מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבירת כלי - באיזו סעודה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יולי 15, 2015 11:35 pm

"שבמקום שיש אכילה ושתיה יתירה, שם מרקד היצר הרע ומתחיל לפתות את האדם לחטוא... ומפני הטעם הזה היו החכמים הקדמונים נוהגים לשבור כלים טובים של בדולח בשעת סעודות של שמחה, כדי שיתעצבו ויתעגמו קצת ול יבואו לידי חטא מרוב האכילה, ותיכנס יראת שמים בלבם" (מעם לועז ריש פרשת מטות).

והנה הגמרא בברכות מביא כמה מעשים שכאלו ששברו כוס, וכתבו התוספות (שם דף לא ע"א): אייתי כסא דזוגיתא חיורתא - מכאן נהגו לשבר זכוכית בנשואין. משמע שרק בסעודת נשואין נהגו בכך ולא בכל סעודה של שמחה.

ויש לעיין למי מתכוין ר' יעקב כולי באמרו שכן נהגו החכמים הקדמונים, שמא אין כוונתו לנזכר אלא למשהו שונה.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי יעקובי » ד' יולי 15, 2015 11:46 pm

לשון רבינו בחיי בשלחן של ארבע (שער א' ברכת הטוב והמטיב): "שכל שולחן שמביאים עליו יין על יין אינו אלא ריבוי שמחה, ויצטרך אדם שלא להרבות שמחה בעוה"ז... ולפיכך יש מנהג בקצת קהלות ישראל, במקום השמחות וסעודות של מצוה, לשבר שם כלי זכוכית ואשישי ענבים, להעציב השמחים, ושתתערב עם השמחה רעדה".

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 16, 2015 12:02 am

תודה יעקובי.
ועדיין דומה שיש הבדל, שבמעם לועז מדבר אודות האכילה ולא מודגש יותר מכך. בעוד שרבינו בחיי מדבר אודות שתיית יין, ויש לחלק ביניהם.
אגב, מה הם אשישי ענבים ומה בדיוק עושים עמהם. שוברים?!

מה שנכון נכון
הודעות: 11816
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 16, 2015 12:16 am

זקן ששכח כתב:ויש לעיין למי מתכוין ר' יעקב כולי

מעם לועז במדבר לא חובר ע"י ר"י כולי. מחברו הוא ר' יצחק מאגריסו.

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי יעקובי » ה' יולי 16, 2015 12:24 am

זקן ששכח כתב:ועדיין דומה שיש הבדל, שבמעם לועז מדבר אודות האכילה ולא מודגש יותר מכך. בעוד שרבינו בחיי מדבר אודות שתיית יין, ויש לחלק ביניהם.

רבינו בחיי פתח בשתיית יין, והמשיך באופן כללי בענין 'גילו ברעדה', יעו"ש.

מדוע נראה לכם שלשונו 'סעודות של מצוה' איירי בשתיית יין דוקא?

אשישי ענבים - גביעי יין. (רש"י הושע ג, א).

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי אספקלריא » ה' יולי 16, 2015 1:50 pm

המקור של דברי המעם לועז, הוא ספר "צרור המור", ככתוב במקורות.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 16, 2015 7:17 pm

אספקלריא כתב:המקור של דברי המעם לועז, הוא ספר "צרור המור", ככתוב במקורות.

היכן המקורות?
אגב, ר"י כולי עצמו מה חלקו בילקוט מעם לועז?

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי אספקלריא » א' יולי 19, 2015 2:39 am

זקן ששכח כתב:
אספקלריא כתב:המקור של דברי המעם לועז, הוא ספר "צרור המור", ככתוב במקורות.

היכן המקורות?
אגב, ר"י כולי עצמו מה חלקו בילקוט מעם לועז?

המקור של הקטע מ"ילקוט מעם לועז" ריש פרשת מטות, שהעתקת, הוא ספר "צרור המור".
בתוך כל קטע ב"מעם לועז" יש ציוני אותיות, ובסוף כל פרק יש רשימה של מקורות.
ראה בפרשת מטות בקטע הנ"ל, מצויין אות (א), ובסוף הפרק, עמ' שס"ד, ברשימת המקורות, כתוב: (א) צרור המור.
ראה viewtopic.php?f=7&t=7773&p=69070#p68859 ובהודעות הבאות.
הגאון רבי יעקב כולי חיבר את הספר "מעם לועז" המבוסס על מדרשי חז"ל ומפרשים ראשונים ואחרונים, וכתב אותו בלאדינו.
הוא חיבר על חלק מהחומשים, ואחריו המשיכו בדרכו תלמידי חכמים אחרים, וחיברו על שאר החומשים, ועל נביאים עד ספר שופטים. [מהמהדורה בלאדינו, יש כמה חלקים בהיברובוקס, אך חסר חומש במדבר].
רבי שמואל קרויזר (ירושלמי) תירגם את הספרים ללשון הקודש.
[חשוב לדעת שהוא גם הוסיף בפנים הרבה הוספות מדיליה, מבלי להדגיש שזו תוספת ממנו.
ראה viewtopic.php?f=17&t=11366#p107235 ובהודעות הבאות.
כמובן שאם במקורות נזכרים ספרים שהיו אחרי זמנו של מהר"י כולי, זה בודאי תוספת. שאר תוספות אפשר לברר רק ע"י השוואה לספר המקורי בלאדינו].
ראה viewtopic.php?f=4&t=5165&p=42806#p42395 ובהודעות הבאות.
החל מספר שמואל והלאה, [ואולי גם חלק מספר שופטים], כל הספרים התחברו ע"י רבי שמואל קרויזר (ירושלמי), ונרמז בדף השער בערך בנוסח "חלק זה חובר בדרכם ע"י שמואל ירושלמי".

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: שבירת כלי - באיזו סעודה?

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' יולי 20, 2015 2:53 pm

רבי שמואל קרויזר {ירושלמי} מתרגם (ומחבר) ילקוט מעם לועז, היה בעל כשרונות גאוניים, וחיבר ותרגם הרבה ספרים. נפטר י"ד תמוז תשנ"ז. כמדומה שהיה בן דוד של הג"ר זונדל קרויזהר, וגיס של הג"ר משה אהרן שטרן.
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?163280&page=PP0003


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 247 אורחים