בס"ד
אני מחפש מאמר חז"ל (שמובא אוצר מכתבים ומאמרים מבעל שפת אמת (שנת תשמ"ו) מכתב כב) שיש להקב״ה נחת רוח ממצוה של אדם יותר ממלאכי עליון.
האם המלאכים גדולים מהאדם או להפך
מקורות בחז"ל
ילקוט שמעוני
ילקוט שמעוני תורה פרשת ואתחנן רמז תתכה
ראה כבוד שחלק הקדוש ברוך הוא לישראל יותר ממלאכי השרת שהמלאכים כשהן מקלסין בקול גדול הן מקלסין שנאמר וקרא זה אל זה ואמר, מה כתיב בתריה וינועו אמות הספים מקול הקורא, ואף החיות מקלסות בקול גדול שנאמר ותשאני רוח ואשמע אחרי קול רעש גדול, למה שהן רחוקים מן הקדוש ברוך הוא ואינן יודעין היכן הוא כבודו שנאמר ברוך כבוד ה' ממקומו, אבל ישראל עומדין ומתפללין ויודעין שהקב"ה עומד אצלן שנאמר כי יעמוד לימין אביון.
מדרש רבה
בראשית רבה (וילנא) פרשת וישלח פרשה עח סימן א
ר' מאיר ור' יהודה ור' שמעון, ר' מאיר אומר מי גדול השומר או הנשמר מן מה דכתיב (תהלים צא) כי מלאכיו יצוה לך לשמרך, הוי הנשמר גדול מן השומר, ר' יהודה אומר מי גדול הנושא או הנישא, מן מה דכתיב (שם) על כפים ישאונך, הוי הנישא גדול מן הנושא, רבי שמעון אמר מן מה דכתיב ויאמר שלחני הוי המשלח גדול מן המשתלח.
מקורות באחרונים
דברי האלשיך
אלשיך משלי פרק ח ד"ה (ל) ואהיה
או יאמר, ואהיה כו' בשום שכל והבין למה זה מנע הוא ית' תורה ממלאכי השרת, אשר חבבו אותה עד בלי די, כי גם שפשטי התורה לא יצדקו בם הלא טוב לה היו תהיה בדרך רוחניותה, אש דת למו ואז טוב לה, כי הן הוא משוש דרכה מדרך הפשטי, ותהיה קרובה אליו יתברך אז מעתה אשר נתנה אל שוכני ארץ, והן אמת שקרוב לשמוע דברי האומרים, כי האלקים עשה שייראו מלפניו בעלי בחירה, ואשר יצה"ר בהמה למען יצדק שכר ועונש, אך אמנה עדין זה איננו שוה אל המנעה בהחלט ממלאכי השרת, כי הלא אין ספק כי לא פשטיית שאלוה מלאכי השרת רק על פי דרכה הרוחני, וזה וזה היה אפשר להתקיים ותנתן פשטה אל בני אדם, עם כל האפשרי להם להשיג בה, ורוחניותה לא תמנע ממלאכי השרת, ועוד, כי אם כל כך יחבבוה למה לא יעסקו בה, היתכן ימנעה הוא יתברך מהם, ואם ככה הם עושים בטלה תלונתם, גם שהם בלתי מצווים ועושים:
והנה להשיב על זה, נעירה על מאמרי רז"ל, כי הלא יתחמץ לב השומע ישמע מאמרם ז"ל, כי טרם יחטא ירבעם היו כמה רבבות מלאכים נהנים מזיו תורתו, ובבקשו ית' לאספו אליו עד אשר לא יבאו ימי הרעה אשר העוה בהם, עלתה צעקתם אל האלקים בל יגרע טובו מהם, והלא נפלא האם מלאכי קדש הקרובים אל ה', יצטרכו אל בני אדם אשר מחומר קורץ, וגם איזה דרך יתהנו המה מתורת האדם, ואף גם זאת נפלאת בעינינו אומרם ז"ל, שר' אלעזר בן ערך בלכתו בדרך רוכב על החמור, שאל רשות מרבו לעסוק במעשה מרכבה וירד מן החמור, ונתמלאה הבקעה אש וירדו כמה מלאכי השרת לשמוע מפיו, האם יפלא משרפי קדש הקרובים אל ה' ענייני מרכבה, עד יצטרכו לשמוע מפי ילוד אשה, ויבואו בתשוקה הגדולה ההיא כנהנים מכל מוצא פי האדם:
