תשובות הרבנים:
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?t ... rum_id=771"שו"ת יביע אומר חלק ג - יו"ד סימן כד
נשאלתי אם מותר לתת זר
פרחים על ארונו של המת, או יש בזה משום ובחקותיהם לא תלכו, שכן מנהג אוה"ע לעשות למתיהם
.......המורם מכל האמור שהנוהגים להניח זרי
פרחים ושושנים על ארון או מטת המת (וכן לשאתם לפניו), יש להם ע"מ שיסמוכו במנהגם זה, ואין בזה משום ובחקותיהם לא תלכו."
-----
*יש בזה טעם לפגם אבל אין איסור של ממש כיון שאין בזה צד ע"ז וכד'. הנחת ה
פרחים נובעת ממחשבות שהפרח המשדר חיוניות יחזיר משהו מהחיים שאבדו. זו כמובן טעות גדולה כיון שאי אפשר להחזיר חיים לגוף בדרך הזו. זה משחק בכאילו. אבל בהחלט אפשר להמשיך חיים לנפש. על ידי המעשים הטובים שממשיכים את פעולות האדם גם אחרי מותו ואותם צריך לטפח.
אנחנו לא שמים בעצמינו
פרחים או זרים. אבל לא עושים מזה ענין גדול כי זה לא ממש איסור ולא רוצים לעשות מחלוקת במיוחד בדברים כל כך רגישים כמו הלוייות ורגשות של משפחות שכולות.
ויהי רצון שיבולע המוות לנצח. אמן
התשובה התקבלה מהרב שמואל אליהו
-----
*מקור המנהג לשים
פרחים על קברים אינו יהודי, וככל הידוע אבותינו לא נהגו כך מעולם ו
פרחים אינם מקושרים במסורת ישראל עם נחמה ומוות.
עם זאת, דיני אבלות מבוססים ברובם על מנהגים, וניתן לומר כי מנהג שרווח בקהילות ישראל, גם אם מקורו בקהילות זרות, הרי שעם הזמן עשוי שיתקבל ויהפוך לחלק מהמקובל גם לגבי מתים וקברים יהודיים.
המצב בארץ כיום הינו ש
פרחים בהחלט מקושרים עם מוות. בטקסי קבורה צבאיים מונחים
פרחים על הקבר כחלק מן הטקס הנעשה על ידי החברה קדישא הצבאית. גם בחלק מחברות הקדישא ברחבי הארץ, אימצו הקברנים את המציאות על פיה רבים מן היהודים המגיעים ללוויות מביאים עמם זרי
פרחים ובכך מעוניינים לחלוק כבוד לנפטר, ומכריזים על 'טקס הנחת זרים' בסוף הטקס המסורתי של הלוויה.
לפיכך, בהחלט לא ניתן לומר על הנחת
פרחים על קברים במציאות הנוכחית כי זהו מנהג זר ונוכרי שאין לו מקום במקומותינו. בפועל זהו מנהג שנוהג בחלק מהחברות, ועל אף שמקורו אינו יהודי - ניתן להתחבר אליו להנהיגו גם במשפחתך. עם זאת, הבאת זרי
פרחים לבתי אבל והנחתם במרכז הבית בעת האבלות היא מנהג שלא נתקבל בישראל, וכדאי להימנע ממנו על מנת שלא להביך אבלים ומשפחותיהם.
(מכון עתים)