מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המקור לפטור בציצית שכנפותיה אינם לפנים ולאחור

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

המקור לפטור בציצית שכנפותיה אינם לפנים ולאחור

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ספטמבר 20, 2015 8:27 pm

הרמ"א בדרכי משה מביא טעם לפטור את הבגדים שבימיו (ובימינו) מציצית משום שכנפיהם אינם לפנים ולאחור.
והעיר עליו כמה אחרונים (חיי"א, כמדומני גם פמ"ג ומן הסתם עוד) שאין זה טעם מספיק לפטור את הבגדים מציצית, שהרי כל זה בא ממדרש אבכיר המובא ברוקח ועוד, וכן מספר העיטור, שרק ציינו שכך נוהגים להתעטף (מכמה מקורות קדומים, כגון ספר או"ז, נראה שנהגו כך להתעטף כל הזמן, ולא רק בשעת העיטוף כפי שהציע בעל התרוה"ד [אין כוונתי לומר שהוא לא ידע עליהם, אלא רק שבפועל נהגו אחרת]).

אמנם שתי הערות על עניין זה.
ראשית, כבר קדם המהר"ם מינץ את הרמ"א בטענה שכזאת בתשובתו סי' קי: "מכל אילו ראיות איפכא דכל מלבוש שיש ד' כנפו', ב' לפניו וב' לאחריו, שהוא חייב בציצית". אמנם זה לא הופך את זה למקור ברור לפטור בדין שכזה, אבל מידי חובת הערה קלה לא יצאנו מבלי לכתוב זאת.

שנית, ועיקר, לכאורה יש גם יש מקור לדבר בדברי הירושלמי שהובא בכמה ראשונים - ראבי"ה הל' לולב סי' תרפג וסי' תרצג, או"ז ח"ב סי' שיד אות ג, הגהות מיימוניות הל' ציצית פ"ג אות כ, מרדכי סוכה סי' תשסג. אעתיק מהמקור הראשון בראבי"ה הנ"ל:
גרסינן בירושלמי דפירקין... יודע להתעטף בציצית לוקח לו ציצית לא סוף דבר להתעטף אלא להשליך שתי כנפות לאחוריו ושתי כנפות לפניו ואוחז בציצית כשורה... בשעת קריאת שמע

הנה אנחנו רואים שגדר בסיסי בקיום מצוות הציצית הוא להשליך שתי כנפות לאחוריו ושתי כנפות לפניו, עד כדי כך שגדר זה מסמל את יכולתו של הנער לקיים את המצווה. אולם כאן עולה השאלה מה אנחנו עושים עם לאחוז בציצית כשורה בק"ש, וכי גם זה חלק מהותי מקיום המצווה? ניתן לומר שכן. אינני זוכר כרגע מי, אבל אחד (או יותר) ממוני המצוות שבאשכנז/צרפת, כמדומני הסמ"ק, מונה את המצווה לראות את הציצית בכלל מניין המצוות. ויתכן שלדבריו אף זה יהיה חלק מקיום המצווה. דא עקא שלא מובן איזו חכמה גדולה נדרשת בשביל להחזיק בציצית על מנת לראות אותה ולקיים את המצווה.

אודה למי שיהיו בידיו הערות בנושא.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: המקור לפטור בציצית שכנפותיה אינם לפנים ולאחור

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ספטמבר 20, 2015 9:19 pm

דיברתי עם חבר שטען בצדק שדברי הירושלמי יכולים להתפרש בשופי כקולא. דהיינו, אל תטרח להלביש את הנער בטלית כבר כשהוא יודע עיטוף בסיסי, אלא אתה רשאי, ואף נכון שתחכה, עד שהוא ידע עיטוף ברמה גבוהה יותר.
הטעם שמאחורי דברי הירושלמי (כמו גם דבריו לגבי נענוע לולב, שימתין עד שידע להוליך ולהביא, זאת על אף דמדאגביה נפק ביה) הוא משום שחלק מהחינוך הוא לא רק שהילד ידע לקיים את המצווה במובן ההלכתי הבסיסי שלה, אלא שהוא ידע לקיים אותה כפי שבפועל מקיימים אותה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14394
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המקור לפטור בציצית שכנפותיה אינם לפנים ולאחור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 20, 2015 10:12 pm

א. הירושלמי הנ"ל מופיע בירושלמי שבפנינו או שמובא רק אצל רבותינו הראשונים שציין כתר"ה?
ב. זכור לי שיש מדרש תהילים על עניין זה
ג. אחיזת הציציות בזמן ק"ש שנויה היתה במחלוקת בין גאוני בבל ובין חכמי א"י (כמדומני שיש על מאמר של רש"ח קוק)
ד. ידו שלדעת אדוננו הגר"א אוחזים רק את הציציות הקדמיות בזמן ק"ש מטעם זה בדיוק

עדיאל ברויאר
הודעות: 3488
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: המקור לפטור בציצית שכנפותיה אינם לפנים ולאחור

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ספטמבר 20, 2015 11:01 pm

בברכה המשולשת כתב:א. הירושלמי הנ"ל מופיע בירושלמי שבפנינו או שמובא רק אצל רבותינו הראשונים שציין כתר"ה?
ב. זכור לי שיש מדרש תהילים על עניין זה
ג. אחיזת הציציות בזמן ק"ש שנויה היתה במחלוקת בין גאוני בבל ובין חכמי א"י (כמדומני שיש על מאמר של רש"ח קוק)
ד. ידו שלדעת אדוננו הגר"א אוחזים רק את הציציות הקדמיות בזמן ק"ש מטעם זה בדיוק


א. כמדומה שרק בראשונים הנ"ל, כך מחיפוש בסיסי ולא יסודי.
ב. רבינו בברכה הבקיא בביאור הגר"א... אכן יש מדרש תהילים המובא בילקו"ש, אבל ככל הזכור לי הוא לא ממש מהווה מקור לחיוב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים