עושה חדשות כתב:ז"ל הב"י יו"ד סי' קג:
"כתוב בארחות חיים בשם ה"ר שם טוב פלכו אין אומרים נ"ט לפגם מותר אלא באיסור שהוא בטל בששים אבל איסור שצריך שיעור גדול מזה כגון בריה או תרומה אפילו פגום אסור ובטור אורח חיים סימן תמ"ז (קצא.) נתבאר שאין דעת רוב הפוסקים כן".
ואין לפנינו בארחו"ח שמועה כזו מרש"ט פלכו, וגם לא מוזכר בארחו"ח דין נטל"פ בתרומה ובריה.
ואמנם בהל' חמץ ומצה כ' בארחו"ח: "ואם שמו תבשיל רותח בקדרה שאינה בת יומא קודם שש מותר לאכלו בפסח ואע"פי שאין שם ס' של היתר לפי שכבר נתבטל שטעם זה לפגם מאחר שאינה בת יומא ושוב אינו חוזר וניעור וכ"כ ר' יוסף אבן פלט ז"ל ויש פוסקים שאם בשלו בימי הפסח בקדרה שאינה בת יומא שהתבשיל אסור דלא מהני טעם לפגם אלא לאסורין שאוסרין בנותן טעם אבל לאיסורין שאוסרין במשהו לא יועיל בהן נותן טעם לפגם שכיון שהוא אוסר במשהו אוסר אפי' נותן טעם לפגם. ועל נותן טעם לפגם כתב רבי' יהודה דמותר אפי' בפסח אך ר' יוסף המכונ' דון בנדיט אוסר וכן דעת הר' יצחק הזקן בעל התוס' שאסור וכן נמי פסק הרשב"א ז"ל בתשובת שאלה והר"ם נ"ע מורה לאחרים שמותר אך לעצמו אוסר והרמב"ן ורוב המחברים ז"ל פסקו דנותן טעם לפגם מותר בדיעבד אפי' באיסורי משהו והמחמיר תבא עליו ברכה".
אבל ודאי לא לזה כיון הב"י, כיון שלא מוזכר שם רש"ט פלכו, וגם לא מוזכר שם דין נטל"פ בבריה ותרומה, אלא רק בחמץ (דדמי להו, וכמבו' בב"י הנ"ל).
וכמדומני שמצאתי את מקום ההשמטה בארחו"ח.
ז"ל בהל' איסורי מאכלות:
כתב אדוננו מורינו הר' שם טוב ז"ל אין אומרים נותן טעם לפגם מותר דברים אחרים בפגימתו אפילו כן מותר. כיצד איסור שנפל לקדרה שיש בה תבלין או מלח ולולי רבוי התבלין או המלח לא היה האיסור פוגם אפילו כן מותר.
וכבר העיר המגיה שהלש' מגומגמת והציע תיקון, ותו"ד, דרש"ט פלכו בא לפסוק הלכה בדין דברים אחרים המסייעים בפגימה כריבוי מלח וכו'.
אמנם לענ"ד ודאי שכאן יש השמטה, וראוי "להכניס" כאן את הציטוט של הב"י, (לפי הבדיקה שלי, זה המקום היחיד המתאים להשמטה הזו), כדלהלן:
כתב אדוננו מורינו הר' שם טוב ז"ל אין אומרים נותן טעם לפגם מותר (.........) דברים אחרים בפגימתו אפילו כן מותר. כיצד איסור שנפל לקדרה שיש בה תבלין או מלח ולולי רבוי התבלין או המלח לא היה האיסור פוגם אפילו כן מותר.
מי יכול לבדוק את זה בכת"י?
לשים לב: המילים
דברים אחרים בפגימתו וכו' זה העתקה מתוך תוה"ב הקצר מילה במילה, ואילו קודם לכן באה המימרא של אדונינו מורינו הרש"ט אין אומרים נטל"פ מותר...
והריני מוסיף בזה קצת רקע.
קי"ל דנותן טעם לפגם מותר. ונחלקו בזה הראש' האם זה בצירוף ההיתר של ביטול ברוב, או גם בלא"ה כי דומה לנבילה שאינה ראויה לגר ומותר גם בלי ביטול ברוב.
ומצינו מחלוקת גדולה בראש' ופוס' בדין נטל"פ בחמץ בפסח, דאסרי' חמץ אפי' ב"משהו", האם ה"ה דאסרי' נטל"פ.
ולכאו' זה תלוי בהנ"ל, כי אין היתר של ביטול ברוב לגבי חמץ בפסח.
ולכאו' גם הנידון לענין 'בריה' שאינה בטילה ברוב, האם יש בה היתר של נטל"פ, זה תלוי בנידון הנ"ל.
והרש"ט פלכו הוסיף בזה גם "תרומה", וכוונתו (לכאו') כיון דתרומה אוסרת אף ביותר מששים ואינה בטילה אלא במאה, א"כ חזי' דאין איסורה תלוי בנתינת טעם, וא"כ אף בנטל"פ אסור.
(וזה תלוי בנידון גדול אחר, האם שיעור מאה דתרומה ומאתיים דכלאים, זה שיעור של נתינת טעם מסויים, או שיעור אחר לגמרי).ולכן כ' הב"י דלדעת הפוס' המתירים נטל"פ בחמץ בפסח, ה"ה דתרומה הנטל"פ מותר.
(ולא פליג על עצם הדמיון של תרומה לבריה).
והנה על שי' הרש"ט פלכו הק' האחרו' קו' עצומות, עי' שעה"מ חו"מ פ"ה הכ"ה, ועוד.
ובגי' הש"ס על הירו' תרומות פ"י ה"ד יצא לחדש, דאין כוונת רש"ט פלכו לאסור תרומה הנטל"פ בכל גוונא, אלא דאם אין שם ששים, אז הפגימה מורגשת ומותר, ורק בין ששים למאה, כיון דאין הפגם נרגש אז אסור.
(וכבר נתלהב מזה הגר"י זילברשטיין שליט"א וחד חידה בחשוקיו עמ"ס פסחים, היאך יתכן דבפחות מששים מותר וביותר מששים אסור).
והדברים מחודשים, אם כי יש להביא להם בית אב ממש"כ המאירי בע"ז סז: בשם גדולי המפרשים ראיתי שאוסרים נותן טעם לפגם באיסורי משהו מצד שכשנפל המשהו לא פגם ואע"פ שנתוסף האיסור ופגם מ"מ כבר נאסר הכל משעה שנפל שם המשהו, ואכמ"ל.
אלא דהעומד לנגדנו הוא לש' הב"י שכ' בשם הארחו"ח בשם רש"ט שכתב
אין אומרים נ"ט לפגם מותר אלא באיסור שהוא בטל בששים אבל איסור שצריך שיעור גדול מזה כגון בריה או תרומה אפילו פגום אסור, ומלשונו הסתמית משמע דהדבר תלוי בין סוגי האיסורים, וכל איסור שאוסר יותר מששים אין בו היתר של נטל"פ לעולם, ואפי' כשאין ששים כנגדו.
ולפיכך, שומה עלינו למצוא את לשונו האבוד של הארחו"ח בשם רש"ט, ע"מ לידע מה כוונתו.
ואני חוזר על הנלענ"ד שהקטע המושמט הוא במקום שציינתי לעיל, אלא שמיעוט השגתי בתחום זה של בדיקת כת"י עומד לי לרועץ ומונע ממני ידיעת האמת לע"ע.
נא עזרתכם! ארחות חיים הל' איסורי מאכלות אות יח.
(יש כבר ארחות חיים על איסורי מאכלות בהוצ' מכון ירושלים? אולי הם כבר עמדו על זה?)