וגם על פי דרכנו נשיתה לב אל ענין האש המלהטת ע"י עסק התורה כראוי, כענין אומרם ז"ל שכל עוף שהיה פורח על גבי יונתן בן עוזיאל, כשהיה עוסק בתורה היה נשרף מה עניינו, ואם לא היה זה רק בענין מעשה מרכבה, הלא לא יפלא מפאת איכות הנושא, אמנם גם על פשטי התורה נאמר כעניין יונתן בן עוזיאל וכענין מאמר מדרש חזית על צוארך בחרוזים, בשעה שהם חורזים מד"ת לנביאים ומנביאים לכתובים והאש מלהטת סביבותיהם, והיו הדברים שמחים כנתינתן מסיני, בן עזאי היה יושב ודורש והאש מלהטת סביבותיו, אמרו לו לר' עקיבא הלך אצלו, ואמר לו שמא בחדרי מרכבה היית עוסק, אמר לו לאו, אלא הייתי יושב וחורז בד"ת ומן התורה לנביאים ומן הנביאים לכתובים, והיו הדברים שמחים כנתינתן מסיני, והיו ערבים כשעת נתינתן, וכן אומרם הדברים שמחים איך תצדק שמחה בדברים, ומה היא השמחה, ובאי זו דרך ידמה לנתינתן מסיני:
אמנם נבואה אל תכונת הדבר בהקדמה מפורסמת בס' הזוהר ובמדרשי רז"ל, הלא היא, כי נשמות ישראל איכותן גדול ורם ממלאכי השרת, כי חלק אלוה ממעל המה, כמאמר הכתוב חלקי ה' אמרה נפשי, ועל כן גם בהיותנו בחברת החומר נתננו ה' גבוהים עליהם, כמאמרם ז"ל מי גדול השומר או הנשמר ונאמר כי מלאכיו וכו', ומי גדול הנושא או הנישא, ונאמר על כפים ישאונך, ומי גדול השולח או המשלח, לא אשלחך כי אם ברכתני:
שנית, כי נשמות ישראל והתורה לא יתפרדו, כי הן הנה שורש מגזע התורה העליון הדבק בו ית', כי חכמתו היא הבלתי מתפרדת מאיכותו כנודע ליודעי חן, ועל כן כאשר היא ניתנה לנו במעמד הר סיני מאהבתנו וחשקנו בה נקשרה ותדבק בנפשותינו קשר אמיץ כמאמרם ז"ל במדרש חזית, שהיה הדבור היוצא מפיו ית' מדבר עם כל א' ואחד מישראל, ואומר לו מקבלני את עליך כו', ואומר לו הן, מיד הדבור היה נושקו על פיו והוא כמבואר אצלנו בביאור שיר השירים, כי היו אמרות טהורות התורה מתדבקות בכל נפש מישראל, כי הנשיקה הוא הדבקות והיות על פיו הוא עם הנפש המתייחסת אל הפה, כד"א ויהי האדם לנפש חיה ומתרגמינן לרוח ממללא, ומכל שכן שנדבקה בנפשותינו אנחנו בני דורות שאחריהם, שהיו שם משוללי גופים ויסכון לנו הדבקות ההוא, לקבל כל נפש מה שהיה עתיד לחדש בתורה כמאמרם ז"ל בש"ר, כי כל מה שהיו עתידים כל חכמי הדורות לחדש בכל דור ודור הכל קבלו בסיני כנבואת הנביאים לבל יעצרנו הגשם אשר נתגשמנו אחר כך מהשיגם:
שלישית, כי כאשר בהעשות מצוה מכל מצות ה' המעשיות כנטילת לולב וכיוצא, יתעורר על ידי המעשה כח קדושה העליון אשר הלולב רמז אל הרוחניות ההוא ויקנה הארה יתרה, ויתחבר עם נפש עושה המצוה ומהתחברותה יולד מלאך, כי העושה מצוה א' קנה לו פרקליט אחד, וכן על ידי עסקנו פה בכל א' מחלקי התורה הפשטיים, יתעורר פנימיות העליון המתייחס אליו, והוא לעומתו ויאיר הארה על הארתה בשמחה יתירה, ותדבק עם נשמת העוסק בה ויתהוו שרפי קדש גדולי האיכות מעסק מצוה זולתה, כי הלא ת"ת כנגד כולם, ועד נאמן אל הדבר הזה מאמר רז"ל אשר הזכרנו בסמוך, כי באומרו ית' אנכי ה' וכו', וכן כל דבור ודבור עם היות הנשמע דבר פשטיי, היה בא תוכיות ורוחניות הדבור ומדבר עם כל א', ומדבק עם נפשו כאומרו נושקו על פיו:
והנה על פי הדברים האלה, מצאנו ראינו טוב טעם ודעת אל כל אשר הערנו, כי הלא למה שנפשות בני ישראל למעלה מאיכות מלאכי השרת המה, ושורש מגזע התורה מעלה תחשב לה הנתנה לבני אדם מלמלאכי השרת, ועל כן ישיגו חכמי הדורות לחדש בתורה ובמעשה מרכבה מה שלא ישיג מלאך, כי נפש אדם יודעת מאד כי יערה עליו רוח ממקורה, הוא עיקר התורה העליון כי חלק ה' היא, מה שאין כן למלאכי השרת שאין להם כח לחדש בתורה דבר, ולא ידעו רק מה שישמעו מישיבות של מעלה, או מאשר יחדשו למטה כענין רבי אלעזר בן ערך ורשב"י ודומיהם מהטעם הנז', וע"כ המה באו לשמוע מרבי אלעזר בן ערך כי חידוש הוא להם, וזהו מה ששאלו בשאלם תורה תאחז נפשם בה, ויחדשו בה ועל ידה יעלו מעלה ממדרגתן, שאל"כ הנה לפניהם ספרי התורה יקחו וילמדו, ואין די בער הקושיא הזאת באמור כי גדול המצווה וכו' למוצאי דעת, ובגלל הדבר הזה לא יפלא מה שהוא יתברך אומר דבר הלכה מפי חכמי הדורות, כאומרו אליעזר בני אומר וכו', עד שחמד מרע"ה יצא מחלציו, וכן ההוא דשאיל לאליהו מאי קעביד קב"ה, אמר קאמר הלכה משמא דכולהו חוץ מר"מ מפני שלמד מאחר, א"ל רמון מצא תוכו אכל וכו', אמר ליה השתא קאמר וכו' , כי הלא כמו זר נחשב יצטרך הוא ית' לתלות אמרי תורתו בבני האדם, ולא עוד אלא שהוצרך יסתלק רבה בר נחמני לומר טהור, להכריע בינו יתברך לישיבה של מעלה, אך אמנם למה שנשמות החכמים הם משורש התורה, כל נפש ונפש יש לה חלק בא' מבחינות התורה, ובאו הנה לחדש כל נפש חדוש תורה המתייחסים אליה, ועל כן חלק המתייחס אל נפש ר' אליעזר ועתיד להתחדש על ידו, ייחס אותה אליו הוא ית' כי חלקו היא וההיקש בשאר, וברבה בר נחמני חמפורש אצלנו באורך לפנים, והנה הכח הזה הוא אשר שאלו מלאכי השרת מאתו ית', ישפיע בהן כח מגדולת איכות התורה אשר למעלה מאיכותן, באופן יחדשו המה בה כאשר עשה לנו הוא יתברך במעמד הר סיני, שהשפיע והדביק רוחניות התורה אל נפשותנו, יתר על התייחסותה עמה לחדש בה אח"כ בכל דור כאשר הזכרנו מרז"ל, שכל מה שהיו עתידין לחדש ניתן מסיני, וכן אמרו שאפילו כל מה שתלמיד ותיק עתיד לומר בפני רבו הכל היה מסיני, ובזה הטיבו אשר דברו מלאכי השרת אשר אמרו תנה הודך על השמים, ולא אמרו תנה תורתך לרמוז אל ההוד והשפע לחדש בה, כד"א ונתת מהודך עליו:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 435 אורחים