25, 2011 5:23 am

שי אבי דוד כתב:אכן, טעיתי. אמנם עדיין יקשה מדוע מעט, ואם כבר מעט, מדוע מן הדברים האחרים לא שלח רק מעט

viewtopic.php?f=17&t=7448#p66289

בעל הבית
הודעות: 3
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 1:25 am

Re: סתירה ברש"י

הודעהעל ידי בעל הבית » א' דצמבר 25, 2011 3:22 pm

עיין שפתי חכמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים