מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"פרק ר' חנינא בן דוסא"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

"פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 12:20 am

בכ"י יסוד עולם (מוסקבה-גינצבורג 607) - ח"ב, שער שני, רמון צא

[ראה אשכול 'ספר הפעמונים' http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=24347&p=279713#p279337],

"הט אזנך ושמע דברי חכמים שהנשמה הולכת על כחותיה שהם המדמה והזכרון - והולכת בין מעברות ראשונים, ואם היא נקייה - חפצה במצות בוראה, יראה ממלכותו - יברחו החיילות כלם לאימתה, כאשר הוא מבואר בפרק ר' חנינא בן דוסא:

"שוב מעשה בר' חנינא, פעם אחת הלך לרפאת את ר' חנינא בן תרדיון, אמרו תלמידיו: ר', בכל מקום שאתה הולך - רוח רעה גדולה יש שם. אמר להם: בני, מי שהוא רוצה לחזור יחזור. מקצתן חזרו, ומקצתן הלכו אחריו. כיון שהגיעו לאותו מקום, עמדה עליו בכלא טירין גדולים, אמרה לו: מה טיבך, אמ' לה: ומה צריך ליכי, אמרה לו: שמא בן דוסא אתה, אמ' לה: מה צורך ליכי, אמרה לו: שמיום שנברא בן דוסא בעולם שלש כתות של מלאכי השרת עומדות במרום, כת אחת אומרת: ברוך יי' לעולם אמן ואמן, וכת שניה אומרת: ברוך יי' לעולם אמן ואמן הללו יה, וכת שלישית אומרת: ברוך יי' אלהי [אברהם] יצחק וישראל. אמר ר' חנינא: העבודה כך היה, אמרה לו: הן. אמ' לה: מכל מקום גוזרני עליך שלא תראי עוד במקום הזה. אמרו עליה על אותה הרוח שלא נראתה במקום ההוא מעולם.

"וכן הולכת [= הנשמה] ומשוטטת עד הגיעה למקום הראוי לה. ולבוש הבדים מזדמן להבין מראה וחלום, כד"א (= דניאל ח, טז) גבריאל הבן להלז את המראה. ומצד הדבקו בחמר חוזרת לכחותיה ורואה שהיא במאסר - מתרעמת לחברותיה על שאינה יכולה להשיג על שלימות...".

עד כאן מכתה"י.

וראה פסחים קיב, ב:
"זמנא חדא פגעה [= השידה: אגרת בת מחלת] ברבי חנינא בן דוסא, אמרה ליה: אי לאו דמכרזן עלך ברקיע - הזהרו בחנינא ובתורתו - סכנתיך. אמר לה: אי חשיבנא ברקיע - גוזר אני עליך שלא תעבורי ביישוב לעולם. אמרה ליה: במטותא מינך שבק לי רווחא פורתא. שבק לה לילי שבתות ולילי רביעיות" (עיי"ש).
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ד' מאי 25, 2016 4:12 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 24, 2016 1:39 am

עוד מובאה מכ"י דנן, חלק שלישי, שער ראשון, רמון ארבעים:

כמעשה החסיד ע"ה - ר' חנינא בן דוסא, שפעם אחת בא הגמון לעיר - מצאו שהיה יושב ברחוב העיר, אמ' ההגמון: מי מרכיבני על כתפו ומוליכני לביתו, אמ' לו: אני. הרכיבהו על כתפו והוליכו לביתו, תיקן לו את החמין, ירד וטבל. ונסתפג בעפר. שב ותקן לו את החמין, ירד וטבל. ונסתפג בעפר, עד שהטריחו עד קריאת הגבר. ותקן לו עוד את החמין, ירד וטבל. ונסתפג ועלה וישב. לשחר אמ' לו: במה אכילה אמה [= אולי צ"ל: אתה] רוצה, אמ' לו: בדבש ואגוזים. הוא הלך לשוק אחד והביא דבש, ואשתו הלכה לשוק אחר והביאה אגוזים, תקן השלחן לו - וחבטו בקרקע, מזג לו הכוס - וחבטו. אמ' לו: מי מרכיבני על כתפו ומוציאני מתוך ביתו. אמר לו: אני. הרכיבו על כתפו והוציאו מתוך ביתו, כיון שיצא נתמלא הבית כלו אור, מיד פרח כעוף לשמים, קרא לו אגמון [= אולי צ"ל: הגמון] מן השמים: חנינא בן דוסא, אבא חנינא בן דוסא, נוסית בכל דבר ונמצאת שלם, שוב אין מנסין לך".

וממשיך המחבר וכותב (רמון מ"א):

"הנה הנסיונות צרופים, והם שבירת יצר גאה - עד שלא ישאר בו דבר...".

ההוא גברא
הודעות: 591
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' מאי 25, 2016 12:04 pm

כמדומני שראיתי את המעשה במדרש הגדול או בספר המעשיות גסטר. אבל למה "פרק" בכותרת האשכול?

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי שבע » ד' מאי 25, 2016 4:20 pm

ההוא גברא כתב:כמדומני שראיתי את המעשה במדרש הגדול או בספר המעשיות גסטר. אבל למה "פרק" בכותרת האשכול?


כנראה שלא טרחת לבדוק את המובאה הראשונה - שאליה הפניתי בלינק המצורף - שם מצוטט: פרק ר' חנינא בן דוסא! ומסתבר שמאותו מקור צוטט גם הסיפור השני.

בעקבות שאלתך נמלכתי להעתיק את המובאה לאשכול זה - למען ירוץ בו הקורא, וכן עשיתי.

אשמח - וישמחו חכמי הפורום - באם תוכל לציין את מקורו של גסטר.

ההוא גברא
הודעות: 591
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' מאי 29, 2016 2:28 pm

נראה שאינך מכירו: משה גסטר הוציא ספר המעשיות, כ"י פרסי אחד שהועתק ממקור תימני שליקט מעשיות ממדרש הגדול ומקומות אחרים, והמלקט הקדום לא ציין מאיפה ליקט. גסטר הוא רק המו"ל. (בסוף הספר יש עשר מעשיות בערך שהן מכתבי יד אחרים).

ע. דשא
הודעות: 62
הצטרף: א' מאי 29, 2016 9:25 pm

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי ע. דשא » ג' מאי 31, 2016 11:18 am

הפרק הנפלא הזה נמצא ‏כולו בכתב יד עתיק.
נדפס בתוך ספר ילקוט מדרשים - אוצר מדרשי חז"ל (חלק שביעי).
גם בספר יחוסי תנאים ואמוראים ערך ר' חנינא בן דוסא מזכירו המחבר שם - ופ' רחב"ד וכו', והמו"ל שם לא פיענח תיבת ופ' שפירושה ופרק וכו'. (דא"ג הכת"י של הספר הנ"ל קטוע שם).
נערך לאחרונה על ידי ע. דשא ב ו' פברואר 11, 2022 12:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מאי 31, 2016 12:41 pm

מכיון שזכינו לכניסתך לפורום, שמא תענה על אחת השאלות התלויות ועומדות באוירו של עולם, ראה כאן: viewtopic.php?f=7&t=27214&hilit

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 31, 2016 3:56 pm

שבע כתב:בכ"י יסוד עולם (מוסקבה-גינצבורג 607) - ח"ב, שער שני, רמון צא

[ראה אשכול 'ספר הפעמונים' http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=24347&p=279713#p279337],

"כאשר הוא מבואר בפרק ר' חנינא בן דוסא:

"שוב מעשה בר' חנינא, פעם אחת הלך לרפאת את ר' חנינא בן תרדיון, אמרו תלמידיו: ר', בכל מקום שאתה הולך - רוח רעה גדולה יש שם. אמר להם: בני, מי שהוא רוצה לחזור יחזור. מקצתן חזרו, ומקצתן הלכו אחריו. כיון שהגיעו לאותו מקום, עמדה עליו בכלא טירין גדולים, אמרה לו: מה טיבך, אמ' לה: ומה צריך ליכי, אמרה לו: שמא בן דוסא אתה, אמ' לה: מה צורך ליכי, אמרה לו: שמיום שנברא בן דוסא בעולם שלש כתות של מלאכי השרת עומדות במרום, כת אחת אומרת: ברוך יי' לעולם אמן ואמן, וכת שניה אומרת: ברוך יי' לעולם אמן ואמן הללו יה, וכת שלישית אומרת: ברוך יי' אלהי [אברהם] יצחק וישראל. אמר ר' חנינא: העבודה כך היה, אמרה לו: הן. אמ' לה: מכל מקום גוזרני עליך שלא תראי עוד במקום הזה. אמרו עליה על אותה הרוח שלא נראתה במקום ההוא מעולם".

וראה פסחים קיב, ב:
"זמנא חדא פגעה [= השידה: אגרת בת מחלת] ברבי חנינא בן דוסא, אמרה ליה: אי לאו דמכרזן עלך ברקיע - הזהרו בחנינא ובתורתו - סכנתיך. אמר לה: אי חשיבנא ברקיע - גוזר אני עליך שלא תעבורי ביישוב לעולם. אמרה ליה: במטותא מינך שבק לי רווחא פורתא. שבק לה לילי שבתות ולילי רביעיות" (עיי"ש).


עתה מצאתי בס"ד - את כתב היד אותו הזכיר דשא - ובו הנוסח מעולה בכמה מונים - ועל פיו אגיה את המובאה דנן:

"שוב מע' בר' חנ' בן דוסא... הלך לרפאות...
אמרו לו תלמידיו...
א' להם: בני, מי שהוא רוצה לבוא יבוא, מי שהוא רוצה לחזור יחזור.
מקצתן הלכו אחריו ומקצתן חזרו.
כיון שהגיע לאותו מקום, עמדה לפניו ככלא טורין גדולין...
ומה צורך ליכי.
שוב אמרה לו {מה טיבך, אמ' לה ומה צורך ליכי} שמא בן דוסא אתה...
וכת אחת אומרת...
וכת אחת אומרת: ברוך ייי' אלהי אברהם יצחק וישראל ואלהי ר' חנינא בן דוסא.
אמ' לה העבודה כך היא...
גוזרני עלייך...
אמרו עליה על אותה רוח רעה שלא נראית במקום ההוא עוד".

הסגרתי והקטנתי {בסוגרים} את הנראה כמיותר.

התוספת המשמעותית - המעניקה הבנה לסיפור המופלא - מיוחדת במינה, וערכה לא יסולא בפז!

מדין 'עני המהפך בחררה' - לא ציינתי אף רמז איה מקום כתב-היד הלז.

שבע
הודעות: 1693
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי שבע » ג' מאי 31, 2016 4:22 pm

שבע כתב:עוד מובאה מכ"י דנן, חלק שלישי, שער ראשון, רמון ארבעים:

כמעשה החסיד ע"ה - ר' חנינא בן דוסא, שפעם אחת בא הגמון לעיר - מצאו שהיה יושב ברחוב העיר, אמ' ההגמון: מי מרכיבני על כתפו ומוליכני לביתו, אמ' לו: אני. הרכיבהו על כתפו והוליכו לביתו, תיקן לו את החמין, ירד וטבל. ונסתפג בעפר. שב ותקן לו את החמין, ירד וטבל. ונסתפג בעפר, עד שהטריחו עד קריאת הגבר. ותקן לו עוד את החמין, ירד וטבל. ונסתפג ועלה וישב. לשחר אמ' לו: במה אכילה אמה [= אולי צ"ל: אתה] רוצה, אמ' לו: בדבש ואגוזים. הוא הלך לשוק אחד והביא דבש, ואשתו הלכה לשוק אחר והביאה אגוזים, תקן השלחן לו - וחבטו בקרקע, מזג לו הכוס - וחבטו. אמ' לו: מי מרכיבני על כתפו ומוציאני מתוך ביתו. אמר לו: אני. הרכיבו על כתפו והוציאו מתוך ביתו, כיון שיצא נתמלא הבית כלו אור, מיד פרח כעוף לשמים, קרא לו אגמון [= אולי צ"ל: הגמון] מן השמים: חנינא בן דוסא, אבא חנינא בן דוסא, נוסית בכל דבר ונמצאת שלם, שוב אין מנסין לך".



גם מובאה זו מצאתיה בכ"י שהזכיר דשא - בנוסח מעולה - ואגיהנה בששון:

"שוב מעשה בר' חנ' בן דוס', פעם אחת בא הגמון לעיר - מצאו שהוא יושב ברחוב העיר. א' מי מרכיבני על כתיפיו ומוליכני לתוך ביתו...
הרכיבהו על כתיפיו והוליכו לתוך ביתו...
תיקן לו את החמין, ירד וטבל בהן ונסתפג בעפר.
שוב תיקן לו את החמין, ירד וטבל בהן. ונסתפג בעפר, הטריחו טורח גדול עד הגיעה קריאת הגבר.
כיון שהגיעה קריאת הגבר, שוב תיקן לו את החמין, ירד וטבל בהן. ונסתפג ועלה וישב.
לשחרית אמ' לו: ר' במה אכילה אתה רוצה, אמ' לו: בדבש ואגוזין.
הוא הלך לשוק אחד, ואשתו הלכה לשוק אחד.
הוא הביא דבש, ואשתו הביאה אגוזין,
תיקן לו את השלחן - וחבטו בקרקע, מזג לו את הכוס - וחבטו בקרקע.
אמ': מי מרכיבני על כתיפיו ומוציאני מתוך ביתו...
כיון שיצא נתמלא כל הבית אור, מיד היה כעוף ופרח לשמים,
קרא לו אגמון [= כך גם בכתה"י!] מן השמים: אבא חנינא בן דוסא, אבא חנ' בן דוס', נוסיתה בכל דבר ונמצאתה שלם, תהא כל ימיך בשלום - שוב אין מנסין לך.

סליק פרקא דרבי חנינא בן דוסא".

אומתה אכן השערתי - כי גם מובאה זו מקורה בפרק ר' חנינא בן דוסא.

ע. דשא
הודעות: 62
הצטרף: א' מאי 29, 2016 9:25 pm

Re: "פרק ר' חנינא בן דוסא"

הודעהעל ידי ע. דשא » ג' מאי 31, 2016 5:13 pm

תחילתו של הפרק מתוך ספר יחוסי תנאים ואמוראים, ומתוך כתב יד עתיק.
המדרש המיוחד הזה לא נודע ולא נזכר 'כמעט' אצל אף א' מן הקדמונים, ואף לא ברשימות של שמות המדרשים שנערכו ע"י ח' שונים. ובחסדי ה' נמצא שריד ממנו בכתב יד כנראה מתקופת הגאונים. תחילת המדרש חסר וקטוע ושמו נודע רק מסופו שכתב המעתיק בסופו - סליק פרקא דרבי חנינא בן דוסא. הקדמון היחיד שמצאתי שמזכירו הוא רבינו יהודה ב"ר קלונימוס זצ"ל משפיירא בן דורו של רבנו יהודה החסיד זצ"ל, בעל המחבר ספר 'יחוסי תנאים ואמוראים'. בספר הנדפס (ירושלים תשכ"ג) 'ערך רבי חנינא' (עמ' תלח) הביא המחבר וז"ל - ומעשים דרבי חנינא בן דוסא מקצתן בפרקא דחסידי נמי, ופ' אחד ממעשיו וכך מתחיל וכו', [המו"ל כתב שם בהערה 11 התיבה ופ' אינה מובנת, וכנראה שטעות סופר יש כאן. וכל הסיפור שמביא רבינו לקמן אינו לא בתלמוד ולא במדרשים שלפנינו. עכ"ד]. והנה בחסדי ה' התגלה הקטע שלפנינו מתוך כת"י, וא"כ אין כאן ט"ס אלא תיבת ופ' משמעה ופרק, וכוונת רבינו ופרק אחד ממעשיו וכו' וכך מתחיל וכו', וכוונתו על הפרק שלפנינו. והנה בהשגחה נפלאה הקטע היחיד שמביא רבינו אך לא מעתיקו בשלימותו (יתכן שהעתיק יותר כי כת"י של הספר יחוסי תו"א נקטע בדיוק באמצע ערך רחב"ד ונחסר שם דף א' או יותר ומתחיל באמצע קטע ממדרש 'מה רבו') הוא בדיוק הקטע שלפנינו בכ"י ושנחסר בתחילתו, וכך שני המקורות השלימו א' את השני וקבלנו את הפרק השלם.
וזה לשונו:
[א] מעשה ברבי חנינא בן דוסא שירד לטבול במערה, ובאו כותים והניחו אבן גדולה על פי המערה, ובאו רוחות וסלקוה. וכששרתה רוח רעה על אותה עניה שהיתה בשכונתו של רבי חנינא בן דוסא, אמרו לו תלמידיו, רבי, ראה עניה זו היאך רוח רעה מצערתה. אמר לה רבי חנינא לאותה הרוח, מפני מה את מצטערת בתו של אברהם. אמרה לו, ולא את הוא שירדתה לטבול במערה וכו' עד ובאתי אני ואחיי ובית אבא וסלקנוה, על טובה שעשיתי לך אתה עושה לי כך. אמר לה, גוזר [ע"כ נמצא בספר יחוסי תו"א].
[בכת"י חסר ההתחלה ומתחיל כך] וסלקנוה, על טובה שעשיתי לך אתה עושה לי כך. אמ'ר לה, מכל מקום, גוזרני עָלַיְךְ שלא תבואי על זו ענייה. אמרו עליה על אותה ענייה, שלא שרתה עליה הרוח לעולם.

הפרק כולו מובא בילקו"מ חלק שביעי


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 406 אורחים