משה גרוס כתב:כתב המאירי ריש תענית: "אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכתא ר"ל מסכת תענית היא מסדר מועד והורגלנו בלמודה אחר מסכת ברכות לסבה אשר הזכרנו בפתיחת זה החבור "
וכתב בריש ר"ה: "אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכתא ר"ל מסכת ראש השנה אמנם היא מסדר מועד והורגלנו בלמודה אחר מסכת מועד קטן לסבה אשר הזכרנו בפתיחת זה החבור".
ובפתיחה לש"ס, אחרי שביאר שמסכת ברכות היא הראשונה, כתב: "וסמכו אליה מסכת תענית להיות גם היא מבארת דרכי התפלה כמוה בהרבה זמנים כענין זמן עצירת גשמים וזמן הצרות והתעניות וכבר ידעת שעקר הכונה בתעניות הוא התשובה ורוב התפלה אשר הותחל ענינה במסכת ברכות וסמכו אליה אחר זה מסכת מגלה מצד שהתבארו בה קריאות של ספר תורה שבכל השנה ובכללם קריאה שבתעניות ומעמדות שהוזכר ענינם במסכת תענית ואחר זה התחיל במסכת חגיגה וזה שעקר הכונה בסדר מועד הוא לבאר עניני המועדות והזמנים הבאים לעתים קבועים כמו שנרמז במלת עתך ושם מועד מונח עליו לזאת הסבה גם כן והיה בראוי קודם שיכנסו הענינים ההם בגדר הלמוד ובסדרו לבאר הדברים הכלליים לכל יום טוב והם מסכת חגיגה וביצה והיה ראוי להקדים חגיגה לביצה למעלת קרבנות הקדש וסמכו מטעם זה מסכת ביצה למסכת חגיגה וכן מטעם זה גם כן סמכו למסכת ביצה מסכת מועד קטן שעניניו גם כן כלליים אלא שנתאחר להם מצד שאין עניניו כוללים רק שנים מן הימים טובים והם פסח וסוכות ששאר החגים אין בהם חול בנתיים ואחר השלים הביאור בענינים הכלליים יחייב הסדר להתחיל בביאור המועדות הפרטיים ויתחיל בראש השנה על משענת הלשון השגור לבני אדם לקרותו ראש לכל עניני השנה ויסדרם אחר זה רצופים כסדר באים זה אחר זה ראש השנה ואחריו יומא ואחריו סכה ואחריו פסחים ואחריו נשלמו החגים "
חכם באשי כתב:במבוא לנוסח המשנה לרי"נ אפשטיין בדקת?
אביגדור כתב:אאל"ט המקור לסדר המשניות שבידינו הוא מאגרת רש"ג
שברי לוחות כתב:כדאי לראות גם ביסוד המשנה ועריכתה להרב ראובן מרגליות, שם הוא מבאר גם את היסוד שסדר המסכתות הוא לפי ריבוי הפרקים, הגדול גדול קודם
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים