מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'עיוני הפרשה'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תלמיד האוצר
הודעות: 8
הצטרף: ו' מאי 28, 2010 10:28 am

'עיוני הפרשה'

הודעהעל ידי תלמיד האוצר » ו' מאי 28, 2010 11:02 am

ברצוני להציע לחברי הפורום, תלמידי החכמים מזכי הרבים
לפתוח כאן אשכול בשם 'עיוני הפרשה', שבו יובאו דברי טעם ודעת, בעיני הפרשה,
בתוספת ידיעות חדשות ומענינות, הנהגות, ומוסר,
אין הכוונה לחבורעס ארוכות,
אלא לווארטים יפים ומענינים, כל אחד לפי רמתו וכבודו,
ובעיקר לידיעות מענינות, שנתקלים בהם במשך הלימוד.

לדעתי, זמן הפעילות באשכול זה תהיה בעיקר בסוף שבוע,
אך אולי לתועלת הענין והשלימות, ובעיקר כדי לשמור על הרמה הגבוהה של אשכול זה, כדאי מאוד לבקר באשכול זה גם במצואי שבת וביום ראשון, ולהוסיף חומר וידיעות שנוספו בשבת קודש בעת שהנשמה יתירה בתוכינו, כדי 'להשלים חומר' שנתקלים בו בשבת, אף שכבר עברה השבת, מכל מקום 'עדיף מאוחר מלא כלום'.
אשמח לשמוע הצעות ורעיונות
בברכת התורה

והשבוע פרשת בהעלותך ......

תלמיד האוצר
הודעות: 8
הצטרף: ו' מאי 28, 2010 10:28 am

Re: 'עיוני הפרשה'

הודעהעל ידי תלמיד האוצר » ו' מאי 28, 2010 5:42 pm

על הפסוק בפרשתינו 'וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצצרות וכו'.
דרשו בספרי (פיסקא עז) וביום שמחתכם אלו שבתות. ומכאן למדו הראשונים שלדעת התנא בברייתא זו, יש בשבת מצוה של שמחה ולא רק בחגים. אך יש מן הראשונים שכתבו שבשבת אין דין שמחה אלא רק מצות עונג.
אך לדברי הסיפרי יש להבין שגם לשיטות הראשונים שיש מצות שמחה בשבת, כיצד ניתן לקרוא ליום השבת כדבר סתום 'יום שמחתכם', הרי פשוט שחג הסוכות למשל יותר מסמל את זמן השמחה מאשר יום השבת.
וביאר בחזון יחזקאל לרבי יחזקאל אברמסקי (שבת כה, ב) שחלוק דין השמחה של שבת לשמחת חג ומועד, לפי שבשבת עיקר השמחה היא על עצם היום שניתן לנו במתנה, ואילו השמחה בחגים ומועדים היא על המאורעות שנעשו באותם ימים וזמנים. לפיכך כשהכתוב אומר 'ביום שמחתכם' בעלמא הכוונה היא דוקא על שבת ולא על חג ומועד, לפי שהשבת היא בעצמה יום שמחה, בלא מאורע נוסף, אלא עצם השבת היא עיקר השמחה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 301 אורחים